PDA

View Full Version : Vox AC30HWH modificatie - andere merken buizen doen het zo ook



stratman1976
6 juli 2011, 16:24
Een tijdje geleden heb in een ander topic gepost dat ik problemen had met mijn nieuwe AC30 Handwired. In het bijzonder iets dat buizen gerelateerd leek. Blijkt nu dat er toch iets meer aan de hand is dan alleen de buizen.

Hij wordt geleverd met Ruby Tubes. De kwaliteit hiervan bleek te varieren en bij het proberen van een ander merk/fabricaat krijg je een keiharde brom. Ik had onder andere JJ's geprobeerd.

Vanuit ervaringen met andere gebruikers en fora, blijkt dat Vox erachter is wat er aan de hand is. Men wilde helaas niet zeggen wat het issue (en de oplossing) was.

Dit kan je o.a. vinden op het Vox forum:
id=4256http://www.voxamps.com/forum/topic.php?id=4256

Nadat een aantal mensen via het officiele kanaal hun versterker hebben laten herstellen ben ik erachter dat het gaat om 4 roosterweerstanden, deze zitten netjes gemonteerd op het turretboard in plaats van aan de buisvoet. Dit gaf het bovengenoemde probleem in de vorm van harde brom en andere narigheid, waarschijnlijk vanwege het extra draad (?) van de weerstand tot de buisvoet of iets van terugkoppeling heb ik me laten vertellen (zover gaat mijn kennis niet).

Het verplaatsen van de weerstanden van het turretboard naar de buisvoet zou het probleem oplossen. Ik wilde ook gewoon andere buizen dan Ruby's kunnen proberen en dat ging dus niet. Maar met deze aanpassing dus wel.
Aangezien ik in de familie een electrotechnicus met ruime buizen zelfbouw ervaring heb, wilden we dat natuurlijk zelf doen :-)

Zie onder voor de foto's

Weerstanden van het turretboard verwijderen:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0397.jpg

Zilverdraad komt in plaats van de weerstanden:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0398.jpg

Zilverdraad wordt gesoldeerd:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0399.jpg

Zilverdraad is aangebracht:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0400.jpg

Buisvoeten los prepareren:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0401.jpg

Weerstanden solderen:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0402.jpg

Krimpkous aanbrengen/verhitten:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0404.jpg

Project voltooid:
http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/AC30HWH%20Fix/IMG_0406.jpg

Nu ook andere merken eindbuizen geprobeerd, werkt als een trein.
Binnenkort uiteraard eens kijken welke combi eind- en voorbuizen en lekkerst klinken!

nico verduin
6 juli 2011, 18:46
Het zijn zogenaamde "gridstopper". Die kun je inderdaad het beste op de buisvoet monteren. Of dat de brom of whatever veroorzaakt, wwet ik niet. Ik werd niet veel wijzer uit die beide posts behalve dat er een beetje geprobeerd werd om te kijken wat het goed deed zonder eens een goede meting te leveren.
Maar gridstoppers dienen ter voorkoming van oscillatie en zorgen voor wat compressie op top vermogen (feitelijk bescherming van de buis).

Epii
6 juli 2011, 21:35
Is het probleem ook aanwezig bij de AC15HW? Zo ja, dan moet ik nog maar eens gaan heroverwegen om voor die amp te gaan..

stratman1976
6 juli 2011, 22:03
Is het probleem ook aanwezig bij de AC15HW? Zo ja, dan moet ik nog maar eens gaan heroverwegen om voor die amp te gaan..

Neehoor, alleen de ac30. Ik zou er zo weer voor gaan, want het geluid is goddelijk!

tommus42
6 juli 2011, 22:14
Neehoor, alleen de ac30. Ik zou er zo weer voor gaan, want het geluid is goddelijk!

Tja, wel raar dat ze het niet doen in die fabriek, is toch les nummer 1, gridstoppers zo dicht mogelijk bij de buis.
Zal wel weer het bouwpakket idee zijn, is ook niets mis mee.

cluseau
7 juli 2011, 07:31
Waarschijnlijk is de interne Cgk van de rubytubes relatief laag wat oscilleren tegengaat. Door andere buizen te gebruiken is het toepassen van gridstoppers op de buisvoet ineens veel belangrijker geworden.

De brom is als volgt te verklaren: Bij het onhoorbare oscilleren is een enorme voedingsstroom vereist waardoor deze instort met als gevolg een flinke rimpel op de afvlakking. Het oscilleren zelf hoor je niet omdat de frequentie boven de gehoorgrens ligt. De bromrimpel die ontstaat komt mogelijk op de schermroosters en veroorzaakt dan de sterke brom.

@stratman1976: Waardevolle tip, zo wordt het belang van een juiste bouw volgens de regeltjes weer eens duidelijk.

Frans.

nico verduin
7 juli 2011, 07:42
Tja, wel raar dat ze het niet doen in die fabriek, is toch les nummer 1, gridstoppers zo dicht mogelijk bij de buis.
Zal wel weer het bouwpakket idee zijn, is ook niets mis mee.Hoeft niet per se. Oude LC's hebben de gridstoppers ook gewoon op het bordje. En er zullen nbog wel meer merken zijn die het zo doen.

stratman1976
7 juli 2011, 08:51
Waarschijnlijk is de interne Cgk van de rubytubes relatief laag wat oscilleren tegengaat. Door andere buizen te gebruiken is het toepassen van gridstoppers op de buisvoet ineens veel belangrijker geworden.

De brom is als volgt te verklaren: Bij het onhoorbare oscilleren is een enorme voedingsstroom vereist waardoor deze instort met als gevolg een flinke rimpel op de afvlakking. Het oscilleren zelf hoor je niet omdat de frequentie boven de gehoorgrens ligt. De bromrimpel die ontstaat komt mogelijk op de schermroosters en veroorzaakt dan de sterke brom.

@stratman1976: Waardevolle tip, zo wordt het belang van een juiste bouw volgens de regeltjes weer eens duidelijk.

Frans.

Dank je voor je uitleg. Ik denk dat dat inderdaad gebeurde. Ik kan me ook herinneren dat de uitleg van mijn broer (de electrotech) met de jouwe overeenkomt voor zover ik dat heb onthouden aangezien mijn kennis van electronica niet zo groot is :)

Wat ik zelf (als gebruiker) vooral van belang vind, is dat een buizenamp bij uitstek geschikt is (moet zijn) voor het aanpassen aan je eigen smaak dmv het proberen van verschillende buizen. Dat moet dus wel kunnen.

Een handwired amp is daarnaast uitermate geschikt om te modden en makkelijk te servicen vanwege de bouw. :)

stratman1976
7 juli 2011, 08:53
Tja, wel raar dat ze het niet doen in die fabriek, is toch les nummer 1, gridstoppers zo dicht mogelijk bij de buis.
Zal wel weer het bouwpakket idee zijn, is ook niets mis mee.

Tsja, hij wel in Vietnam in elkaar gezet....:nervous:

stratman1976
7 juli 2011, 08:55
Het zijn zogenaamde "gridstopper". Die kun je inderdaad het beste op de buisvoet monteren. Of dat de brom of whatever veroorzaakt, wwet ik niet. Ik werd niet veel wijzer uit die beide posts behalve dat er een beetje geprobeerd werd om te kijken wat het goed deed zonder eens een goede meting te leveren.
Maar gridstoppers dienen ter voorkoming van oscillatie en zorgen voor wat compressie op top vermogen (feitelijk bescherming van de buis).

Wat ik weet, is dat Vox zelf deze aanpassing heeft doorgevoerd. Dat heb ik kunnen verifieren in een "officieel" aangepaste amp.

cluseau
7 juli 2011, 09:02
Wat ik zelf (als gebruiker) vooral van belang vind, is dat een buizenamp bij uitstek geschikt is (moet zijn) voor het aanpassen aan je eigen smaak dmv het proberen van verschillende buizen. Dat moet dus wel kunnen.

Zondermeer waar, flexibiliteit is de kracht van een product naar mijn mening. Ik heb die discussie op dat forum ook even zitten lezen, best interessant.

Je broer heeft trouwens netjes werk afgeleverd hoor!

flo123
7 juli 2011, 12:31
Ik vind het ook erg netjes gedaan! Mooi werk!

Bernardduur
7 juli 2011, 13:22
Whaha, dit geintje haalt ampeg ook vaak uit......... als je dezelfde mod uitvoert gaan die echt een stuk beter klinken!!!!

thoefnagel
29 mei 2013, 10:43
StratMan, bedankt voor je duidelijke topic en foto's en niet te vergeten uitzoekwerk. Ik ben ook al enkele weken bezig met achtergrond info betreffende mijn VOX AC30HW2. Ik heb deze begin 2011 gekocht (ik geloof serienr 000345) en zeer tevreden. Maar nu speel ik de laatste tijd meer met Master Volume bypassed en het lijkt of ik nu meer last krijg van microfonische buizen. Hier had ik al langer last van maar was altijd acceptabel. Als ik een licht tikje tegen de versterker geef stopt de piep weer. Ik ben me nu aan het orienteren op nieuwe buizen en de daarvoor benodigde modificatie die je in je topic beschrijft.

cluseau
29 mei 2013, 11:00
Als ik een licht tikje tegen de versterker geef stopt de piep weer.

Dit hoeft niet perse een (preamp) buis te zijn, haal het chassis er even uit en tik ZACHT op de buisjes met het heft van een schroevedraaiertje. Eerlijk gezegd denk ik dat je aan een vers kwartetje EL84 toe bent, die gaan niet zo lang mee in een AC30. Ook de voetjes van preamp buisjes kunnen vervuild zijn. Dit kun je constateren door het buisje bij het puntje te pakken en een beetje te bewegen.

thoefnagel
29 mei 2013, 11:45
Dit hoeft niet perse een (preamp) buis te zijn, haal het chassis er even uit en tik ZACHT op de buisjes met het heft van een schroevedraaiertje. Eerlijk gezegd denk ik dat je aan een vers kwartetje EL84 toe bent, die gaan niet zo lang mee in een AC30. Ook de voetjes van preamp buisjes kunnen vervuild zijn. Dit kun je constateren door het buisje bij het puntje te pakken en een beetje te bewegen.

Ok bedankt voor de info! Hoe zit het met kans op 'dodelijke' voltages (zelfs als de versterker uit staat) waar vox het over heeft als ik de buis bij het puntje pak?
Ga hem wel open schroeven vandaag of morgen. Ben trouwens benieuwd of mijn versterker met serienummer 345 de in deze thread genoemd aanpassing heeft. Ik kan helaas nergens iets vinden over de serienummers voor en na de aanpassing door VOX.

Verder lees ik meestal dat juist de preamp buizen het snelst aan vervanging toe zijn?? En dat deze ook het meest de klank van de versterker bepalen. Klopt dit? Dit is mijn eerste buizenversterker dus ik weet er (nog) niet heel veel van.

cluseau
29 mei 2013, 11:50
......Hoe zit het met kans op 'dodelijke' voltages waar vox het over heeft als ik de buis bij het puntje pak? ......

Die zijn vollop aanwezig. :blast:


Glas is een slechte geleider dus voor dat puntje hoef je geen angst te hebben. Wel is het verstandig niets inwendig beet te pakken bij het verwijderen van het chassis. Aan de randen kan natuurlijk wel maar pas op met je vingers in het chassis. Eigen verantwoording, sorry.

stratman1976
29 mei 2013, 13:04
You're welcome!
Om te checken of jouw exemplaar al geüpdate is, hoef je eigenlijk alleen de achterkant eraf te schroeven, het chassis kan je laten zitten. Als je op het turretboard de weerstanden ziet zitten, dan is hij nog niet geüpdate.
Kijk inderdaad uit met hoogspanning, als je niet zeker bent, dan zou ik het laten doen.

Zoals Cluseau terecht zegt kan het verschillende oorzaken hebben.
De buizen zijn vaak wel de eerste verdachte, omdat ze slijten en er kan ook een slecht exemplaar tussen zitten.
Je hoort een piep, is die altijd aanwezig?
De originele (chinese) buizen waren in mijn geval van slechte kwaliteit en dit kwam ik ook bij meerdere HW-exemplaren tegen.
De EL84's waren bij mij de boosdoener! geruis, gekraak, microfonie....met de JJ's heb ik daar geen last van. Geen brom, geen ruis en mooie dynamische vervorming.

De buizen kan je heel makkelijk zelf verwisselen omdat ze op een veilige plaats zitten, aan de voorkant. (dan moet het chassis er wel uit en het achterpaneel kan je laten zitten). In dit geval kunnen het heel goed je eindbuizen zijn, omdat die erg heet worden en hard staan te werken, zeker met de master volume gebypassed. Je hoeft je versterker niet te biassen, maar als je ze gaat vervangen, zorg dan dat je een gematched kwartet EL84 buizen koopt. Kijk uit met de veren "retainers" die de buizen op hun plaats houden, die zitten nogal strak. Je kan ze er ook eerst afschroeven. Ik heb ze vervangen door van die clip-on beugeltjes.

Good luck!

thoefnagel
30 mei 2013, 10:41
Je hoort een piep, is die altijd aanwezig?


Nee na enkele maanden begon de versterker af en toe een zeer hoge pieptoon te produceren, maar alleen als ik niet speelde. Daarom heb ik er ook nog niet eerder werk van gemaakt. Als ik dan weer snaren aansloeg verdween het weer. Met af en toe bedoel ik een keer of 3 per oefenavond van de band. Tijdens optredens heb ik er geen last van gehad (kan ook komen door ons bandvolume :D ) tot vorige week, maar dat komt denk ik omdat ik nu sinds enkele weken met MV bypassed speel (klinkt beter). Nu lijkt het veel vaker voor te komen en is de piep ook een mengsel van hoge piep en wat lagere brom. Wederom, als ik aansla of een zeer zacht tikje op de versterker geef, stopt het.
Ik ga de versterker dit weekend bekijken. Bedankt voor de uitleg. Ik speel al wel lang maar dit is mijn eerste buizen amp, vandaar mijn onwetendheid.;)

Nog even een vraagje over de buizen zelf. Als ik de verschillende fora lees ben ik wel geneigd om idd die Ruby's eruit te gooien. Zou ik alleen de EL84's vervangen of is het na ruim 2 jaar vrij veel spelen (ca. 7 uur per week) raadzaam om alles te vernieuwen?
Welke JJ's heb jij erin gezet dan? Ik zie op ToneFactory.nl ook dat JJ EL844 heeft, die schijnen wel fijn te zijn om luide versterkers lichtelijk in te dammen.

Groeten,

Teunis

Dutch66
30 mei 2013, 11:14
@stratman 1976

Inderdaad erg nette post, en zeer leerzaam voor mij in ieder geval, en een tech met schone nagels top :seriousf:

Toch vind ik ook een beetje gek dat zo'n bedrijf als VOX daar later dan pas achterkomt, en vervolgens ook de oplossing liever "binnenshuis" houdt. Ehh... als ik daar is over nadenk begrijp dat eigenlijk wel..

Nou goed, in mijn projectjes gaan de gridstoppers voortaan op het voetje, dat mogen duidelijk zijn.

cluseau
30 mei 2013, 11:26
De EL844 is bagger, niet aan beginnen. Zeker als het om een klasse A versterker gaat.

Twee jaar zeven uur per week is al heel lang voor deze buisjes en weet bijna zeker dat ze gaar zijn. Pak gewoon een kwartetje JJ en je zal zien dat het je blij maakt.

thoefnagel
30 mei 2013, 11:39
Ok daar ga ik dan maar voor, maar dan bedoel je dus alleen de eindbuizen (EL84) en niets doen aan de voorversterker?

cluseau
30 mei 2013, 11:54
Ik kan natuurlijk niet zien of je OOK een rot preampbuisje hebt, dat zul je moeten onderzoeken maar twee jaar is gezien jouw gebruiksuren killing voor de eindbuisjes. Die zijn zeker een eind heen.

thoefnagel
30 mei 2013, 12:24
Bedankt. Ik weet denk ik wel genoeg en zal de versterker openmaken en dan nieuwe buizen bestellen. Wel verwarrend soms hoor al die websites, claims en forums. Nu zie ik weer dat er aangeraden wordt om op positie V1 van de voorversterker een andere (lees duurdere) buis te zetten...

cluseau
30 mei 2013, 12:36
Bedankt. Ik weet denk ik wel genoeg en zal de versterker openmaken en dan nieuwe buizen bestellen. Wel verwarrend soms hoor al die websites, claims en forums. Nu zie ik weer dat er aangeraden wordt om op positie V1 van de voorversterker een andere (lees duurdere) buis te zetten...


Laat je toch niks wijsmaken door dat internet, daar wordt zoveel onzin gelult. Natuurlijk is een ruis/brom arm buisje leuk op V1 positie maar je was toch tevreden met je amp. Vervang dan een paar vermoeide eindbuisjes en kijk eerst wat daar het effect van is. Ga je meerdere dingen tegelijk doen en je hebt dan een kutgeluid weet je niet eens waar dat door komt. Eerst je probleem oplossen en dan gaan experimenteren als je dat leuk vindt.

Mitch
30 mei 2013, 12:50
Interessanter buisje in V1 kán soms een amp een stuk levendiger maken of bassiger of brakker of... het is heel simpel, het is en blijft de som der delen. Verander één deel en er komt een verandering in het geheel. Met oude productie buisjes heb ik héél veel vergelijkend warenonderzoek gedaan en de verschillen waren soms verbijsterend groot. Wat dat betreft is het net als met gitaren. Iemand kan wel roepen dat die Miniwatts geweldig zijn, maar als je net een gare hebt voegt -ie bar weinig positiefs toe, ook al is het het juiste merk en type.
Nieuwe eindbuizen en klaar d'r mee...

stratman1976
30 mei 2013, 15:56
Nee na enkele maanden begon de versterker af en toe een zeer hoge pieptoon te produceren, maar alleen als ik niet speelde. Daarom heb ik er ook nog niet eerder werk van gemaakt. Als ik dan weer snaren aansloeg verdween het weer. Met af en toe bedoel ik een keer of 3 per oefenavond van de band. Tijdens optredens heb ik er geen last van gehad (kan ook komen door ons bandvolume :D ) tot vorige week, maar dat komt denk ik omdat ik nu sinds enkele weken met MV bypassed speel (klinkt beter). Nu lijkt het veel vaker voor te komen en is de piep ook een mengsel van hoge piep en wat lagere brom. Wederom, als ik aansla of een zeer zacht tikje op de versterker geef, stopt het.
Ik ga de versterker dit weekend bekijken. Bedankt voor de uitleg. Ik speel al wel lang maar dit is mijn eerste buizen amp, vandaar mijn onwetendheid.;)

Nog even een vraagje over de buizen zelf. Als ik de verschillende fora lees ben ik wel geneigd om idd die Ruby's eruit te gooien. Zou ik alleen de EL84's vervangen of is het na ruim 2 jaar vrij veel spelen (ca. 7 uur per week) raadzaam om alles te vernieuwen?
Welke JJ's heb jij erin gezet dan? Ik zie op ToneFactory.nl ook dat JJ EL844 heeft, die schijnen wel fijn te zijn om luide versterkers lichtelijk in te dammen.

Groeten,

Teunis


Ik de gewone JJ EL84 erin gezet. Die bevallen prima, ik heb het idee dat hoog-mid-laag onderling beter in balans is! Het blijft smaak, natuurlijk.

stratman1976
30 mei 2013, 16:12
@stratman 1976

Inderdaad erg nette post, en zeer leerzaam voor mij in ieder geval, en een tech met schone nagels top :seriousf:

Toch vind ik ook een beetje gek dat zo'n bedrijf als VOX daar later dan pas achterkomt, en vervolgens ook de oplossing liever "binnenshuis" houdt. Ehh... als ik daar is over nadenk begrijp dat eigenlijk wel..

Nou goed, in mijn projectjes gaan de gridstoppers voortaan op het voetje, dat mogen duidelijk zijn.

Thanks! Ik zal het doorgeven, heb het nl. niet zelf uitgevoerd, ik ben nog maar beginnend. Ben nu begonnen met zelfbouw pedaaltjes, ook verslavend hoor, maar goed ik dwaal af...

Ja, men was er niet blij mee. Wat ik een rare reactie vond, want als je als bedrijf/importeur/winkel een klacht in behandeling hebt, dan is dat in mijn ogen HET moment om je te onderscheiden van de rest. Als je vervolgens geen uitsluitsel geeft als fabrikant, dan stel je je niet echt daadkrachtig op. Een foutje kan gebeuren natuurlijk, maar dit was wel een vrij knullig ontwerpfoutje. En als er gewoon niet goed mee wordt omgegaan, dan mag je als consument best van je laten horen. Uiteindelijk zeer tevreden en het positieve is, dat in dit geval (samen met andere gebruikers) heeft het er wel toe geleid dat ze het zelf hebben aangepast. (en ik een goodiebag rijker)

thoefnagel
30 mei 2013, 16:53
Wat in ieder geval verhelderend zou zijn is een bericht op de VOX website in de stijl van: "Er is een issue geconstateerd, en we hebben het ontwerp aangepast vanaf serienummer xxxx. Kosten voor het fixen van versterkers met dit issue zijn voor de klant zelf."

Heel zwart-wit en zakelijk gezien is het geen ontwerpfout, aangezien het ontwerp bestaat uit de gridstoppers op het board EN Ruby buizen.
Maar uiteraard moet zo'n gerenomeerd merk als VOX er vanuit gaan dat buizen verwisseld moeten kunnen worden.

HaroldA
30 mei 2013, 17:27
Zilverdraad komt in plaats van de weerstanden

... om vampieren op afstand te houden? ;)

7ender
30 mei 2013, 17:29
Die zijn vollop aanwezig. :blast:


Glas is een slechte geleider dus voor dat puntje hoef je geen angst te hebben. Wel is het verstandig niets inwendig beet te pakken bij het verwijderen van het chassis. Aan de randen kan natuurlijk wel maar pas op met je vingers in het chassis. Eigen verantwoording, sorry.

Stond nog in de krant van de week :

.....buren vonden het maar raar dat het licht al onafgebroken een jaar brandde ,.......en de post lag op een berg in de gang ,....
muffe vieze lucht , ....en vliegen tegen 't raam ......

Wat denk je ?

Politie vond na forceren van de deur een geraamte in de kamer , al hangend over een VOX AC30 ,....met in z'n gemummificeerde hand een spannings-zoekertje...

Na forensisch onderzoek bleek 't een ge-elektrocuteerde hobbyist te wezen :(


.....echt waar ! :soinnocent:



:D

JohnLord
30 mei 2013, 18:34
Fijn, zo'n goed werkende aardlek. Blijft het licht nog branden ook.

7ender
31 mei 2013, 01:44
...zou 'r als horror-film producent geen boterhammetje te verdienen wezen ? :soinnocent: ,

....of anders in het "saaie fictie" -genre misschien ?.... :D

cluseau
31 mei 2013, 07:49
Stond nog in de krant van de week :..........echt waar ! :soinnocent:

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/worthless.gif



Je lult maar wat....maw waar is het krantenartikel.:stop:

stratman1976
31 mei 2013, 10:05
Stond zeker in de "Kijk", want dan is het waar! :-)

7ender
31 mei 2013, 15:23
Stond zeker in de "Kijk", want dan is het waar! :-)

De "KijK" ,.....poehhhhhh hééééé ,....mij te moeilijk , met allemaal technische verhaaltjes over vliegende en varende troep en rakettuh en zo .....

Ik heb al moeite met de Donald Duck ..... :dontgeti:

thoefnagel
27 juni 2013, 11:38
Zo, vandaag eindelijk de modificatie en buizenwissel voltooid. Resultaat is weer de oude geweldige sound!:gitarist:
Ik kan niet zeggen dat ik de JJ's veel beter vind klinken, is ook lastig te vergelijken, maar ze zijn in ieder geval wel een stuk stiller qua bijgeluiden.
Ik heb alle buizen (3x voorversterker, 4x eindversterker) behalve de rectifier vervangen door JJ's. Voor de V1 positie heb ik een gold pin versie gebruikt die door de leverancier speciaal is uitgezocht op low noise en low microphonics.
Ik wist alleen niet zeker welke de V1 was, ik ga er maar vanuit dat het de eerste in het rijtje was. Deze had ook een ander veersysteem.

Voor wat betreft de modificatie heb ik gewoon installatiedraad gebruikt ipv het hiervoor genoemde zilverdraad, ik ga ervan uit dat dit op zo'n korte draad (5 cm) niet uitmaakt. Het lossolderen van de weerstandjes was trouwens wel lastig met mijn 30W boutje, ik vermoed dat er soldeer met een hoger smeltpunt gebruikt is of dat alle warmte werd afgevoerd door de metalen plugjes

stratman1976
27 juni 2013, 15:07
Ah, mooi, dat scheelt. De V1 is inderdaad de eerste, meest rechtse.
Het zilverdraad is niet nodig hoor, dat had ik toevallig liggen.
Gewoon montagedraad werkt prima. Veel plezier met spelen en ik ben het met je eens, het geluid is geweldig!

Dirk_Hendrik
9 augustus 2013, 19:48
Bump, wss al 100 keer opgemerkt en gevraagd maar ik ben niet zo'n versterkerboer;

Als ik een beetje naar de foto's in dit draadje kijk en wat ik daar zie vergelijk met de AC30 schema's zoals ik ze ken, zie ik op meerdere locaties fors andere waardes voor weerstanden dan in de vroege AC30's. Daar zal best een reden voor zijn maar als je aan de slag gaat om zo'n klassieker te reissuen zou je je toch voorstellen dat je juist niet teveel af verschil wil introduceren tov het origineel? Any comments of gesuggereerd leesvoer?

tommus42
9 augustus 2013, 20:02
Van de nieuwe Vox modellen zijn met name de schakelmogelijkheden van de voeding en de kathode van de eindbuizen leuk vind ik. Voor een scheurbak a la Brian May heb ik mooie documentatie.

kassie
9 augustus 2013, 22:16
Bump, wss al 100 keer opgemerkt en gevraagd maar ik ben niet zo'n versterkerboer;

Als ik een beetje naar de foto's in dit draadje kijk en wat ik daar zie vergelijk met de AC30 schema's zoals ik ze ken, zie ik op meerdere locaties fors andere waardes voor weerstanden dan in de vroege AC30's. Daar zal best een reden voor zijn maar als je aan de slag gaat om zo'n klassieker te reissuen zou je je toch voorstellen dat je juist niet teveel af verschil wil introduceren tov het origineel? Any comments of gesuggereerd leesvoer?

Tenzij wezenlijk anders klinkende componenten zijn gebruikt.. zoals Trafo's en dan wellicht circuit aanpassingen om te compenseren?.
Had eens op een Jtm45 reissue gespeeld. En er kwam me toch een snerpende rocksound uit, leek wel een jcm900. Dus toch nog even met zekerheid gegoogled. En ja hoor, een originele is beduidend warmer/vetter. Heb het idee dat die fabrieken wel reissues willen uitbrengen.. maar uiteraard wel met kostenplaatje voorop, en emulatie van de toon toch wat verder op het prioriteitenlijstje?

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze willen compenseren voor ouder wordende onderdelen.. (weerstanden en caps die beginnen te driften), ander type draad... noem maar op. Ookal heb je hetzelfde circuit... door de nieuw gemaakte onderdelen zal het toch wat anders klinken? Omdat je niet met oude componenten werkt, of omdat componenten vandaag de dag anders gemaakt worden?

Dirk_Hendrik
10 augustus 2013, 18:22
...... hmmm..

Interessante stelling maar laat ik zeggen dat ik er wat moeite mee heb. Als ik naar de foto's in dit draadje krijk krijg ik de impressie dat er vrij veel tijd, energie en geld is gestopt in het maken van een replica van de vroege AC30's. Dan heb ik er wat moeite mee dat men vervolgens het circuit fors zou aanpassen om een klankmatige replica te maken. Ik heb dan toch het gevoel dat men ergens, veel eerder in het ontwerpproces, de boot gemist heeft. Daarnast heb ik het gevoel dat dit een versie is waar kosten even wat minder op de voorgrond hoefden te staan. Het is een versterker in de prijsklasse waar de potentiele koper niet zal kijken op enkele honderdjes meer of minder en ook een apparaat waarvan je geen extreme verkoopgetallen hoeft te verwachten. Een niche-produkt dus. Dan zou je verwachten dat de focus meer op het nastreven van volledige atenticiteit ligt dan op "snel bouwen en herontwerpen voor klank".

kassie
10 augustus 2013, 20:54
Eens hoor, authenticiteit zou het belangrijkste motief moeten zijn. Wellicht is het een model gebasseerd op de vintage, maar met enkele tweaks die de sound nog beter maken?

Welke waardes zie jij zo veranderd? Waar in het circuit?

Dirk_Hendrik
10 augustus 2013, 21:02
In die snelle scan van gisteren zie ik die gridstoppers van 1k5 naar 3k3 gaan en de g2 schermroosterweerstanden van 100 ohm naar 470 ohm.

kassie
10 augustus 2013, 21:33
Nou poeh, daar krijg je een andere sound van zeg.

Die gridstoppers kunnen ook wel tot 10K zijn. Dient gewoon ter stabilisatie van de hoogfrequente oscillaties. Doen echt niks hoorbaars met je sound hoor imho.

Die schermrooster weerstand van 100 naar 470 ohm. Heb geen flauw idee met el84, maar verschil lijkt me minimaal. Heb eens gelezen dat het beter zou werken met hedendaagse buizen.

Als de waardes in de preamp nu wezenlijk anders zijn...

Dirk_Hendrik
10 augustus 2013, 23:02
Zeg ik ergens sound?
nee. Ik vraag me af waarom deze wijzigingen tov het origineel.

tommus42
10 augustus 2013, 23:08
......Die schermrooster weerstand van 100 naar 470 ohm. Heb geen flauw idee met el84, maar verschil lijkt me minimaal. Heb eens gelezen dat het beter zou werken met hedendaagse buizen.......
De buis fikt minder snel uit als je op vol vermogen, met name met 50 ohm kathodeweerdstand, loopt te blazen. Het effect op het geluid weet ik niet.

kassie
10 augustus 2013, 23:56
Zeg ik ergens sound?
nee. Ik vraag me af waarom deze wijzigingen tov het origineel.

Nee dat zeg je niet haha. Maar het doel is om eenzelfde sound en performance te krijgen. Waarom geen ietwat grotere gridstoppers als dit alleen maar beter is voor de stabiliteit? Je kunt je wel afvragen of dit te wijten is aan slechtere productie van buizen tegenwoordig... slechtere ontwerp layout en daardoor meer kans op oscillatie... of dat het gewoon een mankementje was van het oude model.

Die 100 ohm vs 470 weet ik niet hoe dat de sound beinvloedt. Weet het voordeel van 470 er ook niet van. Maar vooralsnog. Als het geen noemenswaardige verandering in sound oplevert, maar wel in stabiliteit? Waarom precies vasthouden aan het oude ontwerp?

Anders gesteld. Je hebt een oud goed klinkend ontwerp, maar met toch wat verbeterpunten. Voer je die verbeterpunten in of laat je dat zo?

flo123
11 augustus 2013, 16:12
Die voer je in! Tenzij het de klankkleur wijzigt.