PDA

View Full Version : "aged" gouden stemmechanieken



ellisvertellis
5 juli 2011, 11:07
Ik heb hier een gitaartje dat ik graag zou kopen ev, een oude japanner (ong 30 jaar oud), maar het ding heeft 1 klein puntje van kritiek, nl de stemmechanieken zijn wat versleten.

Nu is mijn vraag: bestaan er nieuwe "aged" of "worn" gouden stemmechanieken en waar kan ik ze kopen?

Alvast bedankt!!

Ike57
5 juli 2011, 11:20
Zijn het open of gesloten mechanieken?

Kijk eens op de site van Stewmac (http://www.stewmac.com/shop/Tuners.html). Daar hebben ze een behoorlijke keuze aan tuners.

ellisvertellis
5 juli 2011, 13:01
Gesloten, à la Gibson zeg maar...

Idd, op Stewmac staan de juiste modellen, maar geen enkel model is te verkrijgen in "worn gold"...

JeroenP
5 juli 2011, 13:35
Rebelrelic "relict" (is dit een werkwoord?) tuners. Er staan momenteel geen gouden gibson-style tuners op, maar wie weet kunnen ze wat maken als je ze een mailtje stuurt.

Ike57
5 juli 2011, 13:55
Gouden hardware wordt uit zichzelf al vrij gauw "aged". Zit in de aard van het beestje. Je kunt het proces waarschijnlijk zelf iets versnellen door te poetsen met een polijstmiddel voor metaal (chroompoets, koperpoets o.i.d.). Dit schijnt goed te werken hoewel je wel voorzichtig moet zijn dat je niet te hard poetst want dan ben je al je goud in één keer kwijt :soinnocent:

ellisvertellis
5 juli 2011, 14:09
Ok, bedankt voor de tips!

Als het idd mogelijk is het "goud" er zelf af te wrijven (of een beetje toch), is dat zeker al een optie!
Rebelrelic is idd misschien een plek om te rade te gaan, maar laten maken gaat misschien wat duur uitvallen?

Goed, er zijn andere opties dan tweedehands dus! :cheerup:

Ike57
5 juli 2011, 14:33
De man in dit YouTube filmpje gebruikt zuur maar dat is voor jouw doel misschien een beetje "over the top". :)


http://www.youtube.com/watch?v=AoA0O6kSBqk

espike
5 juli 2011, 15:36
Ik dacht ook dat goud niet zo goed reageerde met zuren.
Gewoon een beetje beits, hecht niet goed, maar t effect lukt wel lijkt me
En anders gebruik je de oude stemmechanieken, maar vervang je de binnenkant.

Plant
5 juli 2011, 18:54
Gewoon zweet is al voldoende. Regelmatig stemmen en het is zo gepiept.

crazycow
10 juli 2011, 07:46
kijk eens bij tonefactory.....

jan jansen
10 juli 2011, 10:40
kijk eens bij tonefactory.....

idd die hebben onder eigen merk hele mooi tuners...koperkleurig en zilverachtig. Heb ze zelf ook,prima dingen bovendien kosten ze relatief weinig. :sssh::sssh::sssh:

Pepe
10 juli 2011, 11:15
Ik zoek al 2 jaar gouden F tuners. Die dingen zitten, bij mijn weten, alleen op de "82 gold stratocaster. Ik hou me sterk aanbevolen voor een tip.


Maar dat geheel terzijde.

INOXROX
10 juli 2011, 15:25
ellisvertellis - zou je iets van een foto kunnen plaatsen ( van de originelen ) zodat ik een wat beter beeld krijg van wat je eigenlijk voor ogen hebt ? Welk effect je uiteindelijk wilt bereiken ?

ellisvertellis
10 juli 2011, 17:06
Bedankt voor de tips allemaal!

@inoxrox: Ik zal eens een fotootje maken van zodra ik ze terug in mijn bezit heb...

crazycow
12 juli 2011, 09:41
idd die hebben onder eigen merk hele mooi tuners...koperkleurig en zilverachtig. Heb ze zelf ook,prima dingen bovendien kosten ze relatief weinig. :sssh::sssh::sssh:

Ik heb een tijdje terug geprobeerd om direct vanuit china te importeren voor m'n cbg's maar ik moest teveel tegelijk bestellen. Dat ga ik van m'n leven niet opmaken. Zaten onder andere die tuners ook bij. Nu ik weet hoeveel de inkoop van gitaaronderdelen in china is, vind ik alles in Nederland te duur :(

(Ik snap overigens ook wel dat er meer kosten bij komen: btw, invoer, vervoerskosten etc en wil ook niet zeggen dat ze de tuners voor te veel geld verkopen).