PDA

View Full Version : Boss TR-2 Mod



the feable
3 juli 2011, 17:27
Hallo,

Ik heb een Boss TR-2 die ik graag wil modden. Ik heb ook een voorbeeld van hoe ik de Boss tremolo graag wil modden. Echter ik heb de oude versie en het andere pedaal dat ik wil "na modificeren" is de nieuwe versie. Nu is mijn vraag of de pedalen schematisch wel hetzelfde zijn en of bijvoorbeeld C4 van de nieuwe versie dezelfde condensator is als C4 bij de oude versie.
Verder wil ik graag hoge kwaliteit componenten gebruiken. Dezelfde die bijvoorbeeld worden gebruikt door de grote modificatie guru's ( keeley, analogman enz). Waar kan ik die krijgen en welk merk/soort moet ik dan hebben?

Dirk_Hendrik
3 juli 2011, 18:10
Als je over C4 praat praat je dus over de volumedrop mod. Die doe je niet met C4. Da's een onzintweak die je signaal harder doet lijken omdat je grover moduleert. Je zoekt naar de info in dit:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146775-Boss-tr-2-tremolo-volume-drop-modificatie&highlight=tremolo
draadje

En het idee dat Analogman en Keeley kwalitatief betere onderdelen gebruiken (laat staan dat ze de titel Guru waardig zijn, maar da's mijn mening) dan een ander is een andere fabel die ze je graag willen doen geloven en waar ze dus niet mee zullen helpen om die de wereld uit te krijgen. Uiteidelijk gebruiken ze precies datgene dat ze gewoon voor weinig bij de DigiKeys en Farnells kunnen krijgen.
In dit draadje:
http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=10&t=8995&p=96481&hilit=whammy#p96481
Wat foto's van (na de blackcat vibe) een door analogman gemodificeerde Whammy1. Toen het ding bij mij aankwam wassie stuk. De eigenaar had al bij Analogman geinformeerd voor reparatie maar had te horen gekregen dat dat vanwege het digitale karakter niet mogelijk was en als een stuk duur elektroschrot beschouwd moest worden. Hij doet het trouwens weer maar so much voor "guru"

the feable
3 juli 2011, 19:54
Hey DH,

Nee het gaat mij niet om de C4 mod ( beetje onhandig gekozen voorbeeld) maar ik wil weten of de rest van die weerstanden en condensatoren ook dezelfde naam heeft. Zodat ik de mod na kan bouwen.

Wat zijn volgens jou wel goede condensatoren? Kun je die bijvoorbeeld bij Newtone krijgen? En wat voor condensatoren klinken beter dan de stock-condensatoren?

Verder met betrekking tot het Guru verhaal: Ik ken het werk van Analogman niet zo goed. Iedereen loopt er mee weg en de meeste zijn erg tevreden over zijn werk. Zeker de Sunface is een heel goed verkochte fuzz en op de TGP hoor je er niet bij als je geen analogman pedaal op je pedalboard hebt. Hype? Ja, zeker maar dat wil niet zeggen dat hij niet tot grote mod-jongens behoort. Of hij echt wonderen verricht weet ik niet. Keeleys werk ken ik wel. En ik moet zeggen, hij weet die pedalen echt wel te verbeteren. Zijn pedalen klinken gewoon echt te gek. Het is nog steeds veel geld voor een klein verschil en er zijn nog meer redenen om te bedenken dat het duur is. Nu denk ik niet dat de beste man bakken met geld verdient met deze bezigheden en snap ik het bedrag dat hij er voor vraagt ook wel als je bedenkt wat het kost om iemand een uur aan een pedaal te laten sleutelen. Maar goed dit terzijde. Met het woord 'Guru' doelde ik meer op hun status dan hun werk. Ik vind het gewoon leuk om aan de pedalen te knutselen en ze te verbeteren. Al dat mierengeneuk over die kleine verschillen ben ik beetje zat. Ik heb laatst 15 verschillende Tubescreamers vergeleken; de verschillen zijn zo klein dat je het in de mix al niet meer hoort laat staan dat de een veel beter klinkt dan de ander.

Dirk_Hendrik
3 juli 2011, 22:36
tsja,
een paar maanden terug hoorde je er op The Groupie Page ook amper bij als je niet zo'n mooi Freakish Blues pedaal had. In de afgelopen weken heeft dat de gemoederen aardig beziggehouden.

Er niet bij horen.... zijn dat pedalen van dezelfde Analogman die een clone bouwde van een Marshall Bluesbreaker en vervolgens de wereld bij elkaar jankte en "terroristen" riep toen uitkwam dat z'n "king of tone" een clone bleek te zijn?

En met het vervangen van condensatoren in een pedaal, ga je dus rechtstreeks dat mierenneuk verhaal in. Je gaat pas effectief verschillen horen als je niet een condensator van materiaal x door hetzelfde ding van materiaal y gaat vervangen maar als je waardes gaat aanpassen. En da's dus aan jouw smaak.

Een tremolo is een versterker waarvan de versterking door een oscillator wordt geregeld. Het signaalpad is dus vrij kort. Wat je ook gaat vervangen, het materiaal kan je niet helpen. In het schema van de latere editie is C1 een 27n condensator. M'n eerste impressie is dat vergroting van de waarde van dat kreng je meer op gaat leveren. Zeg 1uF (bipolair!) ofzo

the feable
3 juli 2011, 23:31
Ja klopt! Aan de andere kant als hij dat gewoon gezegd had, was er niks aan de hand geweest. Het clonen van versterkers en pedalen is toch heel normaal. Denk aan de eindeloze tubescreamer versies en fender versterkers. Misschien een beetje jammer dat hij het geheim wilde houden van zijn KoT. Maargoed over dat item zijn hele fora volgeschreven. Ik kan wel meer dingen opnoemen die ik overpriced vind. Maarja als mensen het er voor willen betalen, waarom zouden zij daar geen gebruik van maken.

Terug naar de TR-2. Zoals ik al zei gaat het mij niet eens zozeer om de kleine verbetering die ik boek door een aantal condensatoren te verwisselen. Ik speel al 3 jaar met de "stock" boss tremolo en ben eigenlijk best tevreden los van de volumedrop ( die eigenlijk geen volumedrop is) . Ik vind het leuk om te doen en daarnaast is het toch mooi als je je pedaal een beetje kunt upgraden. Ik ga ook zeker wat waardes veranderen van condensatoren maar als ik ze dan toch vervang waarom niet door goede condensatoren?

Maar als ik het goed begrijp zijn de oude en de nieuwe versie dus gelijk en verschillen ze alleen van layout en C1?
Waar raad je me aan die condensatoren te kopen? En welke moet ik hebben?

Dirk_Hendrik
4 juli 2011, 06:49
Maar als ik het goed begrijp zijn de oude en de nieuwe versie dus gelijk en verschillen ze alleen van layout en C1?

Niet dat ik weet. Ik zou alleen met het schema van versie 1 prima aan een 2 kunnen werken. Cross referencen dus. En daarmee begrijpend door het circuit heenwandelen ipv lukraak te gaan swappen in de hoop dat het "beter gaat klinken". Want daar is natuurlijk algemene concensus over; die rakkers van Boss zijn volledig toondoof :soinnocent:

the feable
7 februari 2012, 17:04
Tijdje geleden heb ik wat modificaties toegepast. Zo heb ik een 10k potmeter op de plaats van R9 gezet. Echter als ik de volumeknop nu open zet krijg ik een enorme volumeboost. Zelfs als ik de potmeter helemaal dichtdraai vind ik dat ik nog teveel boost heb. Heb ik iets verkeerd aangesloten? Wat zijn anders mogelijke oplossingen?

lindstrom
7 februari 2012, 17:25
Als je dan toch bezig bent, soldeer er dan een groene LED in! :) past goed bij de behuizing.

heb er nog wel één liggen voor je.

the feable
7 februari 2012, 17:30
Als je dan toch bezig bent, soldeer er dan een groene LED in! :) past goed bij de behuizing.

heb er nog wel één liggen voor je.

Was ik toevallig ook al van plan!

lindstrom
7 februari 2012, 22:42
Was ik toevallig ook al van plan!

Doe me een PM dan stuur ik hem toe.

Dirk_Hendrik
8 februari 2012, 08:11
Tijdje geleden heb ik wat modificaties toegepast. Zo heb ik een 10k potmeter op de plaats van R9 gezet. Echter als ik de volumeknop nu open zet krijg ik een enorme volumeboost. Zelfs als ik de potmeter helemaal dichtdraai vind ik dat ik nog teveel boost heb. Heb ik iets verkeerd aangesloten? Wat zijn anders mogelijke oplossingen?

Als je het goed zou hebben aangesloten zou je TR in de uiterste stand "stock" moeten zijn qua boost en de andere kant op draaiend steeds meer boost moeten gaan geven.

the feable
8 februari 2012, 08:40
Ja, dat dacht ik ook maar ik heb echt gevoel dat ie behoorlijk wat harder gaat in de uiterste stand dan voorheen!

Luke-wannabe
17 januari 2013, 23:09
BUMP!

Ook ik wil mijn TR-2 modden. Iemand enig idee waar je die Keeley componenten vandaan kunt halen?

Dirk_Hendrik
18 januari 2013, 07:50
Welke "Keeley" componenten?

zoon van Piet
18 januari 2013, 10:12
Blauwe leds! ;)

HaroldA
18 januari 2013, 11:13
Blauwe leds! ;)

En dan het liefst zo fel mogelijk!!!

(wie dat ooit heeft verzonnen?!?)

Luke-wannabe
18 januari 2013, 12:04
Haha nee wat zij gebruiken bedoel ik voor die mod.
Blauwe leds vind ik zelf ook maar een beetje vervelend. Vriend van mij heeft een Aguilar met 2 blauwe status leds. Nou joh. Een donker podium is niet donker meer hoor. Die dingen zijn echt fel joh!

Dirk_Hendrik
18 januari 2013, 13:52
Haha nee wat zij gebruiken bedoel ik voor die mod.


COTS
+ 10 tekens

HaroldA
18 januari 2013, 13:58
Haha nee wat zij gebruiken bedoel ik voor die mod.

Ik shop graag bij newtone: http://newtone-online.nl/catalog/

Luke-wannabe
18 januari 2013, 14:39
COTS
+ 10 tekens
Zit je me nou gewoon te stangen :p? Ik heb ook geen idee wat COTS is al zou ik het kunnen begrijpen als het voor 'kots' zou staan.

HaroldA
18 januari 2013, 14:44
Zit je me nou gewoon te stangen :p? Ik heb ook geen idee wat COTS is al zou ik het kunnen begrijpen als het voor 'kots' zou staan.

Eerste hit op Google geeft genoeg info, IMHO ;)