PDA

View Full Version : Classical Hauser



Koot
4 juli 2011, 23:37
Classical Hauser

Terwijl de lak van de OM staat uit te harden een nieuw projectje gestart.
Het wordt een klassieke. De vorm van de klankkast heb ik overgenomen van een Hermann Hauser tekening (Roy Courtnall).
Voor de bouw ben ik van plan grofweg de methode van Cumpiano uit zijn boek te gebruiken en dus niet exact de Hauser tekening te volgen.

Top: Fijnspar
Back/Sides: Indisch palissander
Hals: Sipo mahonie
Toets: palissander of ebben, dat valt nog te bezien
Brug: palissander
Bindings: maple
(Allemaal afkomstig van Lionguitars)



Na twee klassieke volgens de vrijstaande bouwmethode van Cumpiano ga ik nu toch maar een buitenmal gebruiken. Dat is me bij de OM goed bevallen en het wordt door de mal toch allemaal wat strakker.

Eerst de mal in elkaar geknutseld uit een stapeltje MDF platen:

https://lh3.googleusercontent.com/-6jEf3NCLiv8/Tdam9xfJIKI/AAAAAAAAABk/OAo6N_ZScL8/s800/DSC_2403.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-UO02SHZRE-k/TdanJyDpJRI/AAAAAAAAABo/LkAnd9RtOec/s800/DSC_2405.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-TQAumtlO_xM/TdanVTESNEI/AAAAAAAAABw/zmKrwcQi9Zo/s800/DSC_2410.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-PwgFJXWvo48/TgD7ThhjD6I/AAAAAAAAAFg/eK95AHjYtTw/s800/DSC_2448.JPG



De hals en de kop:

https://lh5.googleusercontent.com/-n1YeLYOlgNk/TdamqOg-FJI/AAAAAAAAABY/j9X37CZDOxM/s800/DSC_1477.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-U6TcENmeFpk/TdangiobRpI/AAAAAAAAAB4/eHrSu3K-Trg/s800/DSC_2413.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-YQg8_dlFheA/Tdanrq0NA7I/AAAAAAAAACA/xCJaLHBfMfM/s800/DSC_2414.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-4-6qMRzd0WE/Td1xMcZZU1I/AAAAAAAAAD0/ZV6jbtCojkw/s800/DSC_2426.JPG

Koot
4 juli 2011, 23:38
Vervolg plaatjes van de kop:

https://lh5.googleusercontent.com/-bPieGYUKGBk/TgD7TdoHEGI/AAAAAAAAAFc/EvDUXf4kFAM/s800/DSC_2452.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-QL6CQCZIOZk/Tg7ge07uM7I/AAAAAAAAAHA/N78wqQd_DVc/s800/DSC_2459.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-ubiVHyg8LgM/Tg7gRrJAnSI/AAAAAAAAAG4/IMgfyJtaMPU/s800/DSC_2461.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-qPa-rCi3KAw/Tg7gv5KGc2I/AAAAAAAAAHM/pbbM3trWfXI/s800/DSC_2463.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-8y2IMJZDFFQ/Tg7gtwzLzUI/AAAAAAAAAHI/7eEdwlQlFo0/s800/DSC_2464.JPG

RS-Rik
4 juli 2011, 23:43
Zozo, dat zie je niet vaak hiero, klassieke gitaren.



Ziet er mooi uit, vooral de headstockvorm! Details en vakmanschap valt op foto moeilijk te beoordelen vind ik altijd. Dus daarover kan ik weinig zeggen

barno
5 juli 2011, 00:21
Ziet er zeer mooi uit Koot.

vakmanschap kan je oa afleiden aan hoe strak de mallen worden gemaakt, en die zien er echt wel heel gaaf uit!

BLUEWEY
5 juli 2011, 02:46
Vervolg plaatjes van de kop:


https://lh5.googleusercontent.com/-8y2IMJZDFFQ/Tg7gtwzLzUI/AAAAAAAAAHI/7eEdwlQlFo0/s800/DSC_2464.JPG

Mooi koppie Kootje, mio complimenti ! :makeup:

oigun
5 juli 2011, 08:41
Mooi hoor Koot!
Bij Koot zit het wbt vakmanschap wel snor!

RS-Rik
5 juli 2011, 15:09
Ik weet alleen dat ikzelf soms ietsie ongeduldig ben waardoor sommige dingen niet meteen mooi zijn. In t bouwverslag zul je straks zien dat ik met de frees n dikke jaap in een niet zichtbaar deel van mn gitaar heb gezet. En het finishwerk lijkt op de foto prachtig, terwijl ik er in realiteit nog wel wat werk aan heb.

Dus vandaar, een echte vraag, geen vermomd wantrouwen naar Koot

Koot
5 juli 2011, 16:30
Thnx Barno en Oigun voor het vertrouwen in mijn vermeende vakmanschap.
Tot nu toe gaat het naar wens. Ik ga proberen om de rest van de bouw aan de verwachtigen te blijven voldoen.

@RS-Rik; inderdaad weinig klassieke bouw op dit forum. Elektrische bouw lijkt te overheersen. En van de akoestische is de steelstring duidelijk favoriet. Jammer, want een nylonstring is toch echt een prachtig instrument.

fransoos
5 juli 2011, 16:36
Thnx Barno en Oigun voor het vertrouwen in mijn vermeende vakmanschap.
Tot nu toe gaat het naar wens. Ik ga proberen om de rest van de bouw aan de verwachtigen te blijven voldoen.

@RS-Rik; inderdaad weinig klassieke bouw op dit forum. Elektrische bouw lijkt te overheersen. En van de akoestische is de steelstring duidelijk favoriet. Jammer, want een nylonstring is toch echt een prachtig instrument.

Elemaal waar Koot, edoch naar mijn mening is een "goed " klinkende klassieke gitaar een trapje hoger mbt techniek en vaardigheid.
Stalen snaren geven nu eenmaal meer energie af dan nylon snaren.
Een klassieke nylonsnarige staat ook op mijn verlanglijstje.

grizzly
5 juli 2011, 23:32
Koot, het is al gezegd, maar ook mijn respect voor de strakke voorbereiding (afwerking van de mallen ziet er keurig uit) en het duidelijke foto verslag dat je ervan maakt.
Thanks, want ik ga eind augustus beginnen met ook een klassieke Hauser. (volgens bouw methode Bogdanovich) en ik maak dankbaar gebruik van alle info.

Koot
6 juli 2011, 00:44
Thnx Grizzly. Leuk om te horen dat er nog meer klassieken op stapel staan.

Ik heb het boek van Bogdanovich ook doorgenomen. Zijn bouwwijze verschilt op een aantal punten behoorlijk van Cumpiano/Natelson (en Sloane). Zo is de bodem van mijn mal geheel vlak en gebruikt Bogdanovich een forward neck-angle.
Zijn top vertoont zelfs een bolling naar beneden bij de lower bout. Ik ga gebruik maken van een vlakke top met alleen een 28' radius op de cross strut in de waist.
Daarnaast zijn er meer verschillen zoals zijn head/neck angle, de brughoogte, de gelamineerde sides, de fan braces.

Ik ben benieuwd naar jouw komende bouw topic.

Groet,
Gerard

stijnkenens
6 juli 2011, 20:39
Ik zat ook al naar je mal te kijken, en merkte niet direct een uitholling ter hoogte van de brug.

Al mijn klassieke gitaarmallen (Dat zijn er ondertussen 4) hebben een uitholling van +/- 3 mm. én een voorwaartse nekhoek.

Wordt er bij jou dan totaal geen bolling in het klankblad gebracht? En wat is de reden daarvoor?

De bouwwijze van Bogdanovich snap ik ook niet helemaal, want door die toevoeging in de mal aan de heup hef je volgens mij het 'hoek-verschil' met de hals op ... Soit, hij bouwt al verscheidene jaren, dus het zal wel lukken.

De bouwwijze met uitgeholde grondplaat en voorwaartse nekhoek is volgens mij typisch Spaans.

s.

grizzly
6 juli 2011, 20:57
Wow, Ik wist niet dat ze zo veel verschillen in bouwwijze.
Ik heb dan ook geen Cumpiano gelezen (wat ik overigens wel zal gaan doen in de toekomst).
Ik volg Bogda ook weer niet helemaal. Bijvoorbeeld zal ik de zijkanten NIET lamineren. Er zijn dan wel voordelen aan lamineren, het is vanuit gevoel voor materiaal niet mijn ding.
Tevens ben ik niet blij met de volgorde van de ruwe nek aan de kast vast maken en dan pas fretboard erop en afwerking van de nek en het fretten.

Ik ben eigenlijk eerder een voorstander van eerst de kast helemaal af, dan de juiste plaats voor de brug vaststellen, brug monteren en dan pas de complete hals pas maken, afwerken tot volledige perfectie en dan pas monteren.

Afijn, de basis is dan wel een Hauser, maar ik behoud mij enige vrijheid voor in de benadering en materiaalkeuze.:soinnocent:

Koot
6 juli 2011, 23:46
Ik zat ook al naar je mal te kijken, en merkte niet direct een uitholling ter hoogte van de brug.

Al mijn klassieke gitaarmallen (Dat zijn er ondertussen 4) hebben een uitholling van +/- 3 mm. én een voorwaartse nekhoek.

Wordt er bij jou dan totaal geen bolling in het klankblad gebracht? En wat is de reden daarvoor?

De bouwwijze van Bogdanovich snap ik ook niet helemaal, want door die toevoeging in de mal aan de heup hef je volgens mij het 'hoek-verschil' met de hals op ... Soit, hij bouwt al verscheidene jaren, dus het zal wel lukken.

De bouwwijze met uitgeholde grondplaat en voorwaartse nekhoek is volgens mij typisch Spaans.

s.

@Stijn
Inderdaad, mijn mal heeft geen uitholling ter plaatse van de brug. De bodemplaat, inclusief de nekverlenging zijn helemaal vlak. Ik breng wel een kleine bolling aan in het klankblad. De, zoals Cumpiano dat noemt, 'lower cross strut' (de grote brace in de waist naast het klankgat aan de kant van de brug) heeft een 28' (foot) radius. Dat levert een hoogte verschil van ongeveer 1,5 mm op. De andere braces zijn allemaal vlak. Dus de bolling is er wel maar minimaal.

Deze ene brace met een radius lijm ik met een flexibele hardhouten latje aan de achterkant als steun. Daarvoor lijm ik alle andere braces op een platte solera. Eigenlijk geheel zoals Cumpiano dat beschrijft.
Bij het verlijmen van de zijkanten met de top leg ik eerst een 4 mm MDF vulstuk onder de hele body contour (dus niet in het midden van de top) en onder de hals. Dan heeft die bolling in de top de ruimte en raakt de solera dus niet.

Ik denk dat je gelijk hebt dat bij Bogdanovic die aflopende top bij de lower bout en de voorwaartse nekhoek elkaar behoorlijk opheffen. Hij gebruikt ook een erg lage brug van maar 8,5 mm.

Ik weet eigenlijk niet of die forward neck-angle iets typisch spaans is, althans voor een 'normale klassieke gitaar'. In ieder geval wel bij flamenco gitaren omdat daarbij de snaren vlak voor de brug erg laag boven de top lopen ivm de typische flamenco speelwijze met dat getik. Ik kan zelf overigens totaal geen flamenco spelen dus ik kan er niet uit eigen ervaring over spreken. Misschien kan Teye hier iets over zeggen, die schijnt zijn hele leven al flamenco te spelen.




Tevens ben ik niet blij met de volgorde van de ruwe nek aan de kast vast maken en dan pas fretboard erop en afwerking van de nek en het fretten.

Ik ben eigenlijk eerder een voorstander van eerst de kast helemaal af, dan de juiste plaats voor de brug vaststellen, brug monteren en dan pas de complete hals pas maken, afwerken tot volledige perfectie en dan pas monteren.
:

@Grizzly,

Tja, die ruwe hals geintegreerd met de body bouwen in nu juist de klassieke bouwmethode. Ik begrijp dat jij een nylonstring wilt bouwen met een losse hals zoals dat in de regel bij steelstrings gebeurt. Dat kan natuurlijk wel, maar dan zal je niet veel steun hebben aan het boek van Bogdanovic. In dat geval kan je beter Cumpiano gebruiken want die beschrijft in zijn boek de bouw van een klassieke en een steelstring. Je zou dan zelf de mix moeten maken. Leuk experiment lijkt me.

BLUEWEY
7 juli 2011, 01:21
Ik ben eigenlijk eerder een voorstander van eerst de kast helemaal af, dan de juiste plaats voor de brug vaststellen, brug monteren en dan pas de complete hals pas maken, afwerken tot volledige perfectie en dan pas monteren.


Heb er zo'n donkerblauw vermoeden van, dat onze grizzly hier miss. een klein vergissinkje maakt, en wel;
volgens mij kun je de juiste mensuur niet nauwkeurig bepalen zonder hals en correct fretboard, dus dan kun je ook niet eerst de brug monteren.
Natuurlijk kan dit 'n vergissinkje mijnerzijds zijn, maar allee.., ik heb het op een bepaalde manier op die cursus geleerd, en grizz zijn creativiteit kan natuurlijk wonderbaarlijke vormen aannemen... :soinnocent:

Je kunt de rand van de kast als uitgangs punt hanteren, maar dat vind ik niet secuur. De exacte brug positie met beentje bepalen en monteren kun je m.i. beter met fretboard doen.
Overigens begrijp ik zijn idee wel, want verder heb ik zo dus ook gewerkt, dus herken zijn plan.

ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

stijnkenens
7 juli 2011, 10:11
Je kan ook de methode van Ignacio Fleta gebruiken (ik heb het niet gedaan, maar de riginele instrumenten zijn allemaal zo geconstrueerd) De vader was een vioolbouwer en maakte eerst kast en hals af, pas daarna construeerde hij alles aan elkaar, zoals steelstring instrumenten met een zwaluwstaart.


Ik ben eigenlijk eerder een voorstander van eerst de kast helemaal af, dan de juiste plaats voor de brug vaststellen, brug monteren en dan pas de complete hals pas maken, afwerken tot volledige perfectie en dan pas monteren.

Dat zou ik niet riskeren, je gaat gegarandeerd in de problemen komen. Eerst nek en toets maken, positioneren op de klankkast en dan pas de exacte locatie van de brug bepalen. Dan kan je nog alle kanten uit.
Stel de brug is reeds gelijmd en het loopt fout met de hals verbinding (te kort) dan sta je daar: ofwel brug los maken, ofwel gaan foefelen aan de zwaluwstaart.

Het is een logische opeenvolging in het bouwproces.
Het draait allemaal om het elimineren van kleine foutjes tijdens het bouwen.

s.

grizzly
7 juli 2011, 19:40
Het is zeker geen "per ongeluk foute" gedachtegang. Nadat ik het boek van Siminoff heb gelezen (gaat eigenlijk uitsluitend over hoe geluid zich gedraagt in een akoestisch snaar instrument) voel ik veel voor zijn gedachtegang.
Hij stelt, dat het soundboard van zichzelf een ideale plek kent waar, vanuit klank overweging, het best de brug geplaatst kan worden.
Dat staat eigenlijk een beetje contra de manier van hals vastmaken en dan de plek van de brug bepalen.
Die manier heeft als eigenschap dat de brug meer of minder naar voor of achter geplaatst wordt, afhankelijk van de lengte van de hals/hiel.
Eigenlijk is dat nooit een garantie voor de juiste plek als je de vibratie van de top bekijkt.
Dat het waanzinnig moeilijk (en voor mij af te raden) is ben ik gelijk met jullie eens. Maar dat zijn gevolgtrekkingen een toon van juistheid bevatten is ontegenzeggelijk ook waar :)
Siminoff is in ieder geval een autoriteit op het gebied van geluid m.b.t. gitaarbouw.

ps Stijnkenens,
Ik durf het waarschijnlijk ook niet aan en ga bij mijn eerste bouw werken volgens de hals- - - -> en dan brug methode:)

En weer terug naar draadje van Koot :(

BLUEWEY
8 juli 2011, 01:41
Het is zeker geen "per ongeluk foute" gedachtegang. Nadat ik het boek van Siminoff heb gelezen (gaat eigenlijk uitsluitend over hoe geluid zich gedraagt in een akoestisch snaar instrument) voel ik veel voor zijn gedachtegang.
Hij stelt, dat het soundboard van zichzelf een ideale plek kent waar, vanuit klank overweging, het best de brug geplaatst kan worden.
Dat staat eigenlijk een beetje contra de manier van hals vastmaken en dan de plek van de brug bepalen.
Die manier heeft als eigenschap dat de brug meer of minder naar voor of achter geplaatst wordt, afhankelijk van de lengte van de hals/hiel.
Eigenlijk is dat nooit een garantie voor de juiste plek als je de vibratie van de top bekijkt.
Dat het waanzinnig moeilijk (en voor mij af te raden) is ben ik gelijk met jullie eens. Maar dat zijn gevolgtrekkingen een toon van juistheid bevatten is ontegenzeggelijk ook waar :)
Siminoff is in ieder geval een autoriteit op het gebied van geluid m.b.t. gitaarbouw.

ps Stijnkenens,
Ik durf het waarschijnlijk ook niet aan en ga bij mijn eerste bouw werken volgens de hals- - - -> en dan brug methode:)

En weer terug naar draadje van Koot :(

Het is 'n kei interessant verhaal grizzly, en er zit m.i. weldegelijk een kern van waarheid in. Met de stemvork heb ik m'n top getuned en zodoende herken ik je verhaal over Siminoff's theorie..,
maar volgens mij zal ook Siminoff met het onvermijdelijke intonatie probleem komen te zitten, daar kom je m.i. helaas niet onderuit.
En persoonlijk ben ik van mening, dat de gitaar ook weer niet te goed moet gaan klinken..., b.v. te hard of te ruimtelijk o.i.d. in die richting.
Het belangrijkste van een gitaar lijkt mij, dat het ding "in balans" is..., whatever that might be...
Alhoewel het mijns inziens een kwestie is van > Actie geeft Reactie <

En ik hoop dat TS geen probleempjes heeft met filosofisch gezever op zijn topic en dat hij er zelf eventueel ook zijn theorie over wil mededelen...

B.V.D. Kootje ;)

Dootch
8 juli 2011, 01:59
Siminoff stelt, dat het soundboard van zichzelf een ideale plek kent waar, vanuit klank overweging, het best de brug geplaatst kan worden.
.
Siminoff is in ieder geval een autoriteit op het gebied van geluid m.b.t. gitaarbouw.

:(


Als je op een klankbord een magische "holy grail" plek hebt gevonden waar je de brug zou moeten monteren, wel dan is je magische positie naar de bliksem op het moment dat je de brug daar monteerd.
Een gitaar is een (Helmholz; zie wikipedia) resonator. de minste wijziging in massa of vorm of beperking van beweging (hals monteren, of zijkant vastmaken) verandert de eigenfrekwentie van het blad. Sorry maar toptuning is ijdel gezwets.
Zelfs Cumpiano neemt op zijn website afstand van zijn hoofdstuk daarover in het boek. (beter laat dan nooit)

Verder goed boek trouwens, heb er twee klassieke en nu een folk uitgekregen...

On topic: Succes met je klassieke gitaar!!!

BLUEWEY
8 juli 2011, 02:26
Sorry maar toptuning is ijdel gezwets.

Zelfs Cumpiano neemt op zijn website afstand van zijn hoofdstuk daarover in het boek. (beter laat dan nooit)



Hey Dootch..., you know who you're talkin' to..., ook al ben ik Cumpiano niet... :soinnocent:

Dootch
8 juli 2011, 11:14
Ik heb al spijt OK. Ik stel voor van Koot zijn bouwverslag niet te kapen met een flame war. Als we willen dollen met elkaar over taptuning is de rest van het forum groot genoeg.

Koot, De eerste klassieke die ik bouwde vlgs Cumpiano had ik de dikte van het blad zoals hij beschrijft in zijn boek.

Tip du jour: Bij de tweede heb ik het blad een 0.5 mm dunner gemaakt wat resulteerde in een veel rijkere klank. de mooiste bassen die je ooit uit een klassieke gitaar hebt gehoord. :-)

Een andere verrassende vaststelling: de hals had ik zeer dik gelaten (op vraag van mijn zoon die ze cadeau kreeg) Later vond hij de hals toch wat te dik en heb ik hem dunner gemaakt (maar nog steeds ruim dik). Het dunner maken van de hals resulteerde in minder bass en rijkere treble.
Het is maar uitgeprobeerd op 1 gitaar. Maar een nek nadien dunner maken kan nog altijd. (ik gebruik geen lak maar politoer, en dat is nadien rap terug aangebracht)

Koot
8 juli 2011, 16:51
Dat hele taptuning verhaal is interessante materie. Ik ken Cumpiano's reactie erop ook. Ik kan me wel vinden in Dootch's opmerking dat bij het lijmen van de brug de situatie geheel veranderd is en je je kan afvragen of dat taptunen wel zinvol is. Om nog maar te zwijgen over stukken plastic lijmen op een mooie steelstring als slagplaat..... Trouwens, flamenco gitaren bevatten vaak ook heel wat vierkante centimeters doorzichtig plastic. Kwestie van prioriteit. Een mooie klank of je top stukslaan met je nagels..... tja....

@Dootch, Bedankt voor je tips over het dunner maken van de top. In werkelijkheid hangt het natuurlijk ook nog samen met de stijfheid/flexibiliteit van de top. Maar ik heb hetzelfde effect ook al eens gemerkt. Ik heb ook al eerder twee keer een classical gemaakt volgens Cumpiano. De tweede keer heb ik het bovenblad ook iets van 0,3 / 0,4 mm dunner gemaakt dan de eerste keer. De klank werd toen ook rijker/gebalanceerder. De eerste klinkt wel een stuk harder. Maar de eerste had Bubinga sides/back en de tweede esdoorn sides/back. Materiaal van sides/back heeft ongetwijfeld ook effect.

Het effect van de halsdikte wat je beschrijft ken ik niet maar is zeker iets om te onthouden. Bij mij had de eerste overigens een mahonie hals en de tweede een cedrela odorata hals, wat natuurlijk een stuk lichter is.

oigun
8 juli 2011, 20:24
Heb er zo'n donkerblauw vermoeden van, dat onze grizzly hier miss. een klein vergissinkje maakt, en wel;
volgens mij kun je de juiste mensuur niet nauwkeurig bepalen zonder hals en correct fretboard, dus dan kun je ook niet eerst de brug monteren.


Je kunt toch na het lijmen van hals en brug de toets zuiver op de goede plaats lijmen, lijkt mij net zo moeilijk als het op de juiste positie lijmen van de brug... Er zal geen heel groot verschil zitten tussen tekening en realiteit dus de minieme verschillen die nog optreden doordat je de neckjoint eventueel nog wat moet aanpassen kan je opvangen ter plaatse van de topkam. YMTC

Koot
8 juli 2011, 22:14
Na alle discussie over het al dan niet tunen van de top nu maar weer een paar foto's over de vorderingen van de bouw.

Het hiel gebeuren voor binnen en buiten de kast.

https://lh6.googleusercontent.com/-az9DwejeJic/Thc8dof8b_I/AAAAAAAAAKQ/GhjIBTbo7nk/s800/DSC_2483.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-bfUN8oobHFY/Thc8fja9ZJI/AAAAAAAAAKU/Gp-rT_UxRkk/s800/DSC_2484.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-zCJqqFMH9pA/Thc8sl6DiSI/AAAAAAAAAKY/iKkD2hnQA90/s800/DSC_2487.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-MxAoJG2INyk/Thc9Edk7buI/AAAAAAAAAKw/iWrnOpixH5s/s800/DSC_2490.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-JIsAbCPX1V0/Thc9Gull_dI/AAAAAAAAAK0/knrU_XsigjY/s800/DSC_2492.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-OlWxBKP90yw/Thc9UAMbvzI/AAAAAAAAAK4/WMHc3j7J5D0/s800/DSC_2493.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-ierP3P3lsJk/Thdi4nuBdsI/AAAAAAAAALg/wnllrVsVn6Q/s800/DSC_2499.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-JQsiac-D7zs/Thdi6rd6xGI/AAAAAAAAALk/eFBwef85B_w/s800/DSC_2498.JPG

Dootch
8 juli 2011, 23:19
mijn complimenten!
Een meesterbeitelaar aan het werk.
Dat vind ik persoonlijk een van de allerleukste dingen aan gitaarbouw.

Zeer mooie curve en strak uitgevoerd:blast::blast:

grizzly
8 juli 2011, 23:59
EN mooi gedetailleerd in beeld gebracht ;)

Teye
10 juli 2011, 14:44
@Stijn
Ik weet eigenlijk niet of die forward neck-angle iets typisch spaans is, althans voor een 'normale klassieke gitaar'. In ieder geval wel bij flamenco gitaren omdat daarbij de snaren vlak voor de brug erg laag boven de top lopen ivm de typische flamenco speelwijze met dat getik. Ik kan zelf overigens totaal geen flamenco spelen dus ik kan er niet uit eigen ervaring over spreken. Misschien kan Teye hier iets over zeggen, die schijnt zijn hele leven al flamenco te spelen.

1 vd interessantste onderwerpen mbt gitaarbouw voor mij is hoe je 't geluidstechnische aan het fysische en het ergonomische past. Het is inderdaad zo, dat je voor de 'correcte' flamenco-speeltechniek en dus gevoel de snaren dicht op het bovenblad moet hebben, dit itt bij de klassieke gitaar, waar je met gemak je pink tussen snaar en bovenblad kunt steken.

Ook heb je een voorzetje voor het 'droge' geluid van de flamencogitaar wanneer je houten stempennen gebruikt ipv mechanieken. (Een heet discussie-onderwerp, maar na jaren van ontkenning gaf zelfs Maestro Manuel Reyes laat op een zekere avond toe dat dit welzeker waar is)

Mijn vraag is altijd: was dit op voorhand zo, of groeide het doordat het feit er gewoon lag? Bij de stem-pennen: tijdens de opkomst van de flamenco-gitaar moest deze gitaar (guitarra callejera = gitaar van de straat, itt guitarra de concierto - concertgitaar of wat we nu klassieke gitaar noemen) zo goedkoop mogelijk, ten bate van de vaak straatarme zigeunerartiesten (of de straatarme niet-zigeuner-flamencos). Peperdure precisie-mechanieken waren dus out of the question: vandaar de houten stem-pennen. Mijn vraag is: is het oorspronkelijke flamenco-geluid gewoon zo geaksepteerd omdat iedereen op houten-pen-gitaren speelde?

In het verlengde hiervan, het volgende: de Spaanse bouwers gebruikten natuurlijk alle truuks die ze tot beschikking hadden om snel en goedkoop een prima resultaat te behalen. Wanneer je een hals onder kleine hoek of zelfs negatieve hoek zet, win je aan bas. De flamencogitaar in z'n puurste vorm heeft (vroeger goedkoop) cypres als achter- en zijkant: geen erg warm klinkend hout. Voila: we zetten de hals er met negatieve hoek op, en winnen zo wat low-end. En die rare flamenco-gitaristen leren er maar mee omgaan dat de snaren zo dicht op de kast liggen! En vanaf toen? Rara, traditie, meneer!

Dit van de negatieve hoek is al sinds jaar en dag een Nashville-truuk voor Telecaster-mannen (ook al zo'n nogal felle gitaar). Zekere spelers zetten een shim aan de hals-kant van de neck-pocket en krijgen op die manier wat extra laag...

Ha! DIT verhaal zag je vast niet aankomen;)

Sukses met je projekt! Tot dusver ben ik erg onder de indruk van je vakmanschap.

grizzly
10 juli 2011, 14:53
Negatieve nekhoek ?
Ik hoor deze term hier vaker, maar hoe ziet dat er precies uit.
Staat de nek dan niet horizontaal t.o.v. de top, maar als het ware iets naar de achterzijde door gebogen?
Als dat zo is, moet toch de brug omhoog omdat anders de snaren tegen de fretten aanlopen ?

En hoe is het te verklaren dat er dan meer bas verkregen wordt?

INOXROX
10 juli 2011, 15:41
Negatieve nekhoek ?
Ik hoor deze term hier vaker, maar hoe ziet dat er precies uit.
Staat de nek dan niet horizontaal t.o.v. de top, maar als het ware iets naar de achterzijde door gebogen?
Als dat zo is, moet toch de brug omhoog omdat anders de snaren tegen de fretten aanlopen ?

En hoe is het te verklaren dat er dan meer bas verkregen wordt?

Ik hoop dat we niet worden afgeschoten omdat het antwoord ergens middels een zoekfunctie hier op te vragen valt , maar ik wil het ook weten grizz .
Hoewel ik me dat van de bas misschien wel kan voorstellen . Betere resonantie ?

P.s. @Koot : mooi werk en inderdaad goed en helder in beeld gebracht !

Woml
10 juli 2011, 20:38
Ik hoorde er op de vorige gitaarbouwersmeeting voor het eerst van:
Staalsnarige gitaren hebben een nek die niet helemaal haaks op de body staat, maar iets achterover helt. Dat wist ik al langer. Maar die Spanjaarden buigen juist de andere kant op, zodat de snaren ergens rond de 12de fret juist extra veel ruimte hebben, om flink te kunnen trillen. Voor zover ik me het goed weet te herinneren was dat het verhaal.

Koot
10 juli 2011, 20:42
Ha! DIT verhaal zag je vast niet aankomen



@Teye,

Bedankt voor je leuke en informatieve reactie.
Grappig om te lezen dat die lage snaren op de flameco gitaren er eerder waren dan de ideëen over de speeltechniek. En ik maar denken dat het andersom was, haha...

Ik heb me dat verhaal van meer low end bij een negatieve halshoek nooit gerealiseerd. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Om genoeg toon te hebben moet je voldoende druk op het brugzadel hebben om de trilling op het blad over te brengen. Als de die druk iets vermindert door de hals naar voren te zetten zal de algehele druk op het zadel en het bovenblad minder worden en zal vooral het laag minder geremd worden in de trilling van het bovenblad.

Hoewel deze truck bij een telecaster wel zal werken, dat heeft men blijkbaar praktisch ondervonden, kan ik me er toch minder bij voorstellen. Bij een electrische gitaar gaat het immers niet om een trillend bovenblad dat de toon maakt.
Maar ach..... dit zijn maar mijn niet wetenschapelijk onderbouwde overpeinzingen.

@grizzly + inox
Een negatieve halshoek wil zeggen dat de hals naar voren staat, dus dat de kop boven het platte referentievlak van de top uitkomt. En dat de brug dus iets lager zal moeten worden. Wat jij bedoelt met de brug hoger maken is wat men normaal gesproken onder een halshoek verstaat. Zoals bij een Les Paul dus bijvoorbeeld (een graad of 3 a 4). De hals staat dan naar achteren.
Lees het boek van Bogdanovic maar eens goed door. Bij zijn gitaren staat de hals naar voren.

grizzly
10 juli 2011, 22:45
:seriousf: COOL,
En ik maar denken dat negatief de andere kant op was.
Goede uitleg Koot, Ik vat hem helemaal en kan de redenatie voor meer bas nu ook doorgronden.
Ik ga weer in de boeken. Voor de zekerheid en meer info heb ik Cumpiano toch ook maar besteld. (Bij Amazon is dat met 17$ echt peanuts)

stijnkenens
12 juli 2011, 00:39
Negatieve halshoek bij de fleta kopie die ik vorige DGBM bij had:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC07728.jpg

Om nog even door te gaan op het verhaal waarom flamenco enkel op een gitaar met houten pennen, cypres rug en zijkanten en lage actie zou kunnen gespeeld worden.

Dat is het zelfde als country op een telecaster, oude blues op een harmony en jazz uit de jaren 20 op een es175 met Charly Christian element: Die muzikanten hadden niets anders, konden niets anders betalen/gebruiken. En in onze hedendaagse oren klinkt het 'normaal'.


s.

grizzly
12 juli 2011, 19:26
Dat is inderdaad een flinke hoek. Mijn Babicz heeft de hoek zelfs de andere kant op, dat is dan dus positief.

Teye
17 juli 2011, 00:33
Wat was er 't eerst, de kip of het ei? De negatieve halshoek of de flamenco-techniek?;)

Ik heb 1 van mijn gitaren speciaal voor een vriend gebouwd die van extra-zwaar geluid houdt. Hij speelde vroeger een mahonie Les Paul Custom. Ik heb op die gitaar die ik voor hem bouwde een weliswaar niet negatieve, edoch zeer merkbaar minder positieve halshoek gebruikt. Het resultaat? Een wezenlijk zwaarder klinkend instrument.

Verklaring? Heb ik niet, en k ben dr ook niet zo in geinteresseerd. De verklaringen laten bijna altijd wel een achteraf zeer belangrijke faktor weg.

En over die babbel dat een elektrische gitaar niet meer is dan een plank met elektronika, inderdaad, dat zijn de meesten ook, helaas.

Ik vind dit projekt zeer interessant en volg het met genoegen! Ook is het altijd weer mooi om een echte vakman aan het werk te zien. Veel sukses ermee, en ik hoop dat het resultaat qua bespeelbaarheid en sound je stoutste verwachtingen mag overtreffen!

grizzly
17 juli 2011, 14:41
Thanks voor de inside Teye

wesleygamer
19 juli 2011, 14:52
Goed werk papa :)

grizzly
10 augustus 2011, 19:59
En hoever is Koot?

Koot
11 augustus 2011, 14:53
@Grizzly en anderen natuurlijk:

Sorry mensen ik zit even in de vakantiestop, binnenkort weer meer nieuws. Bovendien moest de OM ook nog afgemaakt worden. Ook daarover binnenkort meer.

grizzly
11 augustus 2011, 21:47
:) We'll wait and see. . . .

Koot
22 augustus 2011, 21:02
Update:

De twee delen van het bovenblad aan elkaar gelijmd en het hele blad op dikte gebracht.

https://lh6.googleusercontent.com/-hUupP3UQJIY/TlKcxiX5uwI/AAAAAAAAAP0/it0U_mxxCxQ/s800/DSC_2667.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-ZMGzJPiaCeY/TlKc6lQVHdI/AAAAAAAAAP4/BdfM-W4kDcM/s800/DSC_2668.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-sXC-8GZn5OI/TlKdBm1sHRI/AAAAAAAAAP8/H2_oT7n6oUs/s800/DSC_2669.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-pAMXrvYkxXU/TlKdN2oVX_I/AAAAAAAAAQ4/DpN8eDQAtM0/s800/DSC_2671.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-7s8TudKd_as/TlKdX5_BYaI/AAAAAAAAAQI/vPk2fpItAas/s800/DSC_2673.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-BbbLoWcND1Q/TlKdr7WujGI/AAAAAAAAAQc/XYdjdwa8nYo/s800/DSC_2675.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-RPnv9TSKVHU/TlKdqwpfrxI/AAAAAAAAAQU/Rr1TURw1ieg/s800/DSC_2676.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-ROwhWUfvSWI/TlKdsPh0lAI/AAAAAAAAAQY/mz8pKdBoJNE/s800/DSC_2677.JPG

gertgert
22 augustus 2011, 21:30
mooi verslag koot, meer houtkrulfoto's :)
complimenten ook voor die hiel! mooi man.

Koot
27 augustus 2011, 00:00
Rozet ingefreesd en gelijmd, klankgat gemaakt en de bracing lay-out getekend.
Het rozetje komt van Madinter. Ze kosten bijna niks, ik had er gelukkig twee met hetzelfde motief besteld want de eerste zat niet helemaal netjes volgens het patroon in elkaar.
Binnenkort de braces lijmen.

https://lh6.googleusercontent.com/-VyYguPuXX_c/TlV6BbKfwqI/AAAAAAAAAQ8/V9ljgrO5J6w/s800/DSC_2680.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-Zj1oE66H0CA/TlV6XStMLLI/AAAAAAAAARA/b22e3dMMFLE/s800/DSC_2682.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-VP6CbqS0zss/TlbApOvO5RI/AAAAAAAAARU/hi6nHKkZCW8/s800/DSC_2683.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-wF0TQ0G-7wQ/TlgQCuYID6I/AAAAAAAAAR0/yRaU0_lsx7A/s800/DSC_2689.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-NaFz4ill_80/TlgQBQXCNGI/AAAAAAAAARw/4tanNhmQ3Rw/s800/DSC_2691.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-HA0e_Zy1yTc/TlgQBTXne5I/AAAAAAAAARs/eE3-64I0bM8/s800/DSC_2693.JPG

Koot
28 augustus 2011, 23:06
De zijkanten gebogen.
Die mal was al een project op zich om te maken maar die komt nu mooi van pas.......


https://lh4.googleusercontent.com/-VStd8XpxWCE/TlbAo3Yu1YI/AAAAAAAAARQ/q3M8bqY0vRI/s800/DSC_2685.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-U3JvmYReJBM/TlbA0zsJOuI/AAAAAAAAARc/4GUmgx3KZ-o/s800/DSC_2688.JPG




....... meer houtkrulfoto's :)
........

OK.... hier nog een paar houtkrul foto's. Dit is wat Cumpiano het 'bridge pad' noemt. Een stukje spruce van 1,6 mm dik. Het komt onder de brug aan de binnenzijde.

https://lh6.googleusercontent.com/-qCyv6orOQsk/TllxGMFE3uI/AAAAAAAAASI/HdchUES2JQE/s800/DSC_2694.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-0Blaoo87eBA/TllxHxSGzgI/AAAAAAAAASQ/wS4AJFEOWwM/s800/DSC_2695.JPG

Koot
1 september 2011, 21:52
Balkjes gemaakt voor de top en back.
Die radiusmallen van mijn OM project komen weer goed van pas.
15' voor de 4 backbraces
Voor de top krijgt één balkje een 28' radius. Deze komt vlak naast het klankgat aan de brugzijde. De rest blijft recht.

https://lh4.googleusercontent.com/-l2EPPbd2x1A/Td1w6jkwqeI/AAAAAAAAADo/WhxCS9XbWtI/s800/DSC_2422.JPG


https://lh5.googleusercontent.com/-tSzzzk6XKsU/Td1xHCF_pzI/AAAAAAAAADs/EamhZSv8x9U/s800/DSC_2423.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/--uIO0MYK1xE/Td1w6UOET5I/AAAAAAAAADk/vJeuJDrCKnM/s800/DSC_2424.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-MtIsO-UiQ3c/Td1xKKGtmCI/AAAAAAAAADw/A9Lha7fmZ64/s800/DSC_2425.JPG

Koot
1 september 2011, 21:53
Lijmnaad versteviging voor achterblad:

https://lh6.googleusercontent.com/-LgJYPYQIE9E/TlqpVP3fjtI/AAAAAAAAASs/J12EVSsywy0/s800/DSC_2702.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-mxxBStWBBDA/TlqpmVEpzeI/AAAAAAAAAS0/s-HaHsGs9Kg/s800/DSC_2708.JPG


Backbraces eerst nog rechthoekig

https://lh6.googleusercontent.com/-qOBnzwOWans/TlqpxTSmYjI/AAAAAAAAAS4/fp7rSG9nOJI/s800/DSC_2709.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-O966PixcVP0/Tlqp4MuxEdI/AAAAAAAAAS8/QEvgtNeqR_M/s800/DSC_2710.JPG


Backbraces rond maken

https://lh3.googleusercontent.com/-j_KCINtckT4/Tl_bwnAlC3I/AAAAAAAAATg/i4ksDt28QeE/s800/DSC_2714.JPG


Achterblad gereed

https://lh3.googleusercontent.com/-cq3d0nD594g/Tl_b25xUexI/AAAAAAAAATo/IDeA1rbCq30/s800/DSC_2717.JPG

grizzly
2 september 2011, 21:42
Je bent lekker bezig Koot. Dat begint er al op te lijken.

Dat maken van die radius, hoe zit dat in elkaar?
Klem je de latjes onder spanning erin en schaaf je dan de contra zijde eraf?

Koot
3 september 2011, 08:41
Dat maken van die radius, hoe zit dat in elkaar?
Klem je de latjes onder spanning erin en schaaf je dan de contra zijde eraf?

Inderdaad. ik druk het latje in de mal zodat het de kromming van de mal krijgt. Dan vastklemmen met dat blokje dat aan de zijkant uitseekt. Daarna maak ik de zijde die boven de mal uitsteekt recht met de vandikte bank. Kan ook met de handschaaf natuurlijk. Na het losmaken van het latje uit die mal springt het weer terug in zijn 'rechte vorm'. Dan heeft de geschaafde zijde de radius van de mal gekregen.

barno
3 september 2011, 09:15
zoals steeds weer heel mooi werk en goede foto's!

Ike57
4 september 2011, 09:35
https://lh5.googleusercontent.com/-tSzzzk6XKsU/Td1xHCF_pzI/AAAAAAAAADs/EamhZSv8x9U/s800/DSC_2423.JPG


Mooi werk Koot :ok:
Is dat een vandiktebankje van Makita? Hoe bevalt zo'n ding?

Koot
4 september 2011, 22:34
@Ike57

Dat is inderdaad een vandiktebank van Makita (2012NB). Prima ding. Kan mooi weggezet worden onder de werkbank. Hoewel het wel een beetje sjouwen is, dat ding weegt iets van 30 kg geloof ik.
Ideaal voor halsbalken, maar ook voor de spruce balkjes voor top en back. Ik gebruik hem ook om hardhouten sides en backs dunner te maken. Tot iets van 3,5 mm. Daarna verder schuren en schrapen.
Nadeel van dit soort apparaten is dat ze een enorme hoeveelheid houtsnippers maken.

grizzly
6 september 2011, 17:51
Ik dacht al dat het zo werkte, goed idee om het zo op te lossen.
Zelf gemaakt, die radius mallen of kant en klaar gekocht?

Koot
6 september 2011, 20:25
@Grizzly

Zelf gemaakt. Zie de website van Liutaio Mottola voor meer informatie
http://www.liutaiomottola.com/Tools/BraceArchJig.htm

Koot
12 september 2011, 23:48
Bebalking van het bovenblad gemaakt. Geen go-bar, maar een heleboel lijmklemmen. Allemaal plat op de solera. Alleen de, zoals Cumpiano dat noemt, 'lower cross strut' niet. Die heeft een 28' radius en is als laatste gelijmd met een dunne flexibele hardouten lat aan de buitenzijde van de top voor de tegendruk.


https://lh3.googleusercontent.com/-oiekPHeSDzI/TllxHkiThVI/AAAAAAAAASM/y_pVhRn-6t0/s800/DSC_2696.JPG


https://lh5.googleusercontent.com/-dzdxZVP0row/TlqpcmNASHI/AAAAAAAAASw/K7MzB1JuBag/s800/DSC_2700.JPG


https://lh3.googleusercontent.com/-1Sq1pSqCaHE/TlqpUb0b6FI/AAAAAAAAASo/le3vszAyRoE/s800/DSC_2703.JPG


https://lh3.googleusercontent.com/-eV6Obvjqjpo/TlqqulQmyEI/AAAAAAAAATQ/1JgoFwS2HZs/s800/DSC_2704.JPG


https://lh6.googleusercontent.com/-PO9lStMlGts/Tlqp_DufSnI/AAAAAAAAATA/R_hhsj7NFQs/s800/DSC_2711.JPG


https://lh4.googleusercontent.com/-yzPtf-M9XGE/TlqqC4H6l4I/AAAAAAAAATI/xe9p9xJe2Ss/s800/DSC_2713.JPG

barno
13 september 2011, 00:14
impécable comme toujours

en trompe l'oeil, die laatste foto. door de carve op de latjes lijkt het blad wel hol te staan.

Koot
13 september 2011, 00:38
en trompe l'oeil

Inderdaad een soort gezichtsbedrog. Komt ook door de groothoeklens, dat geeft veel perspectief maar vertekend enorm.
Gelukkig is het blad niet hol, naast het klankgat een beetje bol vanwege de radius.

Koot
25 september 2011, 22:57
Brug gemaakt. Alleen de gaatjes voor de snaren moeten nog geboord worden. Ik moet nog even kijken wat de snaar spreiding gaat worden. Waarschijnlijk 55 mm.

Ik heb een aantal malen klassieke bruggen gemaakt met een dremel. Maar het vermogen van zo'n ding is toch te gering naar mijn mening. Het freeswerk wordt te rafelig. Nu maar een 2 mm freesbit voor de serieuze bovenfrees aangeschaft. Samen met de jig en de zijgeleiding van de bovenfrees levert dat een zeer strak freesresultaat.

https://lh5.googleusercontent.com/-21ReMFjkZQg/Tn9nuaOIzjI/AAAAAAAAAUE/ORglj5RaRqI/s800/DSC_2723.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-PgZEmxVEqXI/Tn9oAidxKVI/AAAAAAAAAUY/nWjtkN01AnA/s800/DSC_2724.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-lsxyqE3n1zI/Tn9oWTvMgTI/AAAAAAAAAUk/RnetyqmyMzM/s800/DSC_2727.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-ZleLDqCFZn4/Tn9oPhWO2VI/AAAAAAAAAUc/ueET1kceF0k/s800/DSC_2728.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-C0-_hlVBQ_4/Tn9o8siArJI/AAAAAAAAAU8/Z8L37ewOHEo/s800/DSC_2735.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-wpq3w2vWN9c/Tn9o7QHhEEI/AAAAAAAAAU0/O8PRzPF6-IY/s800/DSC_2736.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-Oqu7wVZji68/Tn9pDaqhnmI/AAAAAAAAAVA/Qteka1PAEVM/s800/DSC_2737.JPG

barno
25 september 2011, 23:26
die jig, de precisie van werken

Ik buig diep, heer Koot

Duhsjaak
26 september 2011, 00:27
Hi
Daarmee wacht ik even. Anders krijgen we last met een afzichtelijk geblondeerde persoon uit de 2e Kamer (met een buitenlandse dame getrouwd), die dan van mening is dat wij een Islamitische Godsdienstoefeling aan het houden zijn. Ik hoop dat ik de Hoofdletters allemaal in het snotje heb.

Maar als jij weer overeind bent (iets dat je gezien je leeftijd nog behoorlijk rap doet - geintje!), dan.... ben ik aan de beurt.

Da's toch niet normaal? Wat die gast maakt?
Prachtig!!!
Vriendelijke groet, Gus

Koot
26 september 2011, 19:49
@barno en sjaak

Bedankt voor jullie leuke reacties. Het wordt gewaardeerd.

BLUEWEY
28 september 2011, 02:01
Hey Gerard, het schiet allemaal lekker op.

Waarom is het beentje van een klassieke gitaar eigenlijk recht en dat van een western scheef ?
Het zal wel iets met de snaarspanning te maken hebben, maar ikke nie snappe en benieuwd zijn..

;)

Koot
29 september 2011, 22:30
Waarom is het beentje van een klassieke gitaar eigenlijk recht en dat van een western scheef ?
Het zal wel iets met de snaarspanning te maken hebben, maar ikke nie snappe en benieuwd zijn.


@Blue,

Heeft te maken met de 'compensation'. De verlenging van de snaar ten opzichte van de eigenlijke scale. Als je hoger op de hals speelt neemt de snaarspanning bij het indrukken onevenredig toe. Dat resulteert in het vals worden van de noten. De toon wordt te hoog. Door de brug iets naar achteren te zetten wordt dit weer opgelost. Blijkbaar is men er door ervaring achter gekomen dat voor een klassieke gitaar die noodzakelijke compensatie voor alle snaren ongeveer gelijk is (2 mm) en dat voor een steelstring er een grotere compensatie voor de lage E snaar nodig is (5 mm) dan voor de hoge e snaar (2 mm). Dus staat het beentje van een steelstring scheef tov de harlijn van de gitaar en dat van een klassieke haaksop die hartlijn.

Koot
5 oktober 2011, 21:46
De onderdelen worden samengevoegd.

Eerst de top aan de hals bevestigd.

https://lh5.googleusercontent.com/-meLz_ocAqqI/ToyXZjSutcI/AAAAAAAAAVU/cXIkOv2hbfQ/s800/DSC_2741.JPG

De sides en top worden dmv losse blokjes aan elkaar bevestigd. Dus eerst ruim 100 blokjes gemaakt.

https://lh4.googleusercontent.com/-e8RG7Fx-W78/TlKctKv9vSI/AAAAAAAAAPw/PCARoSzysTw/s800/DSC_2665.JPG


Tailblock en sides aan elkaar maken in de mal.

https://lh4.googleusercontent.com/-Iq5Whz7ms1M/ToyXsrQBF0I/AAAAAAAAAVg/idUPaFiwfmA/s800/DSC_2751.JPG

Tailblock op de top lijmen en al die blokjes tegen de sides/top lijmen.

https://lh6.googleusercontent.com/-Mw0IimncIBA/ToyX4oer1II/AAAAAAAAAVo/iOQ5liCzbPE/s800/DSC_2756.JPG

Hals, top en sides zitten aan elkaar.

https://lh5.googleusercontent.com/-YVCr71X5qb4/ToyX_q1OL4I/AAAAAAAAAVs/PoSzxM_4Rv4/s800/DSC_2761.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-Pjk_tEid9SU/ToyX_oBzV5I/AAAAAAAAAVw/O71H0v2U2qA/s800/DSC_2762.JPG

BLUEWEY
9 oktober 2011, 03:21
Dit ziet er wel gaaf uit.

Bevalt je deze manier van werken met de kerfed lining ?
En wat vindt je het meest efficient.., de losse blokjes of een strip ?

En zou die Spaanse hiel methode ook iets voor een western zijn ?
Miss is het moeilijker om de hals bij een western te stellen op deze manier..

stijnkenens
9 oktober 2011, 08:32
Hey Bluewey,

Voor zover ik weet zijn die losse blokjes de gemakkelijkste manier om de zijkanten aan het klankblad te bevestigen. Beetje tijdrovend, maar het heeft te maken met de manier van bouwen. Bij een klassieke gitaar werk je met een solera, een onderplaat, met daarop een contourmal. Terwijl een steelstring enkel in een contour mal wordt gebouwd.

Ik zou nooit een steelstring bouwen waarbij de hiel niet met een zwaluwstaart in het hielblok zit, gewoon om dat het nu reeds geweten is dat je na een 10 tal jaar bijna verplicht bent om een nek reset uit te voeren, en dat is niet mogelijk als je zijkanten zijn ingezaagd in je hielblok.
Andersom zou het geen probleem mogen zijn, kijk naar Ignatio Fleta, hij bouwde zijn klassieke gitaren met zwaluwstaartverbinding.

Daarbij vind ik het uiterlijk van zo'n slank spaans hieltje wel een pak mooier dan de brede lompe hiel van de meeste steelstrings.


s.

Zjef
9 oktober 2011, 12:27
Gebruikt Febo Waanders (http://www.waanders-gitaren.com) geen Spaanse hiel bij zijn steelstrings? Ik weet wel niet hoe die gitaren eruit gaan zien over x-aantal jaar. Persoonlijk zou ik ook vrezen voor een moeilijke nek reset.

Koot
9 oktober 2011, 23:07
Stijn heeft helemaal gelijk wat betreft het verlijmen van de sides/top met die losse blokjes. Omdat de mal op de solera ligt en de sides er in de mal op geplaatst zijn kan je met een vooraf gemonteerde kerfed lining naar mijn mening niet goed controleren of de aansluiting met de top goed is. Ook het in de mal klemmen van de sides én het naar beneden drukken van de sides voor het verlijmen gaat niet goed samen. Door al die blokjes apart in het hoekje te lijmen weet je zeker dat de aansluiting met de top én de sides goed is zodat een goede verbinding onstaat. Het nadeel is dat het tijdrovend is.

Wat betreft de noodzaak van het uitvoeren van een nek reset na 10 jaar op een steelstring ben ik het toch niet helemaal met Stijn eens.
In de regel is een nek reset helemaal niet nodig omdat er iets mis zou zijn met de hals. Er zit immers een trussrod in. Ook de verbinding hals body zou het probleem niet kunnen zijn omdat anders de hele gitaar gedeformeerd zou zijn.
De noodzaak van een eventuele nek reset zit bijna altijd in het vervormen van het bovenblad bij de brug. Na jarenlange spanning van de snaren en een te zwakke bebalking van het bovenblad gaat de brug kantelen en komt omhoog. De action wordt te hoog. Een nek reset kan soelaas bieden maar het probleem zal daarna weer terug komen omdat er een structureel probleem in het bovenblad zit. De vraag is dus of hetwel zinvol is om zo'n nek reset uit te voeren op een dergelijke gitaar.......
Een gitaar met goede bebalking heeft helemaal geen nek reset nodig lijkt me.

Wat die slanke spaanse hiel betreft kan ik het weer helemaal met Stijn eens zijn.

BLUEWEY
10 oktober 2011, 03:34
Daarbij vind ik het uiterlijk van zo'n slank spaans hieltje wel een pak mooier dan de brede lompe hiel van de meeste steelstrings.

s.




Wat die slanke spaanse hiel betreft kan ik het weer helemaal met Stijn eens zijn.

Zeg jongens.., jullie hebben het toch niet over dat charmante hieltje van Pale Moon hoop ik.., daar heb ik een bewuste keus voor gemaakt omdat ik een robustere hiel meer bij een western vind horen. Zo'n "iel" hieltje vind ik meer bij een klassieke horen... :soinnocent::seriousf:

grizzly
10 oktober 2011, 11:40
Ach broeders,
Of het nu gaat om de stoere Yankee hiel (past ook wat bij het volk)
of de gepassioneerde slanke hiel van de Spanjaard (ook dat past bij het vurige volkje) uiteindelijk is het de smaak die de toon maakt. . . . .

Mooi werk Koot, ik geniet van het geduld en de precisie die in je werk zitten.

Koot
10 oktober 2011, 23:55
Achterkant er op.

Eerst kerfed lining voor de achterkant aangebracht.
Ik weet dat ik hiermee breek met de tradities van de klassieke bouw. Daar zit meestal een solid lining op. Ik had echter alleen kerfed linings beschikbaar nu. Dus dan maar zo.


https://lh6.googleusercontent.com/-en8plReEbmY/TpFGp025tsI/AAAAAAAAAWA/TXGWFsbhZWU/s800/DSC_2782.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-l3YMWtIqYIs/TpFGxNyqryI/AAAAAAAAAWE/WIjXwoIEGYU/s800/DSC_2788.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-nyJgb80EETg/TpFGy3QSbNI/AAAAAAAAAWI/a9ctaLsiXBs/s800/DSC_2789.JPG


De achterkant klemmen met de fietsband methode.

https://lh5.googleusercontent.com/-BGMHKl0E134/TpIHAbtx4GI/AAAAAAAAAWk/OxewTE3pqqw/s800/DSC_2790.JPG


De kast is dicht.

https://lh6.googleusercontent.com/-YWiTrBTT5HQ/TpIZUrXJGpI/AAAAAAAAAWs/cj4M1VcpEg4/s800/DSC_2796.JPG


https://lh6.googleusercontent.com/-eoiNo9Ru9Vo/TpIZX1yMayI/AAAAAAAAAWw/StM0N9D0jEg/s800/DSC_2798.JPG

Rizz
11 oktober 2011, 09:56
Hi Koot,

Een prachtig verslag tot nu toe! En altijd een bijzonder moment als het kastje dicht is..

Je verhaal over de losse blokjes om de top en achterkant te verlijmen is goed aangekomen.. Er is er 1 op de cursus die solid linings heeft gebruikt voor zijn klassieke en er is ergens iets fout gegaan. Er zat op de 1 of andere manier een soort tordering in die met het verlijmen van de top nog wel te corrigeren was, maar nu onstaan er problemen met het verlijmen van de achterkant.. Waar dat nu precies mee te maken heeft, wil ik in het midden laten, maar ik zie nu zeker de voordelen van jouw systeem in! De volgende keer ga ik met interesse kijken hoe dit opgelost gaat worden..

In de tussentijd volg ik met veel interesse alle akoestische bouwtopics hier en die van jou met bijzondere aandacht..

Richie

Koot
11 oktober 2011, 18:52
Bedankt Rizz

Ik denk dat ik wel weet wat er fout is gegaan bij die classical van je medecursist.
Het probleem zit 'm waarschijnlijk erin dat bij het buigen van de waist deze net niet helemaal haaks op top is uitgekomen. Als je daarna de zijkant in de mal klemt dan gaat deze scheef staan ten op zichte van de top. In de regel begin je te klemmen bij de waist in de mal. Zolang er nog geen lining op zit voor de topzijde en de waist staat maar een klein beetje scheef tov de top dan kan je het nog wel wat recht duwen. Maar met die solid lining erop is de boel een stuk minder flexibel geworden.

Dat is precies wat ik bedoel. Het is in de praktijk heel moeilijk zekerheid te hebben over de perfecte aansluitig van de top en de sides op deze manier. Vandaar dat ik de losse blokjes er in lijm. Dan is een kleine speling tussen top en side op sommige plekken geen probleem. De blokjes verzorgen immers de verlijming.

Als de top en sides op een correcte manier aan elkaar zitten dan is het aanbrengen van de achterkant geen probleem na het in het juiste profiel schaven en schuren van de sides tbv de achterkant.

Welke cursus volg je?

Rizz
11 oktober 2011, 20:27
Ik dacht wel dat het 1 met het ander te maken had.. Wat betreft de flexibiliteit, dan..

Ik volg de cursus bij Riemersma Guitars, of gewoon Ramon Riemersma. Een vrij nieuwe naam, maar ook lekker goedkoop:supercool: en deskundig genoeg.. Hij staat overigens ook op de gitaarbouwersmeeting.. (even wat extra spam..)

Ik ben natuurlijk echt een beginner, dus wat dat betreft is zo'n beetje iedereen deskundiger als ik, maar dat mag de pret niet drukken!

Ik mag alleen hopen dat mijn gitaar net zo mooi wordt als dat ik hoop dat hij wordt, dat is dan ook de voornaamste reden dat ik een cursus doe en niet zomaar met een boek, wat gereedschap en we zien wel! Dat is uiteindelijk wel het plan, maar dan heb ik al wat ervaring en kan ik het allemaal wat beter bevatten..

Koot
17 oktober 2011, 10:55
Bindings gemonteerd. Maple bindings, eerst voorgebogen op het buigijzer.


https://lh6.googleusercontent.com/-RJF9WNZ8SAM/TpvNw0inL5I/AAAAAAAAAa4/1a65mM8J-qw/s800/DSC_2826.JPG


https://lh3.googleusercontent.com/-q_7b8vCCK4c/TpvN9q-94SI/AAAAAAAAAa4/dZ0hl6uR-n0/s800/DSC_2827.JPG


https://lh3.googleusercontent.com/-uR5n--gnNtU/TpvOPjxNVoI/AAAAAAAAAa4/yRF0k7puOR0/s800/DSC_2830.JPG


https://lh5.googleusercontent.com/-5Fuy8U8poU4/TpvOQH7NWhI/AAAAAAAAAa4/uaMT2mbQBtE/s800/DSC_2833.JPG


https://lh6.googleusercontent.com/-gz4mBIHu7OE/TpvOeo88ApI/AAAAAAAAAa4/KnUKjsPM2lc/s800/DSC_2835.JPG


https://lh5.googleusercontent.com/-gUlz1-Gw0gQ/TpvOlCOBZdI/AAAAAAAAAa4/VWHW8STw6ZM/s800/DSC_2836.JPG


https://lh6.googleusercontent.com/-hbm4Edh9chs/TpvOrUWpGGI/AAAAAAAAAa4/AZiiCy3UiMc/s800/DSC_2837.JPG


https://lh4.googleusercontent.com/-CCUQrshc8GQ/TpvO4niy38I/AAAAAAAAAa4/sonVjvmiNTg/s800/DSC_2838.JPG

Woml
17 oktober 2011, 11:14
Deftig hoor! :ok:

Rizz
17 oktober 2011, 11:35
Idd, heel mooi! :ok: Ik hou wel van een "eenvoudige" binding..

Ook een sjieke rozet trouwens. Toch 1 vraagje, ik zie een van de balkjes buiten de rand van je klankgat steken.. Hoort dit zo? Of moet dat nog bijgewerkt worden?

Koot
17 oktober 2011, 11:44
@Rizz,

Goed gezien. Dat ene balkje naast het klankgat zit inderdaad op het randje. Had inderdaad een milimetertje naar binnen gekund. Zo gaat er altijd wel wat mis. Misschien vijl ik het nog een beetje bij.

Rizz
17 oktober 2011, 12:01
Zonde.. Maar toch blij om te zien dat de meer ervaren bouwers ook foutjes maken, dat maakt die van mij dan al minder erg! :D

Koot
18 oktober 2011, 09:23
Toets gemaakt en gemonteerd.

Eerst die hobbelige ebben plank wat vlakker gemaakt met de Safe-T-planer

https://lh6.googleusercontent.com/-y7sdnNocZUo/Tn9oojRMb6I/AAAAAAAAAUo/RNpuqus_E2g/s800/DSC_2730.JPG


Daarna helemaal strak schuren

https://lh6.googleusercontent.com/--LwpOIh5U5M/Tn9opF3aRAI/AAAAAAAAAUw/o443Su9u_1o/s800/DSC_2731.JPG

Fretposities aftekenen

https://lh3.googleusercontent.com/-uSq2nI2O-bs/Tn9o8gdB0FI/AAAAAAAAAU4/VmDaquznCf8/s800/DSC_2733.JPG

En inzagen

https://lh6.googleusercontent.com/-Nh_ST0EFBc8/ToyXyQlwpvI/AAAAAAAAAVk/1wVySPD1Hrw/s800/DSC_2753.JPG


Twee dunne spijkertjes om de de toetst te fixeren bij het lijmen

https://lh4.googleusercontent.com/-LZKZIafS4IU/TpvO5aD_tTI/AAAAAAAAAa4/vdHnUggojK8/s800/DSC_2843.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-TCtvBo5i9Ok/TpvO6Gq_ybI/AAAAAAAAAa4/1Vdg7HlBlmc/s800/DSC_2840.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-j4q14YbApdM/Tp0mHe81tkI/AAAAAAAAAbI/oORjaNqhd0U/s800/DSC_2845.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-eLbASMR6B3c/Tp0mKFLAIpI/AAAAAAAAAbQ/oFRn_HLa2AQ/s800/DSC_2848.JPG

BLUEWEY
19 oktober 2011, 01:39
Volgens mij wil ie 'm afhebben voor de meeting, want hij geeft er nogal gas op !

Suc6 bro. ;)

grizzly
19 oktober 2011, 09:41
Mooi gedetailleerde foto's Koot, daar hebben we allemaal wat aan.
Ik vind het ook altijd interressant om te zien met welke gereedschappen de bouwers hun eigen oplossingen zoeken, zoals die safe T planer, dat vind ik nog steeds een uitkomst voor bouwers die geen grote machines hebben.
En goed dat die Profcut zaag net de juiste dikte heeft voor de fretjes.

Vraagje, waar heb je die lijmtangen vandaan?

Koot
19 oktober 2011, 14:11
@Grizzly,

Bedankt. Ja, die Safe-T-planer is een handig ding voor in de kolomboor. Een beetje oppassen dat je werkstuk niet gelanceerd wordt. Dat ebben is erg hard en je kan er per keer maar heel weining afhalen.

Wat die zaag betreft, in ebben gaat het prima. Maar in palissander kan de fretslot wel eens aan de ruime kant worden. Palissander is toch wat zachter dan ebben.

Die klemmen zijn van Bessey. Perfecte lijmklemmen. Je kan ze onder andere kopen bij Dictum (http://www.mehr-als-werkzeug.de/page/homepage.htm;jsessionid=99E765D857386CB66C85B40CE5 CEA1BE?lang=en).
Maar ook bij de professionele gereedschaphandel. Die van mij komen van Klarenbeek (http://www.klarenbeek.eu/) en Giebels (http://www.giebels.nl/). Die dingen zijn niet echt goedkoop maar voelen aan alsof ze een leven lang mee kunnen.

Cocobolo
19 oktober 2011, 20:28
...Die klemmen zijn van Bessey. Perfecte lijmklemmen. .....Die dingen zijn niet echt goedkoop maar voelen aan alsof ze een leven lang mee kunnen.

+1 voor Bessey, ik wil nooit meer anders ! :ok:

ERG mooie bouw overigens! :):lovelove:

Koot
21 oktober 2011, 08:10
Hals rond gemaakt en fretten geplaatst

https://lh6.googleusercontent.com/-uctb260mXds/TqEIv97FIzI/AAAAAAAAAbk/dv3Uvw3WG54/s800/DSC_2852.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-CUx7cYy9Olg/TqEJImg6SaI/AAAAAAAAAcI/au3PZjvGjOY/s800/DSC_2858.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-7YzlleiB5e0/TqEImkTMQjI/AAAAAAAAAbc/TJN87dRxsvM/s800/DSC_2854.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-yhofV7ZpjHU/TqEI5E54KnI/AAAAAAAAAb0/hb-GndwdlC0/s800/DSC_2855.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-BrES-0QxsAE/TqEJGIdCtKI/AAAAAAAAAb8/w29AoxH9Nag/s800/DSC_2856.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-qoP4GrYa4_A/TqEJH1LEpZI/AAAAAAAAAcE/-wb6s_Vdm-U/s800/DSC_2857.JPG

Koot
23 oktober 2011, 20:56
Brug gelijmd.

Nu alleen nog wat schuurwerk en lakken.


https://lh4.googleusercontent.com/-k9kFZlUO2ts/TqRgfdEGiyI/AAAAAAAAAcs/WSAdcdhBqMg/s800/DSC_2859.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-fBdm52TqpUE/TqRgkD7_VvI/AAAAAAAAAc0/HKHmX3oRyQ8/s800/DSC_2863.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-_OAvTZoUMsY/TqRgdPHtFAI/AAAAAAAAAck/lBWZk6Qe930/s800/DSC_2865.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-iVBuUDARvCs/TqRhAEDmiZI/AAAAAAAAAdk/mZui0An1kiA/s800/DSC_2878.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-XtjuEEhCQwM/TqRgsJr2jJI/AAAAAAAAAc8/Mr6HW1Y6s8k/s800/DSC_2869.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-N_FjcfdyxYE/TqRgtU5Cw0I/AAAAAAAAAdE/7os12ibvsUQ/s800/DSC_2870.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-FSfbZhQJl68/TqRgzHcH7DI/AAAAAAAAAdM/1yTQ3ZCZPg8/s800/DSC_2871.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-cJjaWguMeuU/TqRg9HPLHwI/AAAAAAAAAdU/5oy6SVAvOMA/s800/DSC_2872.JPG

Rizz
23 oktober 2011, 21:09
Prachtig! Blij dat het met iemand nog goed is gegaan vandaag... :)

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.. :ok:

Koot
23 oktober 2011, 21:16
Prachtig! Blij dat het met iemand nog goed is gegaan vandaag... :)


Ach..... bij mij gaat ook niet alles perfect :sssh: , maar dat lijkt meer te vallen in de categorie schoonheidsfoutjes.

Woml
23 oktober 2011, 21:23
Dus eerst de brug er op en daarna lakken? Werkt dat? Ik weet niet beter dan dat je eerst de boel lakt, daarna de plek voor de brug schoonschraapt, en dan de brug er op zet... :chicken:

Koot
23 oktober 2011, 21:31
Dus eerst de brug er op en daarna lakken? Werkt dat? Ik weet niet beter dan dat je eerst de boel lakt, daarna de plek voor de brug schoonschraapt, en dan de brug er op zet... :chicken:

Bij steelstrings is dat inderdaad het standaard proces. De brug wordt bij een steelstring niet gelakt.

Bij een klassieke is het de traditie dat de brug meegelakt wordt. Dus die wordt er eerst op gelijmd en daarna meegespoten.

barno
23 oktober 2011, 21:40
https://lh4.googleusercontent.com/-cJjaWguMeuU/TqRg9HPLHwI/AAAAAAAAAdU/5oy6SVAvOMA/s800/DSC_2872.JPG

man man man, wat een schoonheid. akelig strak afgewerkt as always Koot. Al zie ik daar aan die plint toch een klein mankementje ... :)

super, deze topics motiveren me om ooit mijn acoustische bouw weer leven in te blazen.

Ike57
23 oktober 2011, 21:56
Dus eerst de brug er op en daarna lakken? Werkt dat? Ik weet niet beter dan dat je eerst de boel lakt, daarna de plek voor de brug schoonschraapt, en dan de brug er op zet... :chicken:


Bij steelstrings is dat inderdaad het standaard proces. De brug wordt bij een steelstring niet gelakt.

Bij een klassieke is het de traditie dat de brug meegelakt wordt. Dus die wordt er eerst op gelijmd en daarna meegespoten.

Ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd waarom bij een steelstring de brug niet gewoon wordt geplaatst en afgeplakt voor het lakken. Lijkt mij toch veel handiger?

Voor de rest: Strak werk Koot :ok:

Koot
23 oktober 2011, 22:15
..... Al zie ik daar aan die plint toch een klein mankementje ... :)

super, deze topics motiveren me om ooit mijn acoustische bouw weer leven in te blazen.


Thnx.

Haha..... ja die plint..... die afdeklatjes liggen al drie jaar op zolder te wachten om langs de plint geplakt te worden. Ach....kwestie van prioriteit, ik bouw liever een gitaar dan dat ik de vloer afwerk. Maar na deze bouw gaat het gitaarbouwen in de wacht want eerst moet de hele zolder geisoleerd en verbouwd worden.

Ik ga je akoestische bouw volgen, gaat zeker goed komen.

grizzly
23 oktober 2011, 22:59
Hi Koot,
Om die brug te lijmen, welke maat houten lijmklem gebruik je daar?

Koot
24 oktober 2011, 00:05
Om die brug te lijmen, welke maat houten lijmklem gebruik je daar?

Die zijn bijna 20 cm lang (van uiteinde bek tot die ijzeren stang). (ook wel bekend als 8" clamps)

grizzly
24 oktober 2011, 09:17
Thanks Koot,
Ik zat al te bedenken hoe die brug te verlijmen viel zonder die klemmen.
Bij Baptist staan ze denk ik onder de Klemmsia 200/200mm.
Jammer dat ze niet op de Gitaarbouwersmeeting komen.:)

stijnkenens
24 oktober 2011, 09:29
Je kan het ook op een andere manier doen.
Zonder aankoop van die klemmen en de kans om je klankgat te beschadigen !

Met een mensuurlat de juiste plaats van de brug bepalen.
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/hauser/DSC05520.jpg


En dan lijmen met 1 stuk touw en 2 spieën:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/hauser/DSC05521.jpg


Ok, dit is wel gelijmd met huiden lijm, ik zou een brug nooit met iets anders lijmen, want tidebond of andere witte lijmen zijn niet te vertrouwen, daarmee begint alles te drijven, en heb je kans dat de brug op een verkeerde plaats komt te liggen.


s.

s.

Rizz
24 oktober 2011, 09:42
Je kan het ook op een andere manier doen.
Zonder aankoop van die klemmen en de kans om je klankgat te beschadigen !

En dan lijmen met 1 stuk touw en 2 spieën:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/hauser/DSC05521.jpg

s.

Loop je dan niet de kans om 2 dikke lijnen in je bovenblad te trekken, aangezien dat over het algemeen vrij zacht hout is en je er toch wel wat druk op moet zetten?

stijnkenens
24 oktober 2011, 09:50
Er zit vilt onder de dunne uiteinden van de spieën.
De voorbereiding is super belangrijk: Touw juist plaatsen, spieën er reeds onder, lijm niet te dik, klankblad voorverwarmen met een blokje dat op de schotelverwarmer heeft gelegen.
Daarna brug inlijmen en plaatsen, met kambeentje net tegen de mensuurlat. Spieën over de vleugeltjes en een beetje door duwen. Huidenlijm pakt instant op een vewarmd oppervlakte (na 1 minuut niet meer te verwijderen !)
Dan mensuurlat weg halen en alles proper maken rondom.

Het leuke hieraan is dat de gitaar bijna geen extra gewicht mee krijgt, dus je kan het instrument gemakkelijk weghangen, je steekt de overschot van het touw in het klankgat en weg ermee: werkbank is terug vrij voor andere jobs.

En zo wordt het blijkbaar al 200 jaar gedaan in Spanje. Er is nog nooit iets losgekomen op deze manier (of het moet super vochtig en warm geweest zijn, maar ja dan komt tidebond ook los natuurlijk ...)


s.

Rizz
24 oktober 2011, 09:54
En zo wordt het blijkbaar al 200 jaar gedaan in Spanje. Er is nog nooit iets losgekomen op deze manier (of het moet super vochtig en warm geweest zijn, maar ja dan komt tidebond ook los natuurlijk ...)

Duidelijk! Ik had al wel het vermoeden dat er iets meer achter moest zitten, die spanjaarden zullen het dan wel weten intussen, niet? En de belgen blijkbaar ook! :D Bedankt..

Koot
24 oktober 2011, 16:51
....
Ok, dit is wel gelijmd met huiden lijm, ik zou een brug nooit met iets anders lijmen, want tidebond of andere witte lijmen zijn niet te vertrouwen, daarmee begint alles te drijven, en heb je kans dat de brug op een verkeerde plaats komt te liggen.
....

Wat een leuke toevoeging op mijn topic Stijn, bedankt.

Dat wegdrijven bij gebruik van Titebond is inderdaad een issue.
Na het uitmeten van de brugpositie heb ik deze met een mesje heel dunnetjes in de top gekrast. Daarna 3 laagjes schilderstape langs het randje geplakt zodat de brug niet weg kan drijven. Bovendien komt de overtollige lijm dan voor het grootste deel op die tape te zitten en niet op de top. Dus het is op zich goed te doen met Titebond.

Maar de door jou getoonde klemopstelling is een mooie methode. Ik zal toch ook ooit eens met huidenlijm gaan werken.

BLUEWEY
6 december 2011, 01:14
Hey Kootje, hoe zit het nou eigenlijk met die Hauser van je ?? :dontgeti:

Koot
6 december 2011, 18:52
Hey Kootje, hoe zit het nou eigenlijk met die Hauser van je ?? :dontgeti:

Hey Blue

Die is vorige week gereed gekomen. Nog even foto's van het eindresultaat maken en een filmpje natuurlijk. Dus nog heel even geduld...... Komt er aan....

Koot
12 december 2011, 21:43
Klaar. Het zit er op. Hierbij de foto's van het eindresultaat.
Ik ben er tevreden mee. Speelt lekker, klinkt lekker en ziet er acceptabel uit.

Ook nog een YT filmpje om een idee van het geluid te krijgen. YT geluid is nog steeds niet wat je er van zou wensen maar beter dan bij mijn vorige filmpjes. Dus het moet maar zo.

http://www.youtube.com/watch?v=biqUDkbK2m8

https://lh5.googleusercontent.com/-ABalIecl810/TuFCJqNVlbI/AAAAAAAAAiI/PdnbHjiIT94/s800/DSC_2947.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-OEHe6QUenxE/TuFCPRmAkSI/AAAAAAAAAiI/8yQeKPYfNCA/s800/DSC_2948.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-aKLvXdLtgEE/TuFCOPguvHI/AAAAAAAAAiI/51bFNbTxqmI/s800/DSC_2949.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-TRY-KIgrGMM/TuFCoy6uSzI/AAAAAAAAAiI/AwtdQcLmick/s800/DSC_2956.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-SMEkcEjMiyo/TuFCcVx93vI/AAAAAAAAAiI/wcDFkRU4JZc/s800/DSC_2952.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-NRvXKK6pvps/TuFCxecdUBI/AAAAAAAAAiI/CyRJ9b9KA6U/s800/DSC_2957.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-ie8M4vdjN1w/TuFCmThYr9I/AAAAAAAAAiI/ttd5H5A48_4/s800/DSC_2953.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-5bzWCkRXVa0/TuFCyBJhxlI/AAAAAAAAAiI/lhUt4Vb6kIg/s800/DSC_2960.JPG

aaronstonebeat
12 december 2011, 21:54
Mooi man!

Klinkt hartstikke goed in mijn oren.

Cocobolo
12 december 2011, 22:48
wat een enorm mooie en 'frisse' uitstraling heeft 'ie! Echt prachtig :crazyhappy:

grizzly
12 december 2011, 22:50
Whow Koot,
Als ik daarbij in de buurt kan komen zou ik meer dan dik tevreden zijn.
:soinnocent: (en als ik de helft zo kon spelen ook )
Klinkt heerlijk man.

Woml
12 december 2011, 23:00
Jammer, ik heb ruzie met Youtube. Filmpje wil niet starten, dat probeer ik later nog wel eens.

Maar wat ziet-ie er geweldig uit! :ok::ok::ok:

Ray_W
12 december 2011, 23:35
Koot, proficiat!!!!

Weer een mooie maar vooral beter dan goed klinkende klassieke gitaar af! ;)

Al met al , een mooi uiterlijk, goede sound en een mooi (compleet) verslag.

Kom maar op met jouw volgende project :seriousf: :seriousf:

Respect....Kerel



Ray

Ike57
12 december 2011, 23:54
Schitterend Koot. Daar kun je trots op zijn :ok:

Zien we hem volgend jaar "live" op de meeting?

BLUEWEY
13 december 2011, 12:33
Kei knap gitaartje Gerard.., is weer 'ns goed gelukt ! Proficiat jongen.

barno
13 december 2011, 15:22
Klaar. Het zit er op. Hierbij de foto's van het eindresultaat.
Ik ben er tevreden mee. Speelt lekker, klinkt lekker en ziet er acceptabel uit.

Ook nog een YT filmpje om een idee van het geluid te krijgen. YT geluid is nog steeds niet wat je er van zou wensen maar beter dan bij mijn vorige filmpjes. Dus het moet maar zo.

http://www.youtube.com/watch?v=biqUDkbK2m8

https://lh5.googleusercontent.com/-ABalIecl810/TuFCJqNVlbI/AAAAAAAAAiI/PdnbHjiIT94/s800/DSC_2947.JPG


werkelijk Schitterende gitaar en in de clip klinkt ie ook nog fantastisch!
respect!!

oigun
13 december 2011, 15:50
Echt heel erg mooi!!

Rizz
13 december 2011, 17:23
Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle lofbetuigingen voor mij, knappe gitaar en erg mooi geluid!:ok:

Koot
13 december 2011, 22:13
Bedankt, Aaron, Coco, Grizz, Wom, Ray, Ike, Blue, Barno, Oi, Rizz voor jullie enthousiaste reacties.

Ik ben zelf ook tevreden met het eindresultaat. Maar helaas (@ Ike57), we gaan haar niet zien op de volgende meeting. De gitaar gaat binnenkort naar een nieuwe eigenaar. Het was een opdracht voor iemand uit de kennissenkring.
Maar met een beetje pijn in het hart neem ik afscheid.`

En @Ray, dat volgende project gaat nog wel even duren. Eerst moet de hele zolderverdieping hier thuis verbouwd worden. Van kale vliering tot een grote nette slaapkamer voor mijn zoon. Dus de komende maanden geen nieuw gitaarbouwproject.

superfly
13 december 2011, 22:23
Plaatje! Gefeliciteerd, maar hij mag toch wel een dagje met zijn schepper mee naar de meeting?

Marshall0611
1 januari 2012, 01:34
Wauwww, wat een resultaat.!!! Echt een hele mooie gitaar geworden, en hij klinkt lekker ook. Ben jaloers op je, ik ga binnenkort aan mijn eerste gitaar beginnen en zou echt héél blij worden als hij er half zo goed uitziet als deze van jou!?! Haha, ik moet nog veel leren denk ik.

Groeten Marshalzelf

Dootch
2 januari 2012, 17:35
https://lh3.googleusercontent.com/-5bzWCkRXVa0/TuFCyBJhxlI/AAAAAAAAAiI/lhUt4Vb6kIg/s800/DSC_2960.JPG

Mooi Hoor! Rustgevend qua compositie en kleuren.

Bij deze foto heb ik een vraagje. Waarmee heb je het hout gevuld voor het lakken? Het is misschien de camera flits, Het lijkt of niet alle putjes zijn gevuld? Gewoon uit intresse, Ik heb mijn beide klasssieke gepolitoerd en vond het klote om met puimsteen te porieënvullen.:stop:

Je soundklip is leuk. Over toon is moeilijk iets te zeggen op youtube natuurlijk. Wat er voor mij uitspringt is de balans van je gitaar! De bassen en hoge tonen staan echt goed in verhouding.:cheerup:

Koot
6 januari 2012, 09:38
@Dootch

Je hebt het goed gezien. Niet alle putjes zijn gevuld. Sterker nog. Ik heb helemaal geen porien vuller gebruikt.
Ik heb er gewoon een aantal lagen nitrocellulose over gespoten en de kuiltjes voor lief genomen. Het porien vullen met puimsteen/shellack staat voor de toekomst ooit nog eens op het programma. Maar jij geeft al aan dat dat ook een lastig proces is. Dat hele porienvullen blijft een specialisme op zich.

Wat betreft die soundclip. De originele klank zoals je die zelf zou horen met je oren en de opgenomen klank en terugbeluisterd via Youtube zijn twee totaal verschillende dingen.
De gebruikte microfoon, de plaatsing van de microfoon, de eventuele bewerking van het geluid , de compressie bij Youtube en de gebruikte speakers bij het afluisteren zorgen er in de regel voor dat er totaal iets anders te horen is dan het oorspronkelijke gitaargeluid. Ondanks al deze opname ellende ben ik uiterst tevreden met klank van deze gitaar.

warmong
6 januari 2012, 10:04
Het porien vullen met puimsteen/shellack staat voor de toekomst ooit nog eens op het programma. Maar jij geeft al aan dat dat ook een lastig proces is. Dat hele porienvullen blijft een specialisme op zich.

dat valt reuze mee hoor. Ik heb enkele weken geleden nog de poriën gevuld op een gitaar, met puimsteen. Was op minder dan 2 uurtjes gepiept. De volgende dag nog een korte tweede sessie, and bob's your uncle.

Wat mij betreft veel simpeler dan alle ellende met poriën vullen met CA/Epoxy...

Hedge
8 januari 2012, 21:44
Alle lof voor deze gitaar. Hij is echt prachtig. Ik hou er wel van als alles niet super glad is afgewerkt. Het is en blijft hout.