PDA

View Full Version : Beginnersvragen gitaarbouw



Tiddo
4 juli 2011, 22:50
Hey allemaal,

Ik vind dat ik hard toe ben aan een nieuwe gitaar, en nu lijkt het me een leuke uitdaging om er zelf 1 te maken. Ik heb alleen van te voren wel een aantal beginnersvragen:
Waar halen jullie het hout vandaan? Gewoon bij de gamma of zijn hier speciale zaakjes voor?
Hoeveel uren kost het ongeveer om een gitaar te maken voor een absolute beginner?
Wat voor gereedschap heb je in ieder geval nodig? Ik ben een arme student met niet al te veel geld, dus ik kan me niet al te veel dure apparaten veroorloven. Is het bijvoorbeeld te doen om je body met een handzaag uit te zagen of heb je daar toch echt een zaagmachine oid voor nodig?

Alvast bedankt!

edit: oops, verkeerd forum! kan een admin dit eventjes veranderen?

G.G.
4 juli 2011, 22:57
Inderdaad, deze hoort bij zelfbouw. Ik gebruik de rapporteerknop wel even op de 1e post, dat werkt het snelst. Kijk eens rustig rond bij zelfbouw. Op als je vragen zijn antwoorden te vinden.

leuk, weer een Rotterdamse zelfbouwer.

Succes,

Joris

Tiddo
4 juli 2011, 23:01
Top! Ik dacht al, waarom staat er zoveel over effecten en amps, maar vrijwel niks over gitaarbouw:P

G.G.
4 juli 2011, 23:03
Ohja, Arnhemse of Amsterdamse Fijnhouthandel.

bovenfrees en boormachine is wel het minimale dat je in huis mag hebben.

50 / 100 uur afhankelijk van het model (solidbody)

tommus42
5 juli 2011, 10:10
Als je overweegt een body en/of hals te maken van mahonie, zou ik meranti nemen. Heeft ongeveer dezelfde eigenschappen, maar is goedkoper en het komt van verantwoorde plantages. Hebben ze bij de bouwmarkt.

De hals zou ik trouwens kopen, de hals op zich is nog wel te doen met goed gereedschap, maar de toets met fretten is een heidens karwei.

Als je het vriendelijk vraagt, kun je goed slagen in de afvalbak van een houtverwerkingsbedrijf.

barno
5 juli 2011, 10:22