PDA

View Full Version : Conische boor



larsje
7 juli 2011, 19:04
Ik zit wat hannessen met mijn zelfbouwpedaaltjes. ik heb nu zo'n conische boor gekocht

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p2780_HSS-step-drill-4-32mm.html

maar als ik hem op mijn boormachine zet (op het voorstuk), zakt hij vrij snel tot op de boorkop en schiet daarna los op het moment dat ik het aluminiumbakje wil boren. Is er misschien een gouden tip of iets dat ik over het hoofd zie? ik draai hem wel retestrak aan, maar dat helpt niet echt....

grtz lars

jerome
7 juli 2011, 23:08
Het enige wat ik kan bedenken is dat je de boormachine verkeerd om laat draaien, dus linksom i.p.v. rechtsom.
Dan heeft de boorkop de neiging om zichzelf los te draaien en dan heb je kans dat de boor er uit valt als je de boormachine aanzet.
BTW, als de boormachine verkeerd om draait gaat het boren sowieso niet lukken, of je moet een linkse boor hebben maar dat lijk me sterk... ;)

GravyTrain
8 juli 2011, 10:45
Zorg dat de schacht van de boor en de binnenkant van de boorkop vetvrij zijn, binnenkant van de boorkop kan je schoonmaken met een doekje met ontvetter, NOOIT zomaar ontvetter in de boorkop gieten of spuiten, dat is erg slecht voor het interne mechanisme in de boorkop, dat gaat eventueel glijden en loswerken tegen.

Zet de boorkop goed vast, als je denkt dat hij vast zit, nog net een stukje vaster zetten, let wel op dat hij niet zo vast zit dat je hem niet meer los krijgt.

Het belangrijkste, voldoende koel/snij olie gebruiken, niet te hard laten draaien en vooral niet te hard drukken, de boor moet het werk doen, niet jij.

BTW: Dit is een stappenboor en geen conische boor.

nico verduin
8 juli 2011, 20:21
Ik zit wat hannessen met mijn zelfbouwpedaaltjes. ik heb nu zo'n conische boor gekocht

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p2780_HSS-step-drill-4-32mm.html

maar als ik hem op mijn boormachine zet (op het voorstuk), zakt hij vrij snel tot op de boorkop en schiet daarna los op het moment dat ik het aluminiumbakje wil boren. Is er misschien een gouden tip of iets dat ik over het hoofd zie? ik draai hem wel retestrak aan, maar dat helpt niet echt....

grtz larsVraag me af of je boorkop niet kapot is. Ik heb dit probleem nooit.

Nosbig43
8 juli 2011, 22:22
Heb ook nooit problemen gehad met dit soort boren.
En Larsje ik begrijp je verhaal ook niet helemaal (zakt hij vrij snel tot op de boorkop)?

larsje
9 juli 2011, 10:53
dank je!

dat laatste doet hij inderdaad, zakken tot op de boorknop. Ik zal eens met wat ontvetter werken.

Wat is koel/snij olie, want daar werk ik nu niet mee....

GravyTrain
9 juli 2011, 11:56
Koel/Snijolie is olie (of kan ook vet zijn) waardoor je boor minder wrijving heeft en niet te heet wordt en dus minder snel verbrand en langer scherp blijft en minder snel 'hapt'.

jerome
9 juli 2011, 13:45
Voor het boren in aluminium kan je ook spiritus gebruiken als koel-/snijmiddel.
Werkt perfect! (alleen ff niet bij roken) ;)
Het boorgat wordt spiegelglad en de spanen laten goed los
Voor het boren in staal gebruik altijd een drupje motorolie, gaat ook prima.
Snijolie is natuurlijk beter, maar om voor die paar maal dat ik eens een gaatje boor een hele fles snijolie te kopen...

Thiez
9 juli 2011, 13:57
Altijd een sleuteltje gebruiken om vast te zetten. Er zijn zo veel mensen die dan even de opspankop vastzetten met hun handen en denken dat dat genoeg is. Zeker met zo een boor komt er aardig wat kracht op te staan.

GravyTrain
9 juli 2011, 14:45
Voor het boren in aluminium kan je ook spiritus gebruiken als koel-/snijmiddel.
Werkt perfect! (alleen ff niet bij roken) ;)
Het boorgat wordt spiegelglad en de spanen laten goed los
Voor het boren in staal gebruik altijd een drupje motorolie, gaat ook prima.
Snijolie is natuurlijk beter, maar om voor die paar maal dat ik eens een gaatje boor een hele fles snijolie te kopen...

Dat gaat idd ook prima bij zachtere materialen, alleen opletten dat er na gebruik geen spiritus op je gereedschap achterblijft, zeker als je teveel gebruikt, want spiritus bevordert roest is mijn ervaring. :(

Het is een voordeel om metaalbewerker te zijn, ongelimiteerde voorraden snijolie en vet. :soinnocent:


Altijd een sleuteltje gebruiken om vast te zetten. Er zijn zo veel mensen die dan even de opspankop vastzetten met hun handen en denken dat dat genoeg is. Zeker met zo een boor komt er aardig wat kracht op te staan.

Tsja dat is leuk en aardig, maar niet elke boorkop is met een sleuteltje vast te zetten, ik heb zelf bijvoorbeeld alleen nog maar snelspankoppen op mijn (accu)boormachines. En als je de boor het werk laat doen, dus goed koelen en niet teveel kracht zet en niet te snel laat draaien valt het best mee met die krachten.

Thiez
9 juli 2011, 18:46
Tsja dat is leuk en aardig, maar niet elke boorkop is met een sleuteltje vast te zetten, ik heb zelf bijvoorbeeld alleen nog maar snelspankoppen op mijn (accu)boormachines. En als je de boor het werk laat doen, dus goed koelen en niet teveel kracht zet en niet te snel laat draaien valt het best mee met die krachten.

True, maar meestal pak je voor zo een boor ook geen accuboormachine ;) Het klopt dat met snijolie en de boor laten werken de krachten best meevallen, maar zeker met aluminium krijg je zo een mooie opstaande kraag aan de onderkant en dat zorgt voor regelijk wat wrijving op de boor. En sommige mensen zetten zo een snelspan vast met kippenpootjes en dan werkt dat best wel niet zeg maar haha.

Nosbig43
9 juli 2011, 21:11
Aangezien snijolie best wel duur is, kan je inderdaad voor alu ook spiritus gebruiken, zelf gebruik ik altijd petroleum, dan gaan je machines niet zo
roesten en is ook lekker goedkoop. Voor staal gebruik dan weer wel snijolie uit een spuitbus.

GravyTrain
9 juli 2011, 23:57
True, maar meestal pak je voor zo een boor ook geen accuboormachine ;)
Daarom stond accu ook tussen haakjes, ook mijn gewone boormachines hebben beide een snelspankop, net als de kolomboormachines op mijn werk trouwens, die ik ook regelmatig prive gebruik voor de wat zwaardere klussen maar goed niet iedereen heeft die luxe.


En sommige mensen zetten zo een snelspan vast met kippenpootjes en dan werkt dat best wel niet zeg maar haha.
Dat is ook waar :seriousf:

larsje
14 juli 2011, 16:27
net de eerste gaten geboord met een vetvrije boorkop en een beetje spiritus, werkte geweldig! dank voor de tip