PDA

View Full Version : Bespeelbaarheid



sandert1978
3 juli 2011, 14:40
Ik heb sinds enige tijd een Martin OM-16gt en ben er zeer content mee. Ik gebruik op dit moment Elixer 0.12 omdat ik deze het beste vind klinken i.c.m. levensduur.

Meestal heb ik mijn gitaar een halve lager (d#) gestemd staan omdat de bespeelbaar eis dan veel fijner vind dan in stadard-tuning. Iemand een suggestie hoe ik dit kan 'wijzigen'. Zit het hem in de kromming van de hals, saddle.

Op mijn elektrische fenders heb ik geen enkele moeite met afstellen, maar qua akoestische gitaren vraag ik graag eerst even om advies. Bedankt voor jullie reactie

Liquidje
3 juli 2011, 16:06
Dat ligt eraan waar die onspeelbaarheid vandaan komt. je speelt een halve toon lager, maar komt dat dan omdat de snaren dan dichter op de frets liggen (vanwege de lagere spanning, minder kromming in de nek) of omdat jij dan minder kracht hoeft te zetten (minder spanning, zodat je minder kracht nodig hebt)?

In het eerste geval kun je dunnere snaren gebruiken of inderdaad de hal stellen. Dit is niet enkel de kromming van de hals, maar ook de hoogte van de topkam en de brug.

Zie deze link:
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

sowieso, als je dikkere snaren gebruikt moet je hoe dan ook het een en ander verstellen.