PDA

View Full Version : Klassieke tremolo



Harald
24 mei 2003, 23:04
Een tijd geleden hoorde ik van iemand dat je, als je een klassieke tremolo speelt (bv. Recuerdos de Alhambra) je de pink van de rechterhand stijf uitgestoken moet houden, zonder dat deze meebeweegt als je de andere vingers beweegt. Weet iemand of dit klopt, en zoja, wat er de reden voor is?

Anders Destium
24 mei 2003, 23:16
Dat "moet" omdat iemand dat ooit het meest prettig vond, dat wil dus absoluut niet zeggen dat iedereen zich hiermee prettig voelt. Ik speel op wat voor gitaar dan ook vrijwel hetzelfde omdat dat bij mij natuurlijk aanvoelt :wink:

Met techniek moet je altijd uitkijken dat iets niet RSI-bevorderend is, het is dus heel belangrijk dat je ontspannen speelt. Als je zonder je pink ontspannen kan spelen is er niets aan de hand :smile:

Arbz
25 mei 2003, 21:52
Hmm lijkt me niet echt ideaal, maar je moet doen wat jij het lekkerst vindt!

Mijn pink schommelt wat mee met mn ringvinger :wink:

hoofd
25 mei 2003, 21:59
klassiek tremolo, wordt daarmee zeg maar het heel snel aanslaan/tokkelen op de onderste snaren mee bedoeld? En zo ja, hoe krijg je dan in godensnaam zo'n snelheid? Of is er een speciaal trucje voor o.i.d.??

Elaine
26 mei 2003, 13:19
Op 2003-05-24 23:04, schreef Harald:
Een tijd geleden hoorde ik van iemand dat je, als je een klassieke tremolo speelt (bv. Recuerdos de Alhambra) je de pink van de rechterhand stijf uitgestoken moet houden, zonder dat deze meebeweegt als je de andere vingers beweegt. Weet iemand of dit klopt, en zoja, wat er de reden voor is?




ik weet niet van wie je het hebt maar ik hou nooit m'n pink stijf omdat dat helemaal niet handig is (vind ik) ik heb er nog nooit van gehoord dat het MOET, alleen dat het een optie is

Arbz
26 mei 2003, 15:40
En zo ja, hoe krijg je dan in godensnaam zo'n snelheid? Of is er een speciaal trucje voor o.i.d.??


Ja :wink:
Speciaal trucje? Hmmm nee niet echt: veel oefenen :grin:

Tis zo dat je over het algemeen 3 vingers gebruikt die na elkaar 1 snaar aanslaan.

Meeste mensen spelen hun tremelo waarschijnlijk als ami, waar de a de ringvinger is, de m de middervinger en de i de wijsvinger.

Als je wilt weten hoe het klinkt moet je even kijken of je ergens Una Limosna por el amor de Dios kunt downloaden... of natuurlijk Recuerdos de la Alhambra :smile:

hoofd
26 mei 2003, 15:47
Ja, die Recuerdos van Alhambra heb ik, daarom kom ik erop...damn, daar moet ik veel tijd insteken wil ik dat halen...zijn er nog andere stukken aan te bevelen om te proberen, behalve Recuardos de la Alhambra? Het liefst een beetje voor de beginner :wink:.

Harald
26 mei 2003, 20:32
Bedankt, kon zelf ook al geen goede reden verzinnen waarom dat nodig zou zijn.

Wat betreft Mtlhead's vraag, Tarrega heeft meer oefeningen voor die tremolo geschreven. IK heb er in ieder geval nog 1 in een boek dat ik ooit bij een witte boekenmarkt ben tegengekomen. Nooit gespeekd, ik weet dus niet of het echt veel makkelijker is. Laat even weten of je interesse hebt. Voor de rest is het inderdaad een kwestie van oefenen tot je blauw ziet. Voor de duidelijkheid, aanslag is pami etc. duim op de basnoot, ami steeds op 1 snaar. Er is ook nog een flamenco variant in quintolen. (piami)Maar die gebruik je niet voor de klassieke stukken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald op 2003-05-26 20:34 ]</font>

hoofd
26 mei 2003, 21:31
Ja, ik heb wel interesse in die oefening, mijn klassieke spel is nog niet zoals ik het wil hebben :smile: (nog lange niet :wink:). Ik zal ook nog even verder zoeken op Tarrega, wat er nog meer is van hem, bedankt voor de tip!

Arbz
26 mei 2003, 22:21
Er is ook nog een flamenco variant in quintolen. (piami)Maar die gebruik je niet voor de klassieke stukken.

Ach, in principe kan je een tremolo ook met elke 3 vingers spelen, voor de a-puristen onder ons zelfs met 2 :wink:

Maar je hebt wel gelijk, zo worden ze in principe wel gespeeld.

Leuke tremolo-stukjes... hmmm ik weet dat Cees Hartog in zijn lesboekjes ook een nummertje heeft met tremolo wat nog best aardig is ook. Goede oefening: het nummer leer je eerst zonder tremelo en er komt steeds een nootje bij.

Staat in het lesboek "I tocca guitarra".

Harald
28 mei 2003, 22:48
mtlhead, ik heb een stuk van Tarrega, en een oefening van Leo Brouwer voor je, maar dan heb ik wel je email adres nodig

hoofd
29 mei 2003, 00:43
Priveberichten werken nu niet, dus ik ga uit van de goedheid van de mens en zal mijn email publiekelijk prijsgeven :) : headbanging_nl@yahoo.com

Bij voorbaat alvast bedankt, want over 6 uur en een kwartier ben ik voor 12 dagen weg, en kan je dus niet daarna bedanken :).

ReinoutV
29 mei 2003, 12:10
mtlhead, ik heb een stuk van Tarrega, en een oefening van Leo Brouwer voor je, maar dan heb ik wel je email adres nodig

Als je toch bezig bent: reinoutvrijhoef@hotmail.com :D. Alvast bedankt ;).

telecastermaster
4 juni 2003, 14:06
Harald,

ik heb ook belangstelling. Als het geen moeite is: rodenburg@fee.uva.nl

thanks