PDA

View Full Version : Beginnersvragen gitaarbouw



Tiddo
4 juli 2011, 22:50
Hey allemaal,

Ik vind dat ik hard toe ben aan een nieuwe gitaar, en nu lijkt het me een leuke uitdaging om er zelf 1 te maken. Ik heb alleen van te voren wel een aantal beginnersvragen:
Waar halen jullie het hout vandaan? Gewoon bij de gamma of zijn hier speciale zaakjes voor?
Hoeveel uren kost het ongeveer om een gitaar te maken voor een absolute beginner?
Wat voor gereedschap heb je in ieder geval nodig? Ik ben een arme student met niet al te veel geld, dus ik kan me niet al te veel dure apparaten veroorloven. Is het bijvoorbeeld te doen om je body met een handzaag uit te zagen of heb je daar toch echt een zaagmachine oid voor nodig?

Alvast bedankt!

edit: oops, verkeerd forum! kan een admin dit eventjes veranderen?

G.G.
4 juli 2011, 22:57
Inderdaad, deze hoort bij zelfbouw. Ik gebruik de rapporteerknop wel even op de 1e post, dat werkt het snelst. Kijk eens rustig rond bij zelfbouw. Op als je vragen zijn antwoorden te vinden.

leuk, weer een Rotterdamse zelfbouwer.

Succes,

Joris

Tiddo
4 juli 2011, 23:01
Top! Ik dacht al, waarom staat er zoveel over effecten en amps, maar vrijwel niks over gitaarbouw:P

G.G.
4 juli 2011, 23:03
Ohja, Arnhemse of Amsterdamse Fijnhouthandel.

bovenfrees en boormachine is wel het minimale dat je in huis mag hebben.

50 / 100 uur afhankelijk van het model (solidbody)

tommus42
5 juli 2011, 10:10
Als je overweegt een body en/of hals te maken van mahonie, zou ik meranti nemen. Heeft ongeveer dezelfde eigenschappen, maar is goedkoper en het komt van verantwoorde plantages. Hebben ze bij de bouwmarkt.

De hals zou ik trouwens kopen, de hals op zich is nog wel te doen met goed gereedschap, maar de toets met fretten is een heidens karwei.

Als je het vriendelijk vraagt, kun je goed slagen in de afvalbak van een houtverwerkingsbedrijf.

barno
5 juli 2011, 10:22
Je kan best een gitaar bouwen met weinig gereedschap, maar een bovenfrees is onmisbaar voor een goed resultaat.

Een hals bouwen valt overigens best mee. Het moeilijkste aan gitaarbouw is het lakken/afwerken.

Ga eerst es enkele weken bouwtopics lezen op dit forum: het is vaak leuk en je zal heel veel leren. In sommige topics vind je echte geïllustreerde workshops over bepaalde bouwacties.

The Bertman
5 juli 2011, 10:54
Verplaatst naar Zelfbouw.

Van Dattum
5 juli 2011, 11:18
Als je overweegt een body en/of hals te maken van mahonie, zou ik meranti nemen. Heeft ongeveer dezelfde eigenschappen, maar is goedkoper en het komt van verantwoorde plantages. Hebben ze bij de bouwmarkt.

Meranti als mahonievervanger... hmmm... Ik weet dat er mensen zijn die er mee werken. Ik heb het ook geprobeerd en de meranti body is toch de haard in gegaan vanwege matig geluid (en uiterlijk...). Als het goedkoper moet neem dan een mooi stuk sipo, dat komt een stuk dichter in de buurt. En hout uit de bouwmarkt is zelden droog genoeg voor gitaarbouw....

Lightning.D.
5 juli 2011, 12:48
Meranti als mahonievervanger... hmmm... Ik weet dat er mensen zijn die er mee werken. Ik heb het ook geprobeerd en de meranti body is toch de haard in gegaan vanwege matig geluid (en uiterlijk...). Als het goedkoper moet neem dan een mooi stuk sipo, dat komt een stuk dichter in de buurt. En hout uit de bouwmarkt is zelden droog genoeg voor gitaarbouw...

Misschien een nuttige tip als het dan toch meranti wordt probeer dan een oude z.g.n. hard houten binnendeur te scoren. Meestal zijn die droog genoeg na jaren binnen te hebben gehangen.

Tiddo
5 juli 2011, 13:44
De hals zou ik trouwens kopen, de hals op zich is nog wel te doen met goed gereedschap, maar de toets met fretten is een heidens karwei.


Dit was ik idd ook van plan voor mijn 1e gitaar. Eerst maar zien of ik zelf een beetje fatsoenlijke body kan maken. Ik denk overigens ook dat als ik een beetje redelijk fretboard besteld dat de toetsen veel nauwkeurig zullen zijn afgemeten dan dat ik kan met het beperkte gereedschap wat ik heb.




Ga eerst es enkele weken bouwtopics lezen op dit forum: het is vaak leuk en je zal heel veel leren. In sommige topics vind je echte geïllustreerde workshops over bepaalde bouwacties.
Al volop mee bezig;)

Voor het hout denk ik dat ik toch echt voor de echt mahonie wil gaan. Ik vind mahonie gewoon het lekkerste om mee te spelen en ook verreweg het mooist klinken. Dan moet ik er maar iets meer voor betalen.

Ik zat trouwens voor het hout te denken om hier (http://lionguitars.nl/index2.html) langs te gaan. Ik denk namelijk dat hij me beter kan adviseren voor gitaarhout dan een normale houtzaak.

Maargoed, ik moet sowieso nog wel eventjes geduld hebben aangezien mn geld momenteel een beetje op is :(

G.G.
5 juli 2011, 20:59
Ik zat trouwens voor het hout te denken om hier (http://lionguitars.nl/index2.html) langs te gaan. Ik denk namelijk dat hij me beter kan adviseren voor gitaarhout dan een normale houtzaak.


Normale houtzaak kan soms lastig zijn om het juiste hout te halen. De Amsterdamse Fijnhouthandel en de Arnhemse Fijnhouthandel hebben ook speciaal geselecteerd instrumentenhout waar je prima terecht kan. Je kan er zelfs ruwe balken halen, waar je prima mee kan werken (moet je wel het grote gereedschap hebben) Zo heb ik ooit eens voor een paar tientjes 3 2-delige stratbodies kunnen maken.

Ik zie dat je uit Rotterdam komt. Ik heb een grote houthandel gevonden, die helaas gesloten was toen ik ging kijken, maar mogelijk kan je daar ook prima terecht. Hij zit in de spaanse polder en heet Crooswijkse Houthandel. Je zou daar eens kunnen informeren.

Tiddo
5 juli 2011, 21:05
Die zit echt op een steenworp afstand van mn huis! Ik denk inderdaad dat ik daar binnenkort maar een keer langs ga.

Bedankt voor de tip!

G.G.
5 juli 2011, 21:07
Die zit echt op een steenworp afstand van mn huis! Ik denk inderdaad dat ik daar binnenkort maar een keer langs ga.

Bedankt voor de tip!

Als het wat is, die handel, geef eens een seintje, ik woon er ook vlakbij :)

Tiddo
5 juli 2011, 21:12
Zal ik doen;) Weet niet trouwens of ik er al heel erg snel langs zal gaan. Heb momenteel tijd en geld tekort om er 1tje te gaan bouwen helaas, maar als ik er langs ben geweest laat ik het je weten;)

Kakihara
5 juli 2011, 21:14
Is die handel (Lionguitars.nl, toch ?) niet de handel van ene Enra ? :)

G.G.
5 juli 2011, 21:20
Is die handel (Lionguitars.nl, toch ?) niet de handel van ene Enra ? :)

eigenaar heet Arne, en omgedraaid is dat E... :crazyhappy:

driftkop
6 juli 2011, 13:50
Ik val hier net binnen, maar er is toch een gitaar zelfbouw subforum: http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?33-Zelfbouw-gitaar ? Maakt mij verder niet uit, maar ik denk dat er daar meer kennis aanwezig is die de TS op weg kan helpen.

G.G.
6 juli 2011, 13:58
Driftkop, daar staat het topic toch ook? Kater?

driftkop
6 juli 2011, 14:23
Vreemd, ik open het topic in het 'werkbank' subforum. O wacht, nu zie ik het, het is doorgelinked... :hide:


Nee, geen kater :seriousf:

crazycow
9 juli 2011, 08:47
Begin eens met een cigar box guitar ;). Je kunt met gewoon gereedschap overigens een heel eind komen, in het begin heb ik geen speciaal gereedschap gebruikt. Het spreekwoord goed gereedschap is het halve werk gaat echter wel op: je bent dan wel veel langer bezig, vooral met afwerken. n ieder geval wel handig: een slotzaagje, een radiusblok (tenzij je een vlakke toets wilt) en een recrowning vijl. Denk ook eens aan het kopen van een bouwpakket (of alleen een body), die kun je vaak goed aanpassen aan je eigen smaak/ideeen: scheelt je al een hoop werk: ik zou alleen de bijgeleverde hardware in principe wel vervangen....

Tiddo
9 juli 2011, 12:30
@crazycow Body wil ik juist zelf maken :P De toetsen, en misschien wel de hele hals, wil ik wel kant en klaar bestellen. Volgens mij is dit namelijk prima in goede kwaliteit te krijgen, en hier hoef ik toch niet heel veel aan te customizen. Voor de rest wil ik wel alles zelf maken, bouwpakket vindt ik de moeite niet waard, dat komt op mij over als een soort van ikea-gitaar.

barno
9 juli 2011, 12:42
@crazycow Body wil ik juist zelf maken :P De toetsen, en misschien wel de hele hals, wil ik wel kant en klaar bestellen. Volgens mij is dit namelijk prima in goede kwaliteit te krijgen, en hier hoef ik toch niet heel veel aan te customizen. Voor de rest wil ik wel alles zelf maken, bouwpakket vindt ik de moeite niet waard, dat komt op mij over als een soort van ikea-gitaar.

that's the spirit ! :)

en de forumboutade: zelf een halsje maken, is echt niet zo moeilijk als het lijkt, dus...
Voor een eerste keer mss wel een prefab fretboard kopen, zelf maken kan maar het moet echt heel nauwkeurig zijn

Tiddo
9 juli 2011, 13:05
Het gaat mij er inderdaad voornamelijk om dat ik het fretboard de 1e keer niet zelf wil maken. Aangezien ik zelf maar zeer beperkt gereedschap zal hebben, denk ik dat een kant en klaar gekocht fretboard veel nauwkeuriger zal zijn dan als ik er zelf 1tje ga maken.

RS-Rik
9 juli 2011, 14:46
Oyoyoy, je staat voor hetzelfde als ik een tijdje geleden.

* Een solidbody maken is niet moeilijk. Alleen de positie van de brug moet wel binnen een vrij stakke marge vallen en de neckpocket moet netjes zijn. Voor de rest maakt het voor het functioneren van de gitaar geen bal uit.

* De hals zou ik voor de 1e keer zelf kopen. Ik had relatief weinig ervaring met houtbewerken, alleen met houthakken, maak dat telt helaas niet. Het is jammer als je door een beginnersfout een hals verkloot. Hout voor een hals is toch al snel 100 euro bij elkaar, en er moeten frets op, en een trussrod doorheen etc. Voor 50 euro kun je op MP wel een prima Squier halsje scoren. Meestal zien die er wel een beetje lafjes uit en hebben ze niet de mooiets tekening, niet de mooiste stemmechaniekringen en niet de mooist gekroonde frets maar daar kun je wat aan doen.

* Ik heb alleen een bovenfrees gebruikt (zo'n ding die je in je hand kan houten) en een boormachine.
De frees hoeft niet duur te zijn, maar ik zou wel goeie bitjes kopen. Een kopieerbitje is al gauw 30 euro en een lang bitje van 25 of 30 mm ook. Dan heb je ook nog wel een afrondingsbitje nodig. (tenzij je zelf gaat carven).

Voor de rest heb je nog een veil nodig om bijv. een buikuitsparing te maken, en een grote platte boorkop om de jackplugholte mee te maken, en een lange boor om van elementgat naar electro cavity te gaan.


Voor de rest, klem alles goed in, en nooit direct op je body klemmen maar met een ander stuk hout ertussen. Een stabiele werktafel of Workmate is je beste vriend. Heet niet voor niets Workmate. Vroeger hadden ze daar kleine chineesjes voor maar die waren niet zo gezellig als je Workmate.


En voor de rest gewoon je boerenverstand gebruiken. En gewoon beginnen. Ik zou denken, eerst ff kijken wat dat prachtige klankhout wel niet mag kosten. Eerst gewoon een stukje mahonie, elzen of sipo halen bij de amsterdamse of arnhemse fijnhouthandel, ben je onder de 100 eur klaar.


heel veel succes, en remember without pics it didnt happen!!

Tiddo
10 juli 2011, 12:33
Ik ga zeker foto's maken! Ik heb nog 1 vraagje, wat is een kopieerbitje? kon het op google ook niet echt vinden:P

G.G.
10 juli 2011, 13:36
een freesje met een lagertje aan de onderkant of een lagertje aan de bovenkant op de schacht.