PDA

View Full Version : Veertjes vervangen



stefan-buist
6 juli 2011, 13:03
hoi allemaal,

ik heb mijn Ibanez nu een half jaar en hij gaat nu al heel snel uit z'n stemming. Ik denk dat dat te maken heeft met de veren. Misschien moet ik ze maar eens vervangen?
Ik heb de achterkant er al uit geschroefd om ze te vervangen, maar het is toch iets lastiger dan ik dacht om de veren te vervangen. Ik heb hulp nodig, hoe moet ik het precies aan pakken? Alvast bedankt.

G.G.
6 juli 2011, 13:32
Snap niet helemaal wat er lastig aan is. Tremeloarm in de tremelo steken, gitaar tussen je benen klemmen met de arm helemaal naar achteren en knieen naar elkaar drukken. Je blok komt mooi naar voren. Je zou wat spanning van de snaren kunnen halen, maar dat is soms nieteens nodig. Een voor een een veer vervangen door hem uit het blok te trekken en het oogje van het haakje te halen. Nieuwe veer met het oogje in het haakje hangen, naar achteren trekken en in het blok prikken. Soms wanneer ik niet goed grip krijg op de veer steek ik een kleine imbus onder het haakje door en dan kan je met twee handen aan het sleuteltje trekken totdat het haakje mooi boven het blok is.

iWishmaster
6 juli 2011, 13:39
Die veertjes hebben weinig te maken met het op stemming blijven.

Xtinct-Dark
6 juli 2011, 13:43
'T kan toch ook zijn dat je geen volbloed tremolo hebt, maar een fender-style tremolo. Zo eentje kan je alleen maar naar beneden drukken, en dus kan je het tremolo blok alleen maar van de klauw afbewegen. In dat geval kan je er voor kiezen om de stelschroeven wat uit de body te draaien (oppassen: die draaien heel zwaar) zodat er minder kracht op de veren komen te staan. Na ze vervangen te hebben kan je de schroeven terug draaien.

bass blom
6 juli 2011, 13:43
precies, en die veren gaan echt langer dan een half jaar mee.
ik zou de topkam checken of laten checken.

bat
6 juli 2011, 13:54
Hier ook verbazing over de conclusie dat het aan de tremeloveren moet liggen. dat lijkt me in dit geval de meest onwaarschijnlijke oorzaak.

Eens met Bass blom: eerst kijken naar de topkam.

G.G.
6 juli 2011, 13:55
Hij wil zijn veren vervangen, dus denk ik prima. Je kan inderdaad de klauw wat losser draaien om de spanning te verlagen, maar met een tremelo die omhoog kan is dat vaak niet nodig. Dan doe ik dat zelf liever niet. Je geeft al aan dat het veel kracht kost en met een lange schroevendraaier is het hout, achter de backplate snel beschadigd (lak). Die schroevendraaier bewaar ik dan het liefst tot het laatst. met ene beetje geluk hoef je alleen te lossen, wat minder kracht kost, en minder snel beschadigingen oplevert.

Stemmingsproblemen zitten natuurlijk eigenlijk bijna nooit in de veren. Botte messen, scheve afstelling van de tremelo, slecht ingesneden topkam, mechanieken die brak zijn, of gewoon slecht opgelegde snaren zijn de meest voorkomende oorzaken.

HaroldA
6 juli 2011, 14:09
Stemmingsproblemen zitten natuurlijk eigenlijk bijna nooit in de veren. Botte messen, scheve afstelling van de tremelo, slecht ingesneden topkam, mechanieken die brak zijn, of gewoon slecht opgelegde snaren zijn de meest voorkomende oorzaken.

Inderdaad. Veren kunnen het IMHO neit zijn.

Heeft de gitaar in kwestie een top-lock? If so, dan kunnen we alles behalve de messen en afstelling doorstrepen.

Mesjoggah
6 juli 2011, 16:51
Zijn de snaren al een keer vervangen?

stefan-buist
9 juli 2011, 16:36
mijn gitaar heeft inderdaad een toplock. Maar ik heb een jongen die er veel verstand van heeft gesproken, en hij zei dat ik misschien eens de veertjes moest vervangen. Als dat het niet is zou ik misschien wel de snaren kunnen vervangen. Ik heb alleen nog de hoge e snaar vervangen. Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Bedankt voor alle reacties, hier kan ik wel wat mee.