PDA

View Full Version : allround versterker



kobus
3 juli 2011, 11:56
Hallo allemaal, Ik ben nog niet zo lang thuis in versterkerland, Dus misschien een vreemde vraag,
Ik lees soms bijv over een marshall brul, een fender clean, een metal mesa,

Bestaat er niet een versterker waar alles inzit? Een allround versterker zeg maar.

marc_o
3 juli 2011, 11:56
Natuurlijk zijn die er.....neem bijvoorbeeld een Bogner Extacy....

Lexvandoef
3 juli 2011, 12:27
Of een HOOK Captain 34....

marc_o
3 juli 2011, 13:07
Nou, dat waren ze wel....en nu Kobus?


Zoek je er eentje?

Pepe
3 juli 2011, 13:28
Dat waren ze wel?
Als ik Orpheo serieus neem, en waarom niet, zitten die geluiden ook in een Mesa Mark 4/5, een Engl of pakweg een Riviera. En dan heb ik het nog niet eens over de Eleven Rack en consorten.

marc_o
3 juli 2011, 13:33
Nee, echt, dat waren ze hoor... Je moet je welhaast vergissen Pepe...:)

Pepe
3 juli 2011, 13:35
Ohja... what do I know. Ik speel op een oud barreltje van 20 watt.

grayfink
3 juli 2011, 13:51
Jullie zijn in de war met een Roland Cube 30

Lexvandoef
3 juli 2011, 13:58
Wel smooth advies geven zo :D

marc_o
3 juli 2011, 14:11
Tja, het enige juiste antwoord op de vraag van de TS is: "Ja"

Er staat nergens of hij iets zoekt ofzo....dus dan ben je eigenlijk klaar...

caliban
3 juli 2011, 14:59
Framus Dragon heb ik zelf nog niet zo heel lang, maar komt ook nog wel in de buurt. Super clean, super highgain, en quasi marshall crunch

kobus
3 juli 2011, 15:52
Tja, het enige juiste antwoord op de vraag van de TS is: "Ja"

Er staat nergens of hij iets zoekt ofzo....dus dan ben je eigenlijk klaar...

ik zoek ook niets, ik vroeg het me alleen af....of mag dat niet?:soinnocent:

marc_o
3 juli 2011, 17:08
Ja...........

caliban
3 juli 2011, 17:16
Dus de draad mag dicht dan?

marc_o
3 juli 2011, 17:49
Ho ho, nu moet eerst het gedeelte komen waarin iedereen zijn favoriete merk gaat roepen... :)

Pepe
3 juli 2011, 17:55
Precies, eindigend met een bitchfight, wat blauwe plekken en gekneusde ego's, nog snel even goedmaken tot er een slotje komt.
En dan mogen we pas naar bed.

rpl
3 juli 2011, 23:31
Precies, eindigend met een bitchfight, wat blauwe plekken en gekneusde ego's, nog snel even goedmaken tot er een slotje komt.
En dan mogen we pas naar bed.
Hee Peps je praat als een kerel prrrrrrrrrrt :chicken: Stoer joh.

muziekschuur
3 juli 2011, 23:51
Klopt hoor. Ze zijn er. Mijn Fender klinkt als een Marshall.





Zolang...... ik dat blijf denken....

big dooley
4 juli 2011, 13:30
marshall JVM410H...
elk kanaal heeft een signaalpad wat gebaseerd is op verscheidene modellen:
clean op de fender blackface
crunch op de 1959 superlead en de 2203
OD1 op een 2203 met flink wat boost
OD2 op een mesa

echter hebben alle kanalen een ander karakter, omdat ieder van de genoemde modellen een eigen ontwerp van "hun" amp heeft en dit niet compromisloos gekopieerd kan worden in een multikanaals massaproduct... op het JVM-forum is er echter iemand bezig geweest met modificatie's, om zo dicht mogelijk bij de echte modellen te komen, en de resultaten blijken erg positief te zijn... wel heeft dit tot gevolg gehad, dat het met 28 potmeters gevulde frontje nog wat extra schakelaars en potjes erbij heeft gekregen...

Thiez
4 juli 2011, 13:44
Ik vind het altijd wel apart dat sound omschreven worden als marshall, fender of mesa. Dan heb je het als versterker merk toch best goed gedaan. Als mensen vragen om een marshall sound. Iedereen snapt wat je bedoeld, terwijl marshall nog tig verschillende sounds heeft.

Het schijnt dat de Carvin V3 ook een erg veelzijdige amp is die fender, marshall en mesa aan kan.

marc_o
4 juli 2011, 14:41
Uiteindelijk eindigen we allemaal met een Line6 Spider, want die kan ook alles! En kost geen drol :ok:

caliban
4 juli 2011, 16:13
Of een toneport in de computer, kan je terwijl surfen..

Baker
4 juli 2011, 16:23
marshall JVM410H...

Geweldige versterker hoor. Ik heb hem zelf ook gehad.
Maar all round?? Echt niet. Een helder en transparant clean zit er gewoon niet in. Een lekker drive met "belletjes" ook niet.

Scheuren kan ie als de beste. Dat dan weer wel.

rupke
4 juli 2011, 16:46
Ik zou zeggen koop een multieffect met preamps (voorbeeld Boss GT-10 ;-) ). Sluit hem aan op een goede buizen eindtrap (zeg Mesa 20/20 ;-)) en laat het geheel klinken door een 4 x 12 cabinet (uhmmm bogner (wil ik nog steeds( heb nu zelf 2x12 me celestion vintage 30, ook niet verkeerd hoor). Dan heb je een breed pakket aan geluiden en goede sound. Alles valt en staat natuurlijk met hoe goed je met zo'n multieffect om kunt gaan.

Gr. Rupke

big dooley
4 juli 2011, 16:57
Geweldige versterker hoor. Ik heb hem zelf ook gehad.
Maar all round?? Echt niet. Een helder en transparant clean zit er gewoon niet in. Een lekker drive met "belletjes" ook niet.

Scheuren kan ie als de beste. Dat dan weer wel.

blijkbaar heb je hem niet lang genoeg gehad?
ok, een beetje flauwe reactie, geef ik toe... ;)

laat ik als eerste beginnen met hoe dat ding uit de fabriek komt:
de bias is (zeker vergeleken met de JCM2000-serie) ontzettend koud te noemen... combineer dat met een inwendige spanning die je krijgt als je hem op 220Vac (230Vac is alleen officieel en ben ik nog maar 1 keer ergens tegengekomen) aansluit en het klinkt zoals de bias staat... koud dus
in de fabriek biassen ze dat ding op 60mV op de testpunten, bij een anodespanning van 480Vdc... ik heb zelf zitten meten hoeveel anodespanning je hebt met 220Vac op de trafo en dat komt uit op 425Vdc tot 440Vdc, afhankelijk hoe de bias afgesteld staat... en dat was in mijn geval 50mV
alles bij elkaar kom je uit op een bias van nog geen 40% van het gedissipeerde vermogen in rust, waar over het algemeen 70% als de "veilige" limiet wordt gezien...
daar komt nog eens bij, dat de gloeispanning ook al aan de lage kant is... heb metingen verricht met 220Vac ingaande spanning en kom dan op een schamele 5.3Vac (6.3Vac is de specificatie) uit op alle buizen (op V1 na, die krijgt zijn gloeistroom van een andere bron en is gelijkstroom)

wat ik dus gedaan heb, is de JVM voeden met een variac, ingesteld op 240Vac... op deze ingaande spanning, was de gloesapnning van V1 precies op spec (12.6Vdc)
de anodespanning steeg natuurlijk ook mee, en daarna is de bias ingesteld op 68% (vrij heet) met de methode die op de website van nico verduin is vermeld... (die testpunten werken OK, maar er zit een kleine fout in, omdat G2-stroom meegerekend wordt)
zit met mijn KT77's nu ongeveer op 80mV met een anodespanning van 470Vdc

resumerend:
gloespanning omhoog
anodespanning omhoog
biasinstelling FLINK wat warmer

en ik kan je vertellen, dat dit BEHOORLIJK wat verschil maakt... je kan het er inderdaad niet uithalen als het er niet inzit... maar je moet er ook eerst wat instoppen ;)

LordRiffenstein
4 juli 2011, 17:18
Nee, echt, dat waren ze hoor... Je moet je welhaast vergissen Pepe...:)

Kijk effe in je eigen signature :seriousf::seriousf:

marc_o
4 juli 2011, 17:47
Ja, die heeft het ook, maarja....als ik zeg dat V-Empire 1 van de meest verassende en best klinkende versterkers is waar je in 4 kanalen van serieus GOED clean naar een allesverzengende high-gain gaat, en waar een berg merken moesten hopen ooit in de buurt te komen.....tja...dan zegt men dat ik SPAM....ook al is het de waarheid... ;)

Lex81
28 augustus 2014, 14:53
Ja, die heeft het ook, maarja....als ik zeg dat V-Empire 1 van de meest verassende en best klinkende versterkers is waar je in 4 kanalen van serieus GOED clean naar een allesverzengende high-gain gaat, en waar een berg merken moesten hopen ooit in de buurt te komen.....tja...dan zegt men dat ik SPAM....ook al is het de waarheid... ;)

Helaas is de V-Empire in Nederland niet overal te testen/beluisteren...
Mag ik vragen wat het verschil in sound is tussen een V-Empire Rumble en een Bogner XTC ?
Heeft de V-Emire ook een laag-mid focus of een hotrod Marshall-achtige sound?

marc_o
29 augustus 2014, 10:12
Verschillen zijn niet zo groot. De V-Empire (versie 2) heeft echter 4 kanalen en klinkt echt bijna hetzelfde als de XTC. Ik zou falen in de blinddoektest.
Er zijn er niet zo heel veel van in Nederland inderdaad en dat is naar mijn mening jammer, wat V-Empire maakt belachelijk goede amps.