PDA

View Full Version : Hoe maak ik m'n Fender DRRI ronder en romiger?



SaferSephy
7 juli 2011, 10:09
Alright. Gisteren even een testavondje gehad om m'n amp beter te leren kennen en er achter te komen wat ik wel en niet mooi vindt

Eerst probeerde ik de "Trek de V1 tube" truc. Maar dit gaf de versterker te weinig headroom, en meer preamp vervorming. En daar ben ik geen grote fan van, aangezien preamp distortion zonder eindversterker erg schel en agressief kan klinken.

Dus V1 er terug in, Weber Mini Mass aangesloten, en zet de versterker tot ongeveer 5. Ik heb gemerkt dat na 4,5 - 5 de versterker een beetje begint te vervormen een beetje. Toen heb ik het volume van mijn strat een beetje weggedraaid (doe ik normaal nooit) en dit gaf me een mooi "aan de rand van breakup" geluid. Alleen jammer dat als ik de strat in neck+middle heb staan en het volume terugrol, er ook een hoop sprankeling in het mid/treble wegvalt.

De volgende keer ga ik proberen om dezelfde sweetspot te vinden, maar zonder dat ik het volume van m'n strat terug hoef te draaien.

Maar goed, ik heb gemerkt in het algemeen, zodra ik het amp volume ga drijven naar 3,5 - 4, dat de buizen beginnen te verzadigen maar dit klinkt me nog te agressief, het is dan te puntig, en fel in plaats rond en romig. Ik heb gehoord dat dit een veel voorkomend probleem is in de Deluxe Reverb RI versterkers, en ik wil dit dan ook verbeteren.

Ben ik juist als ik zeg dat dit een AlNiCo speaker vereist, aangezien dit geluid meestal ronder is? Het bevat nu de oudere niet-Jensen "Fender Designed" Ceramic speaker.

Ook zal een verandering van buizen helpen? en zo ja welke zijn het beste hiervoor.

Tot slot, heeft iemand nog wat meer tips hoe je de toon van deze versterker kan verbeteren?

StevenStrat
7 juli 2011, 10:23
JJ eindlampen zijn wat donkerder, kunnen helpen. NOS preamp buisjes kunnen ook veel doen. Maar retuben zou ik enkel doen wanneer het nodig is, ik zou nu een speaker swap doen.

Een EVM12L is altijd een goede keuze bij de blackface fenders, is een donkerdere speaker met goeie bassresponse.

Een greenback kan je sound wat smeuiger maken, maar als je geen speaker breakup wilt zou ik opteren voor bv een scumback 65 (of 100) watt greenback (M75).

Indien je niet ver van Aalst, België woont, mag je altijd eens langskomen om een EVM12L, Celestion Greenback, en Jensen Tornado te testen.

Midwolda
7 juli 2011, 17:54
JJ eindlampen zijn wat donkerder, kunnen helpen. NOS preamp buisjes kunnen ook veel doen. Maar retuben zou ik enkel doen wanneer het nodig is, ik zou nu een speaker swap doen.


Juist het experimenteren met preamp buisjes kan een fijn resultaat geven,
en dat voor een fractie van de prijs van een goede speaker. :chicken:

Welke preamp buizen zitten er nu in?

nico verduin
7 juli 2011, 17:58
Neg. feedback weerstand los koppelen. Door de weerstand krijg je een kantel punt van verlengd clean naar iets wat op een overdrive moet lijken.

StevenStrat
7 juli 2011, 17:59
er zit een vrij 'crappy' speaker in die je zeker kan upgraden, terwijl de huidige lampen niet afdoen van de sound, experimenteren kan je dus best doen wanneer de lampen moeten vervangen worden.

Eko
7 juli 2011, 19:33
Laat een treble-bleed in je gitaar installeren. Karweitje van niks en je houdt je hoge tonen als je je volume dichtdraait.
Speel met je toonregeling op je amp. Je DRRI is nogal bright als je het volume omhoog gooit. Door met je mid en treble te spelen kun je al veel bereiken.
Gebruik een goede kabel.
Gebruik goede snaren.
Probeer eerst inderdaad eens andere preamp tubes. Bij mijn Victoria is de eerste 12AX7 degene die het meest toonbepalend is. Tussen 2 tubes kan een verschil van dag en nacht zijn op je toon.
Als de amp nog relatief nieuw is , is de speaker nogal stijf en dat vraagt gewoon uren spelen op dat ding.
Speakers zijn een hele persoonlijke voorkeur. Ik heb in mijn Marble een 15 inch Custom Eminence en die geeft met een strat direct , instant , SRV zodra het volume boven de helft komt. Is met geen pedaalte evenaren ( naar mijn smaak dan).

Pepe
7 juli 2011, 20:04
Ik heb een paar dagen een reissue in huis gehad, naast mijn oude '72 deluxe. Het lijkt op elkaar zoals de ene kipenpoot op de andere lijkt maar de een komt uit de magnetron en de ander heeft een paar uur heeft lopen pruttelen in moeders braadpan. Ik kan het niet beter omschrijven.

Toen ik de speakers omwisselde... lo and behold. Het bewijst maar weer eens hoeveel verschil een goeie speaker maakt.
De speaker in de '72 is ook gewoon een standard speaker maar geen haar op mijn hoofd die hem zou vervangen voor welke Jensen, Scumback of EV dan ook.

SaferSephy
8 juli 2011, 09:08
Laat een treble-bleed in je gitaar installeren. Karweitje van niks en je houdt je hoge tonen als je je volume dichtdraait.
Speel met je toonregeling op je amp. Je DRRI is nogal bright als je het volume omhoog gooit. Door met je mid en treble te spelen kun je al veel bereiken.
Gebruik een goede kabel.
Gebruik goede snaren.
Probeer eerst inderdaad eens andere preamp tubes. Bij mijn Victoria is de eerste 12AX7 degene die het meest toonbepalend is. Tussen 2 tubes kan een verschil van dag en nacht zijn op je toon.
Als de amp nog relatief nieuw is , is de speaker nogal stijf en dat vraagt gewoon uren spelen op dat ding.
Speakers zijn een hele persoonlijke voorkeur. Ik heb in mijn Marble een 15 inch Custom Eminence en die geeft met een strat direct , instant , SRV zodra het volume boven de helft komt. Is met geen pedaalte evenaren ( naar mijn smaak dan).


Is zo'n treble bleed reversable? Ik heb namelijk zo'n Custom shop geval waarbij ik, indien ik em verkoop, gemakkelijk weer terug moet kunnen naar het origineel.

SaferSephy
8 juli 2011, 09:17
JJ eindlampen zijn wat donkerder, kunnen helpen. NOS preamp buisjes kunnen ook veel doen. Maar retuben zou ik enkel doen wanneer het nodig is, ik zou nu een speaker swap doen.

Een EVM12L is altijd een goede keuze bij de blackface fenders, is een donkerdere speaker met goeie bassresponse.

Een greenback kan je sound wat smeuiger maken, maar als je geen speaker breakup wilt zou ik opteren voor bv een scumback 65 (of 100) watt greenback (M75).

Indien je niet ver van Aalst, België woont, mag je altijd eens langskomen om een EVM12L, Celestion Greenback, en Jensen Tornado te testen.

Die EVM 12L....bedoel je dan deze?

http://www.electrovoice.com/product.php?id=410

maar die is 200 w ofzo :P is dat niet erg veel voor een 22w amp?

iWishmaster
8 juli 2011, 09:21
Is zo'n treble bleed reversable? Ik heb namelijk zo'n Custom shop geval waarbij ik, indien ik em verkoop, gemakkelijk weer terug moet kunnen naar het origineel.

Een treble bleed is 1 condensator over de toon potmeter heen. Verder niets: het af en opzetten van de snaren is meer werk dan het installeren / verwijderen van die condensator. Dus daar zou ik me niet druk over maken. Ik wil het al een tijdje doen op mijn strat, maar elke keer dat ik de snaren ga verwisselen vergeet ik het weer :dontgeti:.

StevenStrat
8 juli 2011, 13:52
Die EVM 12L....bedoel je dan deze?

http://www.electrovoice.com/product.php?id=410

maar die is 200 w ofzo :P is dat niet erg veel voor een 22w amp?

inderdaad die. Hij kan 200W aan, wil niet zeggen dat hij zoveel moet krijgen.
EVM12L's werken heel goed met blackface fenders, ze geven de sound van je versterker weer als geen ander, geen compressie en weinig kleuring. Goeie bassresponse en eens ingespeeld, geen scherp hoog.