PDA

View Full Version : Analoge delay (pedalen)



Henk F.
3 juli 2011, 09:55
Hoi,

Wie kan mij adviseren met betrekking tot analoge delaypedalen? Ik zoek in de catagorie tot 100 Euro. Er zijn nogal een aantal te vinden (Biyang, Artec, Hofner, EH, Fame enz.). Ik wordt van de reviews op Internet niet veel wijzer. Slapback is niet zo belangrijk voor mij. Het gaat mij voornamelijk om bv. de delay welke Hank Marvin gebruikt bij zijn instrumentals.
Iemand een tip? Ik heb wel begrepen dat die pedalen vaak niet helemaal analoog zijn, maar er wel in de buurt komen.

Groeten,

Henk

MarkV
3 juli 2011, 10:52
Hoi,

Wie kan mij adviseren met betrekking tot analoge delaypedalen? Ik zoek in de catagorie tot 100 Euro. Er zijn nogal een aantal te vinden (Biyang, Artec, Hofner, EH, Fame enz.). Ik wordt van de reviews op Internet niet veel wijzer. Slapback is niet zo belangrijk voor mij. Het gaat mij voornamelijk om bv. de delay welke Hank Marvin gebruikt bij zijn instrumentals.
Iemand een tip? Ik heb wel begrepen dat die pedalen vaak niet helemaal analoog zijn, maar er wel in de buurt komen.

Groeten,

Henk

Artec is sowieso niet echt analoog. Maar 100e voor een analoge delay is lastig, dan zit je echt aan de onderkant van de markt. Een digitale delay is dan wss. beter.
Wat voor amp heb je en heeft een fx-loop?

Henk F.
3 juli 2011, 10:58
Hallo Mark,

Ja, ik heb een buizenversterker (3 x ECC83 en 2x EL84 buizen' met FX-loop.
Ik heb inderdaad gehoord dat het lastig is in die prijsklasse, maar zoek uit het onderste segment iets redelijks.

Groet,

Henk

Rooker
3 juli 2011, 11:03
Hallo Mark,

Ja, ik heb een buizenversterker (3 x ECC83 en 2x EL84 buizen' met FX-loop.
Ik heb inderdaad gehoord dat het lastig is in die prijsklasse, maar zoek uit het onderste segment iets redelijks.

Groet,

Henk

De Biyang vind ik erg goed voor het geld. Niet duur maar klinkt prima. Een bandelid van mij heeft er een en is er erg mee in zijn nopjes.

Buzzel
3 juli 2011, 11:07
Misschien Modtone delay. kost in ons kikkerlandje 99,00 euro :). Ik vond het wel OK, meer ook niet.

wireman
3 juli 2011, 11:30
Kijk eens naar de Malekko 616.. Misschien net wat duurder, maar 2e hands ben ik ze al een paar keer tegen gekomen voor 100 eu. (vermijd de 1e generatie!! daar zit een productiefout in)

Voor de rest heb ik zelf een EHX Memory Toy.. ook erg tof voor dat geld.. (2e hands gescoord voor 40 euro)

OF een BYOC (Build Your Own Clone)... ook errug tof! Ik weet niet of je handig ben? Die moet je namelijk zelf in elkaar zetten. (of laten zetten)

Henk F.
3 juli 2011, 11:35
Wireman, Buzzel en Rooker ook dik bedankt voor de reactie. Ik ga snuffelen.

Henk

Buzzel
3 juli 2011, 11:43
Kijk eens naar de Malekko 616.. Misschien net wat duurder, maar 2e hands ben ik ze al een paar keer tegen gekomen voor 100 eu. (vermijd de 1e generatie!! daar zit een productiefout in)

Voor de rest heb ik zelf een EHX Memory Toy.. ook erg tof voor dat geld.. (2e hands gescoord voor 40 euro)

OF een BYOC (Build Your Own Clone)... ook errug tof! Ik weet niet of je handig ben? Die moet je namelijk zelf in elkaar zetten. (of laten zetten)

Ik heb zelf net zo'n malekko gekocht alleen dit ergens klem in de sorteermachines van DHL :( (het duurt nogal)

wireman
3 juli 2011, 11:43
suc6 (snaren)!!

Mitch
3 juli 2011, 12:13
Moet het analoog 'klinken' of moet het per se analoog zijn? Het meeste wat je zelf noemt en een paar dingen die verderop zijn genoemd zijn namelijk digitale delays met een toonfiltering die resulteert in een klank, ongeveer gelijk aan een analoge delay. Niet dat je kritisch moet zijn in de categorie <100E, maar toch.

driftkop
3 juli 2011, 13:27
Marvin gebruikt een tape-delay.

caliban
3 juli 2011, 15:10
Artec is sowieso niet echt analoog. Maar 100e voor een analoge delay is lastig, dan zit je echt aan de onderkant van de markt. Een digitale delay is dan wss. beter.
Wat voor amp heb je en heeft een fx-loop?

Van Fame weet ik ook niet of de delays echt analoog zijn.

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fame-Sweet-Tone-Delay-AD-10-Repeat-That-/art-GIT0015024-000

Die is in ieder geval digitaal, vrij verwarrend.

Henk F.
3 juli 2011, 15:49
Als het maar enigszins analoog klinkt vind ik het prima.

Henk

Jan Buurman
3 juli 2011, 16:08
*KUCH.... (zie sig)..... KUCH*

pasqual
3 juli 2011, 16:41
Van Fame weet ik ook niet of de delays echt analoog zijn.

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fame-Sweet-Tone-Delay-AD-10-Repeat-That-/art-GIT0015024-000

Die is in ieder geval digitaal, vrij verwarrend.

deze van Fame is identiek aan die van Byiang. alleen een beetje andere verf erop....de Fame is iets goedkoper en klinkt absoluut niet verkeerd. of het een echte analoge is laat ik in het midden; men beweert van wel maar eigenlijk lijkt mij dat sterk voor dit geld.

een andere die leuk analoog klinkt maar gewoon digitaal is: Ibanez DE7.
een goeie analoge simulatie.

caliban
3 juli 2011, 17:23
*KUCH.... (zie sig)..... KUCH*
Is een goeie pedaal, vriend van me heeft hem ook, zou ik er ook nog wel ooit een willen bij-aanschaffen.

deze van Fame is identiek aan die van Byiang. alleen een beetje andere verf erop....de Fame is iets goedkoper en klinkt absoluut niet verkeerd. of het een echte analoge is laat ik in het midden; men beweert van wel maar eigenlijk lijkt mij dat sterk voor dit geld.

een andere die leuk analoog klinkt maar gewoon digitaal is: Ibanez DE7.
een goeie analoge simulatie.

In de uitleg onderaan staat dat hij wel digitaal is, maar het is misleidend. Zou vind ik zelfs niet toegelaten moeten zijn.

Brum
3 juli 2011, 20:34
Een MXR Carbon Copy of een Ibanez AD9 moet voor rondom die prijs tweedehands wel te vinden zijn. Beide zeer puike delay pedalen wat mij betreft.

Btw, Hank Marvin is toch bij uitstek slapback delay?

Heibel
4 juli 2011, 08:46
Ik heb de EHX Memory Toy. Ik kan je deze van harte aanraden wanneer je 'n analoge delay wilt onder de € 100. Klinkt warm en organisch en is d.m.v. interne potmeters verder te vernachelen/ af te stellen..

Afgelopen vrijdag mee opgetreden en komt prima uit de verf in livesituaties met 'n fullblown spelende rockband..

Little Jay
4 juli 2011, 10:46
Tsja, ik heb de Ibanez DE7 uit de Tonelock-serie. Is volgens mij ook niet 100% analoog, maar ik vind 'm héél erg goed klinken (heb 'm nu alweer een jaar of 5 denk ik), kost hier 49 euro zie ik: http://www.alphenaar.com/products/Ibanez-DE7-Delay-Echo-(AKTIE).html

Er zit een schuifje op om te kiezen tussen ECHO en DELAY, waarbij het schuifje volgens Ibanez een ouderwetse tape-echo simuleert. En inderdaad neemt bij iedere repeat de kwaliteit net een klein beetje af op een goed klinkende manier zodat je bij lange repeat-settings prachtige gruizige analoge effecten krijgt.

Ik vind 't een aanrader i.i.g.

* edit: deze ziet er ook interessant uit, voor een prijs van 58 euro: http://www.thomann.de/nl/hoefner_analog_delay.htm. Qua opbouw hetzelfde als de EH Memory Toy en ik vermoed dan altijd in dezelfde Chinese fabriek gemaakt, maar zonder de naam-hype van EH dus daarom gewoon tientallen euros goedkoper. (Maar ik heb 'm nooit gehoord of vergeleken met de EH hoor, dus misschien is het wel weer bullsh*t wat ik uitkraam.....)

vinni
4 juli 2011, 18:10
Ja sorry hoor.....analoog....Eur 100?

Wellicht een Jacques Prisoner.....Analoog met gratis modulatie!

Echt geen spam hoor....echt niet! :soinnocent:

Vinni

e!
4 juli 2011, 20:06
"Marvin's original sound was achieved with this Stratocaster, a Vox amplifier (initially an AC15 and later on an AC30 models) and a tape echo machine Meazzi Echomatic that was shown to him by Joe Brown.

He later used a Vox-badged Meazzi, then a Binson Echorec (Drum) Echo Machine and finally another tape-loop machine, the Roland 301 Space Echo, before moving on to electronic units like the Behringer Delay Machine."

en.wikipedia.org/wiki/Hank_Marvin#Equipment

Kieftenbelt
4 juli 2011, 20:41
Heb je toevallig ook is naar de Behringer VM1 gekeken? Ja ja, Behringer, maar het is nog een aardige replica van de memory boy, ik vind hem (vanuit wat youtube filmpjes) zeker niet verkeerd klinken!

Rooker
4 juli 2011, 20:49
Bij feedback zijn trouwens de pedalen van Carl Martin in de aanbieding. Zo ook een digitale delay die erg analoog moet klinken. Voor 55euro dacht ik. Misschien is dat wat? Heb hem zelf nog nooit geprobeert.

Cageman
4 juli 2011, 21:16
Bij feedback zijn trouwens de pedalen van Carl Martin in de aanbieding. Zo ook een digitale delay die erg analoog moet klinken. Voor 55euro dacht ik. Misschien is dat wat? Heb hem zelf nog nooit geprobeert.

Die heb ik. De Red Repeat. Ik vind hem echt behoorlijk goed klinken. De tone knop die erop zit, is erg fijn. Deze zorgt er ook voor dat je de repeats wat "holler"/lofi kan laten klinken (analoog). Wel is het dan zo dat alle repeats gelijk zijn en alleen zachter worden en dus niet steeds holler worden. Ook neemt de vorm van het apparaat behoorlijk wat plaats in op je bord (trapezevorm).

Verder vind ik hem dus wel erg lekker klinken.

Dirk_Hendrik
4 juli 2011, 21:37
Bij feedback zijn trouwens de pedalen van Carl Martin in de aanbieding. Zo ook een digitale delay die erg analoog moet klinken. Voor 55euro dacht ik. Misschien is dat wat? Heb hem zelf nog nooit geprobeert.

Leuk ding voor het geld!

Dirk_Hendrik
4 juli 2011, 21:39
Heb je toevallig ook is naar de Behringer VM1 gekeken? Ja ja, Behringer, maar het is nog een aardige replica van de memory boy, ik vind hem (vanuit wat youtube filmpjes) zeker niet verkeerd klinken!


Aardige replica van de Deluxe Memory Man bedoel je?

Nurbert
5 juli 2011, 14:19
Ik zou EHX Memory Toy ook kiezen. Persoonelijk niet de Behringer. EHX is beter kwaliteit. Als je een paar tiental euros kan toevoegen > MXR, Wampler.

Nielsje
5 juli 2011, 14:24
EHX is beter kwaliteit.

Als je deze zin uit z'n verband haalt is het natuurlijk hilarisch: EHX en kwaliteit in één zin, moehahahaha

onrust nv
5 juli 2011, 16:41
Hier zit volgens de Akai page BBD chips in en beneden de 100. Ik weet niet hoe hij klinkt.
http://www.bax-shop.nl/reverb/delay/akai-analog-delay-gitaar-pedaal/product-details.html

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 16:52
Hier zit volgens de Akai page BBD chips in en beneden de 100. Ik weet niet hoe hij klinkt.
http://www.bax-shop.nl/reverb/delay/akai-analog-delay-gitaar-pedaal/product-details.html

http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/AKAI_analog_delay_gitaar_pedaal_voorkant_front_1.j pg

http://shop.michelsenmusikk.no/image/cache/data/bilder/ad-10-500x500.jpg

Huh!?

Ah!
http://www.effectsdatabase.com/model/biyang/tonefancier/ad8

onrust nv
5 juli 2011, 16:57
http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/AKAI_analog_delay_gitaar_pedaal_voorkant_front_1.j pg

http://shop.michelsenmusikk.no/image/cache/data/bilder/ad-10-500x500.jpg

Huh!?

Ah!
http://www.effectsdatabase.com/model/biyang/tonefancier/ad8

Ja dat had ik ook,maar de site zegt echt BBD.
http://www.akaipro.com/analogdelay#
Staat bij key features.

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 17:02
Da's een PT2399 chip (de bovenste). Dat heet toch echt digitaal.

en misschien nog wel pijnlijker, Akai toonde ze op de Musikmesse 20011 als zijnde volledig analoog en van boetiekkwaliteit. Beetje slap als je "custom shop" pedalen dan gewoon een Biyang produkt met Akai verf zijn.

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 17:10
Hmm...
ik kan nog effe miszitten. Print boven is een AD7. De Akai is een AD8

flo123
5 juli 2011, 18:37
1200ms delay met BBDs in die Akai delay is wel mogelijk maar niet waarschijnlijk, toch?

vinni
5 juli 2011, 18:59
Bij BAX shop staat die Akai "analog" delay te koop voor eur 69.
Daar kan je echt geen analoge delay voor kopen met een delaytijd van 1200ms.

Vinni

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 19:01
1200ms delay met BBDs in die Akai delay is wel mogelijk maar niet waarschijnlijk, toch?

Leten we zeggen dat ik het op z'n zachtst gezegd twijfelachtig vind

Van het Seymour Duncan forum:
The Biyang AD-8 Analog Delay is digital, not analog. Just as AD-10 it uses PT2399 chip and not an analog BBD. The picture shown above is not from AD-8, actualy it is not from delay effect at all. The MN3007 BBD as mentioned is 1024 stage BBD, so to reach 1100ms delay of AD-8 you need like 16 of them, which would be insanity. The MN3007 is used primarly in chorus and flanger pedals, they are rather common and you can find them in Biyang CH-7. The costly ones are MN3005 (4096 stages) and MN3008 (2048 stages). In AD-8 case there are actualy 2 of PT2399, first one gives 600ms while the second is engaged for 1100ms mode, hence effect is marked as dual chip.

onrust nv
5 juli 2011, 19:10
Da's een PT2399 chip (de bovenste). Dat heet toch echt digitaal.

en misschien nog wel pijnlijker, Akai toonde ze op de Musikmesse 20011 als zijnde volledig analoog en van boetiekkwaliteit. Beetje slap als je "custom shop" pedalen dan gewoon een Biyang produkt met Akai verf zijn.

Ik word hier echt niet goed van. Zelfs als er BBD chip op de site staat blijkt het een gore leugen. Bedankt Barend :ok: ik had er bijna een gekocht.
Dit bespaard me weer 69euro teleurstelling.
Erg vervelend dat je sommige merken niet kunt vertouwen.
Ik heb al een biyang ad-8 dus hoef er niet nog een. Ik vond de decay van die ad-8 ook niet helemaal om over naar huis te schrijven(klikkerig).

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 19:24
Maar eens een mail naar Akai tech support gestuurd.

Kijken of ze beter reageren dan Hofner die met hun "Based on the sought after Hofner vintage pedals of the 1960's and 1970's." ook na meerdere reminders stijf hun bek hielden over welke "sought after" pedalen dat ging. Verklaarbaar daar ze gewoon zooi uit Sina met een op bestelling geplaatst Hofner logotje verkopen

onrust nv
5 juli 2011, 19:26
Ik verwacht een oorverdovende stilte(grote industrie)

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 19:27
Ik heb al een biyang ad-8 dus hoef er niet nog een. Ik vond de decay van die ad-8 ook niet helemaal om over naar huis te schrijven(klikkerig).

Komtie nou mee ;)
Als je nou de bodem er eens afschroeft en een een fototje schiet heb ik tenminste een foto mét een bron die ik vertrouw. Da's een stuk gemakkelijker dan zitten te cross referencen met foto's van russiche forums.

de Biyang AD8 en die Akai zijn hetzelgde ding. Da's wel duidelijk.

flo123
5 juli 2011, 19:28
4x een CoolAudio V3205 (MN3205 kloon) met 4096 stappen zou technisch gezien kunnen in zo'n Akai/Biyang delay, maar dan zijn de complexiteit en kosten al weer zo'n stuk omhoog dat dat geen budget delay zou zijn.

onrust nv
5 juli 2011, 19:34
Komtie nou mee ;)
Als je nou de bodem er eens afschroeft en een een fototje schiet heb ik tenminste een foto mét een bron die ik vertrouw. Da's een stuk gemakkelijker dan zitten te cross referencen met foto's van russiche forums.

de Biyang AD8 en die Akai zijn hetzelgde ding. Da's wel duidelijk.

Ik ben echt best wel super onhandig met foto's en muziek op internet. Ik kan net 2 maanden zelf een avatar op het net plaatsen. Maar ik zal wel FF een foto maken, en met hulp van iemand proberen te posten(ik probeer dit soort dingen niet meer in m'n eentje, want dat gaat meestal gepaard met een hoop gevloek en eindigd met uitzetten voor ik mijn computert te lijf ga) Kan wel FF duren dus.
Weet je toevallig de maat inbus?

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 19:42
Ik ben echt best wel super onhandig met foto's en muziek op internet. Ik kan net 2 maanden zelf een avatar op het net plaatsen. Maar ik zal wel FF een foto maken, en met hulp van iemand proberen te posten(ik probeer dit soort dingen niet meer in m'n eentje, want dat gaat meestal gepaard met een hoop gevloek en eindigd met uitzetten voor ik mijn computert te lijf ga) Kan wel FF duren dus.
Weet je toevallig de maat inbus?

een nope.
maar mail je foto naar dirk_hendrik op m'n hotmail account

Mitch
5 juli 2011, 19:47
Het is betreurenswaardig, maar toch zit ik wel met enige spanning te wachten op het verlossende teken dat hier het zoveelste OEM product in de markt geprezen blijkt te worden.

Dirk_Hendrik
5 juli 2011, 20:42
Maak je niet druk. Uiteindelijk is dit ook gewoon een ontwerp wat van Freakish Blues is gepikt :seriousf:

tomdiedom
5 juli 2011, 21:17
Maak je niet druk. Uiteindelijk is dit ook gewoon een ontwerp wat van Freakish Blues is gepikt :seriousf:

Serieus? Zit hem ook echt niet mee dan hee.......

Einzeln
5 juli 2011, 21:32
http://www.guitarfetish.com/Pro-Delay-Classic-Vintage-Delay-Tones-Echoplex-Style_p_1081.html
op de website zijn ze duidelijker over het feit dat het digitaal is
http://www.guitarfetish.com/assets/images/products/pedals/GFSE_PDC_a.jpg

onrust nv
5 juli 2011, 21:59
Waarom staat er PURE ANALOG op? Dat is toch bedrog.
Dat is hetzelfde wanneer je een computer en puur analoge CV gestuurde modulaire synthesizer gaat noemen, omdan net als Akai(met de BBD) dan te beweren dat en VCO's inzitten.

Mitch
5 juli 2011, 22:52
Zelfs Wampler doet dat. En verdomd, zelfs op TGP slikten ze dat voor zoete koek. En toen duidelijk was dat het gewoon digitaal met toonfiltering was, was het ook goed. Ik snap daar NIETS van.

pasqual
5 juli 2011, 23:09
Komtie nou mee ;)
Als je nou de bodem er eens afschroeft en een een fototje schiet heb ik tenminste een foto mét een bron die ik vertrouw. Da's een stuk gemakkelijker dan zitten te cross referencen met foto's van russiche forums.

de Biyang AD8 en die Akai zijn hetzelgde ding. Da's wel duidelijk.

En niet te vergeten de Fame variant van Musicstore:http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Delay-s-/-Echo-s-/Reverb/Fame-Sweet-Tone-Delay-AD-10-Repeat-That-/art-GIT0015024-000

onrust nv
5 juli 2011, 23:17
Zelfs Wampler doet dat. En verdomd, zelfs op TGP slikten ze dat voor zoete koek. En toen duidelijk was dat het gewoon digitaal met toonfiltering was, was het ook goed. Ik snap daar NIETS van.

Ben ik gelukkig niet de enige. Als een synthesizer het in zijn hoofd zou halen om een digitale synth analoog te noemen....Dan ontploffen volgens alle synth fora's.

Dirk_Hendrik
6 juli 2011, 07:47
En niet te vergeten de Fame variant van Musicstore:http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Delay-s-/-Echo-s-/Reverb/Fame-Sweet-Tone-Delay-AD-10-Repeat-That-/art-GIT0015024-000

Zeker niet het hele draadje gelezen? :soinnocent:

Einzeln
6 juli 2011, 08:01
Ik heb die wampler gekocht toen ie net uit was en het is een leuk ding (mijn referentie was een ibanez ddl10) maareh ik voelde me eerlijk gezegd ook genaaid.

caliban
6 juli 2011, 16:44
Best wel schandalig allemaal...

Midwolda
6 juli 2011, 18:01
Even halfhalf dit topic kapen, maar het gaat wel over een analoge delay...
tenminste, dat staat er op: een Washburn A-AD9. Zie freestompboxes (http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=1&t=4893&start=0).
Wie kan me wat meer over dit pedaal vertellen? Waarmee vergelijkbaar?
Klinkt niet slecht, maar ik weet verder niets van delay's dus die mening is niet veel waard.

Buk
6 juli 2011, 19:26
Even halfhalf dit topic kapen, maar het gaat wel over een analoge delay...
tenminste, dat staat er op: een Washburn A-AD9. Zie freestompboxes (http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=1&t=4893&start=0).
Wie kan me wat meer over dit pedaal vertellen? Waarmee vergelijkbaar?
Klinkt niet slecht, maar ik weet verder niets van delay's dus die mening is niet veel waard.

Is er een uit een OEM serie uit de jaren 80.http://www.effectsdatabase.com/model/washburn/accelerator/aad9

Het is nog niet wijd bekend dat het echte analoge bakjes zijn. Ik tikte de Redson versie op de kop voor bijna niks, maar gebruik m niet vaak. Ik vind mijn Ibanez AD-80 toch lekkerder klinken. De Redson klinkt donkerder en minder helder.

Zie via de freestomboxes link boven dat er een MN3005 chip inzit. Overweeg nu om daarmee mijn AD-80 te laten modden zodat ie een langere delaytijd krijgt...

pasqual
6 juli 2011, 22:12
Zeker niet het hele draadje gelezen? :soinnocent:

Jawel hoor. Ik vond het nog wel eens het vermelden waard omdat de Akai werd genoemd die bijna twee keer zo duur is en dat voor hetzelfde apparaat.
Zo zie je maar dat een beetje googelen/research je een paar knaken kan schelen.

caliban
6 juli 2011, 23:35
Jawel hoor. Ik vond het nog wel eens het vermelden waard omdat de Akai werd genoemd die bijna twee keer zo duur is en dat voor hetzelfde apparaat.
Zo zie je maar dat een beetje googelen/research je een paar knaken kan schelen.

Bij de Fame is het nog altijd wel verkeerd dat ze niet eerlijk zeggen dat het een digitale pedaal is, maar qua prijs lijkt het me wel een prima pedaaltje.

telecastermaster
7 juli 2011, 16:53
Over apparatuur voor Hank Marvin delay's bestaat grote consensus in de Shadows-community. Als je deze site eens bekijkt zie je (links) welke delays veelvuldig gebruikt woorden: http://www.echotapper.nl/dev/
Overigens is er bijna geen een analoog.....

Succes verder.

jim__
7 juli 2011, 17:13
Jawel hoor. Ik vond het nog wel eens het vermelden waard omdat de Akai werd genoemd die bijna twee keer zo duur is en dat voor hetzelfde apparaat.
Zo zie je maar dat een beetje googelen/research je een paar knaken kan schelen.
Gelukkig hebben ze er wel van geleerd, en de prijzen enigzins gelijk getrokken. Toch altijd wel komisch om te zien, hoe allerlei sites (http://www.musicradar.com/gear/all/guitars/fx/distortion/deluxe-distortion-463354/review) er weer vol opduiken alsof er een fantastisch nieuw iets is ontwikkeld. Wel leuk ding lijkt het me overigens:

De Biyang Metal End NM-2, te koop voor € 69:
http://1.bp.blogspot.com/_HQo_eCnypw8/SOn3qBuJ-MI/AAAAAAAAAGI/fmi766Et3LI/s400/mek.jpg
En de 'gloednieuwe' Akai Deluxe Distortion, € 79,99
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/119990/Akai-Deluxe-Distortion.jpg

FruscianteFan
7 juli 2011, 21:28
Denk dat ik deze binnenkort bestel:
http://www.thomann.de/nl/behringer_vd400.htm

- heb voor €70 of €80 bij elkaar bij Thomann, nog €20 meer en het scheelt me €8 verzendkosten;
- heb eigenlijk iets met stereo-uitgang nodig. Heb dan liever een stereo delaypedaaltje dan een ABY-doos (die nog duurder is ook;
- stiekem wil ik gewoon een 2e delay

Alleen een beetje jammer dat het dan een Behringer is, vermoedelijk van Behringerkwaliteit...

onrust nv
8 juli 2011, 10:31
Ik heb 2 van die vd400's klinkt redelijk, een beetje DM-3 achtig, maar gan na die pt2399 ontboezemingen toch ook wel weer twijfelen aan wat er op de blister stond.
En ja het is een plastic gebakje met een klote systeem om je baterij er in te doen en de adapter ingang zit aan de zijkant (inputjack kant):dontgeti:

FruscianteFan
8 juli 2011, 12:21
Ik ben bekend met de constructies van Behringers, vooral met een matig functionerende schakelaar. Maar ach, als ik een keer teveel geld heb, koop ik wel een Keeley AD9 ofzo. (Niet om de true bypass, maar om de infinite-feedback)

Kim Wilson
8 juli 2011, 12:30
Ik heb inmiddels de Carl Martin Red Repeat besteld, ik zal mijn bevindingen hier binnenkort wel posten.

Lexvandoef
8 juli 2011, 12:32
Ik heb inmiddels de Carl Martin Red Repeat besteld, ik zal mijn bevindingen hier binnenkort wel posten.

Serieus? Aan de delay Hans? Heftig... ;)

Kim Wilson
8 juli 2011, 13:20
Ja, is eigenlijk te gek. Maar ik was in een gekke bui.

Ik heb overigens al eens eerder een delay gehad (Boss DD-6), maar daar kon ik niet zoveel mee. Hopen dat deze beter aansluit op mijn wensen. Blijft een gok, iets blind bestellen zonder het ooit gehoord te hebben...

Dirk_Hendrik
8 juli 2011, 19:21
Hela! Akai praat wél terug!

> From: SReardon@numark.com
> Date: Fri, 8 Jul 2011 07:55:09 -0700
> Subject: RE: Ask A Question
>
> Thank you for your interest in Akai!
>
> We are eagerly awaiting the release of this product.
>
> Manuals and detailed specifications are currently being written, and will be posted to our website as soon as they are available. Availability is also yet to be announced; however many of our dealers are all ready taking pre-orders which will likely be filled first.
>
> Below are the current Key Features listed on the product's page:
>
> True analog BBD design for a vintage sound
> Short and long modes for up to 1.1 seconds of delay
> Solid metal chassis and vintage knobs
> True Bypass for retaining a pure signal when the effect is disengaged
>
> Due to the nature of product announcements (like those made at this year’s CES and NAMM show), our support team will be unable to provide advanced knowledge of features or specifications before they are publicly announced. For the latest product information, please stay tuned to the product pages on our website. For product availability, please contact your local dealer.
>
> http://www.akaipro.com/analogdelay CLICK HERE
>
> If there's anything else I can do to help, just let me know!
>
> Best Regards,
>
> Sean Reardon
> Technical Support & Warranty Authorization for Akai Pro
> Numark | Alesis | Akai Professional | ION Audio | MixMeister | ▲lto Professional
> 200 Scenic View Drive
> Cumberland, RI 02864
> Akai Pro Phone: 401-658-4032


Dank voor de autotext dus. Laat de peluris dus maar uibreken als het PT2399's blijken te zijn.

onrust nv
9 juli 2011, 15:20
OK dus niet echt een antwoord. Zullen het echt pt2399's zijn terwijl ze op de site verklaren BBD design te gebruiken? Want dat is gewoon oplichting. Hoe het ook zij ik ga er geen kopen om uit te vinden of ik belazerd ben.
Ik snap'r echt geen hout meer van.
:dontgeti:

Die pleuris zal wel meevallen als ik zie hoe andere merken ermee wegkomen.

onrust nv
9 juli 2011, 15:22
Ik ben bekend met de constructies van Behringers, vooral met een matig functionerende schakelaar. Maar ach, als ik een keer teveel geld heb, koop ik wel een Keeley AD9 ofzo. (Niet om de true bypass, maar om de infinite-feedback)

Weetje de prijs maakt wel weer een hoop goed. Dan kijk je wel over de onvolkomenheden heen. Beter kan je denk ik niet voor die paar centen verwachten.

Speeddemon
9 juli 2011, 20:46
Gelukkig hebben ze er wel van geleerd, en de prijzen enigzins gelijk getrokken. Toch altijd wel komisch om te zien, hoe allerlei sites (http://www.musicradar.com/gear/all/guitars/fx/distortion/deluxe-distortion-463354/review) er weer vol opduiken alsof er een fantastisch nieuw iets is ontwikkeld. Wel leuk ding lijkt het me overigens:

De Biyang Metal End NM-2, te koop voor € 69:
http://1.bp.blogspot.com/_HQo_eCnypw8/SOn3qBuJ-MI/AAAAAAAAAGI/fmi766Et3LI/s400/mek.jpg
En de 'gloednieuwe' Akai Deluxe Distortion, € 79,99
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/119990/Akai-Deluxe-Distortion.jpg

Er valt me wel een klein verschil op in de meest rechter toggleswitch, maar wat evengoed andere benamingen kunnen zijn.
Ipv Normal/Bright/Warm, is het daar FAT/BOOST/WARM.
Het zou een verschil zijn als Fat wel een low-end boost mee geeft, en 'Boost' neutraal/lineair is. Dan gaat de 'Normal/Bright' vlieger niet op. Mogelijk zelfs een kwestie van 2 condensatoren vervangen...

Kim Wilson
9 juli 2011, 20:58
Weetje de prijs maakt wel weer een hoop goed. Dan kijk je wel over de onvolkomenheden heen. Beter kan je denk ik niet voor die paar centen verwachten.
Nou, het moet wel bruikbaar zijn. Als zo'n ding gewoon slecht is, is ie voor niks nog te duur. Ik zeg niet dat het rommel is, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Aan een zaag die slecht zaagt heb je ook niks, al kostte hij maar 5 euro.

onrust nv
10 juli 2011, 18:49
Nou, het moet wel bruikbaar zijn. Als zo'n ding gewoon slecht is, is ie voor niks nog te duur. Ik zeg niet dat het rommel is, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Aan een zaag die slecht zaagt heb je ook niks, al kostte hij maar 5 euro.

Klinken niet verkeerd voor 19 euro, maar ik sta ook nooit op mijn FX te trappen. Zou ik dat wel doen met mijn kisten dan ligt zo'n behringer binnendekortstekeren in scherven op de grond.

Dirk_Hendrik
11 juli 2011, 09:52
OK dus niet echt een antwoord. Zullen het echt pt2399's zijn terwijl ze op de site verklaren BBD design te gebruiken? Want dat is gewoon oplichting. Hoe het ook zij ik ga er geen kopen om uit te vinden of ik belazerd ben.
Ik snap'r echt geen hout meer van.
:dontgeti:

Die pleuris zal wel meevallen als ik zie hoe andere merken ermee wegkomen.

Scenario 1:
we hebben het mis en het Akai ding is geen "gewone" Biyang maar een BBD gebaseerd apparaat.

Scenario 2:
Akai weet beter maar denkt dat het gros van de consumenten er in stinkt en een analoge delay denkt te hebben gekocht.

Scenario 3a:
Japanse Akai Salesrakkers hebben zitten babbelen met Chinese Biyang salesrakkers en beide partijen hebben alleen een lijstje met kreten van hun technische rakkers meegekregen. Het verschil tussen "BBD" en "sounds like delay with BBD" wordt dan dus afgevinkt als BBD.

Scenario 3b:
als a maar met vervolg dat Akai er kort na de release van dit volledig analoge apparaat achterkomt dat z'n consument het niet vreet omdat ze verkeerd zijn voorgelicht. Of het ding wordt van de markt getrokken, of er wordt als een gek een nieuwe versie gereleased die ineens wel veel duurder blijkt te zijn.

onrust nv
11 juli 2011, 13:14
Scenario 1:
we hebben het mis en het Akai ding is geen "gewone" Biyang maar een BBD gebaseerd apparaat.

Scenario 2:
Akai weet beter maar denkt dat het gros van de consumenten er in stinkt en een analoge delay denkt te hebben gekocht.

Scenario 3a:
Japanse Akai Salesrakkers hebben zitten babbelen met Chinese Biyang salesrakkers en beide partijen hebben alleen een lijstje met kreten van hun technische rakkers meegekregen. Het verschil tussen "BBD" en "sounds like delay with BBD" wordt dan dus afgevinkt als BBD.

Scenario 3b:
als a maar met vervolg dat Akai er kort na de release van dit volledig analoge apparaat achterkomt dat z'n consument het niet vreet omdat ze verkeerd zijn voorgelicht. Of het ding wordt van de markt getrokken, of er wordt als een gek een nieuwe versie gereleased die ineens wel veel duurder blijkt te zijn.

Ik hoop scenario 1, maar vrees dat het een(of allen) van de daaropvolgende scenario's is. En de consument pikt dit gewoon kijk maar naar builyang, artec, wampler enz.

flo123
12 juli 2011, 01:20
Ik denk dat scenario 2 plaatsvindt.

echotapper
3 juli 2012, 11:58
Over apparatuur voor Hank Marvin delay's bestaat grote consensus in de Shadows-community. Als je deze site eens bekijkt zie je (links) welke delays veelvuldig gebruikt woorden: http://www.echotapper.nl/dev/
Overigens is er bijna geen een analoog.....

Succes verder.

Bij de opnames van "de Shadows" is veelvuldig niet alleen gebruik gemaakt van de Meazzi units terwijl die bij life optredens alleen het echo apparaat in gebruik was ( met beperkte patches). Er zijn in de opnames diverse 'phantom' koppen gebruikt ( lees meerdere echo sporen). Meestal, om het originele geluid op de bühne te laten horen, kan men wat plate reverb erbij doen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de ruimte.

Op mijn site staat nu een, door mij ontworpen, hardware oplossing gebaseerd op een DSP processor die als kit 'at cost' bij Newtone in s'Hertogenbosch als bouwpakket te koop is. Deze unit heeft de meeste classieke echo emulaties n-board en is, vanwege FET's en OPAMPS, voor een deel analoog. Omdat ik bewust geen BBD's gebruikte zijn de 'kop tijden' zoals ze exact moeten zijn. Bij BBD's kan men alleen maar 'equal spacing' toepassen dus gelijke tijden ;)

Piet aka echotapper

HaroldA
3 juli 2012, 12:18
Op mijn site staat nu een, door mij ontworpen, hardware oplossing gebaseerd op een DSP processor die als kit 'at cost' bij Newtone in s'Hertogenbosch als bouwpakket te koop is.

Interessant! :ok:

... alleen kan ik 'm niet vinden: http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=76

Buzzel
3 juli 2012, 12:24
Nog niet....Binnenkort wel.

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,6506.0.html

echotapper
3 juli 2012, 18:43
Klopt ;-) nog niet op de webwinkel maar hier zijn de exacte bestel gegevens!

BPOSFV1 het moederbordje met FET's en OPAmp
BPOSSKRM het voorgeprogrammeerde DSP bordje ( SMT technologie )

Gr. Piet (www.echotapper.nl)

Rutger
3 juli 2012, 19:17
En wat moet dat gaan kosten? (of mag ik dat niet vragen?)

Buzzel
3 juli 2012, 19:20
The cost is estimated to be around 65-75 Euro also pending

Van de website...

toddzilla
3 juli 2012, 19:35
Ik heb vandaag een Carbon Copy gescoord op mp, ben benieuwd!

Einzeln
3 juli 2012, 20:02
eTAP2HW echo
Zoooo dan!

echotapper
3 juli 2012, 20:14
Het is een DIY kit die exclusief verzending en drie potentiometers,een BCD switch en behuizing rond de 65€/70€ zal kosten dit omdat de ontwikkelings kosten door mij gemaakt niet zijn meegenomen ( labour of love) dus je betaald alleen de componenten en verzending. Hierdoor is de unit's prijs/kwaliteit ratio optimaal. De unit's geluid kwaliteit kun je inschalen zeker boven de Alesis Q20 ,met vintage echoes geprogrammeerd als referencie, dit vanwege mijn speciale tape/disc artifacts code maar ook omdat de ontwerper van de gebruikte DSP unit de developer van de Alesis Q Familie was.

Piet

onrust nv
5 juli 2012, 17:24
Da's nie analoog hé...
Ik heb er verschillende
MMD dat is een van mijn favoriete, wel groot maar vooral met die chorus vol open erg spacy.
MBD iets minder kwa BBD geluid maar in combinatie met m'n CP-251 kan je de LFO chorus achtige dingen laten doen(de CP-251 LFO op rate ZZ) En de effects loop is ook leuk om bv een Q-tron op je delays te ZZ.
Tokai TDL-1 mooie sound alleen sub bassen lust die niet.
Boss DM-3 lekkere bread&butter delay niet echt speciaal, maar opzich ook wel leuk.
M'n Guyatone PS-109 heb net de geest gegeven, was wel een leuke lo-fi BBD delay, heb D_H wel de delay wat harder laten ZZ en een compander erin, want ik vond'm wat subtiel.

Rack: Yamaha E1005 wat een toffe delay vind ik dat zeg, je kan met de modulatie een soort versnelling in de delayrate draaien. Echt kicke, nou nog een ibanez AD-202 zien te scoren.

apekop
7 juli 2012, 12:50
Over apparatuur voor Hank Marvin delay's bestaat grote consensus in de Shadows-community. Als je deze site eens bekijkt zie je (links) welke delays veelvuldig gebruikt woorden: http://www.echotapper.nl/dev/
Overigens is er bijna geen een analoog.....

Succes verder.

Inderdaad. Hank Marvin gebruikt vaak twee verschillende delaytijden/delays tegelijkertijd, waardoor de echo een ritme krijgt. Er zijn weinig analoge delays die dat kunnen naar mijn weten. Vandaar dat vaak gegrepen wordt naar digitale delays. Yamaha UD stomp of Magicstomp zijn daardoor populair bij Shadows fans. Maar ook Alesis heeft een 19" delay waarbij je een hele bank van Hank Marvin kan kopen.

Misschien is de El Capistain van Strymon ook nog een optie voor je vanwege de tape delay simulatie? Ik weet niet of je daar ook twee verschillende delaytijden tegelijk uit kan halen?

echotapper
18 juli 2012, 18:48
Apekop,
En ook gratis te downloaden op mijn www.echotapper.nl site

Die twee echo units klopt niet echt, de oude echo machines hadden de koppen op verschillende tijden staan en/of regelbaar in groepen van koppen. Hierdoor lijkt het meerdere machines te zijn. Bij een versie nl. De Meazzi Echomatic model 2 zijn de eerste 3 koppen samen onder een volume te regelen en kop 4 apart. Deze configuratie kan meer dan 70 Shadows afdekken! De moderne echo's zijn op BPM gebaseerd en worden in de maat an de muziek gebruikt. Bij de oude echo's kan men over het algemeen zeggen dat dit niet mogelijk was alhoewel er well wat correlaties mogelijk zijn als men verondersteld dat het model een varispeed had!. In mijn eTap2hw heb ik bij de Echomatic 1 model F-special wel een paar patches gemaakt die voor 120 BPM te gebruiken zijn...

Het product Elcapstan is equal spacing dus niet geschikt voor dit soort werk. De DSP ontwerper heb ik wel eens contact mee gehad om ook de oude configuraties mogelijk te doen. Vanuit een commercieel perspectief was dit niet haalbaar omdat die markt veel te klein is. BTW. Die ontwerper is in de DSP wereld in de top 3!

Piet

lespaulnmarshall
18 juli 2012, 19:36
Carbon copy?

echotapper
18 juli 2012, 20:16
Carbon copy is 'equal spaced'. BBD's worden door een klok aangestuurd en zijn bijna altijd met dezelfde tijd per BBD? Er bestaan speciale BBD's met verschillende tabs zodat ook andere tijden mogelijk zijn. Bij een hoortest zojuist heb ik alleen equal spacing gehoord. Bij een equivalent van de Echomatics met niet gelijke tijden hen je een tweetal bordjes vol met BBD's nodig. Elk bordje 20x20 cm groot! . Alhoewel ik niet bekend ben met Carbon Copy zal het veel lijken op de Elcapstan, klinkt er mooi. Kan ook met eTap2hw ;-)

onrust nv
29 september 2012, 10:32
Scenario 1:
we hebben het mis en het Akai ding is geen "gewone" Biyang maar een BBD gebaseerd apparaat.

Scenario 2:
Akai weet beter maar denkt dat het gros van de consumenten er in stinkt en een analoge delay denkt te hebben gekocht.

Scenario 3a:
Japanse Akai Salesrakkers hebben zitten babbelen met Chinese Biyang salesrakkers en beide partijen hebben alleen een lijstje met kreten van hun technische rakkers meegekregen. Het verschil tussen "BBD" en "sounds like delay with BBD" wordt dan dus afgevinkt als BBD.

Scenario 3b:
als a maar met vervolg dat Akai er kort na de release van dit volledig analoge apparaat achterkomt dat z'n consument het niet vreet omdat ze verkeerd zijn voorgelicht. Of het ding wordt van de markt getrokken, of er wordt als een gek een nieuwe versie gereleased die ineens wel veel duurder blijkt te zijn.

OK ik heb de Akai 'analog'? delay voor m'n bandlid besteld voor het bewaken van m'n kattebeeste. Ik ga'm gelijk eens openschroeven om te kijken offie echt is(als hij binnen is).

Dirk_Hendrik
29 september 2012, 18:23
OK ik heb de Akai 'analog'? delay voor m'n bandlid besteld voor het bewaken van m'n kattebeeste. Ik ga'm gelijk eens openschroeven om te kijken offie echt is(als hij binnen is).


Cool!! Ben heel benieuwd!

onrust nv
2 oktober 2012, 17:09
Helaas Dirk, de Akai is net een brandkast. Nadat ik'm open had bleek natuurlijk de electronica aan de bovenkant te zitten. En de inbus schroeven in de potmeters zitten zo strak dat ik er 1 heb dolgedraaid. Wat een klootjavanen zeg. Dus het blijft geheim wat er nou inzit.

Dirk_Hendrik
2 oktober 2012, 18:20
Jammer......

onrust nv
10 oktober 2012, 22:12
Ik heb de akai naast de biyang ad-8 gelegd, en kwa geluid zijn het echt 2 verschillende beestjes. De biyank heeft een nogal klikkerige en hoog decay geluid, en de akai heeft niet dat klikkerige en veel meer vervorming(schurend) in de decay, hij is niet heel donker in't geluid maar wel donkerder dan biyank. Ik vind de akai een stuk mooier klinken, want de biyank is nogal kunstmatig in het geluid. Bij het openen van de akai kon ik wel meerdere groene condensatoren waarnemen via de zijkant en op de achterkant kon ik volgens mij ook zien dat er iig 2 gewone IC opzitten. Voor de rest is't smd, ook via de zijkant iig 1 smd IC kunnen waarnemen. Het is volgens mij een beetje mix smd en oude onderdelen. Ik zal volgende week eens de biyank mee naar huis nemen om te kijken of hij ook zo klote in elkaar zit als die akai.

lindstrom
11 oktober 2012, 08:53
Ik heb vandaag een Carbon Copy gescoord op mp, ben benieuwd!

Ik ben recentelijk van een Way Huge Aqua Puss ook weer terug bij de Carbon Copy. :ok:

Speeddemon
11 oktober 2012, 10:30
Heeft iemand die Carbon Copy al eens kunnen vergelijken met dat oude groene bakbeest van MXR (die gewoon "Analog Delay" heet)?
Die had een leuke feature, dat hoe korter de delaytijd, des te hoger de freq. response. Langere delays werden dus donkerder en zaten je directe sound dus ook minder in de weg, terwijl slapback standen die benodigde 'spank' en 'grit' hebben.

@Dirk_H; behalve elco's, zijn er nog meer zaken die 'vergaan' bij zulke oude pedalen? Ik maak me met name zorgen over de BBD's, aangezien die niet zo maar te krijgen zijn, of zijn daar (SAD?) al drop-in replacements voor? Ben d'r al een tijdje uit zeg maar. :soinnocent:

lindstrom
11 oktober 2012, 10:50
Heeft iemand die Carbon Copy al eens kunnen vergelijken met dat oude groene bakbeest van MXR (die gewoon "Analog Delay" heet)?
Die had een leuke feature, dat hoe korter de delaytijd, des te hoger de freq. response. Langere delays werden dus donkerder en zaten je directe sound dus ook minder in de weg, terwijl slapback standen die benodigde 'spank' en 'grit' hebben.



Volgens mij omschrijf je hier iets wat ik ook ervaar met de CC.. ga maar eens aan die knoppen draaien tijdens delay geluid. korter gaat frequentie omhoog en langer gaat de frequentie omlaag..

onrust nv
11 oktober 2012, 16:47
Als ik die Carbon Copy aanschaf willik'm gelijk ombouwen om de 2 trimmers aan de binnenkant voor de modulatie eruit te halen en vervangen voor pot meters aan de buitenkant. Zal wel gelijk ook een andere behuizing erom heen moeten denk ik.

Dreverhaven
11 oktober 2012, 17:19
Of je koopt gelijk een Malekko Ekko 616.

Buzzel
11 oktober 2012, 17:32
Of je koopt gelijk een Malekko Ekko 616.

Die het ook héél goed doet.

Einzeln
11 oktober 2012, 17:40
Volgens mij omschrijf je hier iets wat ik ook ervaar met de CC.. ga maar eens aan die knoppen draaien tijdens delay geluid. korter gaat frequentie omhoog en langer gaat de frequentie omlaag..
Dateffect is toch voorbehouden aan digitale delays?

Dirk_Hendrik
11 oktober 2012, 18:10
Volgens mij omschrijf je hier iets wat ik ook ervaar met de CC.. ga maar eens aan die knoppen draaien tijdens delay geluid. korter gaat frequentie omhoog en langer gaat de frequentie omlaag..

Is geen kwestie van "ervaren". De MXR waar Speeddemon aan referereert past z'n filtering aan aan de delaytijd. Datbetekent dat in trage repeats minder hoog zit dan wanneer het ding op een korte delaytijd staat ingesteld.

En het heeft niets te maken met de "jengel" die je krijgt als je tijdens een gespeelde noot aan de delaytijd knop draait. Da's het effect van het ineens sneller of langzamer gaan afspelen van samples tov de snelheid waarmee die samples genomen zijn. Tot de snelheid waarmee gesampled wordt weer gelijk is aan de afspeelsnelheid.

lindstrom
11 oktober 2012, 18:23
Dateffect is toch voorbehouden aan digitale delays?

Nee hoor, de CC doet het ook.

Dirk_Hendrik
11 oktober 2012, 18:38
Dateffect is toch voorbehouden aan digitale delays?

Elke analoge delay doet dat.

Speeddemon
11 oktober 2012, 18:51
Elke analoge delay doet dat.
sterker nog, de meeste oudere digitale delays doen het niet. Pas toen digitale delays wezenlijk analoge delays bewust gingen nadoen (zoals de Ibanez DE-7 of de Line6 Echo Park), werd het gemeengoed.
Maar als je het met een Boss DD-5 probeert, klinkt 't eerder brak en glitchy dan het mooie Judas Priest-Starbreaker (live) intro. (dat waren bij mijn weten trouwens tape-echo's).
Check: Starbreaker-Unleashed in the East (http://www.youtube.com/watch?v=8LKzqagZ9IA)

Dirk_Hendrik
11 oktober 2012, 19:06
Een DD3 doet dat pima, als je maar binnen de delayrange van de rangeschakelaar blijft. Anders mute ie em even. Juist oudere digitale delays doen hun sample recording en playback met het aanpassen van de klokfrequentie. Jengel dus. Pas als je grotere ranges gaat instellen, en dus grotere RAM-chip geheugenblokken gaat aanspreken, moet je even actie ondernemen om geen grafgeluiden te krijgen.

Meanwhile met dank aan conculega Bernardduur vers van FSB:


Re: Excalibur effects - Analog delay AD-350

So, I got this unit in for a pedalboard cleanup and rewire and just wanted to see what's under the hood.......
Bright pink pedal, enclosure just too big for the underside (little gaps on the side).......
From the website: (http://axis-online.eu/web/en/excalibur/effect-pedals/analog-device/)
With 350 milliseconds of variable Delay Time BBD IC the AD-350 can produce a wide variety of time-delay effects, from Rock-A-Billy slap back echo to erratic, runaway delays.
I was guessing some analog delay; but it's not, it is again another PT2399 delay; sigh..........
Will post pics later!

Weer een leugendelay ontmaskerd. Dank.

Einzeln
11 oktober 2012, 20:20
sterker nog, de meeste oudere digitale delays doen het niet. JA natuurlijk. Stom.

patrick0108
11 oktober 2012, 23:47
Of je koopt gelijk een Malekko Ekko 616.

Die heeft Bas hier op het net te koop staan bieden vanaf 100,.....:ok:

Bernardduur
12 oktober 2012, 10:26
Een DD3 doet dat pima, als je maar binnen de delayrange van de rangeschakelaar blijft. Anders mute ie em even. Juist oudere digitale delays doen hun sample recording en playback met het aanpassen van de klokfrequentie. Jengel dus. Pas als je grotere ranges gaat instellen, en dus grotere RAM-chip geheugenblokken gaat aanspreken, moet je even actie ondernemen om geen grafgeluiden te krijgen.

Meanwhile met dank aan conculega Bernardduur vers van FSB:


Weer een leugendelay ontmaskerd. Dank.

Whahaha, moet ik mezelf nu hier teruglezen :D

Dreverhaven
12 oktober 2012, 11:23
Die heeft Bas hier op het net te koop staan bieden vanaf 100,.....:ok:

Dat is een mooie prijs. Ik heb die wel eens met een Carbon Copy vergeleken, maar vind de 616 toch veel mooier klinken. De modulatie heeft pots aan de buitenkant en gaat lekker ver. Hij is ook net iets minder donker dan de CC.
Ik heb hier op het forum wel eens iets gelezen over dat de oude versies een beetje gaar van binnen waren, maar daar heeft de mijne geen last van. Doet het goed, ken nog een paar lui die er een hebben en die zijn er ook blij mee.

onrust nv
12 oktober 2012, 23:48
Of je koopt gelijk een Malekko Ekko 616.

Daar wil ik de Lo-fi versie van. Maar die's nog niet verkrijgbaar(&%$&#!!).

Ik wil de CC omdat die dark klinkt, en lees net dat de malekko minder dark is.

DemolitionColorScheme
13 oktober 2012, 13:50
Daar wil ik de Lo-fi versie van. Maar die's nog niet verkrijgbaar(&%$&#!!).
Die is wel verkrijgbaar (al lang zelfs), maar was maar een limited run. Je kunt ze nog scoren op eBay.

onrust nv
2 november 2012, 20:49
Net een pearl AD-08 gekregen, ik hoop dat alles nog werkt. Die schijnt ook wel een dark soundje te hebben.

Bernardduur
2 november 2012, 21:00
Is mijn fav delay pedaal! Heb ik al +10 jaar en ik geniet er nog steeds van!

onrust nv
3 november 2012, 00:30
Hij ziet er erg nieuw uit, een piepklein stukje verf eruit geen krassen op de verf batterij drukker ongebruikt alleen op de rubbere vloerplaat wat doffe slijtage plekken en een paar krasjes.

Speeddemon
3 november 2012, 12:47
Een DD3 doet dat pima, als je maar binnen de delayrange van de rangeschakelaar blijft. Anders mute ie em even. Juist oudere digitale delays doen hun sample recording en playback met het aanpassen van de klokfrequentie. Jengel dus. .
Maar ook klankmatig op een mooie, 'analoge' manier?

Nou heb ik wel eens een 'analog repeat' mod uitgevoerd op een DD-3, en dat leek zeker te helpen, maar kan ie stock ook zo mooi 'infinite oscilleren met resolutie-verlies, zonder digitale artifacts', om het wat juridisch ondubbelzinniger te maken? :)

Dirk_Hendrik
3 november 2012, 16:21
Maar ook klankmatig op een mooie, 'analoge' manier?


Een BBD delay neemt analoge samples speelt die een tijd X later weer af
Een Digitale delay a la de DD3 neemt digitale samples en speelt die een tijd X later weer af.

Hoe lang die x is is afhankelijk van je delayknop die rechtstreeks de afspeelsnelheid regelt.

En dus doen ze dat allebij op precies dezelfde "analoge" manier.

Speeddemon
3 november 2012, 19:11
Een BBD delay neemt analoge samples speelt die een tijd X later weer af
Een Digitale delay a la de DD3 neemt digitale samples en speelt die een tijd X later weer af.

Hoe lang die x is is afhankelijk van je delayknop die rechtstreeks de afspeelsnelheid regelt.

En dus doen ze dat allebij op precies dezelfde "analoge" manier.
Dat snap ik, maar die zelf-oscillatie die zo mooi is bij analoge delays, heeft wel te maken met de hoeveelheid repeats en HOE die repeats consecutief weergegeven worden. Bij een analoge delay is elke volgende repeat 'beroerder', dus dat heeft z'n effect op de zelf-oscillatie.
Dus mijn vraag staat nog steeds. :hide:

onrust nv
3 november 2012, 20:50
De digitale herhalingen blijven gelijk, bij een BBD lijkt elke herhaling te corroderen en krijg je steeds meer vervorming. Volgens mij is daar best een ingewikkeld circuitje voor nodig omdat analoog te emuleren, anders moet je het misschien in de DSP hoek zoeken. Wat volgens mij ook niet echt simpel is. Mogelijk is bitcrushing de makkelijkste manier.

Speeddemon
4 november 2012, 10:41
De digitale herhalingen blijven gelijk, bij een BBD lijkt elke herhaling te corroderen en krijg je steeds meer vervorming. Volgens mij is daar best een ingewikkeld circuitje voor nodig omdat analoog te emuleren, anders moet je het misschien in de DSP hoek zoeken. Wat volgens mij ook niet echt simpel is. Mogelijk is bitcrushing de makkelijkste manier.
Dat valt wel mee. Een schakelbare condensator over de buitenste 'lugs' van de feedbackpotmeter van een DD-3 doet dat trucje al grotendeels. Uiteraard niet 100% volgens de puristen, maar dan zou je idd echt een soort toenemende vervorming moeten toevoegen met idd de analoge equivalent van bitcrushing; de 'resolutie' gaat nl. ook omlaag.

onrust nv
4 november 2012, 10:51
Maar waarom het analoge geluid nadoen wanneer er zoveel mooie BBD delay tekoop zijn?
Ik ben zelf een enorme BBD fan, en gebruik m'n flashback vooral voor't loopen en om in een effect chain te zetten waar bv hele hoge tonen kunnen verschijnen.
Ik heb de analog setting op dat ding nog nooit gebruikt, en de reverse ook niet omdattie niet echt reverse is. Die stomme stand gaat achterui/vooruit(om&om), erg niet wat ik zoek.

Speeddemon
4 november 2012, 11:17
Maar waarom het analoge geluid nadoen wanneer er zoveel mooie BBD delay tekoop zijn?
Hoeveel BBD's ken jij die >1 seconde doen, laat staan 3 à 4 seconden? (Ibanez DE7 en Line6 EchoPark doen dat wel, met een overtuigende fake-BBD klank en oscillatie.)
Kijk, als je uit de voeten kan met max. 400ms ofzo -zoals ikzelf- dan zeg ik "go for it", analoge keuzes genoeg. (even gesteld dat je geen belachelijke bedragen wil gaan dokken zoals een Diamond Memory Lane; sorry maar voor dik 400 euro koop ik wel een Boss DM-2 + een Ibanez AD-9 + een DOD FX96 (dat is me toch een secret weapon qua analoge delays! Mechanisch is ie zwak, maar lekker rehousen die handel!) en heb ik triple-head action, waarbij de AD-9 zelfs nog als een pseudo-reverbje in te stellen is.

Dirk_Hendrik
4 november 2012, 12:31
Maar waarom het analoge geluid nadoen wanneer er zoveel mooie BBD delay tekoop zijn?


Waarom wil iemand een analoge delay? Vanwegen de "warmte" (gebrek aan hoog dus, kutterm) en de gruizigheid. Waarom wil je die "warmte" en gebrek aan guizigheid? Omdat het je op een prettige manier laat differentieren tussen droog een repeats.

Waarom wil iemand een digitale delay? Opdat ze op zoek zijn naar die repeats zonder de viezigheid van een analoge. Da's dus afhankelijk van het repertoire. Niet iedereen luistert naar neo-anarchistische herrie en ook niet iedereen speelt het. En dus zijn er volksstammen muzikanten die prima tevreden zijn met hun digitale delay en wss nog grotere volksstammen die niets moeten hebben van het klankvernaggelend effect van een BBD delay. Toen ik rond '93 op het SAE rondliep (afrader) was er geen hond die een goed woord over had voor de Yamaha E1010 die daar in het rack hing. Dat kwam pas later toen mensen teringherrie muziek gingen noemen en het kunnen bespelen van een instrument geen vereiste meer was om muzikant genoemd te worden. Ja, ik wordt oud.

En dan dus de vraag van het nadoen.
Omdat je er die "warmte" van een analoge mee kan pakken zonder die vieze gruizighed én het maken van een digitale met wat extra filtering een godsvermogen minder kost dan een analoge met z'n afregelpunten en andere troep.
De digitale delay met DM2 filtercurves die ik afgelopen juli publiceerde in de FSB ontwerpwedstrijd kostte me ongeveer 20 euro aan onderdelen (inclusief switches, jacks en pots en soldeer ik in anderhalf uur in elkaar. Dat red ik met een analoge nooit. "Analoog of digitaal?" vroeg Peter Heijnen terwijl hij er mee zat te spelen.




@ Speedy,
ja, ik heb je mail gezien en ik heb nog geen idee.

onrust nv
5 november 2012, 09:58
Waarom iemand een digi-delay wil was ik allang uit, maar waarom een digidelay die een analoge emuleerd dat was voor mij een raadsel, maar de langere delaytijd van een digitale is idd wel een voordeel en de kosten ook.
Maar ik heb nu ondertussen 7 analoge delays en ze klinken allemaal anders, en dat is voor mij het ultieme genot(en soms ook de EP3 toneprint van de flashback als uitzondering).
Maar vooral als het ook waarneembaar is in een soundscape zijn de geluids verschillen erg tof. In een bak noise(dat begon al in de 70er jaren) maakt het eigenlijk geen flikker uit, dan mag je blij zijn als de delay de mix overleefd, en dan gebruik ik vaak de kaospad 1 of 2 delays. Maar flangers en chorussen vindt ik toch het mooist in analoge toestand, met als de ibanez digitale flanger uit de 10 serie als uitzondering want die is wel erg mooi en freaky te gebruiken. Maar het blijft w/s toch een kwestie van smaak en hoe je de boel gebruikt.

Maar op strings, een dikke analoge synth of m'n basgitaar heb ik het liefst BBD.