PDA

View Full Version : Aansluiten extern kabinet 2x12, 4x12??



Chieltje
6 juli 2011, 17:28
Beste gitaristen,

Ik wil graag voor live situaties mijn gear uitbreiden. Ik speel nu over een Line 6 Vetta HD en custom made cabinet.
Bevalt uitstekend, maar ik wil een of twee extra cabs om een wijd podiumgeluid te creeeren ( wij spelen met de band niet over een PA, althans, de gitaristen niet ).
Achterin de Vetta zijn 4 ingangen. 2x right en 2x left ( mono ). Mijn custom made cab heeft twee ingangen voor rechts en links.
Het idee is om 2 2x12 cabs aan te schaffen. Nu vraag ik mij af of dat mogelijk is. Ik heb namelijk een right ingang en een left ingang over op de Vetta.
Als ik mijn huidige 4x12 aansluit op 2x rechts of 2x links, krijg ik een vreemd effect over de versterker ( met name delay gaat vreemd doen ).
Ik moet dus 1 van de 2 nieuwe cabs op mono aansluiten. De Vetta 2x12 extension cabs hebben ook weer 2 ingangen, rechts ( stereo ) en links ( mono ). Ik vraag mij dus af wat er gebeurd als ik een 2x12 op de stereo uitgang van de Vetta koppel en de andere 2x12 op de mono. Krijg ik dan geen vreemd effect?
En hoe zit dat met de ingangen op de extension cabs? Wat is het effect van een mono uitgang van de Vetta naar een stereo ( of mono?? ) uitgang van de cab?

Iemand een idee hoe dit het beste aan te sluiten?
Ik kan natuurlijk ook gewoon een extra 4x12 aanschaffen, maar 2x 2x12 heeft de voorkeur.

Ik hoop dat iemand e.e.a. kan uitleggen.

Alvast dank!

Mr. Dynamite
6 juli 2011, 18:29
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/Vetta_II_Rear_Clr-efb2c8c49fcb8b93ccd0da004e0d1bf6.jpg

Ziet je back panel er zo uit?

Dan kun je 1 cabinet stereo aansluiten, door 2x op 8Ohm aan te sluiten, of 2 kasten op 8Ohm, in principe het zelfde idee alleen dan gescheiden ipv in een kast.

Chieltje
6 juli 2011, 19:59
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/Vetta_II_Rear_Clr-efb2c8c49fcb8b93ccd0da004e0d1bf6.jpg

Ziet je back panel er zo uit?

Dan kun je 1 cabinet stereo aansluiten, door 2x op 8Ohm aan te sluiten, of 2 kasten op 8Ohm, in principe het zelfde idee alleen dan gescheiden ipv in een kast.

Nee, dat van mij ziet er toch anders uit.
Ik heb 2 ingangen voor links, en 2 voor rechts, in totaal dus 4. 1 rechts en 1 links is al bezet door mijn huidige 4x12. Ik heb dus nog 1 rechts en 1 links over.
Op jouw plaatje zie ik dat er maar 2 ingangen zijn ( voor speakers ), 1 rechts en 1 links. Ik heb er dus 2 extra.
Gevolg zou zijn dat een cab op rechts staat en 1 op links.

Mr. Dynamite
6 juli 2011, 21:37
Nouja dat is dus alleen maar extra, zoals ik het zei kun jij het ook aansluiten, alleen heb je dan nog wat over, niet erg toch?

Chieltje
7 juli 2011, 16:21
Nee, helaas werkt het toch niet zo.
Ik heb ontdekt dat als ik een externe speaker met maar 1 kabel aansluit ( right/left maakt niet uit ), de Vetta maar een half signaal uitzend. Ik krijg dan een vreemd effect.
Vrees dat het dan toch een extra 4x12 wordt, en dan uiteraard met 2 ingangen naar 2 ingangen van de Vetta. Voor 3 externe speakers ( 1x 4x12 en 2x 2x12 ) zou de Vetta 6 ingangne moeten hebben. Het zijn er maar 4, ik kan dus hooguit nog 1 kabinet stereo aansluiten.

Mr. Dynamite
7 juli 2011, 17:14
Ja dan heb je dus een stereo sound, die je maar aan een kant hoort. Als je dan een extra cab aansluit op de andere klopt het weer omdat je dan de andere kant van de stereo ook hoort.