PDA

View Full Version : Dave Grohl, welke overdrive/dist/fuzz pedaal??



Rooker
3 juli 2011, 20:04
Ik wil Foofighters covers gaan spelen en wil graag weten welke overdrive/fuzz distortion pedaal hij gebruikt of veel kenmerken van zijn sound heeft. Heb zelf ook aal gesnuffeld en kom alleen op de pro co ratt. Tijdens optredens schijnt hij zijn scheur uit een Mesa te halen en clean uit een Vox, deze bijde niet tot mijn beschikking. kunnen jullie mij helpen:???:

Greasemouth
3 juli 2011, 20:17
misschien heb je hier iets aan?

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/78-foo-fighters-dave-grohls-guitar-gear-rig-and-equipment

Brum
3 juli 2011, 20:41
Het Foo Fighters geluid is sowieso al niet van één gitarist, laat staan dat het je lukt met enkel een distortion pedaal. Neem gewoon een lekker scheurgeluid en speel daarmee je Foo Fighters covers is mijn advies. De klank in je hoofd ga je echt nooit halen.

Komt ook bij dat een distortion pedaal ook op elke versterker weer anders klinkt.

RoelSmoel
3 juli 2011, 20:45
10x fout..

Dave haalt zijn oversturing uit zijn versterkers, een Custom Audio Amplifiers voor de oversturing en een Tonemaster (?) voor de clean.
Hiervoor hebben ze Mesa Boogie Roadkings gebruikt, en daarvoor meen ik de Mesa Rectifier - Vox setup.
Eigenlijk zou een pedaal wat een Marshall die flink over de zeik gaat simuleert voldoende moeten zijn.
Met mijn MXR '78 Custom Badass distortion krijg ik dat geluid met gemak, misschien een optie.
Deze jaag ik trouwens over een Fender Hotrod Deluxe II, geluid bevalt me erg goed!

Tankman
3 juli 2011, 20:47
Grappig...kreeg van de week een mailtje vanuit Peavey dat Dave Grohl nu ook op 6505's gaat spelen...Ach..het zal allemaal wel. Klinken als hem zal je toch nooit.

RoelSmoel
3 juli 2011, 20:59
Grappig...kreeg van de week een mailtje vanuit Peavey dat Dave Grohl nu ook op 6505's gaat spelen...Ach..het zal allemaal wel. Klinken als hem zal je toch nooit.

Van die mail hoorde ik inderdaad:)
Da's toch echt Pat Smear die op 6505+ speelt:chicken:

Maar ik blijf erbij, voor mijn gevoel, Foo Fighters sound = Marshall die flink over de zeik gaat:D

Rooker
3 juli 2011, 21:01
Grappig...kreeg van de week een mailtje vanuit Peavey dat Dave Grohl nu ook op 6505's gaat spelen...Ach..het zal allemaal wel. Klinken als hem zal je toch nooit.

He,, ik speel op een vk100 top, dus kwa merk zit ik al goed:chicken:.

Serieus, ik heb nu een distortion factory van digitech. Met dit pedaal kan ik 7 amp mogelijkheden instellen. Maar je raad het al, geen een goede. Dus ben nu op zoek naar een distortion a la Foo Fighters. En wat ik dan typerend vind is dat het een hele strakke oversturing is die toch de dynamiek per onafhankelijke snaar bewaard.

Kunnen julie me nu verder helpen?

Brum
3 juli 2011, 21:04
10x fout..

Dave haalt zijn oversturing uit zijn versterkers, een Custom Audio Amplifiers voor de oversturing en een Tonemaster (?) voor de clean.
Hiervoor hebben ze Mesa Boogie Roadkings gebruikt, en daarvoor meen ik de Mesa Rectifier - Vox setup.
Eigenlijk zou een pedaal wat een Marshall die flink over de zeik gaat simuleert voldoende moeten zijn.
Met mijn MXR '78 Custom Badass distortion krijg ik dat geluid met gemak, misschien een optie.
Deze jaag ik trouwens over een Fender Hotrod Deluxe II, geluid bevalt me erg goed!

Tien keer fout nog wel, nou nou.:seriousf:

Ik wilde vroeger ook altijd het geluid van m'n helden nabootsen. Allicht, een eigen geluid is er nog niet en die van de helden zijn natuurlijk altijd goed. Uiteindelijk kom je er achter dat je, al je aankopen ten spijt, er niet mee komt. Da's ook niet zo gek, tenzij je een studio geluid kunt nabootsen van meerdere lagen en in dit geval, meerdere gitaristen, die elkaar aanvullen om tot dat dikke geluid te komen.

Het Foo Fighters geluid, ik kan me niet zo goed voorstellen dat je dat met gemak gaat redden met een Fender Hotrod Deluxe en een MXR '78 Custom Bad Ass pedaal. Dat je er een geweldig geluid uit haalt geloof ik direct, over smaak valt niet te twisten (hoewel ik het vaak probeer met mijn vriendin, wanneer ik weer Nick & Simon moet aanhoren:crazyhappy: ).

RoelSmoel
3 juli 2011, 21:09
Even verbeteren dan.. Als enkele gitarist als een van hen klinken, in dit geval Chris Shifflet, ik kom ermee in de buurt, zo klinken ga ik nooit, was ook niet mijn insteek toen ik het pedaal en die versterker kocht, maar gewoon een goede cleane versterker als basis en daar een scheurpedaal overheen gooien.
Die MXR gaf mij het geluid dat ik voor ogen had, vet, kan flink oversturen maar toch helder.

't was trouwens niet op jou gericht, Brum, maar op de TS:) Ook niet in de negatieve zin..

Tankman
3 juli 2011, 23:29
Van die mail hoorde ik inderdaad:)
Da's toch echt Pat Smear die op 6505+ speelt:chicken:

Maar ik blijf erbij, voor mijn gevoel, Foo Fighters sound = Marshall die flink over de zeik gaat:D

Er stond in die mail toch echt dat hij, naast Pat Smear nu ook op 6505's gaat spelen. Het zal allemaal wel.

Mijn aanpak met dit soort gevallen is om gewoon een sound te ontwikkelen waar ik zel tevreden mee ben en daarmee speel ik van alles. Ik speel momenteel bijvoorbeeld diverse covers met mijn band, en dat doe ik allemaal met de 2 kanalen van amp, een wah en een phaser. Meer niet. Klinkt ideaal!

Rooker
3 juli 2011, 23:46
Er stond in die mail toch echt dat hij, naast Pat Smear nu ook op 6505's gaat spelen. Het zal allemaal wel.

Mijn aanpak met dit soort gevallen is om gewoon een sound te ontwikkelen waar ik zel tevreden mee ben en daarmee speel ik van alles. Ik speel momenteel bijvoorbeeld diverse covers met mijn band, en dat doe ik allemaal met de 2 kanalen van amp, een wah en een phaser. Meer niet. Klinkt ideaal!

Dat is ook waar ik naartoe wil. Heb nu zeg maar wat pedalen die ooit een miskoop zijn geweesd. Ik ben nu opzoek naar een allround distortion pedaal waar ik onderandere Foo fighters mee zal coveren. Voordat ii verdwaal in de weereld van de pedalen vraag ik hier om raad.
Ik ben dus op zoek naar een pedaal dat lekker scheurt maar waar ik wel goed accoorden kan spelen. Niet dat mijn accoorden een brij worden.

Tankman
3 juli 2011, 23:54
Ik vind de Blackstar HT-Dist een erg mooi scheurpedaal. Voor jouw doeleinde zou ik dan de HT-Dual nemen. Deze zou ik dan op het clean kanaal van je amp gebruiken.

Aan de andere kant ken ik de VK100 Head best goed en weet ik dat die best wel strak kan klinken en erg veelzijdig is. Zou je niet beter even goed met de kanalen van je versterker kunnen gaan kloten? Ik denk dat je daar al een heel mooi resultaat uit kan halen.

Terminus
4 juli 2011, 00:49
10x fout..

Dave haalt zijn oversturing uit zijn versterkers, een Custom Audio Amplifiers voor de oversturing en een Tonemaster (?) voor de clean.
Hiervoor hebben ze Mesa Boogie Roadkings gebruikt, en daarvoor meen ik de Mesa Rectifier - Vox setup.
Eigenlijk zou een pedaal wat een Marshall die flink over de zeik gaat simuleert voldoende moeten zijn.
Met mijn MXR '78 Custom Badass distortion krijg ik dat geluid met gemak, misschien een optie.
Deze jaag ik trouwens over een Fender Hotrod Deluxe II, geluid bevalt me erg goed!

Wat hij nu gebruikt weet ik niet (Smear speelt inmiddels al 6505's, hoor je ook op de nieuwe plaat en zie je in de live filmpjes). In ieder geval was de tweede plaat met Rectifiers opgenomen en de derde vooral met AC30's. Eigenlijk vind ik TCATS veruit de beste tone van FF dus verder dan dat heb ik het nooit onderzocht. In live filmpjes van rond 2007 of zo speelden ze allemaal Roadkings.

Echt 'het' FF geluid is er dus niet, zeker als je de Triple Recto tone met die van de AC30's vergelijkt.

Bernardduur
4 juli 2011, 08:09
Als ik goed graaf kan ik me herinneren dat de eerste 2 albums opgenomen waren met een Vox AC30 en een Rat pedaal....... ze hadden verschillende rat pedalen die ze gebruikten om per nummer een andere feeling te geven.

schizo910
4 juli 2011, 10:34
Als wij gitaristen het hebben over 'het geluid van' dan bedoelen we 9 v.d. 10 keer het geluid van de albums. Dit geluid is zelfs bij de artiesten anders dan het live geluid, sterker nog, ik heb een heleboel bandjes meer dan 1 keer gezien en ze klonken telkens anders. Een zaal klinkt anders, de PA klinkt anders, buitenlandse acts huren vaak hun versterkers en zelfs als dat dezelfde zijn die ze altijd gebruiken klinkt elke versterker anders.

Tel daarbij op dat onze helden vaak net als ons enorme GAS aanvallen hebben en dat hun gear ook continue verandert.

Het laatste cliché: het zit hem ook in de vingers. Laat Grohl op een AC30 spelen en het klinkt anders dan als wij over diezelfde gear spelen.

Kortom, zoek een goed scheurpedaal dat goed klinkt bij jouw spel, jouw amp en jouw gitaar... En die vind je door veel uit te proberen; bij voorkeur over je eigen spul.

Terminus
4 juli 2011, 11:36
Als ik goed graaf kan ik me herinneren dat de eerste 2 albums opgenomen waren met een Vox AC30 en een Rat pedaal....... ze hadden verschillende rat pedalen die ze gebruikten om per nummer een andere feeling te geven.

Volgens dit interview is dat het derde album pas:
http://www.fooarchive.com/features/guitarplayer99.htm

Hij zegt daar niet expliciet dat hij Recto's heeft gebruikt op TCATS maar wel dat hij pas AC30's is gaan gebruiken voor die plaat.
http://www.fooarchive.com/features/guitarone99.htm
Hier bevestigt hij Triple Recto's te hebben gebruikt voor TCATS en voor Nothing left AC30's en een RAT. Op Nothing Left zijn hier en daar ook wat andere versterkers gebruikt.

EDIT: oh ik lees net http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=719874
Eerste plaat was blijkbaar wel AC30 met RATs.

Maar die twee geluiden liggen zo ver uit elkaar dat vrijwel elke medium gain distortion wel een Foo Fighters geluid kan doen.

Rooker
4 juli 2011, 16:06
He,, allemaal erg bedankt zover voor de bijdrage!!

Terminus: In eerdere posts geef ik al een beetje aan dat ik niet precies hetzelfde hoef te klinken. Ik zoek een distortion waar ik FF mee kan coveren maar die eigenlijk allround is.
Nu gebruik ik een Digitech distortionfactorie. Dit is kwalitatief mi iets minder als Boss. Tenminste Hij moet op max volume gedraaid worden om met mijn boss pedaaltje mee te komen. Ik wil nu dus een kwalitatief iets betere ( misschien wel de Blackstar dual als dat iets voor mij mocht zijn.

Tankman: Ik heb de amp 2e hands gekocht en er zit een lekkere scheur in. Al vind ik die iets te vintage voor FF. Maar misschien moet ik hem nog beter leren kennen. Ook treden we wel eens op als bijv komende augustes 2x dat ik de amp niet mee kan neemen omdat de backline er al staat. Een goed scheurkastje is voor mij dan heel handig.
:ok:

Rewind
4 juli 2011, 22:12
Misschien een gekke reactie, maar ik kom er dicht in de buurt met een Hughes & kettner Warpfactor. Niet heel veelzijdig pedaal, maar krijg er toch een lekkere distortion uit die wel dat amerikaanse geluid heeft. Koop je tegenwoordig al voor 15 eu ofzo. Ik ben zelf zelfs aan t kijken voor een reserve, omdat ik het zo'n lekker pedaal vind.

Toaster
5 juli 2011, 08:15
Als wij gitaristen het hebben over 'het geluid van' dan bedoelen we 9 v.d. 10 keer het geluid van de albums. Dit geluid is zelfs bij de artiesten anders dan het live geluid, sterker nog, ik heb een heleboel bandjes meer dan 1 keer gezien en ze klonken telkens anders. Een zaal klinkt anders, de PA klinkt anders, buitenlandse acts huren vaak hun versterkers en zelfs als dat dezelfde zijn die ze altijd gebruiken klinkt elke versterker anders.

Tel daarbij op dat onze helden vaak net als ons enorme GAS aanvallen hebben en dat hun gear ook continue verandert.

Het laatste cliché: het zit hem ook in de vingers. Laat Grohl op een AC30 spelen en het klinkt anders dan als wij over diezelfde gear spelen.

Kortom, zoek een goed scheurpedaal dat goed klinkt bij jouw spel, jouw amp en jouw gitaar... En die vind je door veel uit te proberen; bij voorkeur over je eigen spul.


+1 !!!
Het studiogeluid is eigenlijk niet eens het geluid van de versterker. Het wordt beïnvloed door type microfoons, plaatsing van de microfoons, preamps eindmodulatie enz.
Mastering zelfs trouwens.

Ik heb wel eens een uur staan te kutten in een studio om mijn Marshall als een Marshall te laten klinken.

Kim Wilson
5 juli 2011, 08:41
Hughes & Kettner heeft ook nog de Tube Factor. Enorm lomp pedaal met twee kanalen. Te gekke sound, misschien is dat wat. Tweedehands kun je daar nog wel eens geschikt aan komen.

Adro
5 juli 2011, 09:03
ik heb een OCD-clone van Joyo pedals... erg goedkoop, maar veel waar voor dat geld.. geloof me, met een OCD (of clone) kom je echt al een eind in de buurt.... zet er nog bijvoorbeeld nog een Cruchbox achter en je heb een bunch o' sounds die dicht in de buurt komen bij de FF-sound. ik speel trouwens over een Hot Rod Deluxe. De sound helemaal nabootsen lukt je toch niet, maar het leuke is wel dat je je eigen geluid maakt die voor jou vet klinkt...

Rooker
5 juli 2011, 10:35
Allemaal weer bedankt voor de bijdrage.

Heb zelf ook nog zitten snuffellen.

Ik vind 4 pedalen erg mooi klinken in soundclips op youtube:

Hardwire sc valve reactor. Erg mooie distortion!! (met les paul)

Fulltone Catalyst. Erg mooi distortion, je hoort heel goed de onafhankelijke snaren en is heel gevoelig voor volumepod. (Met strat)

VS Jekyll en hyde: Ook een mooie strakke distortion. Door al zijn mogelijkheden misschien weer te ingewikkeld omdat hij waarschijnlijk voor max. 1 á 2 verschillende sounds gaat worden gebruikt.

Proco Rat II: Gewoon een welbekende erg goede distortion maar misschien een beetje te high gane, vooral met mijn les paul. Of klets ik onzin?

Is er iemand die hier in kan advieseren??
:hide:ohoh ben al langzaam aan het verdwalen.

saculcabbie
5 juli 2011, 10:57
Als je op youtube zoekt naar "dave grohl the pretender" komt er een filmpje met alleen het gitaargeluid van dave grohl, (wat ik overigens ook ubervet vind) maar daar kun je mischien wat mee

Rooker
5 juli 2011, 12:40
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/009.jpg
Dit is trouwens mijn board nu. Van de week even geklust. Zoals je kunt zien zijn bepaalde dingen nog aan verandering verbetering toe!! Misschien dat mensen dit nog kan helpen voor advies. Of dat iemand ziet dat iets totaal verkeerd staat ingesteld ofzo:)

driftkop
5 juli 2011, 14:36
99% van je publiek zal het waarschijnlijk aan hun reet roesten of je het geluid van FF exact kan nabootsen. Zolang ze het nummer maar herkennen en de band goed klinkt, dan zijn ze blij, kopen ze nog een biertje en is de uitbater ook weer blij.

Maw, staar je niet te veel blind op het bereiken van een exacte kopie van het FF geluid. Dat is frustrerend en kost een hoop geld. Gewoon een lekkere scheur is meer dan voldoende voor jouw doel.

RoelSmoel
5 juli 2011, 15:13
http://www.youtube.com/watch?v=XJ4LxNO_CY4
http://dl.dropbox.com/u/33675491/Walk.mp3

Beiden van eigen hand.
Misschien heb je er wat aan.. De tweede is trouwens het pedaal over een AC30 simulatie.

Rewind
5 juli 2011, 18:07
Hughes & Kettner heeft ook nog de Tube Factor. Enorm lomp pedaal met twee kanalen. Te gekke sound, misschien is dat wat. Tweedehands kun je daar nog wel eens geschikt aan komen.

Heb ik ook, erg lekker en is m'n main overdrive, maar voor FF schakel ik 'm over naar de WF

Rooker
5 juli 2011, 19:31
http://www.youtube.com/watch?v=XJ4LxNO_CY4
http://dl.dropbox.com/u/33675491/Walk.mp3

Beiden van eigen hand.
Misschien heb je er wat aan.. De tweede is trouwens het pedaal over een AC30 simulatie.

Oehh Roelsmoel die klinkt idd erg lekker en ook veelzijdig. Thnx, deze ga ik ook meenemen.

Brum
5 juli 2011, 20:36
Proco Rat II: Gewoon een welbekende erg goede distortion maar misschien een beetje te high gane, vooral met mijn les paul. Of klets ik onzin?

Ja redelijke onzin. Een Rat is juist redelijk veelzijdig en van de bekendere scheurpedalen nu juist niet zo extreem high gain. Kan van een lichte drive, tot vloeiende leads en een ranzig geluid, bijna fuzz-like, het zit er allemaal in. Tubescreamer ervoor en je hebt een hele strakke, maar volle scheur.

Mr. Dynamite
5 juli 2011, 20:43
Zoek gewoon een lekkere overdrive, maakt allemaal niet zo heel veel uit. Vind niet dat ze een heel identieke sound hebben ofzo. Als je gewoon een mooie drive hebt klinkt het prima ;)

qwertyuiop
5 juli 2011, 20:50
Ja redelijke onzin. Een Rat is juist redelijk veelzijdig en van de bekendere scheurpedalen nu juist niet zo extreem high gain. Kan van een lichte drive, tot vloeiende leads en een ranzig geluid, bijna fuzz-like, het zit er allemaal in. Tubescreamer ervoor en je hebt een hele strakke, maar volle scheur.

wat brum zegt; met een tubescreamer-achtige (maxon od808 is een uitstekende!) en een rat eracnteraan, ben je van vrijwel alle markten thuis. je kunt ook nog eens lekker stacken inderdaad.

verder ben ik het wel met een eerdere spreker eens; zorg vooral dat je een scheur-sound hebt waar je zelf blij van wordt en lekker mee kunt spelen. belangrijk is wel de hoeveelheid gain; voor sommige stukken (of artiesten) heb je nu eenmaal minder gain nodig dan voor andere. maar goed met een TS en een rat dek je wel zo ongeveer alles.. ik werk al jaren met die combi, gaat prima voor zowel pop, rock als stoner/grunge-achtige dingen.

Rooker
11 juli 2011, 23:04
wat brum zegt; met een tubescreamer-achtige (maxon od808 is een uitstekende!) en een rat eracnteraan, ben je van vrijwel alle markten thuis. je kunt ook nog eens lekker stacken inderdaad.

verder ben ik het wel met een eerdere spreker eens; zorg vooral dat je een scheur-sound hebt waar je zelf blij van wordt en lekker mee kunt spelen. belangrijk is wel de hoeveelheid gain; voor sommige stukken (of artiesten) heb je nu eenmaal minder gain nodig dan voor andere. maar goed met een TS en een rat dek je wel zo ongeveer alles.. ik werk al jaren met die combi, gaat prima voor zowel pop, rock als stoner/grunge-achtige dingen.

Zou je misschien nog iets meer over deze combi kunnen vertellen? Bijvoorbeeld hoe je de boel mooi insteld zodat het in livesituatie gelijk als een huis staat.
Om maar wat te noemen:
Zet je de ts op lichte overdrive en dik je deze aan met de ratt?
Zet je de ts in de fx loop?
Zet je de ts op clean volume boost en komt de distortion uit de ratt?
Zet je je amp op het lead kanaal op lichte overdrive en dat in combi met de pedalen?
Zet je je amp op een naturel cleane stand?
Gebruik je een les paul en/of strat?
Dit soort dingen zou ik graag willen weten.
Thnx

Rooker
13 juli 2011, 10:18
Of iemand anders die deze vragen evt zou kunnen beantwoorden?

Alvast erg bedankt!

Rewind
13 juli 2011, 11:06
Ik gebruik zelf de combi niet, maar om je toch even van een antwoord te voorzien:

Ik gebruik zelf het liefst de overdrive van de versterker en zou deze dus op lichte drive zetten en boosten met de TS. Je kan ook de versterker clean houden en de Rat boosten met de TS



Zet je de ts op lichte overdrive en dik je deze aan met de ratt?
- Ik zou t eerder andersom doen

Zet je de ts in de fx loop?
- Vóór de amp

Zet je de ts op clean volume boost en komt de distortion uit de ratt?
- Distortion uit de ratt cleanboost, of Rat wat lichter ingesteld en een gainboost met de ts

Zet je je amp op het lead kanaal op lichte overdrive en dat in combi met de pedalen?
Zet je je amp op een naturel cleane stand?
- Kan allebei. Zoals ik zei gebruik ik het liefst de drive van de versterker die ik dan boost, maar je kan ook op clean kanaal de TS en Rat stacken

Gebruik je een les paul en/of strat?
- Kan allebei. Voor Foo Fighters zou ik eerder naar de Les Paul neigen.
Dit soort dingen zou ik graag willen weten.
Thnx