PDA

View Full Version : vox ac4tv retube?



kko
4 juli 2011, 21:33
Sinds een tijdje klinkt mijn Vox AC4 heel erg modderig alsof de tone knop constant is dicht gedraaid. Ik heb even de lampen gecontroleerd en volgens mij branden ze nog alletwee (heel lichtjes).

Kan het zijn dat de lampen toch aan vervanging toe zijn ook al branden ze nog?
Moet de versterker opnieuw gebiased worden na het vervangen of is dit voor deze versterker niet nodig?

Geoff
5 juli 2011, 10:37
Staat de toneknop van je gitaar helemaal open?

En nee ik lach er niet mee, ik heb dit zelf ook al meegemaakt...

kko
5 juli 2011, 11:02
Toneknop staat open, heb met verschillende gitaren geprobeerd.

Het is begonnen met volume drops en nu klinkt de versterker nergens naar

Eric van Esch
5 juli 2011, 11:03
Klinkt inderdaad wel alsof je nieuwe buizen nodig hebt. Hoe oud is je Vox trouwens?

kko
5 juli 2011, 13:34
Amp is iets meer dan een jaar oud.
Misschien wat vroeg om de lampen al te moeten vervangen maar ik heb hem ook niet altijd laten afkoelen voor hem te verplaatsen...

cluseau
6 juli 2011, 14:49
Amp is iets meer dan een jaar oud.
Misschien wat vroeg om de lampen al te moeten vervangen maar ik heb hem ook niet altijd laten afkoelen voor hem te verplaatsen...

Geen enkele indicatie dat je buizen op zijn. En het feit dat ze al dan niet goed zichtbaar branden zegt ook helemaal niets. Een buis welke hartstikke kapot is kan nog prachtig gloeien. Omgekeerd is wel een teken aan de wand omdat een onderbroken gloeidraad nooit meer de buis zal kunnen laten functioneren. Het blijft natuurlijk altijd mogelijk dat er toch een buis gaar is. Wil je zelf het risico nemen kun je er gewoon nieuwe in prikken. Bias is niet nodig voor een AC4, die is zelfstellend. Als je niet echt weet wat je doet beperk je dan tot het wisselen van de buizen, buizenversterkers kunnen lelijk naar hun baas happen.

Frans.

kko
7 juli 2011, 08:36
pre-amp lamp vervangen en de versterker werkt weer zoals het moet.
Bedankt!