PDA

View Full Version : 5 klank ligging



mokumhum
6 juli 2011, 01:09
Hoi
Omdat ik het zelf niet weet vraag ik jullie,

E- G pos 3
A- gedempt
D- open, pos 0
G- (Bb/A#) pos 3
B- C pos 1
E- F pos 1

Welk akkoord is dit :???:

grts,
-Mokumhum

ShredTallicA
6 juli 2011, 01:45
Ik zou gaan voor de Gm11(no5). :chicken:

Schrevel
6 juli 2011, 04:32
Ik zou gaan voor de Gm11(no5). :chicken:

De 5 zit er wel in, da's de open D.
De a ontbreekt, het zou dan een Gm11(no9) zijn.

pimmetje
6 juli 2011, 08:00
Gewoon Gm11 : 1 b3 (5) b7 (9) 11
Dat (noX) gedoe in notaties... :stop:

terrasbeest
6 juli 2011, 09:13
Gewoon Gm11 : 1 b3 (5) b7 (9) 11
Dat (noX) gedoe in notaties... :stop:

Klopt 100%.
Maar de voicing weergeven is weer wat anders, doordat de b7 de hoogste noot is.:soinnocent:

Schrevel
6 juli 2011, 09:29
Klopt 100%.
Maar de voicing weergeven is weer wat anders, doordat de b7 de hoogste noot is.:soinnocent:

Hoe wou je dat dan aangeven, de 7 als hoogste reguliere akkoordnoot in het symbool en de rest als additions? Dat wordt dan iets als Gm7add4 (of add11?).

De voicing op zich maakt wel uit hier want je kunt 'm ook spelen met een barré op de III als G-C-f-bes-d-g (daar zit ook geen a in).

ShredTallicA
6 juli 2011, 11:00
De 5 zit er wel in, da's de open D.
De a ontbreekt, het zou dan een Gm11(no9) zijn.

woops, my bad :chicken:

terrasbeest
6 juli 2011, 11:57
Hoe wou je dat dan aangeven, de 7 als hoogste reguliere akkoordnoot in het symbool en de rest als additions? Dat wordt dan iets als Gm7add4 (of add11?).

De voicing op zich maakt wel uit hier want je kunt 'm ook spelen met een barré op de III als G-C-f-bes-d-g (daar zit ook geen a in).

Geen idee hoor, elk notatiesysteem heeft z'n beperkingen. Klassieke notatie zou hier de enige oplossing zijn. Of een akkoorddiagram.
Het is ook afhankelijk van de progressie hoe je iets moet noteren.Mss is het wel een Bbadd9/G :dontgeti:

-=JEROEN=-
6 juli 2011, 12:37
Hebbie hem weer...

Akkoordnaam hangt af van de functie van het akkoord.

:hippie:

EuroCinema
6 juli 2011, 13:34
Wat jeroen zegt. Wat is de progressie waar deze inzit?

Schrevel
6 juli 2011, 14:01
Wat jeroen zegt. Wat is de progressie waar deze inzit?

Aan het akkoord te horen komt het uit The Return of the Son of Purple Rain part IV.

aaronstonebeat
7 juli 2011, 00:02
Schrevel,
Ik ken een Funs de Schrevel, een oom van oude vrienden van me; had vroeger een discotheek in Hulsberg en een band waarin één van die vrienden op een gegeven moment mee mocht spelen. De band heette Return.
Familie?

Vergeef me, maar de combinatie Schrevel & Return doet goede oude herinneringen herleven :rockon:

mokumhum
7 juli 2011, 13:27
Wat jeroen zegt. Wat is de progressie waar deze inzit?

ok, context-afhankelijk begrijp ik hieruit.
It is een openingsakkoord. De rest van de progressie ga ik er nog bijverzinnen, met een klavier bij de hand.
Mischien dan weer kijken wat de juiste naam is.

Dank voor alle reacties totzover.
grts
-Mokumhum

Schrevel
7 juli 2011, 13:54
Schrevel,
Ik ken een Funs de Schrevel, een oom van oude vrienden van me; had vroeger een discotheek in Hulsberg en een band waarin één van die vrienden op een gegeven moment mee mocht spelen. De band heette Return. Familie?

Haha, nee hoor.
Ik vond in een oud boekje over namen dat Schrevel een alternatief was voor de voornaam Schirbaldus. Dus blijkbaar hebben er mensen bestaan die deze voornamen hadden :dontgeti: . En ik maar denken dat Marten Toonder die rare namen verzon ...

-=JEROEN=-
8 juli 2011, 11:40
ok, context-afhankelijk begrijp ik hieruit.
It is een openingsakkoord. De rest van de progressie ga ik er nog bijverzinnen, met een klavier bij de hand.
Mischien dan weer kijken wat de juiste naam is.

Dank voor alle reacties totzover.
grts
-Mokumhum
Dus dan kan je nog alle kanten uit.

C11, Gm11, Bb6/9, enz

Gooi er eens een Eb bij ;)