PDA

View Full Version : strijkstokken



FruscianteFan
5 juli 2011, 19:38
Gegroet,

Ik speel nu iets van 3,5 of 4 jaar met een strijkstok. Soms raak ik hem maanden niet aan, soms gebruik ik hem dagelijks. Inmiddels gebruik ik hem voor 2 nummers met m'n band. Allemaal erg leuk, maar ik breek steeds meer haren. Ik schat dat er nu nog maar 60% op zit van wat er ooit op zat, en na een nummer flink uithalen zijn het er zo 10 a 20 minder.

Ik heb al uitgezocht dat opnieuw beharen minstens €40 zou kosten, meer dan de nieuwwaarde van de strijkstok zelf. Dus? Nieuwe strijkstok!

Thomann heeft er een paar van onder de €40. Enkele daarvan met Mongools paardenhaar, bij anderen staat het er niet bij (neem aan dat het dan synthetisch is). Er zijn er ook een paar niet van hout - schijnt steviger te zijn maar mijn huidige strijkstok is ook nog lang niet kapot.

Ik vraag me vooral af of het een erge achteruitgang zou zijn om de goedkoopste te nemen (€25, hout en echt haar), en of ik er misschien veel mee op zou schieten om een klasse duurder te nemen (€55). Maakt dat überhaupt uit als je toch zo cheap bezig bent?

Plant
5 juli 2011, 21:25
Op gitaar? Jimmy Page huh?

http://www.bjm007.com/indigofolder/JP528/jps.jpg

Flatwound snaren gebruiken?

FruscianteFan
5 juli 2011, 22:09
Roundwound werkt prima zolang ze niet gecoat zijn (en laat ik Elixirs nou heel fijn vinden...)

Doet er verder niet toe, het werkt. Afgekeken van Jonsi/Sigur Ros, toegepast omdat het gewoon mooi klinkt. Alleen een beetje weinig grip met zo weinig haren...

The Bertman
6 juli 2011, 11:38
Ik zou zeker gaan voor echt paardehaar. Nephaar strijkt echt stukken minder. Het hout zou ik me geen zorgen over maken. Ook een klasse duurder maakt niet veel uit. Strijkstokken van deze kwaliteit verharen erger dan een Angorakat in de zomer, dus af en toe een nieuwe stok zit je aan vast.
Echte goeie stokken zijn veel duurder, een beetje vioolstok kost al gauw een paar honder euro, en ik ken een cellist met een stok die 20.000 euro waard is. ( :crazyhappy: )
Ik koop zelf regelmatig stokken bij Music All In (http://www.musicallin.nl/musicallin/shop/categorie/455/Strijkstokken), die zijn niet zo duur en bevallen de violisten (en de docenten) behoorlijk goed.

rijsberman
6 juli 2011, 11:52
Een van mijn buren heeft een atelier, waar hij strijkstokken maakt. Zal ik 'm eens vragen wat 't kost?

Schrevel
6 juli 2011, 11:58
Je moet het haar wel zo nu en dan inharsen.
http://www.wemelsfelder.nl/onderhoud.htm

FruscianteFan
6 juli 2011, 12:13
Een van mijn buren heeft een atelier, waar hij strijkstokken maakt. Zal ik 'm eens vragen wat 't kost?
Prima!

@ Schrevel: klopt. Zonder hars op de strijkstok krijg je er, iig op een gitaar, geen geluid uit. Zo ook met gecoate snaren: de haren moeten echt grip hebben op de snaren.

@ Bertman: Thanks, kan ik wat mee. Op zich vind ik het na 4 jaar niet eens zo gek, als ze toch maar €30 kosten. Kost me minder dan plectra ;)

concreet: deze had ik op het oog:
http://www.thomann.de/nl/dick_cellobow_4_4.htm

of deze, is dezelfde als die ik nu heb:
http://www.thomann.de/nl/gewa_cellobogen_44_brasil.htm

als het qua kwaliteit echt niet zoveel uitmaakt, ga ik gewoon voor deze:
http://www.thomann.de/nl/alfred_stingl_by_hoefner_as22c_44_cellobogen.htm

apekop
7 juli 2011, 00:22
Ik vraag me toch af hoeveel snaren je daadwerkelijk kan bespelen met een strijkstok op een gitaar?
krijg je geen plakkende snaren?
en heb je een voorbeeld van een videotje waarin het muzikaal en mooi gebeurt, zonder dat het een bak herrie is met (te) veel effecten?

FruscianteFan
7 juli 2011, 00:53
Ik vraag me toch af hoeveel snaren je daadwerkelijk kan bespelen met een strijkstok op een gitaar?
krijg je geen plakkende snaren?
en heb je een voorbeeld van een videotje waarin het muzikaal en mooi gebeurt, zonder dat het een bak herrie is met (te) veel effecten?
ad 1: eerst dacht ik dat je alleen de lage E functioneel kon bespelen. Door te spelen met de individuele snaarhoogtes, de hoek van de stok en de druk die je uitoefent, kan ik de E, A en D bespelen (niet allemaal los, maar toch). De hoge E ook, maar dan heel subtiel. Anders klinkt het als een schelle, lelijke viool.

ad 2: ja, dat moet je ervoor overhebben. Ik ben er wel aan gewend inmiddels, en als je niet met je hand komt tegen het stuk waar je strijkt, is er weinig aan de hand. Er moet nou eenmaal hars aan de snaar kleven, anders strilt de boel niet.

ad 3: Da's inderdaad vrij zeldzaam. Sigur Ros is veel galm en distortion. Greenwood maakt er vreemde geluiden mee. De andere artiesten die ik het heb horen doen maken er zo subtiel gebruik van dat het lastig is terug te vinden. Yann Tiersen - Les Bras De Mer (On Tour) heeft het heel kort, maar youtube blokkeert die video nu in NL.

Het geeft een kick om met flink wat distortion, galm en delay te strijken. Maar het is heel bevredigend om er subtieler gebruik van de maken en dan kan het helemaal clean zijn. Ik vind het vooral mooi als je cello- of vioolachtige geluiden kunt benaderen, of als het (met delay en galm) meer klinkt als ebow. Hoeveel ik het ga toepassen weet ik niet - het moet wel gewoon passen in de muziek. Ik gebruik het nu in een pianogebaseerd nummer, met galm en overdrive. De climax van het nummer doe ik echter met plectrum.

In een ander nummer (is nog niet af), gebruik ik de strijkstok omdat ik eigenlijk langgerekte, reversed akkoorden wilde spelen in het refrein. Klinkt heel gaaf maar het is live gewoon niet te doen om dat precies goed te timen. Ben bang dat het neer gaat komen op powerchords strijken met distortion en galm, maar het zij zo.

Je kunt er echt een hoop mee doen, maar je moet er wel wat voor over hebben. Bovendien moet de muziek zich ervoor lenen - vooral omdat je het conventionele gitaargeluid kwijt bent.

apekop
7 juli 2011, 02:10
ok, dank voor de uitleg. Ik speel zelf ook klassiek contrabas. Ik kan me wel voorstellen dat het erg lastig is met plakkende snaren als je daar met je vingers op plectrum op komt wordt het snel vervelend.
En misschien worden je snaren sneller dof vanwege die hars?

Maar ik denk dat je er zeker leuke dingen mee kan doen, zij het beperkt.

FruscianteFan
7 juli 2011, 02:16
ok, dank voor de uitleg. Ik speel zelf ook klassiek contrabas. Ik kan me wel voorstellen dat het erg lastig is met plakkende snaren als je daar met je vingers op plectrum op komt wordt het snel vervelend.
En misschien worden je snaren sneller dof vanwege die hars?

Maar ik denk dat je er zeker leuke dingen mee kan doen, zij het beperkt.
Jup, maar daarom gebruik ik zeker niet uitsluitend de strijkstok. Met enige oefening kun je prima aanslaan als je hem vasthoudt. Als ik hem niet meer nodig heb, kan ik hem wegleggen of desnoods laten vallen. Het is dus puur een toevoeging...

Enige jammere is dat het met mijn Jaguar absoluut niet werkt, en da's toch mijn favoriete gitaar. Ook al speel ik de afgelopen dagen vooral op de Jackson (superstrat) die er wel goed mee werkt.

Duhsjaak
8 juli 2011, 05:15
Hi
The Creation (1967, Painter Man) was naar mijn idee de eerste plaat waarop een gitaar werd gestreken.

Met drie viool spelende kinderen heb ik diverse strijkstokken geprobeerd op mijn gitaar. Zonder distortion en zonder galm overigens.

Mijn ervaring is dat een goed geharste stok veel belangrijker is voor een gitaar dan de kwaliteit van de stok. En neem een relatief zachte hars. Eventuele waas van harsstof is er eenvoudig af te krijgen met een zachte doek.

Maar het allerbelangrijkste is de plaats ten opzichte van de kam. Dat is echt super belangrijk.

Mijn ervaring dus, voor wat het waard is, koop de eerste de beste stok en hars die goed, bepaal de beste plaats om te strijken, dan krijg je het beste resultaat.

Even geduld zelfs een (stukje) live werk van deze obscure band:
http://www.youtube.com/watch?v=8-soe4qIVfQ&feature=related


Vriendelijke groet, Gus

apekop
8 juli 2011, 09:31
In dat laatste filmpje zie ik hem wel ergens wat doen met een strijkstok, maar ik hoor er niks van. Zijn er geen duidelijkere filmpjes van strijkstok op een gitaar? (behalve Jimmy Page dan)

FruscianteFan
8 juli 2011, 12:37
Sigur Rós
http://www.youtube.com/watch?v=rWR-jJ3v1pk

http://www.youtube.com/watch?v=kQsPv4FMyLg

http://www.youtube.com/watch?v=ve8-YnBu2V8&feature=related

Radiohead (maar één nummer geloof ik):
http://www.youtube.com/watch?v=_fH40DYHzHs

@ Duhsjaak: dank voor je bijdrage :). Het lukt me inmiddels aardig om er geluid uit te krijgen en inderdaad, elke keer dat er weinig geluid uitkomt, werkt het prima om gewoon flink wat hars erbij te doen. Ik heb nog 2/3e over van mijn eerste blok, en die's medium. Voldoet prima, al heb ik helemaal geen vergelijkingsmateriaal.

Samengevat wil ik dus de goedkoopste beschikbare stok met echt paardenhaar. Helemaal goed! Hoef ik me ook niet druk te maken om dat ik ineens een dure stok heb...

apekop
8 juli 2011, 12:54
Bedankt voor de filmpjes. Vooral in het 1e filmpje vind ik het wel mooi.
Ik heb het net met mijn contrabas strijkstok op mijn gitaar geprobeerd, maar de knoppen zitten te veel in de weg en ik kom te veel met de haren tegen de body aan. Zo komt er hars op mijn body. Ik ben bang dat dit niet goed is voor mijn gitaar of dat ik met het hout van de stok tegen de body kom, daar is ie te duur voor. Het is allemaal wat te krap om er echt iets moois uit te krijgen.
Dus voor mij te veel nadelen. Zo'n soort effect krijg ik ook wel een beetje met mijn Ebow.

Je kan trouwens ook je huidige stok opnieuw laten beharen, kost ongeveer 50 euro.

SnoopWinckel
8 juli 2011, 17:43
Niet dat ik er veel van ken, maar is zo'n elektronische versie van de strijkstok geen oplossing? Meer info hier: Ebow (http://en.wikipedia.org/wiki/EBow)

Naja, ik weet niet of het gebruik van een strijkstok en een 'E Bow' te vergelijken zijn...

FruscianteFan
8 juli 2011, 17:49
Voor anderen is het een oplossing, maar ik zit niet met een probleem dat ik wil oplossen.

(Bovendien, mensen onthouden het als je met een strijkstok speelt... ebow niet ;))

SnoopWinckel
8 juli 2011, 19:31
(Bovendien, mensen onthouden het als je met een strijkstok speelt... ebow niet ;))
Ik dacht er ook aan nadat ik mijn antwoord hier neerzette, met zo'n strijkstok spelen levert vast een 'wauw effect' op dat je met zo'n ebow niet hebt ;)

rijsberman
8 juli 2011, 21:22
Voor anderen is het een oplossing, maar ik zit niet met een probleem dat ik wil oplossen.

(Bovendien, mensen onthouden het als je met een strijkstok speelt... ebow niet ;))

Je kunt ook een emmer van de KFC op je hoofd zetten...

Duhsjaak
8 juli 2011, 23:57
Hi
Inderdaad, Buckethead doet dat dus precies.
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
9 juli 2011, 02:44
Je kunt ook een emmer van de KFC op je hoofd zetten...
Achja, het is leuk meegenomen. Ik ben ermee begonnen door invloed van Sigur Ros, en in mijn band kijk ik altijd naar mogelijke manieren om een geluid toe te voegen. Meestal wordt dat een gewone gitaarpartij, maar soms past het gewoon goed bij een stuk om er met strijkstok bij te spelen. Dat het iets is wat echt opvalt, besefte ik pas toen we laatst gastmuzikant/vriend/fotograaf bij de repetitie hadden. Toen hij de strijkstok zag, herinnerde hij zich ineens dat hij me een half jaar daarvoor een keer had zien spelen.

The Bertman
9 juli 2011, 17:53
Nog een tip voor de harsresten op je snaren: je kan hars wegkrijgen met spiritus. Gewoon een doekje natmaken met blauwe spiritus, en daar je snaren mee schoonmaken. Het werkt ook voor de stok zelf Ik doe het wel bij sterk vervuilde stokken, maar het is een tamelijk langdurige klus, en in jouw geval vrij zinloos.

FruscianteFan
12 juli 2011, 13:07
Nog een tip voor de harsresten op je snaren: je kan hars wegkrijgen met spiritus. Gewoon een doekje natmaken met blauwe spiritus, en daar je snaren mee schoonmaken. Het werkt ook voor de stok zelf Ik doe het wel bij sterk vervuilde stokken, maar het is een tamelijk langdurige klus, en in jouw geval vrij zinloos.
Achja, af en toe met een vinger eroverheen werkt goed genoeg. Ik speel toch regelmatig met strijkstok, en als ik per se schone snaren wil, pak ik wel m'n Jaguar ;)

Ik heb dus inmiddels bij Thomann de goedkoopste strijkstok besteld (4/4 cello, ronde stok, 'Mongools paardenhaar').