PDA

View Full Version : DIY gitaar met Floyd Rose stemmingsproblemen en meer



Xtinct-Dark
4 juli 2011, 16:18
Een tijdje terug heb ik zelf een elektrische gitaar gebouwd, met veel hulp van de TOA op school. Je kent het misschien wel: tijdens de examens ga je je zitten vervelen dus dan ga je maar een gitaar bouwen. Voor de mensen die nieuwsgierig zijn: hij lijkt een beetje op de custom Hamer GT van Glenn Tipton van de band Judas Priest.
Foto'tje: http://www.judaspriest.com/photo/newshowphoto.asp?image=/photo/2008/Tour/August6/IMG_2638.JPG

Afijn, hij is nu af, maar ik zit in de knoop met de Floyd Rose tremolo die ik er op heb gezet. Het stemmen van de gitaar is niet zo moeilijk, dat gaat van een leien dakje. Het probleem zit hem in het feit dat wanneer ik de swaffelzwengel (AKA whammy bar) de gitaar flink ontstemt raakt. En met ontstemd bedoel ik: de E, A en D snaren bijna een halve toon omlaag, de G snaar een halve toon omhoog en de B en de hoge E snaren blijven min of meer in orde. Nou zal ik de eerste niet zijn die met dit probleem komt, en ook zeker niet de laatste, maar wellicht is dit een ietwat andere situatie dan normaal. Een aantal factoren om wellicht rekening mee te houden:

Het is een zelfbouw gitaar, dus niet alle onderdelen zijn professioneel vervaardigd. Alleen de metalen hardware heb ik besteld (pickups, brug, toplock, tuners, fretten etc.)

Over de FR tremolo: deze is een licensed, bij Tonefactory vandaan gejat: http://www.tonefactory.nl/shop2/floyd-rose-licensed-double-lock-chrome-p-9612.html
Ik heb hem ietwat aan moeten passen omdat de body te dun was. Daarom heb ik van het metalen uitsteeksel waar de brugveren in steken (ik ken de naam niet) wat af moeten schuren. Verder heb ik de indruk dat de brug scheef zit, dus dat de kant van lage E snaar dichterbij de nek zit dan de kant van de hoge E snaar.

De drie bijgeleverde brugveren waren niet voldoende, dus ik heb er de reserven van m'n Squier Strat bij gezet.

Ik heb een tension er bij gekocht, maar hem nog niet er op gezet. Is dat nodig?

De toplock is wellicht (dat weet ik dus niet zeker) overbodig omdat ik er locking tuners op heb zitten. Maakt dat nog wat uit?

Wellicht draai ik de toplock te stevig of te zwak aan. Hoe strak moeten die aangedraaid worden?

Verder moet ik ff er bij zeggen dat de actie erg hoog is. Dit komt doordat de toplock te hoog zit, en ik er waarschijnlijk een keer wat hout er onder weg moet vijlen.

Hierbij dus de punten die ikzelf verdenk van het veroorzaken van mijn probleem. Weet een van jullie zeker wat het probleem moet zijn, of een suggestie? Graag hoor ik dat van jullie.

Alvast bedankt.

iWishmaster
4 juli 2011, 16:53
Maak eens wat foto's van de probleemgebieden, dat helpt denk ik een heleboel, want uit je verhaal kan ik 1001 dingen opmaken die wel of niet goed zouden kunnen zijn. Met name:

-De headstock van de zijkant en bovenkant (bij beide de topkam en tuners goed zichtbaar)
-De body van de zijkant (dus de tremelo goed zichbaar) en bovenkant

Terminus
4 juli 2011, 18:33
Ik draai mijn toplock aan tot ik hem niet verder krijg zonder echt kracht te zetten, gaat altijd prima. ik zou er eerst voor zorgen dat je brug goed zit voor dat je er verder wat aan verandert.

Ik denk dat de reden dat je een extra veer nodig hebt is omdat je het blok korter hebt gemaakt. Het hefboomeffect wordt denk ik zo wat minder.

Wat bedoel je trouwens met tension?

Xtinct-Dark
4 juli 2011, 22:54
Hierbij de gevraagde afbeeldingen. Ik hoop dat de kwaliteit goed genoeg is, en dat gitaarnet.nl de foto's niet te klein maakt. Anders is hierbij een link naar de foto's op Photobucket (ff razendsnel een account aangemaakt:))
http://s1223.photobucket.com/home/Xtinct_Dark

http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/1.jpg
http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/2.jpg
http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/3.jpg
http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/4.jpg
http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/5.jpg
http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/7.jpg
http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/6.jpg

Ik hoop dat vooral de foto van de brug goed genoeg is. De belichting was op z'n zachtst gezegd niet optimaal om half 11 's avonds, en kunstlicht is verre van perfect.

Om nog ff terug te komen op die tension, dat moet een tension bar zijn. Die dingen staan ook wel bekend als een string retainer bar, en nog een stuk of 5 verschillende namen. Afijn, ik vroeg me dus af of dat ding nog iets uitmaakte voor het stemmen van de gitaar.

Terminus
4 juli 2011, 23:20
Die waren volgens mij ergens essentieel voor, ik weet alleen niet meer waarvoor. Sowieso staat die brug zoals je al zegt scheef, met intonatie wordt het daarom waarschijnlijk niet zo'n succes.

Riky
5 juli 2011, 13:02
Een string retainer bar is gewoon een extra ontlast punt voor je snaren.
Je ziet bij deze gitaar dat je snare schuin naar de tuners lopen. Als je een string retainer bar gebruikt gaan ze er recht naar toe.

Je hoek van de brug naar tuners is erg groot trouwens! Ook weet ik niet of je floyd blok netjes af geschaafd is en het lijkt een beetje alsof je brug inderdaad scheef staat.
Het was denk ik slimmer geweest om de floyd blok niet af te schaven. Volgens mij hebben die een speciale lengte om zo goed in balans te zijn en dus goed terug komen na gebruik.

Xtinct-Dark
5 juli 2011, 17:03
Als je gelijk hebt wat betreft dat afgezaagde blok, zit ik flink in de penarie en zal ik een nieuwe moeten kopen, die dan maar iets te lang is. Maar wat bedoel je met de hoek van de brug naar de tuners? Bedoel je soms de hoek van de toplock naar de tuners, of de hoek van de toplock naar de brug? Ik snap het niet helemaal, alhoewel dat ook aan mij kan liggen.

Nog een update over het probleem.
Ik heb nog een beetje zitten klooien met de whammy bar, en het viel me op dat als ik de gitaar gestemd had, en vervolgens de bar naar beneden drukte, de lage E-snaar bijna een halve toon omlaag gestemd werd, maar de G-snaar werd bijna een halve toon omhoog gestemd (niks ergers dan een valse G:() De overige snaren bleven redelijk gestemd (plus of min 3 Herz).
Als ik daarna de whammy bar kort een tikje omhoog gaf, kwamen alle snaren weer terug in de oorspronkelijke goede stemming.

Het tegenovergestelde van het verhaal hierboven was ook waar: Als ik de whammy bar vanuit normale stemming omhoog trok, werd de lage E-snaar omhoog gestemd, maar de G-snaar ging juist omlaag. Gaf ik de whammy bar daarna vanuit rust een klein tikje naar beneden, dan keerde de oorspronkelijke stemming weer terug. Vage shit, eh?:???:

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik verdacht eerst even de toplock van het probleem, maar die zit muur- en muurvast.

Riky
5 juli 2011, 17:19
Sorry bedoelde inderdaad de hoek van de toplock naar de tuners. Die is erg groot.

Gearjunkie
5 juli 2011, 17:26
Lijkt mij vooral op een top-lock probleem.
Ik zie niet in wat een scheve brug aan ontstemmingsproblemen zou moeten veroorzaken eigenlijk. Ook de lengte van het stalen blok onder de trem lijkt me niet evident.
De hoek van de snaren richting de tuners is ook niet van invloed, er is namelijk een top-lock.

Xtinct-Dark
5 juli 2011, 17:30
Ik hoop dat je gelijk hebt dat het ene toplock probleem is, anders ben ik zwaar de sjaak. Ik kan een keer bij een gitaarwinkel (Kees Dee is bij mij in de buurt, daar zullen jullie vast wel eens van gehoord hebben) en vragen om advies. Een toplock is gelukkig makkelijk te vervangen.

Eygen
5 juli 2011, 17:41
Druk eens op een snaar tussen de kam en een tuning peg. Als de snaar ontstemt (en niet terug gaat naar originele stemming) zit je probleem in de kam.
Aangezien het een locking nut is: zit ie wel strak genoeg om de snaren vast te houden?

Xtinct-Dark
5 juli 2011, 17:57
Goeie suggestie. Ik heb dat even met iedere snaar geprobeerd, en ik had verwacht dat de lage E-snaar en de G-snaar dat probleem zouden hebben. De lage E heeft dat niet, maar de G snaar wel, en niet te zuinig. Eén probleem zit hem dus waarschijnlijk in de toplock, maar het verklaart niet dat de lage E-snaar zo zit te etteren.

Xtinct-Dark
5 juli 2011, 18:16
Update: Ik heb hem na het opdrukken van de snaren tussen de toplock en tuning peg opnieuw gestemd, en de toplock knetterhard aangedraaid (bijna m'n inbus gebroken:p) en ben daarna nog eens in de weer gegaan met de whammy bar. Na de eerste keer de bar naar beneden drukken raakt het zootje een klein beetje ontstemd (weer ongeveer 4 Herz) maar blijft daarna stabiel. Ook het indrukken van de snaren tussen de toplock en de tuning pegs heeft nu geen effect meer. Alleen de lage E-snaar blijft instabiel en houdt de problemen.

Terminus
5 juli 2011, 21:40
Update: Ik heb hem na het opdrukken van de snaren tussen de toplock en tuning peg opnieuw gestemd, en de toplock knetterhard aangedraaid (bijna m'n inbus gebroken:p) en ben daarna nog eens in de weer gegaan met de whammy bar. Na de eerste keer de bar naar beneden drukken raakt het zootje een klein beetje ontstemd (weer ongeveer 4 Herz) maar blijft daarna stabiel. Ook het indrukken van de snaren tussen de toplock en de tuning pegs heeft nu geen effect meer. Alleen de lage E-snaar blijft instabiel en houdt de problemen.

Die toplock slijt als je hem hard aandraait, zeker bij goedkope Floyd's. Een permanente oplossing is het dus niet.

Xtinct-Dark
5 juli 2011, 22:14
Dan zal ik hem echt naar de expert moeten brengen en om advies vragen, tenzij iemand nog andere suggesties heeft. Die hoor ik natuurlijk graag.

pasqual
5 juli 2011, 22:34
Om te beginnen zul je de toplock op de goeie hoogte moeten maken want anders krijg je de gitaar nooit goed geïntoneerd. Als je snaren te hoog liggen t.o.v. van je hals aan de kopzijde, wordt het niks met intoneren. Verder als je ondanks een vast gedraaide toplock toch ontstemmings problemen blijft houden, ondervindt je tremelo ( whammy bar? ) waarschijnlijk weerstand op het scharnierpunt ( de studs ). Denk hierbij aan ingesleten messen ( de punten van de tremelo waar de tremelo op scharniert ) of anders komt je tremelo ergens tegen de body aan zodat hij aanloopt, dus weerstand.

De tension waar je eerder over sprak, oftewel de stringretainer: deze heeft wel degelijk een functie: de snaren maken t.o.v. de toplock een hoek naar de tuners. Als de hoek niet scherp genoeg is heeft de snaar een beetje vrije ruimte wat betekent dat als jij de toplock aandraait, de snaar ineens een fractie hoger gestemd is en je dus weer opnieuw kunt beginnen. De stringretainer zorgt ervoor dat de snaren de gewenste hoek maken. En locking tuners zijn zinloos op een gitaar met een toplock. Vervang ze voor een volgende project en zet er gewone op. ( Dit is geen bevel maar een suggestie:crazyhappy: )

Als laatste is het niet echt een probleem als je floyd een fractie scheef gemonteerd is, dit kun je compenseren met het intoneren. Het wordt een ander verhaal als je ver naast de mensuurlengte zit natuurlijk.

Hopelijk weet je wat intoneren is? Zo niet, vraag gerust.

Succes en niet meteen in paniek raken, alles komt goed.....

Xtinct-Dark
5 juli 2011, 22:54
De toplock moet ik inderdaad nog eens verlagen. Ik merk bijvoorbeeld dat de hoge E-snaar in m'n vingers snijdt als ik hem op de lagere fretten druk, en dat is zeker niet goed. Verder begrijp ik niet wat er verkeerd is aan locking-tuners. Ik snap dat het locking mechanisme op die dingen niet nodig is met een toplock, maar baat het niet dan schaadt het niet, toch?

Als je gelijk hebt en de pivot screws zijn al gesleten, dan wordt het denk ik nog een hele toer om nieuwe te vinden. Bij Kees Dee verkochten ze die nauwelijks los.

Even over die string retainer bar: voor het stemmen is dat toch niet nodig? Ik heb gemerkt dat de snaren inderdaad een beetje hoger gestemd raken, vooral de hoogste twee, maar dat valt nog op lossen met de fine tuning screws.

aaronstonebeat
5 juli 2011, 22:58
http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/Xtinct_Dark/2.jpg


Lopen de snaren echt zo steil omhoog vanaf de top lock? Dan moeten ze halverwege de hals toch ongeveer op een kilometer hoogte zitten.

En had je de snaren wel eerst voorgerekt of een weekje ingespeeld?

Dit alles terzijde van wat al eerder is opgemerkt natuurlijk.

pasqual
5 juli 2011, 22:58
geen probleem, het is jouw feest!

Xtinct-Dark
5 juli 2011, 23:06
Nou, een feest is het geenszins, nog niet tenminste.

De snaren heb ik wel voorgerekt. De gitaar heeft meer dan een week met de snaren er op gespannen gezeten voordat ik er serieus op begon te spelen. Wat betreft je opmerking van die snaren die te hoog zitten: daar heb je wel gelijk in. Het is wel lichtelijk overdreven (alhoewel je die kilometer niet letterlijk bedoelt natuurlijk) omdat er nog op te spelen is, maar de actie houdt nog veel te wensen over.

pasqual
5 juli 2011, 23:22
De studs of messen zullen waarschijnlijk niet het probleem zijn, daar zijn ze te nieuw voor maar het is niet uitgesloten, zeker als je vrij ruw je brug hebt lopen verstellen terwijl er al snaren op zaten. Loopt je brug nergens aan tegen de body? Ik zie dat er vrij weinig ruimte zit tussen de brug en de uitsparing?

Xtinct-Dark
6 juli 2011, 09:37
Ik moet bekennen dat ik de screws wel geprobeerd heb aan te draaien terwijl de snaren er al op gespannen waren, maar meer dan een halve slag is me niet gelukt. Het zou me ook sterk lijken als de brug ergens aanloopt. Toen we bezig waren met het uithollen van de gitaar hebben we daar extra aandacht aan besteed, en het teveel aan hout weggefreesd of weggestoken met een beitel. Maar goed, je zou natuurlijk gelijk kunnen hebben, met name als door de spankracht van de snaren de brug een beetje scheef komt te staan. Dat moet dan maar wachten tot over drie weken, want ik ga vandaag op vakantie.

Op het moment lijkt het probleem min of meer verholpen te zijn. De snaren ontstemmen nog wel na wat gewapper met de whammy bar, maar dat is beperkt tot ongeveer 4 Herz. Dat is in ieder geval niet genoeg om direct vals te klinken, maar is het normaal voor een Floyd dat hij niet 100% nauwkeurig op de juiste stemming terugkomt, of moet hij EXACT terugvallen?

Het zou kunnen jullie drie weken lang niks van me horen, maar als het nodig is blaas ik dit topic dan wel nieuw leven in.

Hartelijk dank voor jullie reacties!:crazyhappy:

Basileia
6 juli 2011, 09:45
Ik meen me te herinneren dat forumlid Tho een custom RAN had besteld, die onbespeelbaar bleek. Met het installeren van een retainer bar waren zijn problemen opgelost. Misschien toch eens proberen...

Terminus
6 juli 2011, 11:35
Op het moment lijkt het probleem min of meer verholpen te zijn. De snaren ontstemmen nog wel na wat gewapper met de whammy bar, maar dat is beperkt tot ongeveer 4 Herz. Dat is in ieder geval niet genoeg om direct vals te klinken, maar is het normaal voor een Floyd dat hij niet 100% nauwkeurig op de juiste stemming terugkomt, of moet hij EXACT terugvallen?


En goede Floyd valt altijd precies terug op stemming, dat zit in het ontwerp.

jerome
6 juli 2011, 19:38
Precies!
Dat is nou juist het voordeel van een Floyd dat de gitaar zo goed gestemd blijft met heftig tremelo gebruik.
Mits ie goed is afgesteld natuurlijk...
En uitgebreid snaren rekken als ze nieuw zijn hoeft ook niet met een Floyd.
Ze zijn binnen 5 á 10 minuten spelen /flink benden speel- en optredenklaar