PDA

View Full Version : Which wah-wah?



Matthijs24
7 juli 2011, 19:45
Hallo mensjes,

Ik wil een wah-wah aanschaffen! Maar graag jullie mening over wat de beste wah voor mij is. Ik ga daarnaast natuurlijk ook testen.

Ik speel voornamelijk blues, en voor mij is het belangrijk dat de wah goed op gain reageert, ik merk namelijk bij veel wah's dat ze dan heel lelijk gaat clippen (zo noem je dat toch?) en dat er niet echt een wah-geluid overblijft. Het is in ieder geval minder hoorbaar. Ook moet het clean lekker funky klinken, maar dat is dus niet het belangrijkste, Ook merk ik dat de gain een beetje verdwijnt als je hem naar achter drukt (dus als je veel laag hebt), het is zeg maar minder te horen. Mijn wah hoeft niet veel laag, meer mid en hoog, en mar wel lekker dik zijn. Groot wah-bereik zou wel fijn zijn.

Ik wil graag weten hoe de JH-1 is en of hij (een stuk) beter is dan een stock crybaby. En of 1 van de signatures nog nog weer beter is.

Of misschien is Vox (big bad wah?) beter voor mij?
Of toch doorsparen voor een Fulltone Clyde deluxe? En ik hoor dat hij bijna hetzelfde klinkt als een Vox, is dat zo? Alvast bedankt.

Wabbie
7 juli 2011, 19:50
Ik zou er gewoon een berg gaan testen joh. Heb ik zelf ook gedaan, en ik kwam na een middagje testen uit op een Morley Bad Horsie II. Klinkt lekker agressief en doet het prima met drive pedalen.

Hij staat sinds kort op het pedalboard wat ik gebruik bij mijn bluesbands en in combinatie met een OCD, een zelfbouw fuzz en een overkokende JTM45 klinkt dat heerlijk.

Maargoed, smaken verschillen natuurlijk....

Matthijs24
7 juli 2011, 21:40
I know... Maar wat meningen zijn altijd cool!

Bijl
7 juli 2011, 21:47
Een wah is zo ontzettend personnlijk: Je motoriek, je pickups, de rest van je signaalketen, het speelt allemaal een rol.

olaf
7 juli 2011, 21:54
Ik vind het prettig dat de Bad Horsie automatisch UIT gaat als je je voet eraf haalt. Veel wah wahs moet je een knop indrukken. Ik houd niet zo van tapdansen!

the sure thing
8 juli 2011, 00:15
Of toch doorsparen voor een Fulltone Clyde deluxe? En ik hoor dat hij bijna hetzelfde klinkt als een Vox, is dat zo?

Ja dat is zo. Ik heb de Fulltone Clyde deluxe en in de "wacked" stand is ie in klank zo goed als identiek aan de VOX wah (ik heb ze echt naast elkaar gestest). Daarnaast kent de Fulltone nog 2 andere standen, wat m veelzijdig maakt. Maar: hij is ook tyfus duur en misschien wel een beetje TE duur.

Ik heb sinds kort ook een 2e hands RMC-3 en de eerste indrukken zijn zeer positief: een zeer VET klinkend, goed kwakend, wah pedaal.

Advies: kijk of de VOX wah je bevalt: koop die 2e hands (worden bij bosjes aangeboden) en verkoop m weer als je het niets vindt.

Matthijs24
8 juli 2011, 11:45
Bedankt mensen!
Hoe is dan de JH-1 in verhouding tot een gewone Crybaby en is hij ook (een stuk) beter?

zoon van Piet
8 juli 2011, 12:28
Een wah is zo ontzettend personnlijk
En daarom nam ik me ooit voor niet meer mee te doen aan wich wah- discussies.. :)
maar één ding wil ik graag kwijt:

prettig dat de Bad Horsie automatisch UIT gaat als je je voet eraf haalt
Een niet onbelangrijk deel van het gitaarvolk ( lees: ikke! ) gebruikt de wah bij voorkeur als een soort preset eq: je zoekt de sweet spot en laat hem daar op staan. En dat kan niet met een BH, tenzij je je voet onbeweeglijk stil houdt.. of een baksteen op je wah legt.. of m vasttaped.. of een drumstick ertussen jamt.. of je roadie/vriendin dat ding laat bedienen.. of...

Matthijs24
8 juli 2011, 20:18
Bedankt mensen!
Hoe is dan de JH-1 in verhouding tot een gewone Crybaby en is hij ook (een stuk) beter?

Ook benieuwd naar de BG-95. Als je de Gewone crybaby vergelijkt met een BG-95, een JH-1 en een Vox. Wat zijn dan de grote verschillen en welke vinden jullie het best?

Bijl
8 juli 2011, 20:39
Een niet onbelangrijk deel van het gitaarvolk ( lees: ikke! ) gebruikt de wah bij voorkeur als een soort preset eq: je zoekt de sweet spot en laat hem daar op staan. En dat kan niet met een BH, tenzij je je voet onbeweeglijk stil houdt.. of een baksteen op je wah legt.. of m vasttaped.. of een drumstick ertussen jamt.. of je roadie/vriendin dat ding laat bedienen.. of...

één woord: George Lynch Dragon II Wah.

http://www.morleypedals.com/dglw2.jpg

Probleem opgelost, dankzij meneer Lynch. Met de rechter potmeter (voor de sweetspot) en footswitch (voor het inschakelen en vastzetten op die sweetspot) heb je alsnog die mogelijkheid.

Bij een Bad Horsie kan je je voet schuin op de voorkant van de rocker zetten, met je hiel op het draaipunt zodat je 'm redelijk stabiel op één plaats kan houden, maar dat vraag wat extra ruimte voor je voet op je pedalenbak en een beetje oefening.

tommus42
8 juli 2011, 20:39
Ook benieuwd naar de BG-95. Als je de Gewone crybaby vergelijkt met een BG-95, een JH-1 en een Vox. Wat zijn dan de grote verschillen en welke vinden jullie het best?

Is niet echt een verschil in kwaliteit, wel in smaak. De JH-1 klinkt erg agressief, vergeleken met een crybaby. De bad horsie ook. Het idee dat ik van de Vox gekregen heb is dat ie mooi klinkt, smoother dan een crybaby.

Proberen, maar als je van blues houdt, zou ik de crybaby en de Vox zeker testen.

Matthijs24
8 juli 2011, 20:49
Dankjewel, maakt het al iets duidelijker. Gaat de JH-1 dan ook beter met Gain om?
Sommigen die slaan dan een beetje over ofzo. Ik weet niet of iemand dit herkent?

En misschien heeft iemand anders nog meer meningen/info over de vergelijkingen van deze pedalen?

the sure thing
8 juli 2011, 21:27
IK hoef NOOIT meer een cry-baby. de VOX klinkt imho echt voller, meer smooth. Ik vond de cry-baby ook te schel. Maar het hangt ook echt van je apparatuur af en wat je speelt. Speel je blues met veel of weinig vervorming? Bij weinig vervorming zou ik toch veel eerder naar een VOX gaan kijken. En wat is je budget?

Matthijs24
8 juli 2011, 21:53
Oke bedankt! Ik speel blues met niet al te veel vervorming. Randje van mijn Blues Jr, maar dan ook echt een heel klein randje zodat ik hem clean kan rollen met mijn volumeknop. Soms gaat het wat harder en zet ik mijn mid-boost aan, die best een stuk gain toevoegt, eigenlijk heel veel. Maar het moet ook goed op echte distortion (denk DS-1, Satchurator) kunnen reageren. Dus het moet eigenlijk voor veel geschikt zijn. Misschien neem ik er 2, een standaard Vox voor de cleane funky slag-dingen en iets anders voor de gain enzo, solo zeg maar, en daar wil ik het nu meer over hebben.

Ik denk dat ik voor een Crybaby ga. Ik heb een goedkope Vox (V845?) gehad en wil nu een andere sound. Iets dikker. Maximaal €150. Ik twijfel vooral tussen de gewone Crybaby, JH-1 en de Crybaby classic. Wat raden jullie aan?

B-stone
8 juli 2011, 22:05
effe mijn mening: ik heb ook zo'n standaard cry baby, het is leuk maar als je echt veel gain (a la hard rock/metal) dat wah't die minder zeg maar. Maar in jouw sitiuatie lijkt hij mij perfect.

Bijkomend nadeel aan en wah (alleen crybabies volgensmij) is dat ze enorm ruisen, dit is wel eenvoudig op te lossen door geregeld cantactspray erin te spuiten en of met een compressor schoon te spuiten. En volgens mij is dit wel echt een cry baby ding.

maar 2e hands zijn ze fcking goedkoop volgens mij had ik die van mij gekocht voor €60 inclusief verzendkosten ofzo.
dus als je maximaal €150 wilt uitgeven zeg ik: koop een normale crybaby voor pak en beet €50 en verkoop hem als hij je niet bevalt ( denk het wel hoor). dan kost hij je uiteindelijk alleen het verzenden dus € 6.75 (zie ik iedere keer bij mp staan). die kosten zijn het proberen wel waard lijkt mij ;)

succes met de keuze,

groetjes Bram

Matthijs24
9 juli 2011, 11:07
Welke wah heeft de meeste sweep tot de €150,-?

Tiddo
9 juli 2011, 12:16
Ik heb trouwens ook goede verhalen gehoord over de wheeping demon van ibanez. Deze heeft heel veel instelmogelijkheden en je schijnt vrijwel elk soort wah er mee na te kunnen bootsen. Ik heb er zelf echter nog nooit mee gespeeld, dus ik kan je dat ook niet met zekerheid vertellen...

Mitch
9 juli 2011, 12:40
Ik blijf de Picture Wah van RMC een geweldig ding vinden, voor breed gebruik.

Matthijs24
9 juli 2011, 13:09
Gebruik je die zelf ook? Heb je hem kunnen vergelijken met andere RMC's? En wat was voor jou het verschil met deze wah?

robert-gitarist
9 juli 2011, 14:12
En als je voor een Crybaby gaat, kun je altijd nog gaan voor de Crybaby 535Q ;) Die heeft een 6 standen schakelaar met 6 verschillende wah sounds. Tevens kun je hem nog fine tunen met 2 kleinere potmetertjes aan de zijkant. Idem dito geldt voor de Crybaby from hell en de Slash wah die beiden ook zeker interessant zijn.
Of lekker no-nonsence een Vox V847 nemen ;) Hoewel deze niet lekker reageerd met te veel gain. Voor blues is ie heerlijk.

Mitch
9 juli 2011, 14:47
Gebruik je die zelf ook? Heb je hem kunnen vergelijken met andere RMC's? En wat was voor jou het verschil met deze wah?

Ja, op de Joe Walsh na heb ik alle RMCs wel gehad of gehoord. De Pic wah is gewoon precies goed. Geen instelmogelijkheden maar da's ook niet nodig. De RMC2 vind ik ook top en de 3 ook. De RMC1 vind ik te dik en de volumeboost irritant, de Wizard wah is iets te modderig; de WOF vond ik wel oké, maar deed niet helemala wat -ie beloofde (Coloursound).
Vox en crybaby zijn wel aardig hoor, maar de Vox is iets te kort en crybabys willen nogal eens ruisen en de klank is gewoon minder fraai.

Matthijs24
10 juli 2011, 19:41
Oke bedankt, toch boven het budget.
Vinden jullie een Crybaby CLASSIC beter dan een Vox V847?
Hij is wel duurder... maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.

the sure thing
10 juli 2011, 20:40
Oke bedankt, toch boven het budget.
Vinden jullie een Crybaby CLASSIC beter dan een Vox V847?
Hij is wel duurder... maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.

IK vind de vox beter.....

Hou nou op met eindeloos vragen, ga naar een muziekhandel en probeer ze.

Of: koop ze beiden 2e hands, probeer beiden uit en diegene die je niet wilt, verkoop je weer met EUR 5,- verlies. So what....

casvanson
14 juli 2011, 17:14
He matthijs,

ik heb de JH-1 altijd met veel plezier gebruikt en hij klinkt over mijn marshall MQ 100 fx echt kei dik! ik heb laats echter een duurdere gekocht en die ligt net wat makkelijker in de voet, deze zit vast aan een boss me-70 ook een heerlijk dingetje.



niet spammen alsjeblieft.

Matthijs24
15 juli 2011, 10:21
Standard CryBaby gekocht, prima pedaal! Had het ook een beetje op korte termijn nodig, later komt een duurdere.

EuroCinema
15 juli 2011, 11:24
Prima keuze hoor. Ik heb de classic gehad maar die viel me na een tijdje toch wat tegen. Ik speel met mijn rmc maar m'n crybaby gaat nooit meer weg.