PDA

View Full Version : Ebony, rosewood, of maple fretboard: wat is jouw favoriet en waarom?



Epiphoneee
5 juli 2011, 20:48
Ik kijk wel eens op Gibson.com, en daar zie ik dat erg veel gitaristen klagen dat ze de gitaar wel mooi vinden, maar dat er geen ebony fretboard op zit, maar een rosewood fretboard. Om heel eerlijk te zijn, heb ik geen idee wat het verschil is. Ik heb zelf bijna alleen maar gitaren met rosewood & maple fretboards, en ik heb er volgens mij geen één met een ebony fretboard, dus ik weet ook niet wat het verschil is qua spelen.

Dus mijn vraag aan jullie is:
- Welke speelt volgens jullie het beste/lekkerst, en voor welke genre?

En voor degene die niet weten wat hun gitaar heeft: http://i55.tinypic.com/mjlapi.jpg

bass blom
5 juli 2011, 20:53
zoals op dat plaatje is mijn voorkeursvolgorde.
1 ebben
2 maple
3 bestaat eigenlijk niet bij mij :D
ebben / maple speelt lekkerder vind ik, is lekker glad.
rosewood vind ik te ruw.

G.G.
5 juli 2011, 21:02
zoals op dat plaatje is mijn voorkeursvolgorde.
1 ebben
2 maple
3 bestaat eigenlijk niet bij mij :D
ebben / maple speelt lekkerder vind ik, is lekker glad.
rosewood vind ik te ruw.

exact dezelde mening.

Heb een strat met ebben toets, een strat met maple toets, een tele met ebben toets en een tele met maple toets. Rosewood heeft voor mij wat te weinig attack en ik vind de structuur niet echt fijn. Als hobbybouwer vind ik rosewood ook niet fijn werken (al moet ik bekennen dat ik stiekum ook een tele heb met een rosewood neck.

Mijn volgende strat krijgt ook een ebben toets. jammer dat fender die optie niet standaard heeft.

bass blom
5 juli 2011, 21:37
ja ik had eens een galama hals op mijn mex stratje, met ebben toets (en zonder logo), geweldig!

ebben rulez :blast:

Thiez
5 juli 2011, 21:49
Ik vind maple en ebben ook het lekkerste spelen. Nu merk ik met mijn zelfbouw dat maple persee afgewerkt moet worden. gelakt fretboard vind ik verschrikkelijk dus het word olie. maar daardoor heeft ebben de voorkeur. dan maple en dan rosewood. Gek genoeg heb ik alleen maar gitaren staan met rosewood ;)

Wabbie
5 juli 2011, 22:20
Ik vind ebben eigenlijk een beetje vervelend spelen. Ik heb ooit een tijdje een Alembic bas van een vriend te leen gehad die een ebben fretboard had, en ik kon er niet ecaht aan wennen.

Voor de rest heb ik niet echt een voorkeur, alhoewel op de een of andere manier al mijn gitaren rozewood fretboards hebben. Ik vind het fretboard van mijn SRV erg fijn aanvoelen, dat is Pao Ferro dacht ik. Mijn custom basgitaar heeft een maple fretboard wat ook erg bevalt.

iWishmaster
5 juli 2011, 23:15
Maakt me eigenlijk niks uit. Als ik een gitaar vastpak moet ik een bepaalde klik voelen die het voor mij lekker laat spelen en klinken. Ik heb nu twee gitaren, 1 met rosewood, 1 met ebben en ze spelen beide heerlijk. Onlangs een telecaster 72 deluxe met een maple neck vastgehad en dat was ook echt een topgitaar.

BobvanKempen
6 juli 2011, 00:13
Ik heb toevallig net een Telecaster gekocht (HNGD Topic komt nog maar die klote foto's uploaden vind ik een ellende) en dat is mijn eerste gitaar met een rosewood toets volgens mij, en ik vind het zeker niet verkeerd spelen maar heb toch liever het ebbenhout van mijn Les Paul Studio. Ooit een Strat met een Maple toets gehad en dat vond ik helemaal niets om eerlijk te zijn maar kan niet echt uitleggen waarom.

interessander
6 juli 2011, 00:43
Ik heb twee oude banez RG550's met dezelfde specs waarvan een een rosewood toets heeft en een een maple toets, de laatste bevalt me het beste, en ik heb mijn Ibanez Destroyer ook onder andere gekocht omdat deze een maple toets heeft. Verder speelt mijn Gibson V met ebben toets echt heerlijk, alleen heb ik daar verder geen vergelijkingsmateriaal. Puur esthetisch vind ik deze twee ook mooier dan rosewood. Ik zou een gitaar zeker niet bij voorbaat af laten vallen op basis van de toets, maar het speelt zeker mee.

nickofzo
6 juli 2011, 01:08
ik vind maple te glad en te fel, rosewood ligt mij wel .. erg warm maar moet je wel uitkijken dat het niet te modderig gaat worden
ebben heeft dat weer niet en is ook niet te fel dus favoriet van mij. verder boeit het mij niet zo erg.. als het maar speelt

Madcow
6 juli 2011, 01:26
Fretboard raak je niet tijdens het spelen? Qwa klank&looks vind ik Maple wel te gek.

The Unforgiven
6 juli 2011, 05:48
Puur op het uiterlijk afgaande kies ik voor ebben en maple. Ebben past erg goed bij elke gitaar, maar een Strat met een maple fretboard en van die grote, Gibson-achtige inlays kan ik ook erg waarderen.

Eko
6 juli 2011, 07:41
Rosewood is er in heel veel variaties. Ik heb een oude Washburn staan met nogal grof rosewood,die speelt minder. Daar naast staat een `62 Custom Tele met zeer fijn rosewood wat bijna zo glad is als ebben. Maple heeft een mooi scherp geluid en slijt mooi. Ebben heeft iets aparts over zich. Bij m`n Gretsch speelt het heerlijk tot je vingers echt zijknat van het zweet zijn.
Qua speelcomfort hangt het eerder af van de frets dan van de toets.

Triggy
6 juli 2011, 07:44
Ebben! Zeg ik als Gretsch-man....
Alhoewel mijn Ibanez '59 les paul model uit de jaren '70 met gelakte maple toets
zeer soepel speelt.:soinnocent:

munkie
6 juli 2011, 10:13
Bij een Gibson LP met mahonie neck enz. geeft een ebben toets wat meer attack. Ebben is ook keihard en glad, speelt dus fijn vind ik. Op een geschroefde maple neck wordt ebben misschien iets te fel. Een goede plank rosewood is nix mis mee. Maple ook niet al heeft dat het nadeel dat een refret job duurder wordt omdat de toets gelakt is. En je ziet slijtplekken duidelijker al vinden sommige mensen dat juist weer mooi. (Nee ik krijg het "r" woord niet meer uit mijn keyboard...)

rijsberman
6 juli 2011, 11:01
Gek eigenlijk, dat pallisander hier zo niet geliefd is. Als je het assortiment in een gemiddelde winkel langsloopt, zou je tot een heel andere conclusie komen.

Ook las ik laatst een discussie dat pallisander juist veel muzikaler klinkt dan ebben, omdat het meer van je hoog over zou laten. En afgezien van of dat waar is, mis ik het muzikale aspect in de pallisander-ebben discussie hier wel. Ik lees bijna alleen over hoe mooi het is en hoe lekker het aanvoelt. Terwijl hoe het klinkt toch minstens zo belangrijk is.

Ik hou zelf niet zo van gelakte toetsen, dus esdoorn ben ik geen warn voorstander van. Verder ben ik er nog niet zo uit...

interessander
6 juli 2011, 11:03
Ja ik vind de slijtage ook wel mooi op een maple toets, dit is de RG:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/RGRF-020.jpg

Comfortably Daniel
6 juli 2011, 11:36
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar gelakt maple. Vind het prettiger spelen dan rosewood of ebben. En de klank doet me ook meer. Heeft wat meer pit voor m'n gevoel.

Ik heb zelf 2 strats en een tele met maple, maar ook twee LP's met rosewood...de LP's liggen al jaren in hun koffer. :soinnocent:

bass blom
6 juli 2011, 11:37
Gek eigenlijk, dat pallisander hier zo niet geliefd is. Als je het assortiment in een gemiddelde winkel langsloopt, zou je tot een heel andere conclusie komen.

blijft een vaag fenomeen, de toets..
als er al sprake is van invloed op het geluid doet die invloed minder mee hoe hoger je speelt.

en dan inlays..
de grote MOP inlays op mijn ebben les paul custom toetsen.
ik ben net na een jaar niet, weer op mijn oude zwarte custom aan het spelen en omdat die lagere bredere frets heeft dan die nieuwere, 'voel' ik die MOP blocks meer.

en laten we het dan helemaal maar niet gaan hebben op de invloed op de tone van die MOP blocks :seriousf:

Sinner1980
6 juli 2011, 11:44
Ik kies voor maple voor klank (attack),feel en looks.

Rosewood is ook niks mis mee maar voelt net even anders; het klankverschil vind ik minimaal. Iets minder 'snap' en ietsjes warmer maar nogmaals; minimaal.

Verder vind ik niks mooier als een strat of tele met een afgeleefde maple toets; ik kan niet wachten tot mijn tele begint te slijten maar datduurt nog wel even.

Ebbe heb ik op een paar gitaren gehad en lijkt qua feel en klank erg op maple;maple vind ik stukken mooier dus ik zie geen reden om een ebben toets te kiezen

Orpheo
6 juli 2011, 13:27
ebben is heerlijk glad, slick, heeft flink wat bite in je tone, en ziet er kick ass en 'custom' uit.

snakewood voelt en klinkt als ebben, ruikt lekkerder, en ziet er veel, VEEL toffer uit.

Maple vind ik altijd een fijne 'feel' hebben. voel me direct 'van halen' zeg maar (op stratachtige gitaren he :P ) alsof 2 hand tap op een maple board makkelijker gaat. op alles wat NIET uit de fender-stal komt hoort imho maple niet thuis.

rosewood. het goedkope, el cheapo waaibomenhoutrosewood dat je overal ziet, vind ik niks. grof, korrelig, klinkt nuffig en duf. maar echt rosewood (braziliaans, en indisch in mindere mate) vind ik heerlijk! smooth, slick, warm, 'huiselijk', comfy like an old pair of slippers... super. net als ziricote en cocobolo. Als HALS vind ik het heerlijk, en als TOETS ook (sommigen hier gebruiken de term 'rosewood neck' als alleen de toets pallisander is, wat natuurlijk slordig is, omdat de schacht zelf ook van palllisander kan zijn, zoals ik er al 4 van heb).

rosewood als toets vind ik niet supermooi, maar bij tijd en wijle wel fijn. geeft me een 'vintage' gevoel. lage frets, licht hout, pallisander toets, en ik heb die instant zz-top/led zep/jaren 60-70 rock-gevoel.

Tankman
6 juli 2011, 13:47
snakewood voelt en klinkt als ebben, ruikt lekkerder, en ziet er veel, VEEL toffer uit.



Uh...:dontgeti: Is dat van belang dan?

Ik vind rosewood altijd zo stroef spelen. Ik heb weinig ervaring met Ebben, maar wat ik heb bespeeld was wel steeds erg fijn. Maple heeft mijn voorkeur. Ik vind het soepeler spelen en de klank is ook mooier. Als je naar mijn collectie kijkt zie je echter grotendeels rosewood en maar 1 maple toets. Vroeger vond ik rosewood namelijk niet zo'n punt, maar sinds ik op maple speel, ben ik het steeds minder fijn gaan vinden. Ik vind rosewood tegenwoordig ook helemaal niet mooi meer. Maple vind ik toch wel het mooist ogen.

Orpheo
6 juli 2011, 14:20
Uh...:dontgeti: Is dat van belang dan?

Ik vind rosewood altijd zo stroef spelen. Ik heb weinig ervaring met Ebben, maar wat ik heb bespeeld was wel steeds erg fijn. Maple heeft mijn voorkeur. Ik vind het soepeler spelen en de klank is ook mooier. Als je naar mijn collectie kijkt zie je echter grotendeels rosewood en maar 1 maple toets. Vroeger vond ik rosewood namelijk niet zo'n punt, maar sinds ik op maple speel, ben ik het steeds minder fijn gaan vinden. Ik vind rosewood tegenwoordig ook helemaal niet mooi meer. Maple vind ik toch wel het mooist ogen.

het is van belang als je het moet bewerken ;)




de consensus is duidelijk, veel mensen vinden rosewood niet prettig. maar de grap is(zoals ik al eerder aangaf) dat vrij weinig gitaristen op (het) echt(e) goed pallisander gespeeld hebben. pallisander geschuurd tot grit 2000, goed in de olie gezet... superb!

Tankman
6 juli 2011, 14:53
het is van belang als je het moet bewerken ;)

Ah, daar zit inderdaad wel wat in.



de consensus is duidelijk, veel mensen vinden rosewood niet prettig. maar de grap is(zoals ik al eerder aangaf) dat vrij weinig gitaristen op (het) echt(e) goed pallisander gespeeld hebben. pallisander geschuurd tot grit 2000, goed in de olie gezet... superb!

Dat zal vast, maar ik vind maple gewoon mooier, naast dat ik het fijner vind spelen.

Sinner1980
6 juli 2011, 15:10
het is van belang als je het moet bewerken ;)




de consensus is duidelijk, veel mensen vinden rosewood niet prettig. maar de grap is(zoals ik al eerder aangaf) dat vrij weinig gitaristen op (het) echt(e) goed pallisander gespeeld hebben. pallisander geschuurd tot grit 2000, goed in de olie gezet... superb!

Best grappig eigenlijk,ik denk dat de meeste mensen nl een gitaar hebben met pallisander toets gezien ik dit veeeel vaker zie als maple/ebben (bij optredens etc). Zoals je al zegt,en dan weet ik niet of dat dan goed pallisander was naar jouw maatstaf, heb ik prettige ervaringen met duurdere gitaren die een pallisander toets hebben; speelt als boter en zodoende komt er ook zeker nog eens een CS strat in fiesta red met pallisander (wil ik al heeeel lang,komt ook zeker wel een keer).

iWishmaster
6 juli 2011, 15:26
Budget rosewood speelt/klinkt niet fijn. Droog en ruw om op te spelen, dun en dimensieloos geluid. Daarom is het moeilijk te zeggen dat een bepaald soort hout een bepaald soort klank heeft: er zit kwalitatief en tot op zekere hoogte exemplarisch verschil in. Het verschil in klank tussen dezelfde gitaren met een andere toets vond ik best wel significant.

Orgasmocaster
6 juli 2011, 16:54
Indian Rosewood is een van mijn favoriete houtsoorten voor de hals, maar voor de toets vindt ik het niks!!

Brazillian Rosewood, (Macassar) Ebony en Ziricote zijn mijn favorieten voor de toets.

Orpheo
6 juli 2011, 17:57
Best grappig eigenlijk,ik denk dat de meeste mensen nl een gitaar hebben met pallisander toets gezien ik dit veeeel vaker zie als maple/ebben (bij optredens etc). Zoals je al zegt,en dan weet ik niet of dat dan goed pallisander was naar jouw maatstaf, heb ik prettige ervaringen met duurdere gitaren die een pallisander toets hebben; speelt als boter en zodoende komt er ook zeker nog eens een CS strat in fiesta red met pallisander (wil ik al heeeel lang,komt ook zeker wel een keer).

het is een combinatie van factoren denk ik. het 'gevoel' is dat rosewood luxxer is dan esdoorn, omdat pallisander niet van 'nature' in europa of de US voorkomt. maar op epi's is het hout echt geen pallisander, no way. zelfs op de nieuwere (en goedkopere) gibsons is' t al geen indisch pallisander meer. rio zie je al helemaaal niet meer. guitarking in boekel had zelfs problemen met rio pallisander. de douane wilde eventjes alles terugvorderen. goddank hadden ze alles al verkocht.

Sinner1980
6 juli 2011, 18:50
het is een combinatie van factoren denk ik. het 'gevoel' is dat rosewood luxxer is dan esdoorn, omdat pallisander niet van 'nature' in europa of de US voorkomt. maar op epi's is het hout echt geen pallisander, no way. zelfs op de nieuwere (en goedkopere) gibsons is' t al geen indisch pallisander meer. rio zie je al helemaaal niet meer. guitarking in boekel had zelfs problemen met rio pallisander. de douane wilde eventjes alles terugvorderen. goddank hadden ze alles al verkocht.

Dan weet jij dan weer te vertellen:ok:

Toch wel gaaf dat je zoveel kennis hebt van hout. Ik weet uiteraard wel wat voor houtsoorten er in mijn gitaar verwerkt zijn maar waar ze vandaan komen etc dat weet ik dan weer niet (lees: neem de moeite niet om het op te zoeken).
Als ik een gitaar met pallisander toets koop dan let ik vooral op de kleur (hoe donkerder hoe mooier) en of deze niet te,tja hoe zeg je dat,'korrelig' aanvoelt.

Braindead
8 juli 2011, 00:04
Ebben toets geeft meer felheid en maple eveneens. Vooral voor overtones vind ik die het fijnst. Maar als ik heel heel eerlijk ben heb ik ik alle gitaren met rosewood toets op 1 na voornamelijk de deur uit gedaan omdat ik het verschrikkelijk lelijk vind. Dat oude bruin dat staat bijna nergens bij IMO. Dat is ook wat ik zo ontsierend vind aan een Les Paul standard/traditional, vaak erg mooie gitaren maar dan komt die lelijke bruine toets erop en dan... Al zijn er uitzonderingen zoals de tobacco sunburst waar rosewood wel erg mooi bij is.

lespaulnmarshall
8 juli 2011, 07:54
Veel mensen vinden ebony (ebben) fijn omdat het vergelijkbaar is met maple qua klank en gevoel, en het ziet er natuurlijk veel beter uit dan maple op een Gibson. Maple is natuurlijk gemaakt voor de strat liefhebbers de nummer een.

Persoonlijk ben ik meer een fan van rosewood, omdat ik een vintage Les Paul fan ben. Die zal ik natuurlijk nooit kunnen betalen, maar het is ze zijn wel leuk om bij te kwijlen.

The Unforgiven
8 juli 2011, 08:29
Veel mensen vinden ebony (ebben) fijn omdat het vergelijkbaar is met maple qua klank en gevoel, en het ziet er natuurlijk veel beter uit dan maple op een Gibson. Maple is natuurlijk gemaakt voor de strat liefhebbers de nummer een.

Persoonlijk ben ik meer een fan van rosewood, omdat ik een vintage Les Paul fan ben. Die zal ik natuurlijk nooit kunnen betalen, maar het is ze zijn wel leuk om bij te kwijlen.
Volgens mij hebben juist veel oude Les Pauls (zeker de custom shops) juist een ebben toets, correct me if I'm wrong, maar volgens mij haal je ze door elkaar.

Van Dattum
8 juli 2011, 09:02
Ik heb gitaren met zowel ebben, esdoorn en pallisander toetsen en ik heb een voorkeur voor ebben, vanwege de felle attack en het het lekkere gevoel. Maar ik heb nu een Strat met esdoorn toets die hard op weg is om een favoriet te worden.
En deze heb ik hier nog niet gezien: een wenge toets! Speelt heerlijk, ziet er dosse gezaagd geweldig uit en is heel glad te polijsten.....

Orpheo
8 juli 2011, 10:57
Volgens mij hebben juist veel oude Les Pauls (zeker de custom shops) juist een ebben toets, correct me if I'm wrong, maar volgens mij haal je ze door elkaar.

Bij deze de correctie. De customshop reissue standards hebben pallisander net zoals de standard in de fifties had,en de niet-customshop standard ook heeft.alleen de custom,de witte lp studios en wat speciale gevallen hebben ebben, om de zeeën van exclusiviteit te behouden. Leuk detail: ebben is per board maar 20 euro duurder dan pallisander,soms minder maar bouwers doen also het 'unobtanium' is, en jakkeren de prijs van de gitaar omhoog met meervouden van 25 euro. Wat dus nergens voor Nodig is. Inleggen gaat op ebben ook beter omdat t toch altijd 'zwart' is (lees: minder kleurverschil dan maple of rosewood) dus foutjes bij t uitfrezen zijn makkelijker re verdoezelen.

barno
8 juli 2011, 11:23
En deze heb ik hier nog niet gezien: een wenge toets! Speelt heerlijk, ziet er dosse gezaagd geweldig uit en is heel glad te polijsten.....


ik heb es aantal (maple) halsjes gemaakt met dosse wenge fretboard, was er eerst niet echt voor te vinden omdat ik de tekening van wengé wat tè vind maar ik had de plankjes voorhanden. (oa op mijn Bling King) Ik heb de toets met olie behandeld waardoor de tekening minder geprononceerd wordt. Idd heel fijn als fretboard.

Verder maakt het soort fretboard mij niet uit. Hoort een beetje bij het type gitaar; In principe ben ik voorstander van onepiece necks zonder aparte toets. idem voor bodies, ook liefst one piece en geen gelijmde top.

lespaulnmarshall
8 juli 2011, 11:45
Volgens mij hebben juist veel oude Les Pauls (zeker de custom shops) juist een ebben toets, correct me if I'm wrong, maar volgens mij haal je ze door elkaar.

Er bestaan geen oude custom shop's. De custom shop bestaat nog niet zo lang. Wel werden er ebben toetsen op oude (en nieuwe) les paul customs gebruikt. Maar ik ben fan van oude bursts. 58's en 59's.

Blend
8 juli 2011, 12:09
Qua looks: ebben. Vooral op een spaanse gitaar. Schitterend.
Rosewood heb ik niets mee. Ziet er een beetje uit als opgedroogde modder.

En een butterscotch / blond telecaster MOET gewoon een maple toets hebben. :lovelove:

iWishmaster
8 juli 2011, 12:16
Veel rosewood dat nu gebruikt wordt is kurkdroog en ziet er minder mooi uit vind ik (nieuwe Les Pauls en SG's bijvoorbeeld). Een net stukje rosewood dat goed in de lemon oil gezet is, is dan weer prachtig. Heel donker bruin met een vleugje rood. Zoiets:
http://www.warmoth.com/Showcase/images/necks/large/WHN5A.jpg

Zo ziet de neck van mijn strat er ook ongeveer uit (soortgelijke 'rode' tekening).

lespaulnmarshall
8 juli 2011, 12:30
Qua looks: ebben. Vooral op een spaanse gitaar. Schitterend.
Rosewood heb ik niets mee. Ziet er een beetje uit als opgedroogde modder.

En een butterscotch / blond telecaster MOET gewoon een maple toets hebben. :lovelove:

Opgedroogde modder? Wel eens gedacht aan het olieen van de toets? Ik houd mijn rosewood toets altijd goed geloied, en hij is bijna net zo donker als een ebben toets.

Tankman
8 juli 2011, 13:30
Opgedroogde modder? Wel eens gedacht aan het olieen van de toets? Ik houd mijn rosewood toets altijd goed geloied, en hij is bijna net zo donker als een ebben toets.

+1, goed oliëen is bij rosewood inderdaad erg belangrijk. Goed schoonmaken met lemon oil is vaak al voldoende. Ik smeer achteraf altijd wat Joha olie op de toets. Je ziet het weer tot leven komen.

Toch vind ik maple mooier. :D

marter544
8 juli 2011, 13:41
Niks mis met goed geolied rosewood.. Ebben vind ik het fijnst, ik speelde gisteren bij the American Guitarstore op een gitaar van 299 euro, nieuw, mét ebben fretboard en doorlopende hals. Echt een brilliante gitaar. Maple vind ik dan weer helemaal niks.

Sinner1980
8 juli 2011, 14:04
Niks mis met goed geolied rosewood.. Ebben vind ik het fijnst, ik speelde gisteren bij the American Guitarstore op een gitaar van 299 euro, nieuw, mét ebben fretboard en doorlopende hals. Echt een brilliante gitaar. Maple vind ik dan weer helemaal niks.

Maple niks maar ebben wel? Vreemd...qua klank en feel praktisch hetzelfde naar mijn mening. Dat je het optisch mooier vindt dat is natuurlijk een ander verhaal

The Unforgiven
8 juli 2011, 14:39
Niks mis met goed geolied rosewood.. Ebben vind ik het fijnst, ik speelde gisteren bij the American Guitarstore op een gitaar van 299 euro, nieuw, mét ebben fretboard en doorlopende hals. Echt een brilliante gitaar. Maple vind ik dan weer helemaal niks.

Zulke gitaren zie je inderdaad zelden voor dat geld, mag ik vragen van welk merk hij was?

marter544
8 juli 2011, 14:48
Deze (http://www.americanguitarstore.com/product_info.php?products_id=1711&osCsid=a21034831fdd4be7eadc9eb98eb397f0), bleek een set-in neck te zijn, naja. Die foto doet em geen eer aan trouwens! Elementen klonken op die Cube daar een beetje modderig, maar naar mijn ervaring doet een cube dat toch wel. Zitten zelfs grover tuners op voor dat geld..

@Sinner, maple fretboards zijn vaak gelakt, en als ik ergens een hekel aan heb is het een gelakt fretboard.

EDIT: Ze hebben wel meer mooie gitaren (http://www.adamblackguitarcompany.co.uk/pdf/Adam%20Black%20Guitar%20Company%202008-2009%20Brochure.pdf)

D3nnis
8 juli 2011, 19:39
Bij mij hangt het vooral af van de gitaar an sich.
Een strat met een maple toets, vind ik (na een hals-wissel) eigenlijk net té fel qua klank. Zal de volgende keer dan toch liever palissander kiezen.

Qua speelgemak maakt het me niet uit, ik kan ook niet zeggen dat palissander nou zo vervelend speelt. Mijn Musicmans hebben palissander toetsen, en die spelen toch echt lekker.

Voor een bas vind ik esdoorn wel erg lekker, qua attack bij slappen.

Met ebben toetsen heb ik niet veel ervaring, maar als het gaat om toetsen die er mooi uitzien, dan vind ik het carbon van de Parker Fly kickass!

G.G.
8 juli 2011, 20:20
Niemand hier noemt Macassar Ebben wat eigenlijk zo´n beetje het allemooiste toetshout is om te zien en qua klank.

Hotpepper01
8 juli 2011, 20:39
Puur vanwege de bespeelbaarheid is mijn voorkeur ebben, dan hoogglanzend gelakt maple, en dan rosewood.

Orgasmocaster
8 juli 2011, 21:39
Indian Rosewood is een van mijn favoriete houtsoorten voor de hals, maar voor de toets vindt ik het niks!!

Brazillian Rosewood, (Macassar) Ebony en Ziricote zijn mijn favorieten voor de toets.



Niemand hier noemt Macassar Ebben wat eigenlijk zo´n beetje het allemooiste toetshout is om te zien en qua klank.

Ik had het een beetje genoemd..

G.G.
8 juli 2011, 21:41
Oops, had eroverheen gelezen.

Orgasmocaster
8 juli 2011, 21:48
Rosewood heb ik niets mee. Ziet er een beetje uit als opgedroogde modder.
hebben. :lovelove:

het ziet er niet uit als modder als je het als topje gebruikt:

mijn rosewood twins:

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/September62009024.jpg

Midwolda
8 juli 2011, 22:22
Voor mij geldt: maple speelt het makkelijkst, ebony klinkt het best
maar bij rosewood heb ik het meeste gevoel met de gitaar en de toon.
Het mooist om te zien is dat hele donkere rosewood, met een net zichtbare zwarte nerf.

Echt vervelend vind ik die grote blockmarkers, gewoon een paar duidelijke stippen, klaar.

Fraaie gitaren, Orgasmocaster! (Rare naam, Orgasmocaster...)

Mitch
8 juli 2011, 22:29
Als er gezeurd wordt over te stroef rosewood dan staat het slecht in de olie of is er een combinatie lage frets/te hard duwen met de vingers :hide: Dat de klank 'modderig' zou zijn is ook zo'n onzin verhaal. Dat hangt écht niet alleen maar van de toets af...

Ebben is wel lekker hoor, maar niet zaligmakend voor alles. Esdoorn is prima, maar de feel hangt wel sterk af van de soort lak die er overheen zit.

Orgasmocaster
8 juli 2011, 22:45
Fraaie gitaren, Orgasmocaster! (Rare naam, Orgasmocaster...)

Als ik had geweten dat ik hier zo lang zou blijven rond hangen had ik wel iets normaals bedacht.. sorry daarvoor.

G.G.
8 juli 2011, 22:49
Als ik had geweten dat ik hier zo lang zou blijven rond hangen had ik wel iets normaals bedacht.. sorry daarvoor.

Vind de naam niet zo vreemd. Dikkekloppendevleeskwast was al bezet.

Orgasmocaster
8 juli 2011, 22:59
Dat was inderdaad mijn eerste keus.

Ik vindt het persoonlijk ook niet zo vreemd, maar ben er al minstens een keer of 6 op aan gesproken..
Mijn eerste stratocaster speelde zo orgasmisch en daarom noemde ik die de orgasmocaster.. 20 jaren later kwam ik op een dag op een nederlands gitaar forum, en toen....

Mr. Dynamite
9 juli 2011, 12:38
Zelf vind ik Ebben het fijnst spelen, komt denk ik ook omdat elke gitaar die ik vast heb gehad met een ebben toets gewoon geweldig speelde :soinnocent:
Verder vind ik het ook niet misstaan, maar soms lijkt het wat kunstmatig, dan is een erg donkere rosewood toets mooier vind ik.

Ben trouwens wel benieuwd hoe Pau Ferro speelt, prachtige houtsoort vind ik:
http://www.petebeerguitars.com/images/PauFerroBack.JPG

@Orgasm:
Ik blijf kwijlen op die strat, jij hebt sowieso gave gitaren trouwens! Dat is een Warmoth stratje toch?

Wabbie
9 juli 2011, 13:01
Pau ferro is vergelijkbaar met rosewood vind ik. Het voelt iets soepeler aan dan normaal rosewood. Volgens mij is Pau Ferro ook gewoon een soort pallisander, maar dat laat ik aan de hout experts over. Ik vind het iig erg fijn spelen.

Orpheo
9 juli 2011, 14:56
pau ferro word ook wel eens mexicaans (of boliviaans) pallisander genoemd. hangt af van wie je spreekt :P het is harder dan pallisander, ongeveer even hard als esdoorn. het klinkt alleen iets warmer dan esdoorn vanwege de olieen. als hals vind ik het HEERLIJK. als toets eigelijk ook, maar ik vind ebben mooier .

Orgasmocaster
9 juli 2011, 17:39
pau ferro word ook wel eens mexicaans (of boliviaans) pallisander genoemd.

Bocote is Mexican Rosewood..

Pau Ferro heeft een veel fijnere graan, en klink heeel veel "brighter" dan indian Rosewood.

Orpheo
9 juli 2011, 17:44
Bocote is Mexican Rosewood..

Pau Ferro heeft een veel fijnere graan, en klink heeel veel "brighter" dan indian Rosewood.
Ach ja, bolivian rosewood dus. Tis geen rw, dat weet ik, maar tis de handelsnaam. net als dat filipijns mahonie de handelsnaam is voor iroko.

Fijnere graan? Nerf bedoel je ;)

Eric van Esch
10 juli 2011, 12:46
Recap:

Als ik het zo lees willen we het liefst maple of ebben, maar spelen we het meest op rosewood. Waar gaat het mis?;)

Overigens, ik heb niet anders staan dan rosewood en heb er geen moeite mee.

grizzly
15 juli 2011, 22:13
Waar het mis gaat? Dat de meesten nog niet op een toets van Snakewood hebben gespeeld. :seriousf:
DAT is het echte UNOBTAINIUM, en niet dat common ebben :soinnocent:

Flitser
15 juli 2011, 22:43
Maple vind ik heel vet op een Stratocaster. Voor de rest maakt het me niks uit :)

Mitch
15 juli 2011, 22:52
Dan moet je 'm gewoon vaker schoonmaken.

Epiphoneee
15 juli 2011, 23:33
Ik heb zo'n echte JV Squier met Maple toets, dat speelt echt goddelijk. Verder heb ik alleen rosewood gitaren, en ik geloof dat m'n Zakk Wylde een ebben heeft. Maar dat weet ik niet zeker :soinnocent:

Maar die speelt in ieder geval wel lekker :blast:

jan jansen
16 juli 2011, 09:16
Waar het mis gaat? Dat de meesten nog niet op een toets van Snakewood hebben gespeeld. :seriousf:
DAT is het echte UNOBTAINIUM, en niet dat common ebben :soinnocent:

Vreemd he....koop maar eens een kant en klare hals ermee....tja die is er niet..:sssh: en zoveel zelfbouwers zijn er niet....bovendien heb je voor de prijs van een stukkie slangenhout welke goed is voor een toestsenbord heel wat meters esdoorn....

grizzly
16 juli 2011, 10:45
:) helemaal gelijk, maar dat neemt niet weg dat het:
" The Best that Money can Buy" is.

Thiez
16 juli 2011, 11:24
Ik ga zeker nog eens een gitaar bouwen met snakewood toets. Maar ik vind het al lastig om uberhaupt een stukje snakewood te vinden haha.

RS-Rik
16 juli 2011, 12:06
Gelakt Maple en Ebben (ongelakt) zijn superieur aan rosewood. Maar het verschil is niet hééél groot. Ik heb 1 maple toets en de rest allemaal rosewood in varierende kwaliteit/donkerte. (donkerder = beter want meestal harder)

Maple wordt ook heel stijlvol vies.

Orpheo
16 juli 2011, 16:51
Vreemd he....koop maar eens een kant en klare hals ermee....tja die is er niet..:sssh: en zoveel zelfbouwers zijn er niet....bovendien heb je voor de prijs van een stukkie slangenhout welke goed is voor een toestsenbord heel wat meters esdoorn....

Heb je r nu over de hals,of de toets? Gebruik de juiste term aub.

§grizzly ik heb 3 gitaren met snakewood.superspul!

macwilliams
16 juli 2011, 17:10
Het maakt mij niet zoveel uit welk hout de toets is, zolang ik geen splinters in m'n klauwen krijg vind ik het wel best.

crapton
16 juli 2011, 17:48
@macwilliams - sig: heb je nog een setje 2e handse liggen soms? Of zoek je ze?

Heb 4 gitaren waarvan de twee die ik altijd bespeel beide een maple hals hebben (Lite Ash Strat & Peavey Wolfgang). Verder heb ik nog een Ibanez SZ en een Yamaha RGX-A2 met rosewood.

Ik vind het zeer moeilijk (onmogelijk) om een keuze te maken qua feel en geluid, omdat de gitaren allemaal anders van ontwerp en klank zijn. Ik vind maple er wel mooi uitzien maar verder kan het me geen biet schelen. Het ding moet 1) lekker klinken en 2) lekker spelen en daarna op prioriteit 25) leuk uitzien.

Wie van jullie heeft echt een A-B vergelijking gemaakt bv tussen twee Tele's of Strat's en dan ook echt dezelfde uitvoering met zelfde PU's en halsdikte en snaren, zelfde amp, zelfde akoestiek, geen vermoeide oren enz enz?

Hoe kan je zo stellig zijn over de invloed van het toetshout op de klank? Wat is bijvoorbeeld het effect van het materiaal van de snaargeleiders, klinkt rvs anders als vernikkeld staal en anders dan messing? Idem de kapjes van de pots, ik vind aged white het beste klinken.

Het zit allemaal tussen den oren...

jan jansen
16 juli 2011, 18:34
Ik ga zeker nog eens een gitaar bouwen met snakewood toets. Maar ik vind het al lastig om uberhaupt een stukje snakewood te vinden haha.

het groeit ook alleen in Suriname...ik heb slangenhout voor 2 halzen liggen...en ja het zijn 2 projecten die ik al jaren geleden zou maken...normaal ga ik voor esdoorn op een tele ipv een donker stuk hout..

Thiez
17 juli 2011, 13:42
Ik zag laatst deze advertentie http://bouw-industrie.aanbodpagina.nl/letterhout-snakewood
maar ik weet niet of die te vertrouwen is...

Braindead
17 juli 2011, 14:18
Wie van jullie heeft echt een A-B vergelijking gemaakt bv tussen twee Tele's of Strat's en dan ook echt dezelfde uitvoering met zelfde PU's en halsdikte en snaren, zelfde amp, zelfde akoestiek, geen vermoeide oren enz enz?

Hoe kan je zo stellig zijn over de invloed van het toetshout op de klank? Wat is bijvoorbeeld het effect van het materiaal van de snaargeleiders, klinkt rvs anders als vernikkeld staal en anders dan messing? Idem de kapjes van de pots, ik vind aged white het beste klinken.

Het zit allemaal tussen den oren...

Op zich heb je gelijk dat je het het beste kan beoordelen met een 1 op 1 vergelijking maar als je megaveel gitaren test en je merkt dan duidelijke verschillen in klank dan kun je wel degelijk iets zeggen over de invloed van de toets, ook al is het model anders.

Ebben geeft als echt meer attack en esdoorn als toets geeft felheid. Dat merk je gewoon. Dat betekent niet dat een gitaar met rosewood toets geen felheid kan hebben alleen was ie waarschijnlijk nog iets feller met esdoorn toets.
Verder maakt het bijv. ook veel uit wat de dikte van de hals is. Een dikkere esdoorn hals met esdoorn fretboard kan al minder fel zijn en dikker klinken.

bass blom
17 juli 2011, 14:33
grappig, mijn customs.. na een jaar op die 'nieuwe' spelen, met P94's wissel ik die weer om naar de ouwe, 1975.. en die klinkt donkerbruiner.
de nieuwe heeft mahonie neck/ebben toets, de oude waarschijnlijk maple neck/ebben toets
gewicht nieuwe: 4.6 oude 4.8 kilo

Braindead
18 juli 2011, 00:59
grappig, mijn customs.. na een jaar op die 'nieuwe' spelen, met P94's wissel ik die weer om naar de ouwe, 1975.. en die klinkt donkerbruiner.


Donkerbruin als in van Halen?

bass blom
18 juli 2011, 07:16
Donkerbruin als in van Halen?

donkerder, dikker, warmer, zwaarder, minder hoog / fel.

gainstorm
24 juli 2011, 23:00
Ebben heeft eerder kans op dode plekker.Met name op de 13e positie op de B snaar.Dus de C. Op de G snaar De 14e en 17e positie dus de A en de C.Probeer het maar.:zz::zz::zz:

Orpheo
24 juli 2011, 23:30
Ebben heeft eerder kans op dode plekker.Met name op de 13e positie op de B snaar.Dus de C. Op de G snaar De 14e en 17e positie dus de A en de C.Probeer het maar.:zz::zz::zz:

Geprobeerd op 12 halzen met ebben toets.niks van.gemerkt.

Mr.Fingers
25 juli 2011, 00:10
Rosewood, omdat ik al de rest niet mooi vind, en ik hou van de "midrange growl" van rosewood.