PDA

View Full Version : plexi sound uit een marshall plexi



B-stone
6 juli 2011, 10:38
hey ik heb vorige week een marshall 1959slp gekocht. echt heel vet: precies wat ik voor een sound zoek. alleen jullie kunnen ongetwijfeld het min punt aan een plexi: hij moet héééél hard staan om lekker te kunnen crunchen. In de studio kan dit maar hellaas niet altijd thuis (alleen als m'n ouders weg zijn).

Daarom zoek ik dus een crunch pedaal dat op een marshall plexi best wel plexi klinkt. Ik heb een beetje rond gezocht en had wat pedalen gevonden.

- line 6 dm4
- carl martin plexitone
- tonebone plexitube
- zvex box of rock

Heb ik een pedaaltje nodig waar een buis (buis oversturing) in zit? of zijn de meeste transistor pedaaltjes ook goed.

Ik wil dus van een volledig cleane plexi een crancked plexi sound halen, als dit mogelijk is. ik snap ook wel dat een ding van pak en beet €200 nooit zo kan klinken als een echte amp van € 1300. maar het geluid moet toch te benaderen zijn neem ik aan.

suggesties zijn welkom, ook gebruikers ervaringen worden op prijs gesteld.

groetjes Bram

bass blom
6 juli 2011, 10:44
ik gebruik een box of rock op een zelfbouw JTM45 en dat bevalt me prima.
is wel even zoeken naar de juiste balans tussen uit/aan/boost.

Henri H
6 juli 2011, 11:27
Probeer 's een Marshall Guv'nor II.
Ik heb er één van MP geplukt voor €25,-.
Op mijn Marshall 2204, die clean stond afgesteld, kreeg ik er best een overtuigende crunch uit.
Op m'n Mesa Stiletto is ie dan weer onbruikbaar vind ik.

lollol
6 juli 2011, 11:45
Je kan ook een attenuator gebruiken.

HaroldA
6 juli 2011, 11:50
Je kan ook een attenuator gebruiken.

Of een PPIMV in (laten) bouwen.

Eygen
6 juli 2011, 11:50
Attenuator is wel het makkelijkste ja. Dan hoef je m niet zo tering hard te zetten.

Weet niet of die dingen goedkoop zelf te maken zijn maar het nadeel is dat je aan een attenuator net zoveel geld kwijt bent als aan een pedaal...

HaroldA
6 juli 2011, 11:52
Attenuator is wel het makkelijkste ja. Dan hoef je m niet zo tering hard te zetten.

Weet niet of die dingen goedkoop zelf te maken zijn maar het nadeel is dat je aan een attenuator net zoveel geld kwijt bent als aan een pedaal...

...maar je behoudt wel je plexi geluid! (zo goed als)

Rutger
6 juli 2011, 11:54
Er zijn belachelijk veel "Plexi sound in a box" pedalen, dus je hebt het voor het uitkiezen :) Buizen zijn niet perse nodig nee.

Een PPI-mastervolume in je amp (laten) bouwen is natuurlijk ook een optie. Als je dat zelf kunt ben je voor zo'n 5 euro klaar :)

Mitch
6 juli 2011, 11:57
PPIMV is het lekkerst, maar zeker voor thuis is een pedaal een goede optie. Van wat je noemt zou ik dan eerder naar de Carl Martin en de Z Vex kijken. De Line6 DM4 moet je echt met een grote boog omheen.

the sure thing
6 juli 2011, 12:43
Voor thuis zou ik idd voor een pedaal gaan. Ik heb zo ongeveer alle opties gehad, PPIMV, veel soorten loadboxen, attenuators enz, maar met pedaal toch het meeste plezier.

muziekschuur
6 juli 2011, 12:48
Werkt een Mesa Boogie Vtwin goed?

B-stone
6 juli 2011, 12:56
bedankt allemaal voor de massale reacties :)

over die line 6 dacht ik ook al dat ik mijn plexi dan ging downgraden naar een cube. maarja de youtube filmpjes klonken wel leuk.

een ppmiv zou ik het liefste willen maar mijn plexi is werkelijk gloedje nieuw en ook mijn garantie verloopt als ik een master laat in bouwen.

en het nadeel aan een attenuator vind ik ( geen ervaring hoor) dat je buizen lekker snel slijten en ook zou het niet goed zou zijn voor je tranformatoren???
en de vraag is natuurlijk of het geluid van een pedaal niet net zo mooi is als dat van een plexi met attenuator.

een od/crunch pedaaltje kun je altijd wel gebruiken ik neem ook aan als randje om je plexi net wat meer gain/distortion te geven :D

over die carl martin hoorde ik dat hij vooral goed was om een fender in een marshall om te toveren, ik snap het verschil niet tussen een cleane marshall of een cleane fender maar er zal wel een kern van waarheid in zitten

groetjes Bram

B-stone
6 juli 2011, 12:59
Werkt een Mesa Boogie Vtwin goed?

heftig ding, ik zou eens op youtube checken is dit niet een high gain pedaal?

Rutger
6 juli 2011, 13:03
Attenuators doen hun werk alleen echt goed op nog steeds vrij hoog volume. Live werkt dat als je niet hard genoeg kunt voor die sweetspot, dan kun je daar toch komen met een attenuator ertussen. Maar thuis verneukt het je sound compleet.

lefthandstrat
6 juli 2011, 13:33
Attenuators doen hun werk alleen echt goed op nog steeds vrij hoog volume. Live werkt dat als je niet hard genoeg kunt voor die sweetspot, dan kun je daar toch komen met een attenuator ertussen. Maar thuis verneukt het je sound compleet.

Ik volgde deze discussie op de voet toen de attenuator aan bod kwam. Een heerlijk duidelijk antwoord Rutger met een messcherpe mening. Ik ga ook kijken naar een pedaal voor een buizenoversturing op huiskamerniveau en laat die attenuator vanaf nu links liggen. Bedankt......... en voor de TS: Succes ermee en laat even weten wat je hebt besloten.

B-stone
6 juli 2011, 13:41
Ik volgde deze discussie op de voet toen de attenuator aan bod kwam. Een heerlijk duidelijk antwoord Rutger met een messcherpe mening. Ik ga ook kijken naar een pedaal voor een buizenoversturing op huiskamerniveau en laat die attenuator vanaf nu links liggen. Bedankt......... en voor de TS: Succes ermee en laat even weten wat je hebt besloten.

ja is goed, ook jij succes. Mijn twijfel zat hem vooral al in die box of rock en een carl martin plexitone. En ja die twijfel is er eigenlijk nog steeds. maar ik blijf zoeken op youtube voor leuke alternatieven en blijf googlen voor gebruikers ervaringen.

ik heb hier trouwens ook wat vintage pedalen liggen om te proberen oa veel tube screamers maar dit is toch te weinig crunch zeg maar :D

B-stone
6 juli 2011, 13:44
box of rock hier:

http://www.youtube.com/watch?v=3S0L5_4x0ak&feature=relmfu

plexitone hier:

http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY

ik speel zelf trouwens alleen met humbuckers.

is een mastervolume mod nog ongedaan te maken zeg maar of de amp weer in fabrieks orginele staat te brengen. ik dacht van niet, toch?

licht het aan mij of heeft die carl martin veel meer crunch of komt dat omdat die bassman van de demo op een randje is ingesteld ? :D

lefthandstrat
6 juli 2011, 14:10
Hoi B-stone...........of het iets is weet ik niet, maar na het lezen van de teksten moest ik wel direct aan jou denken. Bij deze dus:

http://img.tweedehands.nl/f/normal/95696439-effects-pedal-boutique-srb808-plus-v4-ibanez-tube-screamer.jpg
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/effecten/effects-pedal-boutique-srb808-plus-95696439.html?p=all&user=816056&start=0

http://img.tweedehands.nl/f/normal/95696431-maxon-sonic-distortion-sd-9.jpg
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/effecten/maxon-sonic-distortion-sd-9-95696431.html?p=all&user=816056&start=0

http://img.tweedehands.nl/f/normal/95696405-t-rex-dr-swamp-twin-channel-overdrive-distortion.jpg
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/effecten/t-rex-dr-swamp-twin-channel-95696405.html?p=all&user=816056&start=21

http://img.tweedehands.nl/f/normal/95696397-t-rex-bloody-mary-distortion.jpg
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/effecten/t-rex-bloody-mary-distortion-95696397.html?p=all&user=816056&start=21

http://img.tweedehands.nl/f/normal/95696383-v-stack-classic-valve-stack-simulator-marshall-in-a-box.jpg
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/effecten/v-stack-classic-valve-stack-simulator-95696383.html?p=all&user=816056&start=21

HaroldA
6 juli 2011, 14:12
is een mastervolume mod nog ongedaan te maken zeg maar of de amp weer in fabrieks orginele staat te brengen. ik dacht van niet, toch?

Waarom niet dan? :???:

B-stone
6 juli 2011, 14:21
Waarom niet dan? :???:

dus als er een mv wordt aangebracht is mijn plexi toch nog steeds weer in volledig orginele staat terug te brengen zodat ze bij marshall niet zien dat er aan gekloot is? dan denk ik dat een mv toch wel weer een hele goed alternatief is.

HaroldA
6 juli 2011, 14:24
dus als er een mv wordt aangebracht is mijn plexi toch nog steeds weer in volledig orginele staat terug te brengen zodat ze bij marshall niet zien dat er aan gekloot is? dan denk ik dat een mv toch wel weer een hele goed alternatief is.

"bij Marshall"? "er aan gekloot is"?

Waarom zou Marshall onderzoek willen plegen naar jouw versterker? En "er aan kloten" is heel wat anders dan professioneel er een MV (al dan niet post phase inverter) in (laten) zetten?

iWishmaster
6 juli 2011, 14:25
Er moet natuurlijk een extra knop bij. Ik zou er altijd voor kiezen geen extra gat te boren als je je druk maakt om het origineel zijn. Dus 1 van inputs of outputs opofferen bijvoorbeeld.

B-stone
6 juli 2011, 14:25
@lefthandstrat

bedankt voor de tips, die trex en die vstack zijn misschien wel wat. alleen van die v stack kan ik geen demos vinden op youtube......

B-stone
6 juli 2011, 14:26
"bij Marshall"? "er aan gekloot is"?

Waarom zou Marshall onderzoek willen plegen naar jouw versterker? En "er aan kloten" is heel wat anders dan professioneel er een MV (al dan niet post phase inverter) in (laten) zetten?

voor eventuele garantie????

Wabbie
6 juli 2011, 15:25
Tja, dit soort dingen krijg je nu eenmaal als je een ouderwetse Non-Master volume versterker wilt hebben he. Ik zou er gewoon een pedaal voor gooien, evt gecombineerd met een attenuator.

Ik gebruik zelf een OCD voor een JTM45, maar dat is natuurlijk wel een iets ander beestje dan jou 1959.

the sure thing
6 juli 2011, 15:39
Attenuators doen hun werk alleen echt goed op nog steeds vrij hoog volume. Live werkt dat als je niet hard genoeg kunt voor die sweetspot, dan kun je daar toch komen met een attenuator ertussen. Maar thuis verneukt het je sound compleet. +1. Ik kom daar echt helemaal van terug. Doe mij maar een goed pedaal!

Over PPIMV ben ik ook niet zo heel tevreden, tenminste niet op hele lage volumes. Sommige amps hebben dit
"standaard" in hun lay-out zitten, dan vind ik het weer OK klinken. Zo vind ik de CMW plexi's met de PPIMV erin weer geweldig.


Werkt een Mesa Boogie Vtwin goed?

Het is idd een hi-gain pedaal, maar ik vind m persoonlijk echt mega-super-geweldig. Zeker op een marshall vind ik m ge-wel-dig klinken. Maar met een " pexi-sound" heeft het weinig meer te maken....

B-stone
6 juli 2011, 21:46
oke duidelijk dus geen master geen attenuator maar een pedaal :) maar nou is de vraag wat voor een? :soinnocent:

Tristan
6 juli 2011, 22:08
De Wampler Plextortion of Weehbo Plexdrive misschien eens checken?

the sure thing
6 juli 2011, 22:15
... ik zou zowiezo voor een 2e hands gaan. De keuze is reuze.... Persoonlijk vind ik de Fulltone Fulldrive 2 een zeer veelzijdig instelbaar pedaal wat de DYNAMIEK kent van een plexi. En deze laat je bastonen prima in tact. Kijk ook eens bij Ibanez pedalen.

En ik zou eens filmpjes op youtube van pedalen checken die hier genoemd zijn/genoemd gaan worden. Die geven meestal wel een goede impressie van hoe een pedaal klinkt. En een Marshall amp vreet over het algemeen prima pedalen.

lefthandstrat
6 juli 2011, 22:55
oke duidelijk dus geen master geen attenuator maar een pedaal :) maar nou is de vraag wat voor een? :soinnocent:

Hi B-stone...........ik heb je al wat suggesties gedaan. Betreffende dat pedaal, de V-Stack, heeft de verkoper er het volgende over te melden (ik heb even wat navraag voor jou gedaan) en hij heeft zelf ook even gekeken naar jouw vraagstelling. Hij heeft het volgende te melden: .......daar (de V-stack) zitten geweldige plexi-sounds in. Van clean-achtig tot de zwaar opgevoerde plexi amps van de jaren '70 en '80.......

Overigens, de verkoper ken ik in zoverre dat ik van hem ook iets gekocht heb (een rack pre-amp) en dat is allemaal uiterst correct gegaan, precies zoals afgesproken inclusief "nazorg" (wat ik nodig had, want ik had/heb geen flauw benul van racksystemen, midi etc.). Hij weet echt waar hij het over heeft, dus ik zou er niet zomaar aan voorbijgaan, alleen omdat er geen filmpje op youtube te vinden is. Verder ben ik benieuwd wat je gaat beslissen.

Jan Buurman
7 juli 2011, 08:59
De Wampler Plextortion of Weehbo Plexdrive misschien eens checken?

Die Weehbo's zijn erg lekkere pedalen! Zie o.a. de gearmanndude's filmpjes. 'T is dat ik niets nodig heb én ik die grotere formaatjes niet lekker vind..... anders.....

B-stone
7 juli 2011, 12:22
Die Weehbo's zijn erg lekkere pedalen! Zie o.a. de gearmanndude's filmpjes. 'T is dat ik niets nodig heb én ik die grotere formaatjes niet lekker vind..... anders.....

hahaha, maar die weehbo (tenmisnte als ik naar de youtube filmpjes kijk) vind ik te weinig overdrive hebben, het is meer een pedaal om een randje mee te krijgen volgens mij. Ik zoek echt een lekkere '70s classic rock cracked plexi sound :crazyhappy:

maar even goed bedankt voor de suggestie :)

The Running Man
7 juli 2011, 12:48
hahaha, maar die weehbo (tenmisnte als ik naar de youtube filmpjes kijk) vind ik te weinig overdrive hebben, het is meer een pedaal om een randje mee te krijgen volgens mij. Ik zoek echt een lekkere '70s classic rock cracked plexi sound :crazyhappy:

maar even goed bedankt voor de suggestie :)

Mijn zoon speelt ook over een 1959SLP maar wel met een combinatie Powerbrake en een set drive pedalen.
Die PB is nodig om beide kanalen een tikje open te kunnen draaien (volume minstens standje twee anders komt ie niet lekker tot leven, ook niet met een drive pedaal ('81 TS9 / Tube booster van Ed's Custom shop) ervoor)
Hij heeft ook een Koch Loadbox II maar die klinkt echt niet beter
Zonder PB loopt het bloed uit je oren en onder volume standje twee klinkt het net niet echt

Tristan
7 juli 2011, 13:02
Anders misschien de Weehbo JCM Drive eens checken?

B-stone
7 juli 2011, 22:04
Mijn zoon speelt ook over een 1959SLP maar wel met een combinatie Powerbrake en een set drive pedalen.
Die PB is nodig om beide kanalen een tikje open te kunnen draaien (volume minstens standje twee anders komt ie niet lekker tot leven, ook niet met een drive pedaal ('81 TS9 / Tube booster van Ed's Custom shop) ervoor)
Hij heeft ook een Koch Loadbox II maar die klinkt echt niet beter
Zonder PB loopt het bloed uit je oren en onder volume standje twee klinkt het net niet echt

ja ik denk eerlijkgezegd dat je op zo'n ralatief lage volumes met een plexi het verschil tussen attenuators echt hoort? ook maakt het aantal watt niet echt uit of wel? Ik zou morgen even kijken maar ik denk zelf wel dat standje 2 zonder attenuator wel kan thuis. het echte huiskamer volume met een plexi krijg je volgens mij ook alleen als alle volume knoppen letterlijk dicht staan.
maarja hij kan dus wel wat aan geluid produceren hier maar niet op crunch volume niveaus. Dat kan alleen in de studio xD

Jan Buurman
7 juli 2011, 22:33
KLIK Weehbo JCMdrive (http://www.youtube.com/watch?v=iyOnjcXt6UU)

KLIK Weehbo PLEXdrive (http://www.youtube.com/watch?v=oDc5AelPcQQ)

Henri H
8 juli 2011, 08:07
Hmmm, vreemde clip, die v.d. Plexdrive.... Een Plexdrive voor een JMP 2203/2204? :???:

Wel een lekker soundje, daar niet van...

HaroldA
8 juli 2011, 10:26
Hmmm, vreemde clip, die v.d. Plexdrive.... Een Plexdrive voor een JMP 2203/2204? :???:

Hij zit in de 'low' input, dus vrij clean (en dunnetjes omdat de gain niet ver genoeg open staat).

Maar wel overbodig omdat de 2204 dat zelf gewoon kan!

Henri H
8 juli 2011, 10:35
Ah ja, ik was ervan uitgegaan dat de bovenste input de high input was, stom natuurlijk, daar heb ik bij mijn JCM 800 een potmeter laten zetten voor de 2e MV. :makeup:

Ik weet niet of de (high input v.d.) 2204/3 ook het soundje van de Plexdrive heeft, maar hij komt in ieder geval wel in de buurt.

HaroldA
8 juli 2011, 10:39
Ik vind het altijd apart om te zien dat ondanks erbarmelijk slechte amp-afstellingen die Germaindude er toch altijd weer een lekker geluidje uit krijgt!

Vingers?

Henri H
8 juli 2011, 10:46
Ja, die dude kan zeker goed spelen, en hij is übercool met z'n leren laarzen. :supercool:

MjS
8 juli 2011, 12:57
KLIK Weehbo JCMdrive (http://www.youtube.com/watch?v=iyOnjcXt6UU)

KLIK Weehbo PLEXdrive (http://www.youtube.com/watch?v=oDc5AelPcQQ)

Klinkt super, maar die dingen zijn volgens mij niet/nauwelijks te krijgen in NL... Als iemand het weet!

HaroldA
8 juli 2011, 13:43
Klinkt super, maar die dingen zijn volgens mij niet/nauwelijks te krijgen in NL... Als iemand het weet!

Worden ze niet naar NL verstuurd of wil je ze eerst testen?

MjS
8 juli 2011, 14:29
Worden ze niet naar NL verstuurd of wil je ze eerst testen?

Wil het liefst eerst testen, maar ik moet zeggen dat ik 'm waarschijnlijk ook wel blind durf te bestellen. In dat geval vind ik alleen Session.de, en die hebben de JCM niet op voorraad (wel de plexi).

B-stone
8 juli 2011, 17:27
maar de vraag is nou: "hoe krijg je dit geluid over een cleane marshall???"

http://www.youtube.com/watch?v=f9KVRiHr8gc

de crunch uit het pedaal moet namelijk een beetje te vergelijken zijn met deze crunch, als dit natuurlijk mogelijk is. Nog steeds lijken de plexitone (carl martin) en de box of rock (zvex) na mijn mening er nog steeds het dichtst bij te komen.

Groetjes Bram :)

B-stone
8 juli 2011, 17:30
Mijn zoon speelt ook over een 1959SLP maar wel met een combinatie Powerbrake en een set drive pedalen.
Die PB is nodig om beide kanalen een tikje open te kunnen draaien (volume minstens standje twee anders komt ie niet lekker tot leven, ook niet met een drive pedaal ('81 TS9 / Tube booster van Ed's Custom shop) ervoor)
Hij heeft ook een Koch Loadbox II maar die klinkt echt niet beter
Zonder PB loopt het bloed uit je oren en onder volume standje twee klinkt het net niet echt

ik heb trouwens nog even naar mijn plexi gekeken en standje 2 dat is een kwart open, dus ik denk toch dat dat inderdaad redelijk hard is.

B-stone
8 juli 2011, 18:18
nog even wat gegoogled en kwam dit tegen:


"CMAT MODS BROWNIE"


"Really depends on which "Marshall crunch" you're looking for:

JTM45 - Zvex Box of Rock
JCM800 - MI Audio Crunch Box
Marshall 18w - Fulltone OCD
Plexi - Lovepedal Purple Plexi

Other options: ToneBone Hot British, EHX English Muff'n, Menatone King of the Britians, BB Preamp & BB+ "


"For AC/DC crunch:
wampler plexi drive"


"I've had both the Box of Rock and the Menatone King of the Britain. IMO, the BoR was a bit more JTM-45ish, whereas the KOTB perhaps a bit more plexi-sounding. I did prefer the KOTB over the BoR. Better sounding to my ears (though many will probably disagree)."

ik heb even wat citaten overgenomen maar wat mij wel op viel is dat veel mensen erg te spreken zijn over de box of rock.

het zou een jtm 45 in een box zijn, en of een 1959slp nou als een jtm45 klinkt: "dat hoor je toch niet" zou ik zeggen???

toneblo
9 juli 2011, 17:45
PPIMV is het lekkerst, maar zeker voor thuis is een pedaal een goede optie. Van wat je noemt zou ik dan eerder naar de Carl Martin en de Z Vex kijken. De Line6 DM4 moet je echt met een grote boog omheen.


+ 10! niet overtuigend nee.. line6 dan.

B-stone
9 juli 2011, 18:23
+ 10! niet overtuigend nee.. line6 dan.

dus een ppimv klinkt het beste? en met een pedaal blijf je toch maar ver van een plexi sound af???

jezus christus was is het toch een dilemma. op youtube klinken verschillende distortion pedalen erg vet maar welke klinkt nou het meest als een plexi :crazyhappy:

B-stone
9 juli 2011, 18:53
Sorry mensen ik herzie al mijn meningen over de in dit toppic genoemde pedalen het zijn stuk voor stuk echt top immitaties van het plexi geluid. Ik begin door de bomen het bos niet meer te zien.:hide:

even op een rijtje:

1.) CMAT MODS BROWNIE

2.) Lovepedal Purple Plexi

3.) Zvex Box of Rock

4.) carl martin plexitube

5.) fulltone ocd

6.) Menatone King of the Britain

7.) Wampler Plextortion

8.) Weehbo Plexdrive

de nummers geven alleen aan hoeveelste pedaal het is.

iemand nog toevoegingen of gebruikers ervaringen, hier zit ik namelijk echt op te wachten. veel van deze pedalen hebben ze niet zomaar bij elke muziekwinkel liggen. Dus jullie zullen mij erg helpen met jullie meningen.
nogmaals: ze klinken stuk voor stuk echt allemaal plexi. Maar is een boost functie bijvoorbeeld een erg groot voordeel tegen over pedalen die niet boosten??

groetjes Bram

erg bedankt allemaal voor de tot nu toe geweldige suggesties :D

MjS
9 juli 2011, 20:01
Ik zou zeggen: ga naar een stuk of twee muziekwinkels waar ze in ieder geval een gedeelte van je lijst hebben. Kijk verder naar gebruikerservaringen, soundsamples, YouTube etc. Koop vervolgens degene die je het meest aanspreekt. Helemaal als je het tweedehands doet zit je redelijk veilig, kun je 'm altijd zonder al te veel verlies kwijt.

Mocht je serieuze interesse hebben mag je best mijn Box of Rock een keertje lenen, denk er sterk over om 'm te verkopen (hou zelf meer van de JCM achtige scheur of een subtiele crunch).

Mr. Dynamite
10 juli 2011, 13:40
Niet te moeilijk denken, volgens mij heb je aan een niet te veel kleurend boostertje al genoeg. Een extra boost optie is denk ik ook nergens voor nodig, je wil toch gewoon 1 specifieke sound?

Toaster
10 juli 2011, 14:36
Wil je alleen maar overdrive spelen? Of wil je twee sounds hebben (clean en od?)

Als je dat laatste wil zijn pedalen handiger. Maar goed je lijstje....

Veel van dat spul is moeilijk te verkrijgen. Ik heb zelf een CMAT Mods Signa Drive.

Is misschien ook nog wel een goede optie. Maar ik denk dat het altijd fijner is om een aantal goed klinkende en bij elkaar passende drive pedalen naast elkaar hebt staan.

En die zoektocht heet "tonehunting" en dat is op zich een hele leuk hobby. Kost wel geld maar met veel zoeken en tweedehands spul op z'n tijd kan je een heel eind komen.

Bij mij staat de box of rock en de brownie ook nog op mijn lijstje. Ik ben echter momenteel erg tevreden dus hoef niet echt nodig aan een nieuw pedaal.

B-stone
10 juli 2011, 16:38
@MjS heel erg bedankt voor het aanbod, maar ik moet er eerst maar eens achter proberen te komen of de andere pedalen niets zijn.

en voor de rest volgens mij is het altijd gewoon een gok.

ik zoek dus een lekker acdc crunch (back in black, highway to hell, shoot to thrill etc.) maar de 2e functie moet eigenlijk een beetje zijn dat op een licht crunchende plexi een crancked plexi sound te halen moet zijn en of een crunchende plexi een solo/lead geluid te halen moet zijn dus dat ik het pedaaltje gebruik voor solo's op een van nature crunchende plexi.

ik hoop dat jullie het nog snappen. ik ga weer even verder met youtube filmpjes kijken. :D

joskedentweede
10 juli 2011, 16:41
Ik begrijp je probleem, heb net hetzelfde meegemaakt.
Ik heb een Marshall JMP 100W Superlead van '72. Een bangelijk monster, maar in het begin klonk die niet zoals ik wou. Ik had een Boss OS-2 en daarna een Hughes And Kettner Tone Factor. Wijsheid kwam met de tijd en ik ging twee jaar geleden op zoek naar een andere pedaal.
Ik kwam terug met een Fulltone OCD, en dat is nu de enige pedaal die nooit zal verdwijnen van mijn pedalboard. Persoonlijk vind ik dat deze pedaal de bas tonen tenminste niet verneukt zoals de andere dat deden. Het heeft ook een aardige punch, maar ja, Obsessive Compulsive Drive zegt genoeg!

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar voor mij was dat wel DE oplossing. Content van.

StevenStrat
10 juli 2011, 16:55
Zonder de hele thread te lezen, dit zijn een aantal opties:

post phase inverter master volume: dit geeft je geen eindtrap oversturing maar wel een mooiere voorversterkeroversturing dan de standard master volumes. kan je op heel laag volume gebruiken.

attenuator: als je een goeie koopt (weber, ultimate attenuator, etc) krijg je zo goed als dezelfde eindtrapoversturing op een lager volume.

z vex box of rock: over een marshall klinkt dit pedaal wel heel erg JTM45-like. dynamiek gaat niet hetzelfde zijn maar het marshall timbre is spot on.


uit deze 3 is de PPIMV de goedkoopste, 50 eur ongeveer. Voordeel is dat het geen effect heeft op je sound wanneer je hem op 10 zet.
Attenuator gaat de echte eindtrap oversturing geven, maar slijt wel je amp wat rapper. Box of rock is een goed alternatief.

Succes!

B-stone
10 juli 2011, 17:19
Ik begrijp je probleem, heb net hetzelfde meegemaakt.
Ik heb een Marshall JMP 100W Superlead van '72. Een bangelijk monster, maar in het begin klonk die niet zoals ik wou. Ik had een Boss OS-2 en daarna een Hughes And Kettner Tone Factor. Wijsheid kwam met de tijd en ik ging twee jaar geleden op zoek naar een andere pedaal.
Ik kwam terug met een Fulltone OCD, en dat is nu de enige pedaal die nooit zal verdwijnen van mijn pedalboard. Persoonlijk vind ik dat deze pedaal de bas tonen tenminste niet verneukt zoals de andere dat deden. Het heeft ook een aardige punch, maar ja, Obsessive Compulsive Drive zegt genoeg!

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar voor mij was dat wel DE oplossing. Content van.

ik moet wel zeggen dat iedere keer als ik een ocd demo op youtube kijk denk ik zo van, neee die moet ik niet hebben (ik heb geen idee waarom hoor, maar ik denk dat het licht omdat ze op fender amps worden bespeeld??)

wat mij wel heel erg opviel toen ik plexi videos op youtube bekeek was dat er vele lekker crunch vids bij zaten en dan keek je bij de comments en dan werdt er een vraag gesteld of hij zelf crunchte of met een pedaal en 9 van de 10 keer werd er beantwoord dat in die video een fulltone ocd werd gebruikt.

dus ja deze post bevestigd dat weer, misschien dat een ocd gewoon de meest natuurlijke van het stel is en dat de rest een beetje 13 in een dozijn is, zodat het geluid een beetje nep wordt?

B-stone
10 juli 2011, 18:00
effe nog een vraag:

marshall 1959slp met volume op 10 (vol open dus crancked) + fulltone ocd = '80 metal sound???

The Running Man
10 juli 2011, 18:14
effe nog een vraag:

marshall 1959slp met volume op 10 (vol open dus crancked) + fulltone ocd = '80 metal sound???

Dat is een paar rode sokken en natte schoenen....
van het bloed uit je oren..

Er van uitgaand dat elke in ear gehoorbescherming max 25-27 dB demping biedt is dit geen goed idee:rockon:

B-stone
10 juli 2011, 18:54
Dat is een paar rode sokken en natte schoenen....
van het bloed uit je oren..

Er van uitgaand dat elke in ear gehoorbescherming max 25-27 dB demping biedt is dit geen goed idee:rockon:

hahah, daar gaat het even niet over, effe alleen plat gezegd over de sound?
een tubescreamer en een plexi vol open vond ik niet echt geweldig klinken.

natuurlijk gebeurt dit allemaal veilig met oordoppen in :D

joskedentweede
10 juli 2011, 21:23
ik moet wel zeggen dat iedere keer als ik een ocd demo op youtube kijk denk ik zo van, neee die moet ik niet hebben (ik heb geen idee waarom hoor, maar ik denk dat het licht omdat ze op fender amps worden bespeeld??)

wat mij wel heel erg opviel toen ik plexi videos op youtube bekeek was dat er vele lekker crunch vids bij zaten en dan keek je bij de comments en dan werdt er een vraag gesteld of hij zelf crunchte of met een pedaal en 9 van de 10 keer werd er beantwoord dat in die video een fulltone ocd werd gebruikt.

dus ja deze post bevestigd dat weer, misschien dat een ocd gewoon de meest natuurlijke van het stel is en dat de rest een beetje 13 in een dozijn is, zodat het geluid een beetje nep wordt?

Ja, ik geef je zeker gelijk over de OCD, maar ja, ik ben dan ook een superfan van deze pedaal. Als ze mij zeggen dat ik maar één pedaal mag meenemen, dan zal het sowieso mijn OCD zijn.
Ik heb ook een tubescreamer, maar die gebruik ik als booster. De basis blijft altijd JMP - OCD en dat geeft voor mij een lekker natuurlijk geluid. De crunch kronkelt lekker doorheen je geluid zonder dat je echt merkt dat er een effect over zit, maar dat is mijn mening!

Ik heb al allerlei opmerkingen gekregen over het geluid dat mijn JMP voortbrengt. De meesten zijn heel positief, vooral dan van medemuzikanten en mensen die hun hart verloren zijn aan muziek tot de jaren '70. Maar je hebt ook van die pseudo-techniekers die beweren dat het digitaal klinkt of klinkt naar een Fender versterker. Waarbij ik toch altijd even raar op kijk :chicken:. Om maar te zeggen, het zit vooral tussen jou eigen oren.

Plexi's op max volume zetten heeft echt geen zin. Het maakt niet uit wat voor geluid er dan uit gaat komen, het is gewoon veel te hard en bijna nergens meer bruikbaar, als het dat ooit al geweest is.

Wabbie
11 juli 2011, 10:27
Hier nog een fan van de OCD. Ik gebruik zelf een JTM45 die ik op het randje van crunch zet (evt. in combinatie met een Loadbox als de geluidsman loopt te miepen) en dan vervolgens een subtiel afgestelde OCD er overheen om de JTM45 helemaal over z'n nek te helpen.
Persoonlijk vind ik mijn JTM geboost met de OCD beter klinken dan de crunch van de JTM alleen.

Ik zou als ik jou was gewoon een keertje ergens een OCD uitproberen, ze zijn volgens mij wel redelijk makkelijk te vinden in een gemiddelde gitaarzaak.

Het heeft in mijn optiek ook geen zin om ene plexi helemaal open te draaien en hem dan nog te boosten. Mijns inziens zit het vette marshall geluid in een gebooste crunchende marshall, niet eentje die volledig open staat en dan nog geboost wordt.

HaroldA
11 juli 2011, 10:31
Mijns inziens zit het vette marshall geluid in een gebooste crunchende marshall, niet eentje die volledig open staat en dan nog geboost wordt.

Volledig openzetten zorgt alleen voor een brakker geluid imho. Alsof er iets kapot is zeg maar.

Boosten is the way to go!

StevenStrat
11 juli 2011, 21:20
om nog iets in de mix te gooien, eminence heeft speakers met een draaiknop die ook werken als attenuator.

LordRiffenstein
12 juli 2011, 10:04
maar de vraag is nou: "hoe krijg je dit geluid over een cleane marshall???"

http://www.youtube.com/watch?v=f9KVRiHr8gc

de crunch uit het pedaal moet namelijk een beetje te vergelijken zijn met deze crunch, als dit natuurlijk mogelijk is. Nog steeds lijken de plexitone (carl martin) en de box of rock (zvex) na mijn mening er nog steeds het dichtst bij te komen.

Groetjes Bram :)

Die sound krijg je er dus uit met een Hotplate, is ook te zien in de video. Dat een hotplate slecht klinkt is natuurlijk onzin, tenzij je verwacht dat je sound hetzelfde blijft als je een attenuator gaat gebruiken. Je moet gewoon opnieuw je EQ instellen.

En een CMATMODS Brownie is echt niet wat je zoekt, die heeft te veel gain en te veel compressie.

B-stone
12 juli 2011, 19:18
heej mensen allemaal heel erg bedankt ik denk dat ik een fulltone ocd op mp ga proberen te scoren.

kun je met een ocd wel een ac/dc crunch krijgen??? or is het meer een tubescreamer, hier was ik namelijk niet zo van onder de indruk.

groetjes Bram

HaroldA
12 juli 2011, 19:24
kun je met een ocd wel een ac/dc crunch krijgen??? or is het meer een tubescreamer, hier was ik namelijk niet zo van onder de indruk.

OCD en mijn master volume Marshalls was een erg slechte combinatie. AC/DC is wel het laatste waar ik aan denk als ik terug denk aan die wollige en duffe OCD.

IMHO heb je een veel neutralere OD nodig dan een OCD.

Mr. Dynamite
12 juli 2011, 19:51
Ik vind een OCD wel lekker, maar met humbuckers vind ik hem een stuk minder dan single coils..
En ik zou deze zeker niet als eerste keus nemen voor een ACDC scheur sound

Mitch
12 juli 2011, 20:55
Op een Marshall kan een OCD prima klinken in mijn ervaring. Eigenlijk kon -ie alleen niet goed overweg met mijn AC30HH. Als je de gain laag genoeg houdt kun je de OCD prima gebruiken voor het doel dat je beschrijft.

Henri H
12 juli 2011, 22:04
Probeer 's een Marshall Guv'nor II.
Ik heb er één van MP geplukt voor €25,-.
Op mijn Marshall 2204, die clean stond afgesteld, kreeg ik er best een overtuigende crunch uit.
Op m'n Mesa Stiletto is ie dan weer onbruikbaar vind ik.Mijn Guv'nor zal het waarschijnlijk ook goed doen, maar ja, beetje lelijk en kitscherig pedaal misschien.....

joskedentweede
12 juli 2011, 23:06
Ja, als je echt gaat voor het AC-DC geluid is het gemakkelijk.
Angus gebruikt geen pedalen, hij plugt zijn SG rechtstreeks in een plexi van 100 of 50 Watt. Over de instellingen wordt dan wat geluld en niemand lijkt het precies te weten. Waar iedereen wel van overtuigd is, is dat de versterkers loeihard staan en dat volume kan geen enkel huis/buur aan. Maar waar het dan op neerkomt is dat je beter een attenuator gebruikt dan. De kans dat je dat exacte geluid krijgt is dan nog steeds niet groot, de elementen van zowel Angus als Malcolm en hun aanslag bepalen vooral de tone.

Wat je ook kan doen is een OD-pedaal nemen die zo neutraal mogelijk klinkt. Een OCD is alles behalve neutraal, het moet gewoon je sound zijn. IMO is die niet de meest geschikte pedaal voor AC/DC. Ik krijg er een tone uit waarmee ik AC/DC kan spelen, maar het klinkt dan nog steeds als ik die AC/DC speel.

Als je geen attenuator wilt, de Carl Martin plexi tone wordt wel vaak genoemd om die natuurlijke overdrive te krijgen, als ook een Boss DS-1, probeer er misschien eentje tweedehands te scoren, als je er eentje van de jaren '80 te pakken krijgt en je kan die mild afstellen heb je een heel degelijke sound.

B-stone
23 juli 2011, 22:37
Beste mede forumleden,

Ik heb erg veel gehad aan jullie adviezen. Maar ik denk toch dat ik dan beter voor een ppimv kan gaan, zoals jullie al zeiden kun je die crunch van een 1959slp nergens fatsoendelijk z'n gang laten gaan zonder attenuator of master volume. Ik heb juist een plexi gekocht om deze crunch dus dan is het natuurlijk wel een beetje krom om een pedaal er voor te gooien.

nog effe om zekerder te worden:

- een ppmiv is/kan ongedaan worden gemaakt/ (de amp is weer volledig in orginele staat terug te brengen)?

- het geluid van een ppimv is een plexi vol open op beter handelbare volumes?

- je buizen en of trafos slijten niet extra hard door het gebruik van een ppmiv en of de ppmiv zorgt ervoor dat andere onderdelen niet meer werken (er is niet meer kans dat er dingen kapot gaan?)

- en hoe zit dat met eventuele garantie die ik nog op mijn plexi heb?

- er is ook zonder mv te spelen en het geluid veranderd dan niet (tegenover een standaard plexi?)

- zouden er problemen kunnen ontstaan als ik ooit 2 eindbuizen uit mijn versterker laat halen (50 watt van maken)?

- een ppmiv klinkt beter dan een attenuator?

heel erg bedankt voor alle suggesties. En de ondersteuning van de besluitvorming.

Groetjes Bram :crazyhappy:

StevenStrat
23 juli 2011, 22:58
je kan een PPIMV wel ongedaan maken, maar het gat waar de knop heeft gezeten kan je niet meer dichtmaken. Hoe dit t.o.v. de garantie zit weet ik niet.


Een PPIMV klinkt niet noodzakelijk beter dan een attenuator maar anders. Preamp oversturing vs power amp oversturing.
Staat de PPIMV volopen verandert de klank niet tov spelen zonder PPIMV.
eindlampen zullen niet slijten zoals bij een attenuator.

HaroldA
23 juli 2011, 23:11
je kan een PPIMV wel ongedaan maken, maar het gat waar de knop heeft gezeten kan je niet meer dichtmaken.

Als je 'm in het gat van je 2e speaker out zet hoef je niet te boren.

LordRiffenstein
24 juli 2011, 11:23
PPIMV klinkt heel anders dan een attenuator en niet noodzakelijk beter.
Mijn 68 plexi HAD ook een PPIMV maar die heb ik er weer uitgehaald omdat ik de versterker dan niet optimaal vond klinken, hij klinkt gewoon beter met mijn Hotplate. Ik gebruik de plexi ook meestal voor crunch. Mijn 73 Marshall heeft wel nog steeds zijn PPIMV maar die gebruik ik clean en dan vind ik de PPIMV wel prima klinken.

DE plexi crunch krijg je door de PI te oversturen in combinatie met power tube distortion, dit kan niet met een PPIMV, je overstuurt de PI wel maar de power tubes blijven clean. Eigenlijk is een combinatie PPIMV en hotplate misschien wel de beste. En eigenlijk moet je ook nog je speakers goed op hun donder geven (liefst G12M20-25) om DE tone te krijgen maar dat lukt al helemaal niet op huiskamer-niveau.

The Running Man
24 juli 2011, 12:44
Beste mede forumleden,

Ik heb erg veel gehad aan jullie adviezen. Maar ik denk toch dat ik dan beter voor een ppimv kan gaan, zoals jullie al zeiden kun je die crunch van een 1959slp nergens fatsoendelijk z'n gang laten gaan zonder attenuator of master volume. Ik heb juist een plexi gekocht om deze crunch dus dan is het natuurlijk wel een beetje krom om een pedaal er voor te gooien.

nog effe om zekerder te worden:

- een ppmiv is/kan ongedaan worden gemaakt/ (de amp is weer volledig in orginele staat terug te brengen)?

- het geluid van een ppimv is een plexi vol open op beter handelbare volumes?

- je buizen en of trafos slijten niet extra hard door het gebruik van een ppmiv en of de ppmiv zorgt ervoor dat andere onderdelen niet meer werken (er is niet meer kans dat er dingen kapot gaan?)

- en hoe zit dat met eventuele garantie die ik nog op mijn plexi heb?

- er is ook zonder mv te spelen en het geluid veranderd dan niet (tegenover een standaard plexi?)

- zouden er problemen kunnen ontstaan als ik ooit 2 eindbuizen uit mijn versterker laat halen (50 watt van maken)?

- een ppmiv klinkt beter dan een attenuator?

heel erg bedankt voor alle suggesties. En de ondersteuning van de besluitvorming.

Groetjes Bram :crazyhappy:

Hoi Bram,

Ik denk echt dat je beter een powerbrake of een attenuator kunt aanschaffen.
Je hebt een RI 1959SLP met PCB's.
Het inbouwen van een PPIMV kan dan behoorlijk duur uitpakken.
Arbeidsuren, niet de onderdelen.
Ome Keith speelt in zijn nieuwe band met een PB en dat bevalt prima.
PB-1 2e hands gekocht voor 150,- en klaar, crunchen als een malle.
PPIMV is misschien niet eens veel goedkoper en eindbuisoversturing
klinkt echt anders dan PPIMV.
Geen gezeur met garantie en ook geen verminkte looks.

Grtz:rockon:

HaroldA
24 juli 2011, 13:06
Ik denk echt dat je beter een powerbrake of een attenuator kunt aanschaffen.
Je hebt een RI 1959SLP met PCB's.
Het inbouwen van een PPIMV kan dan behoorlijk duur uitpakken.
Arbeidsuren, niet de onderdelen.

Arbeidsuren zullen niet veel meer zijn dan bij PTP. Het enige wat er bij PCB moet gebeuren is de PCB even losmaken zodat je aan de onderkant kunt solderen. Daarvoor moet je wel de knoppen uit het chassis halen. Al met al misschien 15 minuten meer werk?

Powerbreaks moet je ook mee opletten: op de 2% stand van mijn Korg gaat het nog steeds veel te hard. M'n HotPlate kan echt zacht, maar dat geluid is dan vrij iel en kil.

PPIMV icm powerbreak werkt hier het beste!

B-stone
24 juli 2011, 23:13
Oke wederom bedankt voor de reacties, maar het klopt toch dat er met een mastervolume mod toch in principe niks aan verloren is. Omdat ik er dan altijd toch nog een attenuator bij kan doen en een plexi is weer volledig orgineel te maken???????

In de 2e speaker aansluiting was ik ook van plan.

Groetjes Bram

the sure thing
25 juli 2011, 08:01
Oke wederom bedankt voor de reacties, maar het klopt toch dat er met een mastervolume mod toch in principe niks aan verloren is. Omdat ik er dan altijd toch nog een attenuator bij kan doen en een plexi is weer volledig orgineel te maken???????

In de 2e speaker aansluiting was ik ook van plan.

Groetjes Bram

Waarom LEEN je hier niet ff een powerbrake van iemand/mede forum lid? Waar woon je? Ik weet zeker dat dat kan. Kan je het uittesten. Bevalt het je, koop je er een. Bevalt het je niet/minder, laat je er een PPIMV in braaien.

langun
25 juli 2011, 11:55
Misschien niet wat je wilt horen, maar ben je wel zeker dat je de juiste amp hebt gekocht? Een 100 watt plexi is ronduit een monster....

HaroldA
25 juli 2011, 12:03
Misschien niet wat je wilt horen, maar ben je wel zeker dat je de juiste amp hebt gekocht? Een 100 watt plexi is ronduit een monster....

En er klinkt er ook geen enkele zoals de 1959slp. Volume is bijzaak, het gaat 'm om de klank. Volume kun je op allerlei manieren dimmen, geluid niet.

Dus: (als ik zo vrij mag zijn) heeft hij de juiste versterker, er moet alleen nog wat aan het volume gebeuren.

The Running Man
25 juli 2011, 13:06
En er klinkt er ook geen enkele zoals de 1959slp. Volume is bijzaak, het gaat 'm om de klank. Volume kun je op allerlei manieren dimmen, geluid niet.

Dus: (als ik zo vrij mag zijn) heeft hij de juiste versterker, er moet alleen nog wat aan het volume gebeuren.

Hallelujah +1
Plexi's heersen .........:rockon:

Henri H
25 juli 2011, 14:15
Misschien niet wat je wilt horen, maar ben je wel zeker dat je de juiste amp hebt gekocht? Een 100 watt plexi is ronduit een monster....Ik vind het wel een goeie vraag.
Wellicht dat een 2204 of 2203 even goede/bijna dezelfde sounds produceert op acceptabelere volumes.
Met mijn 2204 heb ik geen powerbrake/PPIMV/attenuator/etc. nodig, ook niet voor thuis.
De echte Plexi-sound zit er dan misschien niet in, maar je krijgt er een prachtige en dynamische sound voor terug. Voor mij geen Plexi hoor....

HaroldA
25 juli 2011, 14:16
De echte Plexi-sound zit er dan misschien niet in, maar je krijgt er een prachtige en dynamische sound voor terug. Voor mij geen Plexi hoor....

De Plexi sound zit er inderdaad niet in. De 2203/4 is gewoon een hele andere versterker, niet alleen qua mastervolume, maar vooral qua preamp.

the sure thing
25 juli 2011, 14:57
(...) Voor mij geen Plexi hoor.... Kan ik mij helemaal voorstellen. ONbeheersbare bakken zijn het.

Maar op oorverdovend volume zo vreselijk mooi.... Ik heb het genoegen gehad op meerdere plexi's (1959 modellen en JTM 45 modellen) uit 1965 t/m 1971 te kunnen spelen op goed volume.... Het is ECHT wel een genot. Vooral de dynamiek is met geen enkele MV model na te bootsen.

Maar: ik zou er nooit een kopen voor in een band. Ik heb alles opgelost met pedalen. Een compromis: maar een beheersbaar compromis.

B-stone
15 augustus 2011, 15:54
probleem opgelosd:

gitaar (les paul) --> kabel --> boss od 3 --> kabel --> input 2 (bovenste) en alle knoppen vol open behalve de volume knop natuurlijk. ik heb nu een randje op mijn versterker en dan met een boss od 3 dat randje tot een heerlijke crunch omgetoverd. En dit alles is mogelijk op bijna praat volumes natuurlijk hoe harder hoe mooier maar het is een goed alternatief, met de volume knop van het pedaal bepaal ik het volume dat ik uiteindelijk wil.

binnekort ga ik waarschijnlijk ook nog een boss ge 7 (equaliser) in de effectsloop plaatsen (knopje -10db v/d fxloop ingedrukt) en dan via de equaliser op -15db.

ik ben er heel erg blij mee, bedankt allemaal voor de reacties en de suggesties.

groetjes Bram

B-stone
16 augustus 2011, 16:58
ik heb de equaliser nu ook binnen, maar ik weet niet precies hoe ik deze het beste kan gebruiken....

in de effects loop: hij houd hem alleen maar clean (hoe ver ik het volume van de amp ook open draai) dat ik trouwens met het -10 db knopje ingebrukt.

en voor de boss od 3 houd hem hem ook te clean, terwijl zonder eq kan ik de versterker instellen op een randje en hem dan temmen met het volume van de od 3.

iemand suggesties? ik ga de eq eens na de od 3 proberen :)

groetjes Bram

DaveItUp
21 augustus 2011, 15:06
En als je dat knopje niet indrukt?

Hoe stel je die EQ in? In principe als je level van die GE omhoog gooit, dan zou de amp ook eerder over z'n nek moeten gaan.


Terugkomend op de voorgaande discussie, ik had een mid 70's 1959 en die had een ppimv icm met een fulltone ocd en een mid 70's speakerkast(25w blackbacks). Klonk fantastisch. PPIMV + OD is voor mij de way to go. Over speakerdistortion en speakers an sich hoor ik helemaal niemand, toch wel cruciaal voor de ac/dc sound en welke sound dan ook.