PDA

View Full Version : hoe solderen??



Ijselrobo 07
7 juli 2011, 22:43
om de rare titel te verklaren:
Ik ben van plan om de SD pearly gates humbucker die in mijn fender lonestar strat zit, te wisselen met de single-coil in de brug positie in de fender american standard. Alleen wil ik het niet solderen zoals het normaal is (3 pickups, 1 volume, 2 tone, 5 way switch), maar 3 pickups met ieder een eigen volume, een 5 way switch en geen tone (gebruik ik toch niet ;))
Het enige nadeel is, is dat ik op internet geen 'wiring diagrams' heb gevonden voor 3 pickups, 3 volumes en 1 5 way switch en ik zelf dus absoluut niet zou weten welke kabels ik waar moet vast solderen en of ik de huidige tone pot's als volume pot's kan gebruiken of nieuwe pot's moet aanschaffen.
Dus heeft iemand toevallig zo'n schema of kan mij 1,2,3 vertellen hoe ik het allemaal vast moet maken??

Grtz.
Ijselrobo 07

caliban
7 juli 2011, 23:45
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Zou hij tussen kunnen staan :)

Venlonaer
7 juli 2011, 23:57
Doe je de pearly gates dan weg?:soinnocent:

FruscianteFan
8 juli 2011, 00:43
Heel simpel: zorg dat er 3 volumepots in zitten, en stuur de lead van elke pickup naar een eigen pot. Dan vanaf de 3 pots sluit je alles aan op de 5-weg. Waar vervolgens de 5-weg voorheen naar de mastervolume ging, gaat hij nu naar de output.

Waarschijnlijk wil je dan wel 3 logaritmische pots (van 250 K Ohm). Linkerpootje verbinden met lead van de pickup, middelste met de 5-weg schakelaar, rechter met de aarde...

Ijselrobo 07
8 juli 2011, 08:28
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Zou hij tussen kunnen staan :)

Daar had ik ook al gekeken, maar het staat er niet tussen :(


Doe je de pearly gates dan weg?:soinnocent:

Nee ;)
de Pearly gates komt in de Am. standaard te zitten en de brug pu. van de Am. standaard komt in de Lone Star te zitten.


Heel simpel: zorg dat er 3 volumepots in zitten, en stuur de lead van elke pickup naar een eigen pot. Dan vanaf de 3 pots sluit je alles aan op de 5-weg. Waar vervolgens de 5-weg voorheen naar de mastervolume ging, gaat hij nu naar de output.

Waarschijnlijk wil je dan wel 3 logaritmische pots (van 250 K Ohm). Linkerpootje verbinden met lead van de pickup, middelste met de 5-weg schakelaar, rechter met de aarde...

Bedankt voor de uitleg :ok:
maar kan ik de tone pot's die nu in de gitaren zitten gebruiken als volume pot's (volgends de schema's (klik hier voor de Lone Star (http://support.fender.com/service_diagrams/stratocaster/010-7900_02B_SISD.pdf) klik hier voor de Am. Standaard (http://support.fender.com/service_diagrams/stratocaster/010-7400_02C_SISD.pdf)) zijn de tone pots van beide gitaren 250K) of moet ik nieuwe (volume) pot's halen?

bass blom
8 juli 2011, 09:38
zo te zien zijn alle pots 250K dus kun je ze gewoon gebruiken ja.
een tone pot is pas een tonepot door de schakeling en de condensator.

snaarplukker
8 juli 2011, 09:44
zo te zien zijn alle pots 250K dus kun je ze gewoon gebruiken ja.
een tone pot is pas een tonepot door de schakeling en de condensator.Plus dat de tone pot vaak liniair is en de volume pot logaritmisch.;)

bass blom
8 juli 2011, 09:44
ohja dat kan natuurlijk wel naar zijn :D

Orpheo
8 juli 2011, 10:50
Die pickup is een pearly gates plus. Als je er vanaf wilt,graag pm-en.

De hots van de pickups gaan naar de buitenpoot van de pot.de middenpoot gaat naar de switch,op de plek waar nu de corresponderende pickup zit.

Met 3 concentrische pots zou je zelfs per pickup een volume en tone kunnen hebben. Ook leuk.

Ijselrobo 07
8 juli 2011, 12:01
oké... vanavond wil ik alles uit elkaar gaan halen en gaan solderen..
alleen het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het aan elkaar moet maken ( o.a. bij de 5 way switch)

kan iemand zo aardig voor me zijn om een diagram te tekenen?

FruscianteFan
8 juli 2011, 12:14
Weet niet precies hoe de tonepots nu zijn aangesloten, maar het is nu ofwel zo dat de lead van elke pickup naar de 5-weg gaat (en de tone parallel zit), ofwel de lead eerst naar de tone gaat en dan naar de 5-weg. Hoe dan ook, de functie van je 5-weg verandert niet. Markeer dus welk element naar welk pootje op de 5-weg gaat, en sluit de volumepots per pickup hier op aan.

Als je op de huidige tonepots condensator die op de aarde ervan zit aangesloten weghaalt, is een een volumepot. Wel met een ander verloop dan de huidige volumepot, maar om het uit te proberen lijkt het me geen kwaad kunnen.

Ik zou ff een schema in elkaar flansen, maar ik heb al jaren geen 5-weg meer gezien. Of nouja, niet aangesloten in elk geval - alleen maar eruitgesloopt.

Ijselrobo 07
8 juli 2011, 12:24
hier nog eens de schema's van beide gitaren:
de lone star (http://support.fender.com/service_diagrams/stratocaster/010-7900_02B_SISD.pdf)
de american standaard (http://support.fender.com/service_diagrams/stratocaster/010-7400_02C_SISD.pdf)
ik heb al geprobeerd zelf een schema te teken, maar dat is me gewoon niet gelukt omdat ik niet precies weet welk kabeltje wat doet. daarom vroeg ik of hier iemand zo'n schema voor me wilde maken..

maarja, ik denk ook dat ik na vanavond, als ik het grootste deel al uit elkaar heb gehaald, al wat wijzer ben door alleen al naar de kabels te kijken.

Orpheo
8 juli 2011, 12:43
Ben je nu zo dom, of doe je alsof. Leeeeeeeeeeeees mijn post, en ga dan miepen.

Waar je pickup op de switch zit, daar haal je de pickup los. Op die plek komt het draadje dat uit je pot komt, de middenpoot van je pot. Je pickup op de buitenpoot. De laatste poot van de pot gaat op aarde.

Wees eens wat slimmer en lees Alles door wat er gezegd is.

Oh, en knip alle tonepots los.alle condensatoren en draadjes.

FruscianteFan
8 juli 2011, 12:46
Mijn ervaring is dat als je eerst eens een half uurtje naar de binnenkant van je gitaar staart, je al heel veel wijzer wordt. Het is allemaal best logisch. En het fijne daarvan is dat als je het eenmaal begrijpt, je gewoon zonder schema weet wat je moet - maar vooral kunt! - doen.

Orpheo
8 juli 2011, 12:54
Mijn ervaring is dat als je eerst eens een half uurtje naar de binnenkant van je gitaar staart, je al heel veel wijzer wordt. Het is allemaal best logisch. En het fijne daarvan is dat als je het eenmaal begrijpt, je gewoon zonder schema weet wat je moet - maar vooral kunt! - doen.

Dank u ;) dit is mijn post,alleen dan politiek correct,haha.

FruscianteFan
8 juli 2011, 13:44
Wat ook nog wel wil helpen - zeker bij een strat: houd een versterker bij de hand. Je kunt makkelijk controleren of je bedrading doet wat je wilt, als je (terwijl de gitaar nog open ligt) de gitaar aansluit en met een schroevendraaier ofzo tegen te elementen tikt. Dan hoor je of het element werkt, de pots doen wat je wilt, en of de aarde niet is losgeraakt (brom!).

Wat misschien voor je zelfvertrouwen ook handig is: ga gewoon zelf aan de slag. Door te kijken (gewoon in de gitaar zelf) en te experimenteren leer je wat wat doet. Als je het écht helemaal verneukt, kun je nog altijd een schema erbij pakken en de boel precies volgens het boekje aansluiten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je met zulke simpele wensen de boel kunt mollen...

Ijselrobo 07
9 juli 2011, 20:05
oké, gisterenavond even naar het zaakje gekeken.. momenteel heb ik dit schema in mijn hoofd:
http://img31.imageshack.us/img31/5401/guitarwiring.png (http://imageshack.us/photo/my-images/31/guitarwiring.png/)

Alleen heb ik nog geen idee waar de zwarte kabels van de pickups naartoe moeten en ik ben vast-en-zeker nog een kabeltje ergens vergeten te tekenen en zal er ook wel wat verkeerd hebben getekend.

en oja, FruscianteFan, ik heb je posts (een paar keer) doorgelezen maar ik ben er nog niet uitgekomen :(
maarja, ik geloof alles wat je schrijft, maar ik en techniek gaan gewoon niet goed samen...

Orpheo
9 juli 2011, 20:33
Ja, biiiiijjjjjnnnnaaaaaa!! Loop eens schema's na.wat hebben pickups dan altijd? Dat er EEEEEEN draad op hot zit, en EEEEEEEEEEEN draad op






Aarde!!

Kom op man, beetje logisch nadenken kan geen kwaad.

Sorry als ik bot doe, maar dit is bijna onwillendheid. Ik zei dat je de draadjes van de pickups op de switch los moest halen.heb ik iets gezegd over loshalen van aarde? Neen!

Orpheo
9 juli 2011, 20:36
Ik snap Jou niet. je tekent wel netjes de pots voor mid en hals met een aardedraad (de pots,niet de pickups,die moeten nog op Aarde in die tekening) maar je brugpickup is wel geaard (groene draadje) maar de pot weer niet. Mix and match!

aaronstonebeat
9 juli 2011, 21:50
Volgens mij zoek je dit:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4RBNGV4I.jpg

Ijselrobo 07
9 juli 2011, 22:27
Geweldig!! Precies wat ik zocht! Aaron, je bent een held :cooler::blast::crazyhappy:

@Orpheo: inderdaad domme fouten van mij.. Maarja, ik ben er al een paar dagen geestelijk niet 100% bij. Zal wel door het vakantiegevoel komen :soinnocent:

In ieder geval, morgen of maandag ga ik solderen (met een versterker erbij, bedankt voor de tip!) en kijken of het me lukt. Als het lukt (en daar ben ik nu ongeveer zeker van) dan zal ik wel een soundclip maken van het resultaat ;)

aaronstonebeat
9 juli 2011, 22:48
Graag gedaan. Ik kan me mijn eigen gebrek aan kennis op dit gebied nog goed herinneren; het is net als met muziek maken: als je iets beheerst, is het simpel en zolang je niet beheerst, lijkt het wel toverkunst.

Je zou nog kunnen overwegen de volumeregelingen onafhankelijk van elkaar te maken door op elke potmeter de middelste en de rechter (zoals het in mijn schema staat) verbinding om te wisselen. Dan heeft ook in de standen 2 en 4 elk element echt een eigen volumeknop; net wat je liever hebt.

Ijselrobo 07
23 juli 2011, 18:19
nog een (dom) vraagje, aaron, op jouw diagram gaat vanaf de 5-way switch een van de kabels naar een bolletje, dat is toch de input van de gitaar hé?
en wat betekenen die 3 horizontale lijntjes die van groot naar klein gaan bij de aarde?

GravyTrain
23 juli 2011, 18:36
Dat bolletje aan het draadje bij de pickup switch is de tip aansluiting van de jack uitgang, het andere bolletje aan de negatieve draad is de sleeve aansluiting van de jack uitgang.

Die drie streepjes horen gewoon bij het aarde (ground) symbool, dat tekentje geeft aan dat je daar de negatieve draad aan de brug of shielding moet leggen.

aaronstonebeat
23 juli 2011, 21:41
Dank GravyTrain, klopt helemaal.