PDA

View Full Version : Lintzaag advies gevraagd



Ike57
4 juli 2011, 11:25
Al een poosje zoek ik op Marktplaats naar een goede 2e hands lintzaag. Qua ruimte kan ik helaas geen grote zaag kwijt. Het zal dus een "tafelmodel" worden die ik op de werkbank of de workmate kwijt kan.
Ik weet dat ik dan beperkingen heb vwb uitlading en maximale hoogte maar daar is mee te leven.

Nu kom ik diverse merken tegen: Ferm, Dewalt, Metabo etc.
Heeft iemand ervaring met deze merken / (tafel)modellen?
Waar moet ik speciaal op letten? Zijn er merken die aan te raden of juist af te raden zijn?

Alvast bedankt voor evt. adviezen!

grizzly
4 juli 2011, 18:15
Ik heb een Ferm tafel model staan. http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Shop-Tools/IMG5114/284038962_yJmi8-M.jpg
Doet het wel aardig als je niet te veel eisend bent.
Wel redelijk wat speling op de onderdelen. Daar is de prijs dan ook naar.
Zit in de zelfde orde van grote als de kleine Einhell van 99Euro op marktplaats.

Sinds kort heb ik een grote Lintzaag gekocht en toch houd ik de Ferm er bij, want het is handig om niet steeds bladen te hoeven verwisselen.
Er zit nu een metaalzaagblad op, waarmee ik prima aluminium en plexi mallen kan zagen.
Daar is het een prima ding voor en ik ben er dus nog wel tevreden mee.
2de hands makkelijk onder de 75 Euro. Voor dat bedrag zou ik eerder gaan voor de 99 van Einhell nieuw ipv 2de hands.

Als het mijn enige zaag zou zijn, zou ik nu toch iets meer uitgeven voor een A-merk lintzaag.

fransoos
4 juli 2011, 18:51
Hallo Ike,

Gebruik zelf de Einhell en, net zoals grizzly al aangeeft, als je niet te hoge eisen stelt dan is dit een redelijk lintzaagje. De uitval is 18cm; de dikte tot ongeveer 8cm. Ik zaag er oa de omtrek van een PRS-kloon mee uit. Voor- en achterkanten voor een akoestische gitaar en de halzen. Zelfs ebben balkjes van 50x50mm is geen probleem. Mits je het met beleid en geduld doet.

Voor de prijs is het een leuk zaagje.
(bestel er wel meteen een aantal zaagbladen extra )

Ike57
4 juli 2011, 23:29
Bedankt mannen!

Het is allemaal wat snel gegaan. Ik moest vanavond plotseling richting Zwolle en er stond één te koop op Marktplaats. Dus die heb ik gekocht zonder jullie adviezen af te wachten - Sorry!!

Het is deze geworden. Even een foto van internet geplukt want ik mijn "hok" is het nu moeilijk foto's maken.

http://www.atgp.nl/eigengitaar/ferm.jpg

De Ferm FLZ 360
- 375 Watt
- maximale zaagdikte 143 mm
- uitlading 360 mm
- zaaghoek 0 - 45 graden
- zaagtafel 400 x 400 mm

Het apparaat is niet nieuw, maar het is nooit gebruikt en dat zie je ook. Hij ziet eruit als nieuw.
Er zullen best wel betere lintzagen zijn maar om te beginnen lijkt me dit best een leuk ding.

Morgen maar eens kijken hoe het werkt :)

BLUEWEY
5 juli 2011, 02:38
veel plezier & suc6 ermee, Ike !

even 'n brutaal vraagje...; wat jij betaald hebbe voor dit leuke dingetje ?

moet ik ook nog es eentje hebbe :) ben nie zo'n handzaag liefhebber...

Ike57
5 juli 2011, 07:53
Thanks Blue!
Ik heb er 80 euro voor betaald.

fransoos
5 juli 2011, 15:21
Thanks Blue!
Ik heb er 80 euro voor betaald.

Goeie deal Ike; ga je veel plezier van hebben. Succes.

BLUEWEY
6 juli 2011, 00:42
Thanks Blue!
Ik heb er 80 euro voor betaald.

Poffedikkie Ike, is idd een schappelijke prijs. Proficiat !
Ben jij je stiekempjes aan het voorbereiden voor een bouw project...?? > kolomboor..., lintzaag.., > bouw project... :soinnocent: ???

Ike57
6 juli 2011, 12:36
Poffedikkie Ike, is idd een schappelijke prijs. Proficiat !
Ben jij je stiekempjes aan het voorbereiden voor een bouw project...?? > kolomboor..., lintzaag.., > bouw project... :soinnocent: ???

Nou ja, 't is natuurlijk niet helemaal het eerste project. Ik heb een tijdje de beschikking gehad over enig gereedschap van een kennis die, in verband met een verhuizing, geen ruimte had. Nu heeft hij zelf weer een schuur/werkplaats en moest ik - uiteraard - het gereedschap / de machines weer inleveren :(

Dus, langzaamaan zelf maar aan het kopen geslagen :seriousf:

INOXROX
10 juli 2011, 09:48
@Ike - sorry man , niet om je ziek te maken maar ik las je topic te laat .
Ik heb nog een Metabo staande lintzaag ( met demontabele voet ) staan waar ik niets mee doe . Werkend , ongekeurd dat wel . En op 380 . Heb je er nog wat aan ?
Heb je er alsnog interesse in , dan mag je 'm van mij zo hebben . Moet je wel voor het vervoer zorgen ... Laat maar weten .. gr. Job

Ike57
10 juli 2011, 16:05
Ik had deze reactie inderdaad nog niet gezien Job (in antwoord op je opmerking bij het Ukulele topic). Even over het hoofd gezien.

Wat ben ik nu, van één kant, blij dat ik niet de beschikking heb over 380 V in mijn "werkplaats" ander had ik de P ingehad dat ik er al één had gekocht :D .

Geweldig dit aanbod :makeup: maar ik kan er helaas niets mee. Ik ben veroordeeld tot 230 V. Misschien kun je er iemand anders een plezier mee doen!?

INOXROX
10 juli 2011, 16:55
No worries ...
Als je een suggestie hebt waar ie goed terecht komt , laat maar weten. Middels een PM tegen die tijd natuurlijk .
Succes met de bouw ! @ Mod - sorry : nog meer off topic !

Als ie 'goed' terechtkomt , is 't ok ...