PDA

View Full Version : transistor top 40hm uitgang met 8 ohm cabinet



rupke
5 juli 2011, 17:34
Hoi,

Ik hoop niet dat jullie me om de oren gaan slaan met hier zijn al zoveel topics van, anders onderga ik dat wel gewoon ;-). Het is zo dat ik met transistor versterkers nog nooit van doen heb gehad. Hoe het met buizenversterkers en aansluiten van cabinetten zit weet ik wel, maar hoe dat zit met transistors dus niet.

Kunnen jullie mij vertellen wat het effect is op het geluid (met name clean) als er op een transistor versterker top staat: minimaal 4 ohm op aansluiten en ik sluit er een 8 ohm cabinet op aan. Bij een buizenversterker mag het wel en verlies je vermogen. Mijn ervaring is dat het cleane kanaal eerder opbreekt en wat krakerig wordt. Maar hoe zit dat met transistor. Verlies je dan ook vermogen.

De versterker top is een Kustom Quad JR. Ik wil deze kopen en kan dat tweedehands doen. Het is nogal een stuk rijden dus als ik van te voren weet dat de combi niet gaat werken kan ik me de rit besparen.

Gr. Rupke

Plant
5 juli 2011, 19:04
Je verliest vermogen. That's all. Geen klankverandering.
Een transistor breekt niet op, die gaat gewoon meteen stuk.

rupke
5 juli 2011, 20:14
Hoi,

De versterker is 100 watt en het is ene msfet eindtrap. Hoeveel vermogen ga ik verliezen. Is dat uit te drukken in hoeveel watt er dan overblijft. Hij moet namelijk nog wel hard genoeg gaan in de repetitieruimte met een huithakker als drummer er naast.

Gr. Rupke

Plant
5 juli 2011, 21:33
De helft.
Maar staar je daar niet blind op, da's in vermogen maar 3 dB en net waarneembaar. Hoeveel geluid er uiteindelijk uitkomt hangt ook van het speaker rendement af.
Als de 8 Ohm speaker toevallig 3dB/W/m meer rendement heeft dan de oorspronkelijke 4 Ohm speaker is voor het gehoor het verlies 0. Maar het rendement kan ook juist minder zijn en dan is het uiteindelijke hoorbare verschil juist groter.

DaveItUp
5 juli 2011, 21:49
Volgens ervaart het gehoor 3 dB wel als iets meer dan "net waarneembaar". Anyway ik speel voornamelijk op transistor amps live en het is zeker wel een duidelijke volume drop normaal gesproken. Hoeft niet te betekenen dat het een probleem is.

rupke
6 juli 2011, 07:32
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het vanmiddag uitproberen. Ik laat jullie weten wat het geworden is.

Gr. rupke

rupke
6 juli 2011, 16:24
Hoi,

Nou dat haald eniets uit mijn 8 ohm 2x12 cab op een 4 ohm uitgang. Echte en bagger geluid. de 4 x12 cabinet die hij zalf had op 8 ohm klonk wel lekker, maar ik hoefde alleen de top. dan ga ik nu maar weer verder kijken naar een transistor top met mooi clean geluid van 100 watt of een combo da tkan ook nog.

Gr. Rupke

Plant
6 juli 2011, 22:22
Ik moest deze post 5 x lezen voordat ik er iets van begreep.

Ik denk dat jij bedoelt dat jouw 2x12" 8 Ohm cabinet op zijn transistortop, die belast moet worden met ≥ 4 Ohm, niet klinkt. En jij denkt dat dat aan de mismatch ligt?

Neen, dat zal te maken hebben met de karakters van de top en cabinet die gecombineerd niet klinken zoals jij wilt. Je bent appels en peren aan het vergelijken.

Bij buizenversterkers kan een mismatch leiden tot wat klankverschil, simpelweg door de hogere uitgangsimpedantie van de eindversterker (da's wat anders dan de speakerimpedantie). De dempingsfaktor (verhouding speakerimpedantie / uitgangsimpedantie) van een buizeneindversterker is slechter dan die van een transistorversterker, waardoor een buizenversterker minder 'controle' heeft over een speaker en anders kan klinken met een andere speakerimpedantie.
Een buizenversterker heeft een uitgangstransformator met een aantal aftakkingen zodat je een optimale match met de speaker kunt realiseren.

Bij een transistorversterker heb je dit (uitzonderingen daargelaten) niet. De uitgangsimpedantie is een stuk lager, de dempingsfaktor een stuk hoger. Je hebt alleen te maken met een minimale speakerimpedantie. Als je daar maar niet beneden komt gaat er niks stuk, maar klankverandering alleen maar door een hogere speakerimpedantie zul je niet hebben.