PDA

View Full Version : Boutique versterker zoektocht !



StevenStrat
6 juli 2011, 19:21
Ik ben al een tijdje op zoek naar 2 amps die mijn search for tone kunnen stopzetten.
Dit is het concept:
2 versterkers, de ene amerikaans gevoiced (Fender/Dumble), de andere brits gevoiced (vintage Marshall, niet Vox).
Worden beiden gebruikt, meestal tegelijk, brits gevoicte amp met delay en eventueel andere effecten, amerikaanse met reverb.

Beiden moeten minstens 2 schakelbare kanalen hebben, de britse een fx loop.
Bij de brits gevoicte amp zoek ik clean, en een rijke dikke vintage marshall oversturing (Super Lead, niet bv een jcm800). Bij de amerikaanse zoek ik dikke fender cleans, en een "smooth" overdrive geluid ala Robben Ford.

Mijn eisen zijn niet niks en daarom heb ik ook geen budgetlimiet om de perfecte amps voor mij te zoeken.
Ik heb het een beetje gehad met net niet amps en zou graag deze keer versterkers zonder compromissen kopen.

Zelf dacht ik aan de Hook Captain 34 versie 2 voor de britse amp, en een Two-Rock custom reverb signature voor de amerikaanse amp. Ik hoor het graag indien er andere interessante amps zijn ! Beiden zullen worden gebruikt met elk twee 1x12 EV12L speaker cabs. Alle gedachten zijn welkom !

bass blom
6 juli 2011, 20:17
je maakt mij nieuwsgierig, ben je ook ergens te horen? youtube, www o.i.d.?

StevenStrat
6 juli 2011, 21:02
Ik heb geen persoonlijke site nee, vanwaar je vraag ?

Mr. Dynamite
6 juli 2011, 21:35
Ik snap de vraag wel.. en jij denk ik ook wel ;)

Je keuze lijkt me opzich al prima, alleen vraag ik me af of je nu niet een dubbele compromis maakt? Een echte vintage marshall sound krijg je bijvoorbeeld uit een vintage marshall, en niet uit een multi channel HOOK lijkt me.. Niet dat dat een slechte versterker ofzo is, integendeel.

Zo'n tworock ken ik niet, maar lijkt me heel gaaf als ik filmpjes hoor. Maar ook hierbij vraag ik af of je dan niet TwoRock clean krijgt ipv Fender.. :soinnocent:

Mitch
6 juli 2011, 21:35
Die Hook als de compromisloze Britse amp? Huh? Ik ben even niet aangesloten...

bass blom
6 juli 2011, 21:36
Ik heb geen persoonlijke site nee, vanwaar je vraag ?

wat je schrijft, maakt me nieuwsgierig naar hoe je speelt :D

StevenStrat
6 juli 2011, 21:46
Ik snap de vraag wel.. en jij denk ik ook wel ;)

Je keuze lijkt me opzich al prima, alleen vraag ik me af of je nu niet een dubbele compromis maakt? Een echte vintage marshall sound krijg je bijvoorbeeld uit een vintage marshall, en niet uit een multi channel HOOK lijkt me.. Niet dat dat een slechte versterker ofzo is, integendeel.

Zo'n tworock ken ik niet, maar lijkt me heel gaaf als ik filmpjes hoor. Maar ook hierbij vraag ik af of je dan niet TwoRock clean krijgt ipv Fender.. :soinnocent:
ik dacht een ondertoon te bespeuren dat het een te complexe setup is, maar hij kan ook iets anders bedoelen.


ik begrijp wat je bedoelt, maar bv een echte vintage plexi geeft me niet de mogelijkheden die ik wil. Het is gewoon om aan te geven wat voor sound ik zoek, moet niet exact die klank zijn.


@ Mitch, vind jij dat er toch veel compromissen zijn aan de Hook ?

@ Bassblom, wanneer ik de amp heb zal ik een opname maken.

Mitch
6 juli 2011, 21:55
Nou, afgezien van het feit dat ik die amp niet zo sterk vergelijkbaar vind met een plexi is het ook nog een keer een channelswitcher. Oké, een redelijk dynamische, maar het is en blijft een channel switching Fender based amp...
Als je op zoek was naar één amp die dit kon zou ik 't snappen.

StevenStrat
6 juli 2011, 22:02
Nou, afgezien van het feit dat ik die amp niet zo sterk vergelijkbaar vind met een plexi is het ook nog een keer een channelswitcher. Oké, een redelijk dynamische, maar het is en blijft een channel switching Fender based amp...
Als je op zoek was naar één amp die dit kon zou ik 't snappen.

Channel switching bij high end versterkers gaat niet noodzakelijk gepaard met compromissen naar mijn ervaring. Ik dacht wel dat deze versterker plexi sounds kan produceren en dat de eindtrap met z'n trafo en el34 lampen gebaseerd was op een plexi, staat ook zo op de site van hook ?

iWishmaster
6 juli 2011, 22:05
Kijk ook eens in de hoek van Rivera. Maken erg mooi spul op het gebied van fender / marshall achtige met een moderne twist.

(de rake die ik te koop heb lijkt me dan weer niks voor jouw, dus lees dit niet als spam aub)

Tristan
6 juli 2011, 23:07
Ik zou ook altijd nog zoiets willen doen, maar dan met een Vox achtige amp voor de cleane sounds en een Marshall achtige amp voor de dirty en heavy sounds.

Even een vraag, wat voor stijlen speel je, speel je modern/heavy of juist niet, als ik zo lees wat je opnoemt denk ik een beetje aan het Bonamassa idee?

Mijn tips:
1. Beslis welk geluid het belangrijkste voor je is in beide amps.
Door dit eerst te bepalen vallen sommige amps al af en heb je een betere richtlijn, dan krijg je ook betere adviezen.

2. Denk na over hoe je je setup wil gebruiken.
Hier zijn veel mogelijkheden in, bijvoorbeeld:
Plexi clean + Fender clean tegelijk aan en delay + sommige effecten alleen op een van de amps zetten (wet/dry systeem).
Idem voor de Plexi drive en Dumble drive, of wil je juist schakelen tussen Plexi drive voor de rhythm en Dumble drive voor de lead parts?

3. Staar je niet blind op features.
Zoals hierboven waarschijnlijk al duidelijk wordt zijn er meerdere manieren om een bepaalde sound te krijgen, vaak blijkt in de praktijk dat je veel features helemaal niet nodig hebt als je je setup op de juiste manier aanpast.

muziekschuur
7 juli 2011, 00:26
Ik denk, als je deze bedragen neer wil leggen, dat een offerte aanvraag van een custom paar Bogner's veel kan verhelderen. Wat ook kan is twee wat slechtere exemplaren van jouw origineel van ebay/marktplaats afplukken en die bij een tech brengen. En dan samen deze versterkers "tunen/hotrodden".

Je kan uitkijken naar een Fender Bandmaster (die zijn redelijk betaalbaar) en een point to point Marshall. De versterkers met een point to point bouwwijze zijn eenvoudig te onderhouden en modificeren.

Twee Ceriatone toppen zou ook kunnen. Al zijn die niet veel waard als je ze wil doorverkopen. De vintage Marshall en Bandmaster daarentegen weer wel. Maarja, je kan maar geen oude spullen blieven...

Er zijn ook hele leuke combo's die bieden wat jij zoekt. Een nieuwe Fender en een Marshall Bluesbraker RI kunnen misschien ook bieden wat je zoekt.

Het is wel zo dat als je naar 19" voorversterkers zoekt en een stereo eindversterker (en die dan op een stereo 1960 cabinet) dat je tweede hands snel de smaken kan vinden die je zoekt voor waarschijnlijk heel wat minder... Maar ja... Keuzes he.

Lexvandoef
7 juli 2011, 03:29
Channel switching bij high end versterkers gaat niet noodzakelijk gepaard met compromissen naar mijn ervaring. Ik dacht wel dat deze versterker plexi sounds kan produceren en dat de eindtrap met z'n trafo en el34 lampen gebaseerd was op een plexi, staat ook zo op de site van hook ?

Ik heb er zelf eentje (een V1 trouwens) en ik ben nog steeds erg verzot op die amp, maar hij klinkt gewoonweg niet als een plexi. Daarvoor heeftie teveel een eigen sound vind ik. Neemt niet weg dat dat een retegoeie en bruikbare sound is, maar het is geen plexi waarbij er een clean kanaal en nog een heavy kanaal aan vast zijn geplakt.

Ik vind het zelf wel een compromisloze amp trouwens.

Wel een heftige setup he, weet je zeker dat je dat elke keer wilt gaan sjouwen als je speelt?

StevenStrat
7 juli 2011, 10:36
Ik zou ook altijd nog zoiets willen doen, maar dan met een Vox achtige amp voor de cleane sounds en een Marshall achtige amp voor de dirty en heavy sounds.

Even een vraag, wat voor stijlen speel je, speel je modern/heavy of juist niet, als ik zo lees wat je opnoemt denk ik een beetje aan het Bonamassa idee?

Mijn tips:
1. Beslis welk geluid het belangrijkste voor je is in beide amps.
Door dit eerst te bepalen vallen sommige amps al af en heb je een betere richtlijn, dan krijg je ook betere adviezen.

2. Denk na over hoe je je setup wil gebruiken.
Hier zijn veel mogelijkheden in, bijvoorbeeld:
Plexi clean + Fender clean tegelijk aan en delay + sommige effecten alleen op een van de amps zetten (wet/dry systeem).
Idem voor de Plexi drive en Dumble drive, of wil je juist schakelen tussen Plexi drive voor de rhythm en Dumble drive voor de lead parts?

3. Staar je niet blind op features.
Zoals hierboven waarschijnlijk al duidelijk wordt zijn er meerdere manieren om een bepaalde sound te krijgen, vaak blijkt in de praktijk dat je veel features helemaal niet nodig hebt als je je setup op de juiste manier aanpast.

Mijn speelstijl zou je idd kunnen vergelijken met Bonamassa, maar ook bv Greg Howe, ik speel vooral blues, rock en fusion, maar ook cleane jazz.
Nooit een moderne sound, vintage is mijn ding bij alles.


De mogelijkheden die je daar opnoemt ga ik allemaal gebruiken, ik ga voor de kleinere gigs 1 van de 2 amps gebruiken (afhankelijk van wat we spelen), en voor de grotere beide amps.

Clean en overstuurd bij beide is wel noodzakelijk dus, en in principe een fx loop bij beide ook.


Lexvandoef:
bij het testen van de Captain V2, kreeg ik toch de indruk dat ik met een Marshall-gevoicete amp bezig was op alle kanalen, of het nou een plexi was of een andere Marshall. Heb 'm ook maar een half uurtje kunnen testen, wordt mijn ervaring hier niet gedeeld door andere mensen die al op een Captain V2 gespeeld hebben ?

Met alle respect voor Mitch z'n mening natuurlijk, maar ik hoorde echt niets amerikaans/Fenderig aan de amp ?
Er is wel een verschil tussen V1 en V2, cabs maken ook een verschil natuurlijk.

Lexvandoef
7 juli 2011, 11:24
Lexvandoef:
bij het testen van de Captain V2, kreeg ik toch de indruk dat ik met een Marshall-gevoicete amp bezig was op alle kanalen, of het nou een plexi was of een andere Marshall. Heb 'm ook maar een half uurtje kunnen testen, wordt mijn ervaring hier niet gedeeld door andere mensen die al op een Captain V2 gespeeld hebben ?

Met alle respect voor Mitch z'n mening natuurlijk, maar ik hoorde echt niets amerikaans/Fenderig aan de amp ?
Er is wel een verschil tussen V1 en V2, cabs maken ook een verschil natuurlijk.

Tussen V1 en V2 zou als het goed is een verwaarloosbaar verschil moeten zitten heb ik mij laten vertellen.

Zelf vind ik het cleane kanaal redelijk Fender-based, tis niet helemaal hetzelfde, maar er zit, voor mij gevoel, wel een soort Fenderachtigheid in. De OD kanalen neigen misschien iets meer naar het britse geluid, maar ik heb er een tijd lang een 2203 naast gehad en die klonk echt anders.

Maar nogmaals, het is echt een retegoeie amp, maar een soort Super-Marshall vind ik het niet, daarvoor doetie teveel zijn eigen ding.

StevenStrat
7 juli 2011, 11:59
wat me zo sterk aansprak bij de Captain V2 was de druk dat die versterker gaf. Strak dik laag, en DRUK. Ditzelfde heb ik ook (in mindere mate) gemerkt bij de Hook Silverstar. Bij alle andere versterkers heb ik dit nog niet gehoord (Brunetti, Matchless, Marshall)

Tristan
7 juli 2011, 12:55
Ik weet niet precies wat je onder druk verstaat, maar ik ben wel enigszins verbaasd dat je dat niet ervaren hebt met een Matchless of Marshall, misschien heb je gewoon slechte exemplaren of modellen getest.

StevenStrat
7 juli 2011, 13:03
Ik bedoel zeker niet dat Matchless of Marshall,... slecht klinkt, integendeel, maar de Hook was de eerste die zo sterk het gevoel van luchtverplaatsing gaf, je hoort dat de amp kracht heeft, en gewoon een drukvolle sound heeft. Ik kan het niet anders omschrijven..

Mitch
7 juli 2011, 14:48
Dát kan ik dan weer volledig onderschrijven. Persoonlijk vind ik dat geen voordeel, maar ik snap wel wat je bedoelt. De dynamiek op een Hook is meer dan oké, maar het is wel een ander soort dynamiek als op een non-channelswitcher. Er komt al vrij snel een druk die er voor mijn gevoel bijna kunstmatig wordt ingepompt, weet het niet beter te beschrijven.
Het is wel zoals Lex zegt: de amp heeft een eigen sound. Als je per se een andere amp zou moeten noemen, dan zit het cleane kanaal meer in de Fenderhoek en kanaal 2 meer in de Marshallhoek, maar toch beide duidelijk anders.

Rivera's doen niet echt wat ze beloven in mijn ervaring, dat Fender en Marshall combineren. Het wordt altijd gezegd, maar ondanks dat ik er drie heb gehad en nog twee heb gehoord vind ik het bij geen van alle echt opgaan. Prima amps verder overigens.

muziekschuur
7 juli 2011, 15:00
Dat van die Rivera's onderschrijf ik. De Knucklehead is een van mijn droom amps. Maar is geen Fender Twin. Noch een Marshall Bluesbraker of JTM45.

Dus zoek je eigenlijk niet veel meer twee verschillend gevoicete moderne amps? Is de Hook wel een ouderwetse gevoicede versterker te noemen?

iWishmaster
7 juli 2011, 15:07
Rivera's doen niet echt wat ze beloven in mijn ervaring, dat Fender en Marshall combineren. Het wordt altijd gezegd, maar ondanks dat ik er drie heb gehad en nog twee heb gehoord vind ik het bij geen van alle echt opgaan. Prima amps verder overigens.

Tja, Rivera beloofd dat ook niet, maar dat is de reputatie die ze hebben. Natuurlijk is het ook niet zo, maar het omschrijft wel de voicing van de twee kanalen zodanig dat iedereen het snapt. Ik hoor bij de cleans het overvloedige laag en het bel-achtige hoog, het romige van de oversturing wel iets fender-achtigs. En bij het nadrukkelijke middengebied en het rauwe randje in het hoog en laagmid op het crunchkanaal wel iets van Marshall terug. Maar dan met een grote lepel Rivera-saus erover: die saus vindt je lekker of niet.

StevenStrat
7 juli 2011, 15:36
Dat van die Rivera's onderschrijf ik. De Knucklehead is een van mijn droom amps. Maar is geen Fender Twin. Noch een Marshall Bluesbraker of JTM45.

Dus zoek je eigenlijk niet veel meer twee verschillend gevoicete moderne amps? Is de Hook wel een ouderwetse gevoicede versterker te noemen?

Ik zoek inderdaad twee verschillend gevoicete amps met moderne features, maar ik neig toch sterk naar vintage klanken. De hook valt misschien niet volledig onder de vintage sound categorie maar kon me toch best bekoren. Uitgebreid proberen blijft de oplossing en dat ga ik doen, naar zijn er nog amps die ik moet checken bij v/d haar of keymusic bv ? Mogelijk ga ik hier ook langs: www.proguitar.de , hebben ze daar nog iets dat ik moet gehoord hebben naast two-rock ?

iWishmaster
7 juli 2011, 15:45
Is de Brunetti Mercury al genoemd? Staat al heel lang op mijn verlanglijstje: te gekke amp als je het mij vraagt.

StevenStrat
7 juli 2011, 15:52
Heb ik al eens kort geprobeerd, goeie plexi overdrive maar clean was niets speciaal.. Voor de prijs toch niet.

Kakihara
7 juli 2011, 15:54
Ik zoek inderdaad twee verschillend gevoicete amps met moderne features, maar ik neig toch sterk naar vintage klanken. De hook valt misschien niet volledig onder de vintage sound categorie maar kon me toch best bekoren. Uitgebreid proberen blijft de oplossing en dat ga ik doen, naar zijn er nog amps die ik moet checken bij v/d haar of keymusic bv ? Mogelijk ga ik hier ook langs: www.proguitar.de , hebben ze daar nog iets dat ik moet gehoord hebben naast two-rock ?

Die Tone King Imperial op de proguitar-website lijkt me wel wat : lekker clean en smooth overdrive, van wat ik van youtube-filmpjes kan opmaken.

muziekschuur
7 juli 2011, 15:59
Ik kan me wel voorstellen dat je met name gaat zoeken in de range van de 20-30w amps. Simpelweg omdat 2x100 watt wel errug veel is (en ik weet het want ik heb er een paar staan). Ik vermoed dat een 18 watt Marshall en een Blues Junior samen heel erg lekker is. Het is wat makkelijker te verplaatsen en je hebt centjes over voor andere dingen.

Het is maar een suggestie. Op Marktplaats zie ik regelmatig kleine Rivera combo's voorbij komen....

Misschien iets heel anders maar er zijn heel veel kleinere 20watt heads die veel bieden. Zoals de Jet City. Ik zie hier ook mensen een Blackstar en een 4ctv (of hoe dat kleine blonde combo van Vox ook heet) combineren. En dat lijkt me een prima idee.

Wil je toch een 100 watt head dan lijkt me de Mesa Boogie Royal Atlantic een zeer smakelijk hapje. Bijzondere features. Hij is gevoiced als een Marshall JTM100 met spierballen. Maar heeft ook een Fender clean kanaal. En hij heeft een powersoak. Al met al een heel mooi ding. Ik weet niet of ie al leverbaar is. Maar dat ding in combinatie met een Rivera Knucklehead of misshien een andere moderne amp (die Hook) en je hebt een zeer uitgebreide setup. Maar wel...... kostbaar...

Toaster
7 juli 2011, 16:14
Ik bedoel zeker niet dat Matchless of Marshall,... slecht klinkt, integendeel, maar de Hook was de eerste die zo sterk het gevoel van luchtverplaatsing gaf, je hoort dat de amp kracht heeft, en gewoon een drukvolle sound heeft. Ik kan het niet anders omschrijven..

Ik heb een paar weken een Hook te leen gehad. Het clean haalde het niet bij mijn vintage spullen. En de crunch was om te smullen. High gain was ook lekker.

Alleen ik had het idee dat nou juist die druk ervoor zorgde dat die hook niet goed door de mix prikte. Ik moest hem behoorlijk hard zetten. Ik heb over meerde greenback cabinetten gespeeld. (vooral de crunch en gain geluiden)

Mijn referentie kader zijn vintage Fenders, Marshalls en Vox. En mijn voorliefde is ontzettende dikke clean.

rijsberman
7 juli 2011, 16:32
Ik vermoed dat een 18 watt Marshall en een Blues Junior samen heel erg lekker is.
...

veel bieden. Zoals de Jet City. Ik zie hier ook mensen een Blackstar en een 4ctv (of hoe dat kleine blonde combo van Vox ook heet)

Die amps vallen m.i. eerder in de budget categorie dan in de 'money's no object' categorie.

Toaster
7 juli 2011, 16:36
Ik ben al een tijdje op zoek naar 2 amps die mijn search for tone kunnen stopzetten.
Dit is het concept:
2 versterkers, de ene amerikaans gevoiced (Fender/Dumble), de andere brits gevoiced (vintage Marshall, niet Vox).
Worden beiden gebruikt, meestal tegelijk, brits gevoicte amp met delay en eventueel andere effecten, amerikaanse met reverb.

Beiden moeten minstens 2 schakelbare kanalen hebben, de britse een fx loop.
Bij de brits gevoicte amp zoek ik clean, en een rijke dikke vintage marshall oversturing (Super Lead, niet bv een jcm800). Bij de amerikaanse zoek ik dikke fender cleans, en een "smooth" overdrive geluid ala Robben Ford.



Ik denk trouwens dat je ook met de speakers moet gaan kijken wat je wil. Krijg je nog meer variatie in je sound.
Je wil ze allebei tegelijk gebruiken zeg je. Maar ze moeten beiden multichannel zijn.... Dat vind ik een lastige.

Of wil je dat één versterker clean speelt als de andere op OD staat? Behalve een zoektocht naar amps moet je dan ook zoeken naar een launchpad. Maar dat wist je denk ik zelf ook al wel ;)

Ik speel zelf met bijna dezelfde setup soms. (fender Blackface Proreverb en Marshall Superbass, maar ze staan allebei op clean) Ik heb beide amps aanstaan maar doe de rest met pedalen.

StevenStrat
7 juli 2011, 16:51
ik steek het niet onder stoelen of banken, deze setup is sterk geinspireerd door Bonamassa, beide amps worden meestal tegelijk overstuurd gebruikt, maar ook apart clean, twee keer switchen is dus nodig om de schakelen (clean op footswitch en ABY box)

geen idee wat je bedoelt met een launchpad, maar ik denk niet dat ik nog iets nodig heb naast een aby box om te switchen.

Mr. Dynamite
7 juli 2011, 17:11
Als geld toch geen rol speelt, mij lijkt de nieuwe versterker (http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-amplifier-eng.html) van Kool & Elfring best gaaf om even te checken!

Ik krijg trouwens ook een beetje het idee dat je eigenlijk naar 3 amps op zoek bent.. Een fender clean, marshall crunch, amerikaanse lead? Want wat je wilt, is volgens mij niet mogelijk. Als je geen compromissen wilt maken moet je niet 2 dual channel amps kopen..

StevenStrat
7 juli 2011, 17:23
Als geld toch geen rol speelt, mij lijkt de nieuwe versterker (http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-amplifier-eng.html) van Kool & Elfring best gaaf om even te checken!

Ik krijg trouwens ook een beetje het idee dat je eigenlijk naar 3 amps op zoek bent.. Een fender clean, marshall crunch, amerikaanse lead? Want wat je wilt, is volgens mij niet mogelijk. Als je geen compromissen wilt maken moet je niet 2 dual channel amps kopen..
zoals ik al eerder gezegd heb gaat multichannels zeker niet altijd gepaard met compromissen bij high end versterkers.

Dik fender clean en amerikaanse dumble style lead: Two-Rock zou dit moeten hebben, Hook Silverstar misschien ook.
Clean en british-voiced oversturing: ben ik nog niet uit, Captain 34 V2 lijkt me tot nu toe mijn beste optie..

Toaster
7 juli 2011, 17:28
Misschien redeneer ik wel heel krom hoor. Maar hier mijn setup:
Gitaar --> pedalenbak --> lehle p-split -->Twee single channel versterkers --> altijd clean

Voordeel is dat je alle effecten kan gebruiken op je versterker. crunch komt uit de pedalen.

Nu kan je met een multichannel altijd één amp laten OD-en of alle twee op hun tweede/derde kanaal. Met hun eigen channelswitcher. En kan je altijd je pedalen gebruiken.

Bedoel je dit?

Want als je je pedalen ook nog eens apart wil inregelen nadat je er één op clean hebt en één op crunch... Dan moet je na het gesplitste signaal weer een nieuw pedalenboard opbouwen.
Lijkt mij niet ideaal.

StevenStrat
7 juli 2011, 17:44
Misschien redeneer ik wel heel krom hoor. Maar hier mijn setup:
Gitaar --> pedalenbak --> lehle p-split -->Twee single channel versterkers --> altijd clean

Voordeel is dat je alle effecten kan gebruiken op je versterker. crunch komt uit de pedalen.

Nu kan je met een multichannel altijd één amp laten OD-en of alle twee op hun tweede/derde kanaal. Met hun eigen channelswitcher. En kan je altijd je pedalen gebruiken.

Bedoel je dit?

Want als je je pedalen ook nog eens apart wil inregelen nadat je er één op clean hebt en één op crunch... Dan moet je na het gesplitste signaal weer een nieuw pedalenboard opbouwen.
Lijkt mij niet ideaal.

ik begrijp je niet volledig, maar ik zal gewoon mijn setup uitleggen:
Links britse amp, meestal overstuurd, rechts amerikaanse amp, samen overstuurd met de britse, clean enkel de amerikaanse (switchen met footswitch en dan aby, of indien ik beide amps clean wil beide clean met footswitchen)

Line 6 M13 delay naar effects loop van de britse amp, de rest van de M13 effecten voor beide amps, een aantal overdrives/boosters ook naar beide.

Ik hoop dat je het wat begrijpt ?

Toaster
7 juli 2011, 18:32
Ik begrijp nu wat je bedoelt maar het is niet mijn cup of tea ;) (het zijn net die extra stapjes die je meer uitvoert dan bij mijn setup.)
Hoop gedoe een podium lijkt me. Maar van de andere kant natuurlijk compleet compromisloos.

Lexvandoef
7 juli 2011, 19:40
Dát kan ik dan weer volledig onderschrijven. Persoonlijk vind ik dat geen voordeel, maar ik snap wel wat je bedoelt. De dynamiek op een Hook is meer dan oké, maar het is wel een ander soort dynamiek als op een non-channelswitcher. Er komt al vrij snel een druk die er voor mijn gevoel bijna kunstmatig wordt ingepompt, weet het niet beter te beschrijven.
Het is wel zoals Lex zegt: de amp heeft een eigen sound. Als je per se een andere amp zou moeten noemen, dan zit het cleane kanaal meer in de Fenderhoek en kanaal 2 meer in de Marshallhoek, maar toch beide duidelijk anders.

Ik snap wel wat je bedoelt met die pompende druk. Vind het meer een soort massiefheid in het geluid waardoor het er wel lekker staat, zeker in de band. Vind het niet kunstmatig aanvoelen trouwens, je moet er wel van houden.
Ze klinken wel erg eigen en dynamisch vind ik, en dat is zeer positief!

Fireburst
7 juli 2011, 20:05
Suggestie :

Er staat een Hook te koop op Marktplaats, ik meen van forumlid Henri (Huisjes). Die heeft ook nog een Marshall en een MB Stiletto staan.

Plan : zorg voor een ABY switch en spreek met Henri iets af en je kan misschien ter plaatse je setup eens uittesten over zijn gear.

Cool idee of wa ? ;)

StevenStrat
7 juli 2011, 20:09
Zeker geen slecht idee, maar ik heb de Captain V1 al eens getest en vond de V2 toch beter, de V1 klonk anders en had veel minder druk.
Ik weet het, ik ben niet gemakkelijk, maar he, voor 2800 eur moet dat ook niet ;)

tillens
9 juli 2011, 11:23
wat me zo sterk aansprak bij de Captain V2 was de druk dat die versterker gaf. Strak dik laag, en DRUK. Ditzelfde heb ik ook (in mindere mate) gemerkt bij de Hook Silverstar. Bij alle andere versterkers heb ik dit nog niet gehoord (Brunetti, Matchless, Marshall)

Hm, dat bevreemd me, gezien ik een Hook aan de tand heb gevoeld, die daarna compleet werd overrompeld door een Independence. ( te gekke amp als je het mij vraagt!)anyways...Is natuurlijk allemaal subjectief wat de ene amp wel en niet doet in mijn oren.

Wat je zou kunnen doen, is kijken voor je clean sound te vinden in een Tone King of Matchless amp ( Lightning bijv of Clubman) Mijn Clubman is echt een onwijs cleane amp, die met een beetje tweaken zo vol clean klinkt, man met een tele = Bon!
En heb je wel eens aan een Mesa gedacht ? ( Blue Angel of DC etc..) Ik heb onlangs gelezen dat Bonamassa ook een Mesa gebruikte als vervanger van een Dumble.

Je overdrive sounds kan je makkelijk halen met bijv een marshall 2061x topje of een 1974x combo. Houd je ook nog geld over voor goede cabs erbij. :)

muziekschuur
9 juli 2011, 12:39
Matchless independence?

lespaulnmarshall
9 juli 2011, 12:44
Een two rock zou kunnen doen wat je wilt als amerikaanse amp.
Maar een Marshall style amp met minstens twee kanalen, FX loop, een vintage plexi sound EN dan ook nog een goede clean? Dat gaat niet lukken. Je zou eventueel twee amps hier voor kunnen gebruiken, maar zoals een boutique JTM 45 clone en een boutique superlead clone met FX loop. Zo heb je toch alles wat je wilt.

tillens
9 juli 2011, 13:41
Matchless independence?

Ja graag ja.

HaroldA
9 juli 2011, 13:59
en een rijke dikke vintage marshall oversturing (Super Lead, niet bv een jcm800).

Die snap ik ff niet. Je wil een Super Lead (JCM800 2203 of JCM800 2204) maar geen JCM800? :???:

Mitch
9 juli 2011, 14:00
Ik neem aan dat -ie SLP bedoelt.

HaroldA
9 juli 2011, 14:01
Ik neem aan dat -ie SLP bedoelt.

Ah, een JCM800 1987 of een JCM800 1959? ;)

toneblo
9 juli 2011, 17:41
Ah, een JCM800 1987 of een JCM800 1959? ;)


ehhh?!!!:chicken::chicken::???::crazyhappy:

StevenStrat
9 juli 2011, 17:58
Ah, een JCM800 1987 of een JCM800 1959? ;)

Dat zijn geen super lead plexi's hoor, jcm800's. Ik bedoel inderdaad slp's.

HaroldA
9 juli 2011, 18:02
Dat zijn geen super lead plexi's hoor, jcm800's. Ik bedoel inderdaad slp's.

Dat zijn wel Super Lead Plexi's uit de JCM800 serie. Sterker nog: de PCB's van de 2204 en 2203 werden ook gebruikt om SLP's te maken!

Laten we er nu maar over ophouden ;)


http://www.ampfreak.com/files/images/1106699771200.jpg

GretschGuy
10 juli 2011, 00:54
Ik begrijp de vraag / wensen niet helemaal. Maar dat zal wel komen door de verschillende definities van 'vintage'. Dumble, kanaalschakeling, fx loop, Robben Ford, Bonamassa, Greg Howe... Het roept bij mij geen associaties met 'vintage sound' op.

Afgezien daarvan, zie ik deze speurtocht naar 'mijn ultieme sound' wel uitlopen op 'n bittere en zeer dure teleurstelling. Het resultaat van 'n multi amp setup is nou eenmaal niet de som der delen. Het gelijktijdig horen van 'n Blackface Fender en Plexi Marshall is niet hetzelfde als de optelsom van 't apart beluisteren van die amps. En het combineren van de Dumble 'oversturende voorversterker zoemtoon' met de Marshall 'oversturende eindversterker brultoon', is 'n recept voor 'n sonische modderpoel.

Je lijkt de onderdelen van de gewenste setup te beoordelen op hun individuele sound. Dat gaat so-wie-so verkeerd aflopen. Een 'British voiced' amp met overdonderende, interne organen herschikkende weergave van lage tonen, is wel 't laatste wat je moet hebben in zo'n setup.

Voor je lichaamsdelen gaat verkopen om al die shit te financieren, zou ik nog even goed nadenken + wat dingen uitproberen. Leen b.v. wat amps van vrienden en bekenden om te ontdekken wat voor sounds wel of niet werken in combinatie.

StevenStrat
10 juli 2011, 01:24
Interessante post, bedankt om de tijd te nemen om dit te schrijven.

Vintage is idd een subjectieve term. Fx loops en dergelijke hebben dan weer niks te maken met of een versterker al dan niet vintage klinkt ? Robben ford en z'n dumbles kan je niet anders omschrijven als vintage, Greg Howe was gewoon een naam om m'n speelstijl te proberen omschrijven. Bonamassa z'n tone, laat ik in het midden of dat vintage klinkt of niet, het klinkt allesinds GOED.

Wat bedoel je met de 3e alinea ?

Ik hou wel degelijk de totaalklank in gedachten, het dikke midden van een dumble sound icm het hoog en laag van bv een super lead plexi of captain 34, het zou moeten werken, zoals je kan horen bij Bonamassa.

GretschGuy
10 juli 2011, 02:07
Wat bedoel je met de 3e alinea ?

Ik hou wel degelijk de totaalklank in gedachten, het dikke midden van een dumble sound icm het hoog en laag van bv een super lead plexi of captain 34, het zou moeten werken, zoals je kan horen bij Bonamassa.

Twee (of meer) verschillende amps die individueel goed klinken, klinken daarmee niet per definitie goed in combinatie. Aan de andere kant van dezelfde medaille, kan 'n amp die individueel afschuwelijk klinkt, prima werken i.c.m. andere amps.

Plexi Marshall's hebben vooral veel mids. Met nog 'n flinke uitschieter in de snerpende top van 't middengebied. Veel 'echt hoog' komt er niet uit. Bovendien moet je ze flink opendraaien om de typerende (eindversterker) oversturing te krijgen. De wat doffe Dumble zoemtoon komt daar nauwelijks doorheen. Als je alleen in stadions en grote hallen speelt, maakt dat weinig uit. De 'on stage' sound is voor 't publiek toch nauwelijks hoorbaar. En in de PA kunnen alle volumes en frequenties in de juiste verhouding worden gezet. In 't modale jongerencentrum of de plaatselijke kroeg is dat heel wat lastiger.

Twelvebar
10 juli 2011, 09:18
Ik dacht dat Haar ook Dr. Z importeerde? In dat geval zou ik zeker de EZG50 bekijken voor het fender/dumble gedeelte. Anders misschien de Fuchs ODS?
The Valve 2/50 heeft niet echt het Fender clean, maar zeker wel de dumble drive..
Toneking is ook absoluut de moeite waard om te bekijken!

StevenStrat
10 juli 2011, 11:34
Wanneer je het zo stelt is een plexi inderdaad niet het beste idee icm een dumble style amp, al is mijn ervaring dat ze merkelijk minder middengebied hebben dan de meeste amps. Een captain 34 lijkt me dan weer wel een goeie combinatie ? Strak laag, niet echt veel mid, wel genoeg hoog.

Heb je zelf amps combineren als eens gecombineerd ? Je lijkt er toch wat ervaring mee te hebben.

Twelvebar: de EZG is idd een goeie blackface, heb 'm een tijdje overwogen, spijtig dat hij geen fx loop heeft en geen dumble-achtige sounds heeft.

Mr. Dynamite
10 juli 2011, 13:27
Naar mijn ervaring klinken 2 amps het mooist op het moment dat ze afzonderlijk niet mooi klinken, de een veel meer gefocust op laag en mid laag, erg dof dus en de andere mid hoog en hoog. Samen leveren ze dan een erg volle sound, ze vullen elkaar perfect aan en zitten elkaar niet in de weg.

Je zou ook gewoon de versterkers apart kunnen gebruiken, niet in combinatie. Dus dan heb je voor elke sound een andere (deel) versterker. Maar misschien pakt het voor jou wel zo geweldig uit dat je nooit meer terug wilt..

GretschGuy
10 juli 2011, 14:13
Wanneer je het zo stelt is een plexi inderdaad niet het beste idee icm een dumble style amp, al is mijn ervaring dat ze merkelijk minder middengebied hebben dan de meeste amps. Een captain 34 lijkt me dan weer wel een goeie combinatie ? Strak laag, niet echt veel mid, wel genoeg hoog.

Heb je zelf amps combineren als eens gecombineerd ? Je lijkt er toch wat ervaring mee te hebben.


Ik heb wel eens wat geprobeerd. Met de volgende wijsheden als resultaat:

- Staar je niet blind op 't willen gebruiken van specifieke amps omdat ze individueel zo goed klinken. Of omdat iemand anders er 'n mooie sound uit krijgt. In 'n multi amp setup gaat 't er vooral om dat je amps gebruikt die elkaars 'sonische gaten' opvullen. B.v.: Fender BF heeft vaak strak laag, helder hoog en weinig midden. Klassieke Britse amps (+ daarvan afgeleiden) hebben juist veel mids.

- Hou er rekening mee waar je doorgaans speelt. Voor de 'klassieke' Marshall brul moet je de betreffende amp flink open draaien. Als je 'n 50 Watt half-stack gebruikt, is 'ie in z'n eentje al te hard voor kleine zalen / kroegen. En dan moet je de andere amp(s) er nog hoorbaar bij mixen.

Mijn beste resultaten kreeg ik met de volgende setup (allemaal vrij obscure US amps uit de jaren zestig):

- Harmony 525B (= laatste versie van de Supro Thunderbolt). Voor de lage tonen. Ooit ontwikkeld als bass amp. Ongeveer 35 Watt, 2 x 6L6 voor de output, solid state gelijkrichter, 15" Jensen speaker. Hoeft niet voluit. Lage tonen klinken strakker en coherenter als de sound redelijk clean blijft;

- Excelsior accordeon amp. Zelf flink gemodificeerd. Voor de mids. Lijkt erg op de oude Fender Tweed Deluxe. Ongeveer 15 Watt, 2 x 6V6 (cathode bias) voor de output, buizen gelijkrichter, 12" Jensen alnico. Vette scheursound, flink open draaien;

- Gibson GA-19RVT Scout. Voor 't hoog. Ongeveer 15 Watt, 2 x 6AQ5, 10" CTS alnico, reverb. Soort kruising tussen Fender BF Princeton Reverb en Vox AC15. Mag wel 'n beetje oversturen. Maar niet te veel.

Vertaling naar gangbaarder amps:

- Fender Tweed Bassman (normal channel) voor 't laag;
- Marshall 18 Watt voor de mids / scheursound;
- Fender BF Deluxe Reverb voor 't hoog.

Zelf ging ik van clean naar scheuren met gitaar volume. Dus geen kanaalschakeling e.d.

Toaster
10 juli 2011, 14:14
Twee (of meer) verschillende amps die individueel goed klinken, klinken daarmee niet per definitie goed in combinatie. Aan de andere kant van dezelfde medaille, kan 'n amp die individueel afschuwelijk klinkt, prima werken i.c.m. andere amps.

Plexi Marshall's hebben vooral veel mids. Met nog 'n flinke uitschieter in de snerpende top van 't middengebied. Veel 'echt hoog' komt er niet uit. Bovendien moet je ze flink opendraaien om de typerende (eindversterker) oversturing te krijgen. De wat doffe Dumble zoemtoon komt daar nauwelijks doorheen. Als je alleen in stadions en grote hallen speelt, maakt dat weinig uit. De 'on stage' sound is voor 't publiek toch nauwelijks hoorbaar. En in de PA kunnen alle volumes en frequenties in de juiste verhouding worden gezet. In 't modale jongerencentrum of de plaatselijke kroeg is dat heel wat lastiger.

+1 !!!

Mijn Ouwe Vox AC30 klinkt ook niet optimaal met mijn Marshall
Vox en Fender is wel mooi
en Fender en Marshall is ook mooi.

Toaster
10 juli 2011, 14:19
Vertaling naar gangbaarder amps:

- Fender Tweed Bassman (normal channel) voor 't laag;
- Marshall 18 Watt voor de mids / scheursound;
- Fender BF Deluxe Reverb voor 't hoog.

Zelf ging ik van clean naar scheuren met gitaar volume. Dus geen kanaalschakeling e.d.

Mja klopt in jouw geval natuurlijk. Maar in de studio heb ik een Blackface gelijktijdig opgenomen met een Marshall PA20. (allebei over uitstekende speakers.)
Ik geloof dat we een paar uur hebben zitten draaien en met preamps hebben lopen rommelen om de juiste sound te krijgen. Uiteindelijk stond de Marshall op 20% geloof ik van de totaalsound. Anders klonk het heel raar.

Terwijl als je in de opnameruimte stond het gewoon wel een heerlijk vol en breed geluid had.
Laat ik het zo zeggen. De combi is zeker mooi maar om het via een mengpaneel op plaat te krijgen was toch een stuk lastiger.

GretschGuy
10 juli 2011, 14:26
Mja klopt in jouw geval natuurlijk. Maar in de studio heb ik een Blackface gelijktijdig opgenomen met een Marshall PA20. (allebei over uitstekende speakers.)
Ik geloof dat we een paar uur hebben zitten draaien en met preamps hebben lopen rommelen om de juiste sound te krijgen. Uiteindelijk stond de Marshall op 20% geloof ik van de totaalsound. Anders klonk het heel raar.

Terwijl als je in de opnameruimte stond het gewoon wel een heerlijk vol en breed geluid had.
Laat ik het zo zeggen. De combi is zeker mooi maar om het via een mengpaneel op plaat te krijgen was toch een stuk lastiger.

Polariteit van de speakers gecontroleerd?

Toaster
10 juli 2011, 14:41
ja alles was in orde. Het ging vooral om de klankleur van de natuurlijke overdrive van beide amps.

Dus de Pro reverb stond op standje 7 en de Marshall PA20 ook op standje 8
(weet niet meer de precieze standen van de volumeknoppen maar je krijgt een idee)

De twee kleurden niet helemaal lekker als het via het mengpaneel binnen kwam. Dus hebben we lang staan draaien en zoeken naar de juiste instellingen. Je hebt als gitarist ook een bepaalde voorkeur voor een sound, dus dat telt ook mee als je bij de knoppen staat.
We hadden ook gewoon kunnen kiezen voor het OD geluid van één van de twee amps. Maar ik wilde persé een combi.

Achteraf had ik misschien nog wat meer variatie kunnen krijgen door niet alleen over greenbacks te spelen... Maar goed dat is het leerproces voor de volgende plaat.

marc_o
10 juli 2011, 15:22
@ Sevenstrat:
Praktische vragen; Wat is je huidige setup?
Wil je iedere keer dat hele circus mee gaan nemen naar optredens? Mijn ervaring na 23 jaar optredens is dat er veelal weinig plek is (uitzonderingen daargelaten) , de volumes omlaag moeten en je op festivals weinig op- ombouwtijd hebt.
Dat gezegd hebbende....ik weet niet of je een pro bent met personeel, dus dat zou bovenstaande opmerking overbodig maken.
Lijkt me wel leuk hoor, rijtje amps en dan rammen. Heb vroeger wel met een Hiwatt/Peavey combinatie gespeeld, wat absoluut te gek klonk, maar wel een hoop sjouw-werk opleverde...ook heb je 2 keer zoveel kans op uitval :-(
Nu speel ik sinds een jaar of 2 op een Bogner extacy classic class A....wellicht is dat iets voor je? Als je ze kunt vinden tenminste. Zit ook nog een plexi-standje op voor het geval dat je dat wilt.
Check zeker de Matchless Independence....2 minuten met dat goddelijke apparaat en je zoekt geen HOOK meer.
Waar in het land woon je ergens?

Liquid_Metal
10 juli 2011, 15:25
Het eerste waar ik aan denk is de Groove Tubes Trio. Dat is een driekanaals voorversterker met een Twin clean en Marshall distortion. Ik weet niet of je dat zoekt, maar waarom zoek je niet in de rack-hoek? Dan kun je meerdere preamps combineren op een poweramp en is het nooit een compromis.

marc_o
10 juli 2011, 15:30
Nou, dat is trouwens een goede tip...is een mooie set ook, zeker met de bijbehorende eindtrap!

muziekschuur
10 juli 2011, 15:53
Even mijn ervaring hier neerleggende. Ik heb de nodige versterkers. 2xFender M80, 1x Fender 112deluxe (solidstate allemaal) 1x Fender The Twin (als head) 1x Floyd (hiwatt achtig) 1x Multitone. 1x Schaller KV18 (buizencombo).

Wet Dry (dus werken met twee versterkers) vind ik heel effectief. En als je een klein rack (Marshall 20-20 eindtrap)met een 2x12 cab hebt heb je iets compacts wat je overal kan gebruiken. En dan een 18/20 watt combo voor de kleine dingen. Dan heb je nog altijd bij elkaar 60 watt voor de grote gigs en kun je er gewoon staan. Alles wat groter dan dat is is pittig en vaak onhandig/ongewenst.

Ik heb al die grote spullen wel. Maar het blijft schipperen. Ook heb ik een 2x15 voor bas 2x10 met 1x15 en 2x 1x18. Maar ook een trace elliot 100 watt combo en twee meer dan 300 watt toppen. Uiteindelijk zijn die kleinere combo's met uitgedachte pedalboards het handigst.

StevenStrat
10 juli 2011, 16:41
Het eerste waar ik aan denk is de Groove Tubes Trio. Dat is een driekanaals voorversterker met een Twin clean en Marshall distortion. Ik weet niet of je dat zoekt, maar waarom zoek je niet in de rack-hoek? Dan kun je meerdere preamps combineren op een poweramp en is het nooit een compromis.

rack gear heb ik al overwogen, maar heb toch liever een volledige versterker in 1 package. Probleem bij rack voorversterkers is dat als je een fender style pre-amp en marshall style-pre amp hebt bv, dat je dan ook om de volledige fender en marshall sound te bekomen 2 eindtrappen moet hebben, 6L6 en EL34.

Ben niet zo te vinden voor racks maar het is zeker geen slecht idee !

tillens
10 juli 2011, 17:39
@ Sevenstrat:
Praktische vragen; Wat is je huidige setup?
Wil je iedere keer dat hele circus mee gaan nemen naar optredens? Mijn ervaring na 23 jaar optredens is dat er veelal weinig plek is (uitzonderingen daargelaten) , de volumes omlaag moeten en je op festivals weinig op- ombouwtijd hebt.
Dat gezegd hebbende....ik weet niet of je een pro bent met personeel, dus dat zou bovenstaande opmerking overbodig maken.
Lijkt me wel leuk hoor, rijtje amps en dan rammen. Heb vroeger wel met een Hiwatt/Peavey combinatie gespeeld, wat absoluut te gek klonk, maar wel een hoop sjouw-werk opleverde...ook heb je 2 keer zoveel kans op uitval :-(
Nu speel ik sinds een jaar of 2 op een Bogner extacy classic class A....wellicht is dat iets voor je? Als je ze kunt vinden tenminste. Zit ook nog een plexi-standje op voor het geval dat je dat wilt.
Check zeker de Matchless Independence....2 minuten met dat goddelijke apparaat en je zoekt geen HOOK meer.
Waar in het land woon je ergens?

Zoals eerder gezegd, das een Hook killer.

StevenStrat
10 juli 2011, 17:46
35 watt class a gaat me niet genoeg headroom geven vrees ik.
Heb je de amp al naast een captain v2 geprobeerd ?

Mr. Dynamite
10 juli 2011, 17:49
Ik denk dat met zo'n dikke setup een rack wel de uitkomst is.
Dan kun je eventueel ook gewoon een hele head in de rack plaatsen als je wilt, maar dat is wel 1x sjouwen dan. Gewoon een rack(je) met 2 kasten weerzeiden en gaan! Niet 2 of 3 losse torentjes ofzo ;)

tillens
10 juli 2011, 19:25
35 watt class a gaat me niet genoeg headroom geven vrees ik.
Heb je de amp al naast een captain v2 geprobeerd ?

Geen idee, of dat de v2 was. Headroom? Als 35 watt class A het je niet gaat geven wens ik je publiek veel sterkte ;)

Blijf erbij dat de Hook een leuke amp is, maar als ik de Independence er naast zet, dan weet ik het wel. Heb overigens net een fijne 30 minuten met mijn nieuwe aanwinst mogen spelen, en ook dat was niet mis.

marc_o
10 juli 2011, 20:08
35 watt class a gaat me niet genoeg headroom geven vrees ik.
Heb je de amp al naast een captain v2 geprobeerd ?

Ja, dat was de V2.
Independence is vrij sober, je hebt clean, overdrive met 2 modes, wel voetschakelbaar. Dat gaat zo verschrikkelijk hard....

StevenStrat
10 juli 2011, 22:29
wat sprak je meer aan of was beter bij de independence tov de captain 34 ?
Had de matchless ook zo'n druk als de captain ?

tillens
11 juli 2011, 00:01
wat sprak je meer aan of was beter bij de independence tov de captain 34 ?
Had de matchless ook zo'n druk als de captain ?

In mijn oren drukte de Matchless alles weg, maar zonder vervelend te worden. Kon knoephard zonder feedback. Dat kon de Hook bijv niet. De Matchless was gewoon in mijn oren een complete amp, die alles deed wat ik zou willen. Veel meer eigen geluid, meer 3d, breder voller, maar ook ieler wanneer nodig.
Prachtige amp. Wellicht kan mijn kompaan het beter uitleggen.

Lexvandoef
11 juli 2011, 00:11
Kon knoephard zonder feedback. Dat kon de Hook bijv niet.

Heb ik tot nu toe nog geen last van gehad hoor.... Op stevige volume bij buitenoptredens met mijn PRS met redelijk high output pickups zonder een centje pijn!

tillens
11 juli 2011, 00:30
[QUOTE=Lexvandoef;2666641]Heb ik tot nu toe nog geen last van gehad hoor.... Op stevige volume bij buitenoptredens met mijn PRS met redelijk high output pickups zonder een centje pijn![/QUOTE

Hm, apart.

marc_o
11 juli 2011, 09:49
Ik denk ook dat dat exemplarisch was tillens, heb het verder ook nooit gehoord...wellicht een buisje wat iets te enthousiast was ofzo.

Matchlessversterkers zijn geen allemansvriendjes, je vindt het prachtig of niet...maar goed. 3D sound, daar kan ik wel wat mee, en de bijzonder pure overdrive die erin zit, die grijpt je bij je kladden. Zit zelfs high-gain op. Mocht mijn Bogner ooit weggaan, komt wellicht de Independence er wel voor in de plaats...maar dan wel met extra opties als loop en reverb.

StevenStrat
11 juli 2011, 12:36
Ik zal de Matchless ook testen in dat geval. Binnen 2 weken ga ik testen bij v/d Haar en laat jullie weten wat het geworden is.

Tristan
11 juli 2011, 15:55
@Marc:
De reverb zuigt bij Matchless, voor zover ik weet zit er tegenwoordig altijd wel een loop op.

marc_o
11 juli 2011, 16:10
@Marc:
De reverb zuigt bij Matchless, voor zover ik weet zit er tegenwoordig altijd wel een loop op.


Reverb zuigt altijd, heb het nu ook niet en mis het niet, maar mocht ik toch zoveel uitgeven, doe er dan maar eentje met alle opties.

tillens
11 juli 2011, 17:45
Ik denk ook dat dat exemplarisch was tillens, heb het verder ook nooit gehoord...wellicht een buisje wat iets te enthousiast was ofzo.

Matchlessversterkers zijn geen allemansvriendjes, je vindt het prachtig of niet...maar goed. 3D sound, daar kan ik wel wat mee, en de bijzonder pure overdrive die erin zit, die grijpt je bij je kladden. Zit zelfs high-gain op. Mocht mijn Bogner ooit weggaan, komt wellicht de Independence er wel voor in de plaats...maar dan wel met extra opties als loop en reverb.

Hm dat zou kunnen. Ach, ik moet zeggen ben nu erg tevree met mijn Mercury, ook een toffe amp.

Schrevel
13 juli 2011, 10:46
@StevenStrat
Ik zie deze Riviera op de site van De Plug staan. Geen idee hoe die klinkt.

Rivera Chubster 55
te koop
Boutique Amp, 55 watt. Very good !!!
Prijs: € 1495.00

http://www.gitaarnet.nl/photos/35/16167.jpg

StevenStrat
18 juli 2011, 20:31
Terug van een dagtripje richting Van De Haar om te kijken welke versterker het zou worden.

Ik had een aantal amps in gedachten waarvan ik 1 niet heb kunnen testen,
Hook Silverstar
Hook Captain 34 V2
Hook R40
Fuchs triple drive supreme
Two-rock custom reverb V3

Deze heb ik allemaal geprobeerd met uitzondering van de two-rock, die er niet was, spijtig aangezien ik vooral voor die amp ging.
Wel stonden er de Jet 35 en Classic reverb, die ik getest heb, en een TS1 waar ik niet toe gekomen ben.

alle amps gespeeld over een EVM12L speaker. (alsook een aantal andere speakers ter vergelijking)


de review (daar gaat het voor jullie om, niet ? ;) )
Hook Silverstar:
goeie cleans, compact van formaat. oversturing was niet mijn geluid, te dun, dit zou liggen aan het feit dat de amp luid moet staan om tot z'n recht te komen. Voor mij niet de beste keuze dus, aangezien ik niet altijd de mogelijkheid heb om de versterker te laten blazen.
onto the next one...

Hook Captain 34 V2:
deze had ik al eens geprobeerd te Keymusic en klonk goed. Goeie cleans, goeie oversturing, naar mijn smaak iets te schel qua voicing, al zal dit exact zijn wat de meeste gitaristen zoeken. Ik zoek het liever nog wat ronder, donkerder, hoor ik daar Two-rock ?...

Two-rock Jet 35:
35 watt 6L6 ampje, 2 kanalen. Clean heel goed, dik vol en rond, just the way I like it. Overstuurd zelfde eigenschappen als clean, niet scherp maar een mooi dik geluid. Ik had deze misschien wel meegenomen was het niet dat 35 watt toch echt te weinig headroom geeft.

Two-rock Classic reverb:
50 watt single channel clean, maar wat voor een clean. Nog wat beter dan de Jet, nooit scherp, mooi vol en rond. Enkel clean is natuurlijk niet wat ik zoek, maar er was werkelijk niets op aan te merken. Compact en relatief licht ook, wat duidelijk niet ten koste van de sound ging.

Fuchs Triple drive supreme:
goeie cleans, goeie crunch en goede solo tone. Heb ik niet lang op gespeeld maar was ook weinig op aan te merken, goeie tones. Lead had duidelijk dumble eigenschappen, terwijl de andere twee kanalen marshall/fuchs voiced waren en clean was two-rock stijl, al was de classic reverb voor cleans toch nog wat beter.

Hook R40:
heel goeie cleans, gelijkaardig met de two-rock clean sound. Dik, vol en rond als je het wou. Overdrive kanaal was ook best goed, maar te scherp voor mij.

De two-rock custom reverb V3 zou op papier de goeie two-rock clean en OD in 1 pakket met genoeg headroom moeten zijn, maar heb 'm jammer genoeg dus niet kunnen testen.


Dat waren ze ! Overigens is Erik een vriendelijke kerel in de omgang, geen idee waar de negatieve berichten op slaan.

tillens
18 juli 2011, 20:47
Terug van een dagtripje richting Van De Haar om te kijken welke versterker het zou worden.

Ik had een aantal amps in gedachten waarvan ik 1 niet heb kunnen testen,
Hook Silverstar
Hook Captain 34 V2
Hook R40
Fuchs triple drive supreme
Two-rock custom reverb V3

Deze heb ik allemaal geprobeerd met uitzondering van de two-rock, die er niet was, spijtig aangezien ik vooral voor die amp ging.
Wel stonden er de Jet 35 en Classic reverb, die ik getest heb, en een TS1 waar ik niet toe gekomen ben.

alle amps gespeeld over een EVM12L speaker. (alsook een aantal andere speakers ter vergelijking)


de review (daar gaat het voor jullie om, niet ? ;) )
Hook Silverstar:
goeie cleans, compact van formaat. oversturing was niet mijn geluid, te dun, dit zou liggen aan het feit dat de amp luid moet staan om tot z'n recht te komen. Voor mij niet de beste keuze dus, aangezien ik niet altijd de mogelijkheid heb om de versterker te laten blazen.
onto the next one...

Hook Captain 34 V2:
deze had ik al eens geprobeerd te Keymusic en klonk goed. Goeie cleans, goeie oversturing, naar mijn smaak iets te schel qua voicing, al zal dit exact zijn wat de meeste gitaristen zoeken. Ik zoek het liever nog wat ronder, donkerder, hoor ik daar Two-rock ?...

Two-rock Jet 35:
35 watt 6L6 ampje, 2 kanalen. Clean heel goed, dik vol en rond, just the way I like it. Overstuurd zelfde eigenschappen als clean, niet scherp maar een mooi dik geluid. Ik had deze misschien wel meegenomen was het niet dat 35 watt toch echt te weinig headroom geeft.

Two-rock Classic reverb:
50 watt single channel clean, maar wat voor een clean. Nog wat beter dan de Jet, nooit scherp, mooi vol en rond. Enkel clean is natuurlijk niet wat ik zoek, maar er was werkelijk niets op aan te merken. Compact en relatief licht ook, wat duidelijk niet ten koste van de sound ging.

Fuchs Triple drive supreme:
goeie cleans, goeie crunch en goede solo tone. Heb ik niet lang op gespeeld maar was ook weinig op aan te merken, goeie tones. Lead had duidelijk dumble eigenschappen, terwijl de andere twee kanalen marshall/fuchs voiced waren en clean was two-rock stijl, al was de classic reverb voor cleans toch nog wat beter.

Hook R40:
heel goeie cleans, gelijkaardig met de two-rock clean sound. Dik, vol en rond als je het wou. Overdrive kanaal was ook best goed, maar te scherp voor mij.

De two-rock custom reverb V3 zou op papier de goeie two-rock clean en OD in 1 pakket met genoeg headroom moeten zijn, maar heb 'm jammer genoeg dus niet kunnen testen.


Dat waren ze ! Overigens is Erik een vriendelijke kerel in de omgang, geen idee waar de negatieve berichten op slaan.

Erik is zeker een aardige peer ja! DUs je neigt naar two rock? En heb je de independence nog geprobeerd?

StevenStrat
18 juli 2011, 20:58
Enkel verkrijgbaar in combo, toch ?

Geen Matchless combo's zien staan, wel heads.

the sure thing
18 juli 2011, 21:05
Bij Jukebox (Guitar King?) in Boekel hebben ze sinds kort Jackson amps staan, en het personeel daar is al dagen sprakeloos van de 1e ervaringen met die boetiek amps.

StevenStrat
18 juli 2011, 21:18
http://www.youtube.com/watch?v=dxA1Id09SXY

klinkt goed (youtube filmpje met échte mic-audio, een verademing), wel wat neuzig. goeie sound maar wellicht wat te specifiek.

Mitch
18 juli 2011, 21:49
Leuke review. Je smaak spreekt er wel duidelijk in door. Enige dat me verbaast is dat je Hook Silverstar qua oversturing te dun vond op lager volume, maar dat je van en Two Rock vond dat die met zijn 35W echt te weinig headroom had. Dan neem ik aan dat je clean bedoelt, maar dan nog... dat zijn geen keiharde watts clean dus?

StevenStrat
18 juli 2011, 22:03
Silverstar moet idd luid staan om body te krijgen in het geluid.

De two-rock klonk op lager volume wel goed, maar het waren geen luide 35 watts. Stond meestal halfopen in een vrij kleine ruimte en was niet overdreven luid. Zal dus waarschijnlijk opbreken als je 'm clean wilt houden op gig-volume.

Mr. Dynamite
18 juli 2011, 22:13
Kijk aan, was al benieuwd naar je bevindingen van vandaag :)

Hmm, als ik dit zo lees richt je je vooral op de sound van zo'n versterker op zichzelf. Ga je in een band spelen dan blijf je nergens he met zo'n volle sound :makeup:

En de Fuchs kwam dus eigenlijk als beste uit de test voor vandaag?

StevenStrat
18 juli 2011, 22:28
Ik speel altijd in een bezetting van niet meer dan 4 man, drum, bass, gitaar, en meestal ook keys. Nooit met een tweede gitarist, dus ik moet ook niet met een schetterende amp spelen om te horen te zijn in de mix.


Fuchs was zeker niet slecht, beste was hij ook niet. In deze categorie van versterkers draait het niet meer om 'beste' maar om voorkeur denk ik. Ze waren allemaal goed, als ik 1 zou moeten kiezen voor clean, zou het de Classic reverb geworden zijn, voor clean en OD in 1 amp waarschijnlijk de Jet 35 of Fuchs, voor enkel oversturing de Captain 34 of Jet 35.


Hoe meer ik naar die Jackson luister, hoe beter hij wordt... Misschien zal ik die toch ook eens moeten beluisteren in het echt.

tnijland
18 juli 2011, 22:57
Wellicht ten overvloede maar heb je de Egnater modular reeks wel eens overwogen? Je kunt dan een top nemen (of een rack samenstellen) met verschillende modules die volledig zijn geïnspireerd op de originele modellen. Je kunt kiezen welke voorversterker je wilt (Bassman, Blackface, Deluxe, Dumble, Marshall SL/SL2, Mesa, Vox etc.) en je kunt kiezen zelfs kiezen welke eindbuizen je wilt toepassen (6L6/5881, EL34, 6550, 6CA7 etc.) en op welk vermogen (20/50W) je wilt spelen.

Op die manier ben je dus wel heel erg flexibel in je setup...(het is echt LEGO voor de puristische buizen gitarist ;-) Heb zelf de M4 een tijdje gehad en die klonk wel erg goed. Ik weet alleen niet of ze nog leverbaar zijn binnen Europa.

Henri H
21 juli 2011, 23:32
Zo zeg! Da's een beste verlanglijst, flinke GAS-aanval noemen we dat ook wel. :)

Ik kan je misschien nog Mesa Boogie adviseren.
Ik heb zelf de Stiletto Deuce, Plexi-achtig, maar ook Fender-achtig clean is beide mogelijk, kwestie van afstellen.
Wellicht i.c.m. een Lonestar voor de ultieme jazzy-cleans.
Overdrive is vooral Marshall-achtig, maar kan ook wat meer Amerikaans ingesteld worden d.m.v. de bold/spongy switch.
De FX-loop kan tevens, dus niet alleen, als solo boost gebruikt worden.
(Ook) op lage volumes heb je perfecte sounds.
Misschien zijn ze niet "boutique" genoeg, maar de prijs is er in ieder geval wel naar. :)

Ik vind echter mijn single channel JCM 800 2204 persoonlijk mooier. Clean d.m.v. volume pot v.d. gitaar, ook voor jazz.
Maar ik kan me voorstellen dat dat niet gaat werken als je met 2 versterkers werkt. Bovendien ontbreekt een FX-loop.


Nou, afgezien van het feit dat ik die amp niet zo sterk vergelijkbaar vind met een plexi is het ook nog een keer een channelswitcher. Oké, een redelijk dynamische, maar het is en blijft een channel switching Fender based amp...
Als je op zoek was naar één amp die dit kon zou ik 't snappen.Mijn HOOK klinkt meer Plexi-achtig dan Fender-achtig, vind ik.
Hij heeft wel wat Fender-"belletjes", maar dat maakt hem nou juist zo apart/eigen. Één v.d. mooiste cleans naar mijn idee, vol en tegelijk helder.


Ik bedoel zeker niet dat Matchless of Marshall,... slecht klinkt, integendeel, maar de Hook was de eerste die zo sterk het gevoel van luchtverplaatsing gaf, je hoort dat de amp kracht heeft, en gewoon een drukvolle sound heeft. Ik kan het niet anders omschrijven..De Captain is idd een krachtige amp, komt het best tot z'n recht op wat hogere volumes.
Ik begrijp dat jij per se de V2 wil hebben, maar heb je ze naast elkaar over dezelfde speaker kast getest met dezelfde settings? Ik wel. :)
Echt geen noemenswaardige verschillen hoor.
Ook de overdrive channels klinken Marshall-achtig, maar met meer compressie.


Een two rock zou kunnen doen wat je wilt als amerikaanse amp.
Maar een Marshall style amp met minstens twee kanalen, FX loop, een vintage plexi sound EN dan ook nog een goede clean? Dat gaat niet lukken. Je zou eventueel twee amps hier voor kunnen gebruiken, maar zoals een boutique JTM 45 clone en een boutique superlead clone met FX loop. Zo heb je toch alles wat je wilt.Ik vind dat een Captain of een Stiletto dat wel degelijk in zich heeft.
Neemt niet weg dat beide amps weer hun eigen sound hebben, maar het lijkt er wel op.

Henri H
21 juli 2011, 23:33
Zo zeg! Da's een beste verlanglijst, flinke GAS-aanval noemen we dat ook wel. :)

Ik kan je misschien nog Mesa Boogie adviseren.
Ik heb zelf de Stiletto Deuce, Plexi-achtig, maar ook Fender-achtig clean is beide mogelijk, kwestie van afstellen.
Wellicht i.c.m. een Lonestar voor de ultieme jazzy-cleans. (check Andy Timmons' rig op YT)
Overdrive is vooral Marshall-achtig, maar kan ook wat meer Amerikaans ingesteld worden d.m.v. de bold/spongy switch.
De FX-loop kan tevens, dus niet alleen, als solo boost gebruikt worden.
(Ook) op lage volumes heb je perfecte sounds.
Misschien zijn ze niet "boutique" genoeg, maar de prijs is er in ieder geval wel naar. :)

Ik vind echter mijn single channel JCM 800 2204 persoonlijk mooier. Clean d.m.v. volume pot v.d. gitaar, ook voor jazz.
Maar ik kan me voorstellen dat dat niet gaat werken als je met 2 versterkers werkt. Bovendien ontbreekt een FX-loop.


Nou, afgezien van het feit dat ik die amp niet zo sterk vergelijkbaar vind met een plexi is het ook nog een keer een channelswitcher. Oké, een redelijk dynamische, maar het is en blijft een channel switching Fender based amp...
Als je op zoek was naar één amp die dit kon zou ik 't snappen.Mijn HOOK klinkt meer Plexi-achtig dan Fender-achtig, vind ik.
Hij heeft wel wat Fender-"belletjes", maar dat maakt hem nou juist zo apart/eigen. Één v.d. mooiste cleans naar mijn idee, vol en tegelijk helder.


Ik bedoel zeker niet dat Matchless of Marshall,... slecht klinkt, integendeel, maar de Hook was de eerste die zo sterk het gevoel van luchtverplaatsing gaf, je hoort dat de amp kracht heeft, en gewoon een drukvolle sound heeft. Ik kan het niet anders omschrijven..De Captain is idd een krachtige amp, komt het best tot z'n recht op wat hogere volumes.
Ik begrijp dat jij per se de V2 wil hebben, maar heb je ze naast elkaar over dezelfde speaker kast getest met dezelfde settings? Ik wel. :)
Echt geen noemenswaardige verschillen hoor.
Ook de overdrive channels klinken Marshall-achtig, maar met meer compressie.


Een two rock zou kunnen doen wat je wilt als amerikaanse amp.
Maar een Marshall style amp met minstens twee kanalen, FX loop, een vintage plexi sound EN dan ook nog een goede clean? Dat gaat niet lukken. Je zou eventueel twee amps hier voor kunnen gebruiken, maar zoals een boutique JTM 45 clone en een boutique superlead clone met FX loop. Zo heb je toch alles wat je wilt.Ik vind dat een Captain of een Stiletto dat wel degelijk in zich heeft.
Neemt niet weg dat beide amps weer hun eigen sound hebben, maar het lijkt er wel op.

Mr. Dynamite
22 juli 2011, 11:01
Zo zeg! Da's een beste verlanglijst, flinke GAS-aanval noemen we dat ook wel. :)

Ik kan je misschien nog Mesa Boogie adviseren.


Heb zelf ook een Stiletto, rete vette amp, zonder meer :ok:

tillens
26 juli 2011, 19:04
Enkel verkrijgbaar in combo, toch ?

Geen Matchless combo's zien staan, wel heads.

Nee hoor, de Independence is ook als head uitvoering. Of Erik ze heeft staan weet ik niet.

StevenStrat
26 juli 2011, 22:03
Moet nog eens terug, omdat hij de Two-rock custom reverb sig niet binnen had, zal dan nog enkele andere amps testen, matchless, CAA, etc.

Aanraders voor de vintage marshall (super lead, GEEN JCM800) tone in een moderne package ? Fx loop, master volume, etc.

tillens
26 juli 2011, 22:57
Moet nog eens terug, omdat hij de Two-rock custom reverb sig niet binnen had, zal dan nog enkele andere amps testen, matchless, CAA, etc.

Aanraders voor de vintage marshall (super lead, GEEN JCM800) tone in een moderne package ? Fx loop, master volume, etc.

Tja als je in de boutique hoek (ok) blijft zoeken wellicht toch kijken naar die amp van Marc, de XTC.. Die heeft ook een plexi mode..
Zag onlangs dat die gitarist van Anouk , Arie ( wat weer oud bandmaatje van een oud bandmaat van mij is, en daar de tante van nou goed ;) ) tegenwoordig met een Mercury speelt, en daarnaast met een Wizard combo. Beide van Brunetti. Te gekke combo..

StevenStrat
27 juli 2011, 09:30
wat bedoel je, dat er non-boutique amps zijn die ook die features hebben en goed klinken ?

HaroldA
27 juli 2011, 09:40
wat bedoel je, dat er non-boutique amps zijn die ook die features hebben en goed klinken ?

Onmogelijk! :stop:

StevenStrat
27 juli 2011, 10:15
Het was dan ook sarcasme ;)



Ik ben wel benieuwd of er non boutique amps zijn die me kunnen bekoren, ik hoor graag de voorstellen...

tillens
28 juli 2011, 00:28
Het was dan ook sarcasme ;)



Ik ben wel benieuwd of er non boutique amps zijn die me kunnen bekoren, ik hoor graag de voorstellen...

Hm ik denk dat we steeds verder van core af gaan. Wat is Boutique? .... Ik denk dat de XTC wel is zou kunnen doen wat jij wil, maar om dat nou boutique te noemen. Het ontwerp wel, maar de uitvoering ?

muziekschuur
28 juli 2011, 02:14
peavey 3120
bogner alchemist

Pepe
28 juli 2011, 02:43
boutique is een ander woord voor small company lijkt me. Het zegt op zich niks over de kwaliteit.

Hendriks
28 juli 2011, 08:03
boutique is een ander woord voor small company lijkt me. Het zegt op zich niks over de kwaliteit.

Ik vind het ook maar een vreemde term.

Pepe
28 juli 2011, 10:34
Boutique, iedereen die niet gitaar speelt gebruikt dat woord nog steeds voor die kleine modewinkeltjes die tussen de middag dicht gaan omdat de eigenares is gaan lunchen.

Lovepedal is boutique, zeggen ze zelf. Afgezien dat ze een shitload aan produktie hebben is het meest nikserige pedaal wat ik OOIT gehad heb een Lovepedal.

Ik zou vooral met mijn oren luisteren en marketing termen zoals in de titel van dit topic gebruikt wordt vooral niet al te serieus nemen als je jezelf serieus neemt.

StevenStrat
28 juli 2011, 19:04
Onder boutique versta ik vooral kwaliteit.
Als het geen goede versterker is mag het nog handgemaakt zijn, dan is het in mijn ogen geen boutique. Ik heb een iets ander beeld hierover tov de meeste mensen, sorry voor de verwarring.

kassie
28 juli 2011, 20:37
Aan boutique denk ik vooral;

Persoonlijke wens van de koper, exclusiviteit van het product, veel indianenverhalen, hoge prijsklasse. Topkwaliteit onderdelen.

StevenStrat
28 juli 2011, 21:58
het woord boutique is nogal subjectief, laten we de betekenis in het midden houden.


Ik ben op zoek naar een heel goeie klank en de gewenste features, als ik dit uit een standard mass produced amp kan krijgen, zoveel te beter, al heeft ervaring uitgewezen dat dit niet vaak het geval is.


Ik ben een en al oor voor goede mogelijkheden...

nog even kort het concept (gestolen van Bonamassa zou je zelfs kunnen denken):
- versterker die amerikaans gevoiced is, veel en dikke low mids
- versterker die brits gevoiced is, goede bass en treble met minder low mids maar wel high mids


Beide liefst met fx loop en 2 kanalen, maar het belangrijkste, hij moet extreem goed klinken. Dynamisch, (druk-)vol, etc.

kassie
28 juli 2011, 23:19
nog even kort het concept (gestolen van Bonamassa zou je zelfs kunnen denken):
- versterker die amerikaans gevoiced is, veel en dikke low mids
- versterker die brits gevoiced is, goede bass en treble met minder low mids maar wel high mids


Dat is dus een Marshall Silver Jubilee....

MrB gebruikt al jaren een SJ in samenhang met een dumble kloon. Hij heeft weliswaar de overstap gemaakt van Two Rock naar VanWeelden.

refused199
28 juli 2011, 23:41
maar het belangrijkste, hij moet extreem goed klinken. Dynamisch, (druk-)vol, etc.

Dat doet me denken aan de V-empire Greenpoint.

StevenStrat
28 juli 2011, 23:48
Dat is dus een Marshall Silver Jubilee....

MrB gebruikt al jaren een SJ in samenhang met een dumble kloon. Hij heeft weliswaar de overstap gemaakt van Two Rock naar VanWeelden.

Hij gebruikt nog altijd de Two-Rock, het is toch iets anders dan een echte dumble kloon. Hangt ervan af waar hij zich bevind in de wereld of het de two-rock of van weelden is.


De silver jubilee (dan wel van ceriatone wegens verkrijgbaarheid) heb ik al overwogen, maar mijn enige vrees is dat ik wel eens té dicht zou kunnen komen bij Bonamassa's tone. Ik wil geen kopie zijn, maar met een vergelijkbare speelstijl en dan nog eens een vrij identieke rig...

Vandaar dat ik aan bv de hook captain 34 dacht voor de amerikaanse amp.
vergelijkbaar met een silver jubilee qua voicing (ook veel laag en hoog, met wat minder in het laag mid), en zal me misschien niet zo dicht bij Bonamassa's setup brengen.

E-J
29 juli 2011, 09:59
Ik heb op dit moment een Silver Jubilee 2554 te leen van een vriend van mij. De EQ werkt erg goed op deze versterker en je kunt hem goed instellen op je eigen wensen. Het is overigens niet dat een Silver Jubilee altijd nou veel hoog of laag heeft, hij kán het je geven maar het is niet zo dat hij maar één sweet spot heeft. Bonamassa zet zijn Silver Jubilee op het cleane(re) kanaal en zet de master op 10 voor 'zijn' geluid. Hij gebruikt hem meer als een Plexi, loeihard zetten om zo zijn oversturing te krijgen. Lijkt me sterk dat jij dat ook zo eventjes gaat doen. Bovendien, je zult altijd anders klinken omdat je waarschijnlijk niet de (exacte) speelwijze hebt... Slash en Frusciante spelen ook over SJ's en klinken beide zeer herkenbaar, het is altijd een som van delen. Het is niet zo dat dezelfde spullen je dezelfde sound gaan opleveren, zo heb ik genoeg David Gilmour adepten gehoord die weliswaar exáct dezelfde spullen als de beste man hebben maar zeker niet zo klinken.

Een gemodificeerde Ceriatone Overtone Special kan wel eens de juiste keuze zal zijn voor een Amerikaanse/Dumble-stijl versterker. Er zijn in Nederland wat adresjes (b.v. Erwin_ve) die de OTS naar jouw smaak kunnen modificeren, zodat jij precies krijgt wat jij wilt. Dan hoeft deze echt niet onder te doen voor een Two Rock, Van Weelden, Fuchs etc. Mocht je echt voor een Dumble-achtige versterker willen gaan natuurlijk.

Ik hoop overigens dat je uiteindelijk de twee versterkers die je zoekt lekker hard kunt zetten. Ik vind dat zowel de Overtone Special als de SJ flink hard moeten om optimaal te klinken, en met twee versterkers en een groot cabinet (of meerdere) lijkt het me niet echt materiaal om thuis te gebruiken. Daarom heb ik mijn Overtone Special ook uiteindelijk verkocht...

marc_o
29 juli 2011, 10:03
Dat doet me denken aan de V-empire Greenpoint.


Ik denk dat de V-Empire classic 50 een betere keuze is.

refused199
29 juli 2011, 19:08
Nog nooit gehoord helaas, dus kan daar niet over oordelen.
Wel eens de mogelijkheid gekregen een Greenpoint te horen in Terneuzen, en deze is me erg goed bijgebleven, wat een geweldig geluid kwam daar uit! Ik heb inmiddels al veel amps gehoord en deze staat hoog genoteerd bij mij.

allochthomas
29 juli 2011, 19:11
Budda superdrive, super dikke clean en een enorm smoothe lead channel. Is eigenlijk een marshall maar dan meer en beter

marc_o
30 juli 2011, 09:24
Nog nooit gehoord helaas, dus kan daar niet over oordelen.
Wel eens de mogelijkheid gekregen een Greenpoint te horen in Terneuzen, en deze is me erg goed bijgebleven, wat een geweldig geluid kwam daar uit! Ik heb inmiddels al veel amps gehoord en deze staat hoog genoteerd bij mij.


Uiteraard ken ik de greenpoint. voordeel van de Classic is het totaal gescheiden clean en drivekanaal. Clean is goed vergelijkbaar met de Greenpoint, maar drive gaat iets verder en heeft betere instelmogelijkheden.

kassie
3 augustus 2011, 13:36
Hij gebruikt nog altijd de Two-Rock, het is toch iets anders dan een echte dumble kloon. Hangt ervan af waar hij zich bevind in de wereld of het de two-rock of van weelden is.


De silver jubilee (dan wel van ceriatone wegens verkrijgbaarheid) heb ik al overwogen, maar mijn enige vrees is dat ik wel eens té dicht zou kunnen komen bij Bonamassa's tone. Ik wil geen kopie zijn, maar met een vergelijkbare speelstijl en dan nog eens een vrij identieke rig...

Vandaar dat ik aan bv de hook captain 34 dacht voor de amerikaanse amp.
vergelijkbaar met een silver jubilee qua voicing (ook veel laag en hoog, met wat minder in het laag mid), en zal me misschien niet zo dicht bij Bonamassa's setup brengen.


Ik heb al jaren een Silver Jubilee, en mijn overtuiging is nog steeds om een soortgelijke overdrive te kunnen bewerkstelligen met een JCM800 met een guvnor of een ts808. Dit zou ook moeten werken met veel andere amps. Zoals bijvoorbeeld de Hook. Overigens las ik laatst in een blad dat MrB voor zijn nieuwste album bijna alleen maar een oude Plexi heeft gebruikt met allerhande pedaaltjes.

Ik verwacht dus wel dat met een Hook en een dumble clone zijn sound absoluut te pakken valt. Maar vergeet dan ook niet de reverb en delay in de fx loops ;).

StevenStrat
3 augustus 2011, 18:30
Het zal waarschijnlijk een Two-Rock custom reverb signature worden. Geniale cleans, alsook de overdrive, en een voicing die mij het meest van alle fender/dumble style amps aanspreekt.

Over de Marshall style ben ik nog te onzeker, er zijn zover goede keuzes, ceriatone (schijnt dat hun marshalls erg goed zijn), hook, top hat (emplexador), bogner, etc.

Ik ga kijken wat ik allemaal kan vinden in de Two-Rock en van daaruit kijken wat ik zoek in de andere versterker. De 2e zal dus niet voor direct zijn ;)

Erg bedankt allemaal voor de hulp en comments !

Chiel
4 augustus 2011, 10:50
Gebruik zelf sinds enige tijd een Two Rock Jet signature combo. Bijna belachelijk dik mid gevoiced! Normaliter draai ik het mid altijd vol open (zo ook op m’n Hook Captain), maar bij de Two Rock staat hij niet eens op 25%. Het maakt dat de amp wel waanzinnig door de mix heen prikt. Gebruik hem uitsluitend voor kleine gigs waar het podiumvolume laag moet. Ben flink onder de indruk geraakt van de Two Rock amps moet ik bekennen.

Maar goed, back on topic. Voor een tweede amp zou ik zeker de 65amps Empire overwegen. Echt een fantastische amp en ondanks de 6V6’s is hij British all the way!

StevenStrat
4 augustus 2011, 11:25
enige nadeel aan Two-rocks buiten de TS1 en afgeleiden is dat ze niet echt de Robben Ford kunnen krijgen.

Zendrive misschien ?