PDA

View Full Version : 50's wiring, waarom wel/niet?



Tristan
4 juli 2011, 02:49
Kerels,

Zoals jullie misschien al weten zijn de nieuwe RS Fralin PAF's, en RS Guitarworks Premium Vintage pots en caps voor mijn ES335 binnen, maar nu rest mij nog de vraag hoe alles aangesloten moet worden?
Ik heb her en der flink gezocht, maar alleen rookgordijnen gevonden betreffende de zogeheten 50's wiring en ik begrijp er echt werkelijk geen zak van.

Het enige dat ik me kan herinneren is dat de Les Paul van Emiel (E-J als ik het goed heb) op de minimeeting in Schiedam een tijd geleden een vrij vreemde wiring had waarin op sommige punten het geluid wel weg leek te vallen en rare cocked wah achtige klanken leek te geven of iets dergelijks en ik vraag me af of dit misschien de 50's wiring geweest zou kunnen zijn?
Met modern wiring is dit zeker niet het geval, dat weet ik wel.

Het gaat hier natuurlijk om een ES335 dus het moet meteen goed zijn, vandaar dat ik het vraag, ik zou eigenlijk wel de 50's wiring willen proberen gezien de hallelujah verhalen erover, maar als ik van dat soort verschijnselen krijg als in Emiel zijn gitaar dan doe ik het liever niet (no offence).

Even terzijde, Mitch, hoe heb jij de wiring in jouw Les Paul met de RS Fralin PAF's en welke pots en caps heb je erin zitten?

Pepe
4 juli 2011, 06:10
Een 50's wiring geeft je geen verlies van hoge tonen bij het terugdraaien van de volumeknop. Gebruikelijk is om een weerstand op je tone te solderen om een gelijkmatige werking te behouden. Anders krijg je een ingebouwde wah wah.

Orpheo
4 juli 2011, 08:46
je kan 50ies wiring voor je tone, en 50ie wiring voor je volume hebben. voor de tone is het dat je condensator op de uitgang staat, en niet op de ingang van de volumepot, en voor je volume is het dat je signaal van het element op de middenpoot staat,e n output op de buitenpoot, in plaats van andersom. het behoudt je hoog, maar ik heb altijd problemen met doorbloeden; als de toggle op de brugpositie zit, heeft de halsvolumepot toch effect, en daar ging dus wat mis :P ik weet niet wat het probleem nu concreet was (kan aan meerdere dingen gelegen hebben) maar ikh eb 't daarna omgedraaid naar 'gewoon'. 50ies-tone wiring vond ik wel ok, maar niet een grote stap naar voren. eerder een stap opzij, als je snapt wat ik bedoel.

Mitch
4 juli 2011, 09:56
Met moderne wiring zijn toon en volume meer onafhankelijk van elkaar heb ik de indruk, mits er een treble bleed truukje op zit.
Dat gevalletje van Emiel was volgens mij inderdaad een poging tot 50s wiring maar zonder het door Pepe genoemde weerstandje, met de wah-achtige taferelen als gevolg.
In mijn LP zit gewoon standaard spul. Ik heb volgens mij alleen de volumepots laten vervangen omdat die belachelijk zwaar draaiden, was heel onpraktisch. Ik heb nog wel mooie PIO caps klaar liggen, maar ja, ik heb nu niks te klagen, dus ik bewaar ze nog maar effe.

Tristan
4 juli 2011, 10:04
@Pepe:
Zover was ik al wel, caps heb ik ook, een volledige RS Guitarworks set.
Overigens is niet iedereen het ermee eens, met de volume tussen 8 en 10 schijnt het wel helderder te klinken, maar daaronder hebben sommigen last van een significante volumedrop als ik alles goed gelezen heb.

@Orpheo:
Dat zijn dus precies die dingen waar ik geen reet van begrijp.
Uit sommige verhalen die ik gelezen heb, heb ik wel begrepen dat soms ook een 50's wiring maar dan met onafhankelijke volumepots wordt toegepast, maar dat zou het effect van de 50's wiring dan weer voor een groot deel teniet doen.
Wat ik in ieder geval niet wil is dat de regelaars van het halselement ook het brugelement gaan beinvloeden en vice versa of iets dergelijks, dat vind ik niks.
Wat is het verschil in klank dan volgens jou, warmer, helderder, meer of minder middengebied?

@Mitch:
Dus in jouw Les Paul zit ook gewoon modern wiring als ik het goed begrijp?
Begrijp ik het nou niet goed, Pepe en jij bedoelen toch gewoon een tone cap of niet, die zit er toch altijd in?
Even voor de duidelijkheid, ik heb dus twee caps, voor iedere tonepot eentje, of zijn die voor de volumepot, ik begrijp er alweer helemaal geen snars meer van (sorry jongens, ik ben geen techneut).

Mitch
4 juli 2011, 10:14
Ik heb 'm nu niet hier liggen, maar als ik het goed heb zit in de LP ook gewoon een tone cap. Niet de treblebleed die ik op de meeste gitaren wel heb zitten, de LP had het niet nodig.
Maar inderdaad gewoon de huidige standaard, 'modern' wiring.

Little Jay
4 juli 2011, 10:30
Deze al gezien?

http://www.dominocs.com/AshBassGuitar/WireLibrary-Gibson.html

Ok, zegt nog niks over het waarom wel of niet natuurlijk. Maar op het Les Paul forum wordt daar wel het één en ander over bediscussieerd, heb daar wel eens zitten lezen. Deze vond ik zo snel even: http://www.mylespaul.com/forums/tonefreaks/134740-greeny-50s-wiring-q.html

E-J
4 juli 2011, 11:17
Tristan, baseer je bevindingen met '50s wiring niet op de Les Paul die ik toen had, er klopte duidelijk iets niet aan dat ding :)

De verschillen zijn klein maar merkbaar. De '50s geeft een tikkeltje meer hoog en de relatie tussen de volume-en toonpotmeters is anders. De modern wiring geeft de potmeters een mooier, geleidelijker verloop maar met de '50s wiring kun je meer klankvariaties uit je gitaar halen (moeilijk uit te leggen, moet je proberen).

Naar ik meen heeft die RS Guitarworks kit speciale volumepotmeters met een geleidelijker verloop. Hij doet dus de flinke volumeboost tussen 8-10 ( een kenmerk van de '50s wiring) een beetje teniet.

Ik zou zowel de '50s als moderne manier van bedrading proberen, aan die potmeters pielen clean en met oversturing en kijken welke je het beste ligt. Er ook nog genoeg hybriden mocht je meer willen...

Orpheo
4 juli 2011, 11:34
Ik vind dat pickuphot op midden ipv buitenkant wat meer power heeft, wat puurder.maar ik erger me aan het gedrag van de halspupvolumepot.althans,op die bewuste gitaar.het kan vast anders, maar ik had geen zin om me daar verder mee te vermoeien...

Tristan
5 juli 2011, 16:15
Thanks gasten! :)
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar als die RS set speciaal aangepast is op 50's wiring dan laat ik het waarschijnlijk zo maar erin zetten, hoewel ik vermoed dat modern wiring me misschien toch beter zal liggen.
Maar goed, het is ook allemaal geen ramp want ik gebruik de volume en tone controls bijna nooit, ik gebruik liever mijn volumepedaal en/of aanslagtechniek.
Nu begrijp ik in ieder geval iets beter hoe het zit.

Tristan
5 juli 2011, 20:53
@E-J en iedereen:
Ik las in een ander topic dat jij Faber hardware op je Les Paul gezet hebt, heb je die locking set en zo ja ben je hier tevreden over?
Ik lees her en der dat Faber toch wel beter moet zijn dan TonePros, maar de TonePros AVR-II heeft een grotere intonatie range t.o.v. de originele ABR brug, weet jij of de Faber dit ook heeft?
Ik vraag het omdat ik nu een Nashville brug op de vintage studs heb zitten en dat zit niet zo strak, maar met de ABR brug kreeg de gitaarbouwer mijn ES335 niet 100% geintoneerd op de lage E, zelfs niet met het omdraaien van het zadeltje.

E-J
5 juli 2011, 21:25
@E-J en iedereen:
Ik las in een ander topic dat jij Faber hardware op je Les Paul gezet hebt, heb je die locking set en zo ja ben je hier tevreden over?
Ik lees her en der dat Faber toch wel beter moet zijn dan TonePros, maar de TonePros AVR-II heeft een grotere intonatie range t.o.v. de originele ABR brug, weet jij of de Faber dit ook heeft?
Ik vraag het omdat ik nu een Nashville brug op de vintage studs heb zitten en dat zit niet zo strak, maar met de ABR brug kreeg de gitaarbouwer mijn ES335 niet 100% geintoneerd op de lage E, zelfs niet met het omdraaien van het zadeltje.

De Les Paul die ik op de laatste meeting mee had is inmiddels verkocht, ik heb in april een oude Tokai gekocht die bij aankoop toevallig ook dezelfde Faber locking kit erop had.

Er zit een ABR achtige brug op dus meer intonatie ruimte dan een Nashville heb je zeker niet. Het is de oude Faber brug waarbij je de zadeltjes niet kunt omdraaien, desondanks heb ik geen last van intonatieproblemen. Ik heb eens ergens gelezen dat de afstelling van je gitaar ook de intonatie kan beïnvloeden, geen flauw idee of dit waar is?

De Faber kit levert t.o.v. de standaard Nashville hardware wel een iets ander geluid op, helderder, misschien gebalanceerder als ook 'ouderwetser', maar daarmee niet per sé beter. Het is vooral de combinatie van het aluminium staartstuk die 'gelocked' wordt (net zoals de brug) die het geluid en de resonantie beïnvloedt. Ik denk nochtans niet dat er veel verschil zal zijn tussen Faber en Tonelock...

Tristan
6 juli 2011, 06:04
TonePros bedoel je waarschijnlijk?
Dat heldere is bekend van het aluminium staartstuk, ik ben in eerste instantie niet van plan om daarvoor te gaan, maar gewoon voor de brug en eventueel de locking studs voor het tailpiece.
Of denk jij dat met name het locken de klank beinvloedt, en hoe is de sustain?

Het is niet zozeer de intonatie van de hele gitaar als wel dat de lage E met de setup en snaren die ik op mijn ES335 wil hebben net niet laag genoeg kan worden ingesteld op een gewone Gibson ABR brug.
Daarom heb ik nu dus die Nashville erop zitten, maar de TonePros schijnt met de AVR-II dat probleem opgelost te hebben, hij heeft een net iets grotere range, en ik vraag me af of de Faber dat ook heeft.

Cool dat je nu een Tokai hebt gevonden, beviel je Les Paul uiteindelijk toch niet helemaal, qua resonantie was het wel een goede gitaar?

E-J
6 juli 2011, 15:05
TonePros bedoel je waarschijnlijk?
Dat heldere is bekend van het aluminium staartstuk, ik ben in eerste instantie niet van plan om daarvoor te gaan, maar gewoon voor de brug en eventueel de locking studs voor het tailpiece.
Of denk jij dat met name het locken de klank beinvloedt, en hoe is de sustain?

Het is niet zozeer de intonatie van de hele gitaar als wel dat de lage E met de setup en snaren die ik op mijn ES335 wil hebben net niet laag genoeg kan worden ingesteld op een gewone Gibson ABR brug.
Daarom heb ik nu dus die Nashville erop zitten, maar de TonePros schijnt met de AVR-II dat probleem opgelost te hebben, hij heeft een net iets grotere range, en ik vraag me af of de Faber dat ook heeft.

Cool dat je nu een Tokai hebt gevonden, beviel je Les Paul uiteindelijk toch niet helemaal, qua resonantie was het wel een goede gitaar?

Bij Faber zet je het staartstuk vast tussen de bout en een ringetje waardoor de boel meer contact heeft met de body. De gitaar lijkt hierdoor meer te resoneren. Mijn ex-Gibson werd er een behoorlijk andere gitaar door... akoestisch véél luider.

De Faber heeft dezelfde range als een ABR brug, minder dan een Nashville dus. Wat intonatie betreft ga je er zeker niet op vooruit. Ik vond dit plaatje:

http://www.michaelkey.com/gear/faber_vs_stock1.jpg
(links Faber, rechts Gibson Nashville)

Mijn Gibson was een prima gitaar (vooral nadat 'ie eindelijk degelijk afgesteld was) maar hij was het net niet.. de Tokai is een klasse beter! :)

Tristan
8 juli 2011, 02:54
Bedankt!
Weet jij toevallig of de Faber brug ook op de vintage posts (dus niet de Nashville posts) past?
Idem dito voor de Faber studs, passen die in de vintage stud gaten?
Het klinkt voor mij allemaal wel als een goede upgrade, de prijzen vallen me ook mee.

E-J
8 juli 2011, 11:36
Het beste kun je daarover even met de Europese dealer, tokaiguitar.de, praten. Gottfried kan je daar alles over vertellen. Er zijn verschillende Faber bruggen, ik had toentertijd de verkeerde gekregen voor mijn Gibson, paste net niet. Gemaild en prompt kreeg ik een andere :).

Hier kun je alle Faber hardware vinden:
http://www.tokaiguitar.de/xtcommerce/index.php?cat=c29_Guitar-Parts.html

Je kunt naast een glimmende en verouderde ook niet-glimmende hardware bestellen. Staat vast mooi met je RS Fralin PAF's...

Ga je toch voor Faber, ondanks dat je dan minder ruimte voor intonatie hebt?