PDA

View Full Version : Thuis simpele demo opnemen.



ffrock
8 juli 2011, 00:28
Gegroet allen,

Ik als jonge gitarist heb auditie gedaan voor de rockacademie in Tilburg. Hierbij wordt iedere kandidaat eerst beoordeeld op een ingestuurde demo. Helaas was mijn demo niet toereikend genoeg om toegelaten te worden op de opleiding.

Ik wil nu een jaar gaan besteden aan het opnemen van een demo. Ik wil zelf de gitaren, bas en vocals gaan doen en de drums met de computer maken of samples gebruiken. Ik loop echter tegen verschillende problemen aan die vooral te maken hebben met mijn gebrekkige opname-ervaring.

* Ik heb vrijwel geen kennis van het thuis opnemen.
* Ik zou graag met mijn acer laptop opnemen, maar hoor van veel mensen dat een mac veel fijner werkt.
* Ik heb nog geen opname- aparatuur of software aangeschaft, omdat ik niet weet wat ik precies nodig heb.

Zouden jullie me wat advies kunnen geven?

Bij voorbaat dank,

Mark

Triggy
8 juli 2011, 07:30
Weet je ook waarom je demo niet toereikend was? Was het de kwaliteit van de opname of van je gitaarspel zelf?:soinnocent:
In het laatste geval zou ik het jaar besteden aan het verbeteren van je techniek....;)
BTW, volgens mij zit je met je topic in het juiste forumonderwerp , hier staan genoeg tips en topics om je als beginnende homerecorder op weg te helpen.

-Martijn-
8 juli 2011, 08:47
Inderdaad, het lijkt me sterk dat het aan de kwaliteit van de opname lag dat je niet toegelaten bent. Maar ik neem aan dat ze wel verbeterpunten genoemd hebben?

Opnemen kan gewoon met de laptop die je hebt. Ik gebruik altijd Audacity als software, maar ik weet niet of dat ook het makkelijkste programma is als je met vier kanalen tegelijk wilt werken. Het is wel gratis.
Je hebt een microfoon nodig, en die wordt via een interface met je computer verbonden. Wat wil je er aan uitgeven?

Baker
8 juli 2011, 09:24
Je hebt in principe een PC, een interface een een goede microfoon nodig.
Als je die drie dingen hebt kom je al een heel eind. Met name de interface en de mic(s) zul je dus in moeten investeren.

Reaper is een heel goede DAW en kost nagenoeg niks.
Ook zijn er gratis VST plugins verkrijgbaar, zelfs voor drums.

Mac vs pc is eigenlijk een heel andere discussie. Je kunt met een PC net zulke perfecte opnamen maken als met een Mac. Maar ja, velen vinden een Mac fijner werken en er zijn populaire programma's als Garageband etc die alleen op een Mac draaien.

Maar heel veel hangt simpelweg van je budget af. Als je geen 1000 euro op de plank hebt liggen voor een Mac zou ik eerst maar eens met je Laptop aan de gang gaan.

Dus om te beginnen: Wat heb je te besteden?
En oh ja, wat zijn de specs van je huidige laptop?

paulusdeBKB
8 juli 2011, 10:26
En, vrij essentieel: welk besturingssysteem draai je op je laptop? XP, Vista, Windows 7? 32 bits of 64 bits?

Dat is relevant bij je aanschaf van een interface. Die interfaces hebben drivers nodig en niet elke driver werkt even goed met elke versie van Windows.

Je hoeft ook niet per se met je laptop op te nemen. Een apparaat als de Boss BR 800 (of is 'ie van Roland?) is een handig alles-in-een oplossing voor opname. Daar kun je je gitaar op aansluiten, meerdere microfoons, er zitten ingebouwde drumpatronen, versterkermodellen en effecten in en hij heeft zelfs een ingebouwde stereomicrofoon. 't Is geen topkwaliteit maar meer dan acceptabel, en goed leren opnemen is een vak op zich. De tijd die je daar in steekt, gaat weer af van het gitaarspelen...

ffrock
8 juli 2011, 12:36
Weet je ook waarom je demo niet toereikend was? Was het de kwaliteit van de opname of van je gitaarspel zelf?:soinnocent:
In het laatste geval zou ik het jaar besteden aan het verbeteren van je techniek....;)
BTW, volgens mij zit je met je topic in het juiste forumonderwerp , hier staan genoeg tips en topics om je als beginnende homerecorder op weg te helpen.

Natuurlijk lag het ook aan mijn spel, dat is natuurlijk oorzaak nummer één, dat besef ik me ook heel goed. Het lijkt me daarom ook erg zinvol om mijn spel op te nemen en zo mezelf goed te kunnen evalueren.

ffrock
8 juli 2011, 12:50
Inderdaad, het lijkt me sterk dat het aan de kwaliteit van de opname lag dat je niet toegelaten bent. Maar ik neem aan dat ze wel verbeterpunten genoemd hebben?

Opnemen kan gewoon met de laptop die je hebt. Ik gebruik altijd Audacity als software, maar ik weet niet of dat ook het makkelijkste programma is als je met vier kanalen tegelijk wilt werken. Het is wel gratis.
Je hebt een microfoon nodig, en die wordt via een interface met je computer verbonden. Wat wil je er aan uitgeven?

Dat klopt, een aantal punten, waaronder muzikale oriëntatie en tempo liggen aan mijn gitaarkunsten. Maar dordat ik geen geld had om een dure studio voor lang af te huren, zaten er een aantal fouten in die er niet in hadden hoeven zitten. Daarom wil ik graag thuis opnemen.

Een interface is een soort kinkje tussen je gemicte versterker en je computer, als ik je goed begrijp?

Baker
8 juli 2011, 13:08
Ja, een interface is in feite een externe geluidskaart. Maar dan wel een hele goeie, speciaal voor opnames. Bovendien kun je er microfoons met grote pluggen op aansluiten en hebben ze (soms) fantoomvoeding voor condensator mics.

Ik zelf zoiets: http://www.thomann.de/nl/tascam_us144mk2.htm
Dit is ook een goeie als je ook gitaar modelling software zoekt:
http://www.thomann.de/nl/line6_pod_studio_ux2.htm

Maar je vergeet wederom het belangrijkste: Wat is je budget?
Als we dat niet weten kunnen we je ook niet helpen...

ffrock
8 juli 2011, 13:41
Ik heb even op thomann rondgekeken en denk dat ik voor ongeveer 150 euro een redelijke interface moet kunnen krijgen. En om mijn gitaar te mic'en lijkt de SM57 mij een goede microfoon. ik denk dus dat ik voor 400 euro makkelijk klaar moet kunnen zijn. Ik wil ook graag onder de 500 euro blijven qua apparatuur betreft.

En Baker, mag ik vragen wat een DAW is en wat VST plugins betekent?

Ik ben niet bekend met Audacity, maar als deze gratis is ga ik die zeker proberen. Gebruikt er iemand Cubase? En werkt dat dan fijner dan Audacity?

Dank voor jullie snelle reacties

bass blom
8 juli 2011, 13:47
cubase LE (limited edition) krijg je vaak bij verschillende interfaces extragratis erbij.

ffrock
8 juli 2011, 13:49
En, vrij essentieel: welk besturingssysteem draai je op je laptop? XP, Vista, Windows 7? 32 bits of 64 bits?

Dat is relevant bij je aanschaf van een interface. Die interfaces hebben drivers nodig en niet elke driver werkt even goed met elke versie van Windows.

Mijn laptop draait op Windows Vista, 32 of 64 bits zou ik niet weten.. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat het verschil daartussen is.

Baker
8 juli 2011, 14:28
DAW staat voor Digital Audio Workstation. Het is in feite een programma waarmee je met meer sporen kan opnemen, mixen, editen, masteren, etc etc.

Cubase, Reaper (http://www.reaper.fm/), Audition, zijn enkele voorbeelden. Ik heb zelf een tijdje met Cubase gewerkt, maar ik vind het veel onlogischer en instabieler dan het Programma Reaper. Maar goed, smaken verschillen, hier kun je dus zelf wat mee testen.

VST plugins zijn tools die je kunnen helpen bij het verbeteren van je geluid. Bijvoorbeeld een delay vst. of een galm vst.

VST's kunnen ook complete instrumenten zijn. Zoals een synthesizer vst, of een drum vst. De prijs van deze plugins variëren van gratis naar honderden euro's.

Wil je er ook bij gaan zingen? In dat geval is een condensator mic echt aan te bevelen. Als je budget het niet toelaat kun je ook gewoon een SM58 kopen in plaats van een SM57. De 58 is geschikter voor zang, terwijl je er ook prima je amp mee kan opnemen.

ffrock
8 juli 2011, 18:37
Dankjewel Baker, heldere en goede uitleg.

DAW is dus eigenlijk de software die je op je pc installeert? Het lijkt me leuk om wat gratis versies van de verschillende DAW's te proberen. Dan vind ik er wel een die bij me past.

VST is dus eigenlijk een programmaatje wat ik zoek om de drums op te nemen? Ik neem aan dat ik deze dus gewoon via de sofware (Audacity, Cubase ed) kan aanschaffen?

Baker
9 juli 2011, 19:35
De meeste daw's hebben standaard genoeg tools in huis.
Daarnaast zijn er allerlei sites met gratis vst's.
Maar een serieuze drumkit bijvoorbeeld of echt een serieus goeie piano vst zul je aan moeten schaffen.
(deze bijvoorbeeld: http://www.toontrack.com/products.asp?item=30)

Het mooie is dat die drums dan wel weer naadloos wordt geintegreerd in je DAW. Je kunt dus nadat je al andere sporen hebt opgenomen bijvoorbeeld je toms of het ritme nog veranderen. Werkt perfect! (ook met reaper)

zie verder:
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=145203
en
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144605-Freeware-VST-s-aanraders