PDA

View Full Version : Fender 62' RI Strat middle pickup werkt niet !



StevenStrat
7 juli 2011, 19:54
Hallo,

ik heb een tijdje een probleem, de middle pickup stand op m'n strat geeft geen geluid meer. 2 en 4 tussenstanden geven enkel het geluid van de brug of neck pickup.

Er zat origineel een 3 way switch op en na het vervangen van deze was het euvel opgelost voor een weekje, maar daarna viel het geluid terug weg op die middle pickup.

Gitaar tech waarbij ik de Strat gekocht heb wil 'm opsturen richting Duitsland (Fender's homebase voor de EU) maar om begrijpelijke redenen wil ik dit vermijden.


Iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?

Thanks !

bass blom
7 juli 2011, 19:56
hmm, ik had precies hetzelfde met mijn mexje.
die had een 5 standen switch, nieuwe besteld, er in gezet en klaar.

Hendriks
7 juli 2011, 20:38
De "gitaartech"zou even kunnen meten met een multimeter of het element nog ok is , met dezelfde meter kan hij ook even de switch controleren.
Meer kan ik ook niet bedenken , kan dus niet moeilijk zijn.

G.G.
7 juli 2011, 20:49
Sluit me volledig bij Hendriks aan. Het schema is eigenlijk retesimpel:

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/3s_1v_2t_5w.jpg (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/3s_1v_2t_5w.pdf)

als je goed kijkt heeft het middenelement een tonepotmeter. Kijk eens of daar misschien per ongeluk een massaverbinding gemaakt wordt (middelste pootje ergens tegen de massa gebogen ofzo).

Verder zou ik daarna de schakelaar even doormeten. Maar standen 2 3 en 4 werken niet, dus gok ik op een brakke soldeerverbinding op de schakelaar of een kabelbreukje in het element. Dat kan je eigenlijk alleen maar echt goed controleren door het element even los te solderen en de weerstand te meten.

EDIT: of de schakelaar in de middelste stand en de tonepot ff loshalen, dan weet je het ook zeker.

StevenStrat
7 juli 2011, 21:25
ik weet niet of het iets uitmaakt qua metingen, maar de tonepot van de middle pickup is verplaatst naar de brugpickup.


Ik heb een multimeter, maar geen ervaring met elektronica, wat meet ik juist en welke waarden ongeveer zou ik moeten lezen ?

G.G.
7 juli 2011, 21:35
Hij heeft het een weekje gedaan, dus het ligt niet aan het verplaatsen van de potmeter. Dat moet het probleem niet zijn. Schakelaar is ook nieuw, dus ik zou eerst kijken naar de soldeerverbinding. Kijk eens of de massazijde van het element verbinding heeft met de andere kant van de schakelaar (waar die tonepot eerst zat? Nee? (in stand 3) dan is het of de schakelaar of het element. Meet daarna eens beide kanten van de schakelaar (ook in stand 3) geen verbinding? Dan maakt de schakelaar geen contact.

Meest waarschijnlijke lijkt me:
* Brakke soldeerverbinding tussen element en schakelaar of losse soldeerverbinding aan de massakant van het element.
* een draadbreukje in het element (kijk eens bij de baseplate of je wat ziet)
* gare schakelaar (maar die dingen gaan meestal niet in een week stuk).

Je kan niets kapot maken met je metertje, dus prik en meet er gerust op los. Stratelementje zal iets van 5 - 7 Ohm meten.

StevenStrat
7 juli 2011, 21:40
bedankt voor je behulpzame post, ik zal het proberen !

G.G.
7 juli 2011, 21:55
ff een vreemde vraag. Waarom wil de tech hem opsturen? Hier moet ie toch wel uit kunnen komen, het is een strat, verdomme.... da's net Lego.

loop eens bij een andere reparateur binnen, of een handige forummer. Welke plaats woon je? Wie zit er in je buurt?.

bass blom
7 juli 2011, 22:09
niet zo'n vreemde vraag, een tech die een element of schakelaar niet aan de praat krijgt wil je gitaar naar duitsland sturen?
of is de tech ook de verkoper?
of in dienst van de verkoper?

StevenStrat
7 juli 2011, 22:12
was ik idd niet duidelijk over, het is de verkoper die eveneens wat afstelt en dergelijke, maar dus duidelijk evenveel electronica ervaring heeft als ik.

Hendriks
7 juli 2011, 23:17
Wat G.G. ook zegt ,het is net Lego , met het schema en een multimeter is het eenvoudig te vinden.

Waar woon je , er is hier vast wel iemand die je even wil helpen?

StevenStrat
8 juli 2011, 18:57
Ik woon in aalst, belgie, ik betwijfel dat er iemand in de buurt woont maar ik hoor het graag !

Mr.Fingers
8 juli 2011, 19:00
Ik woon in Kalmthout, maar ben regelmatig in Gent te vinden