PDA

View Full Version : Hoe maak je een radius van 15" en 25"



grizzly
2 juli 2011, 22:04
Zoals de titel aan zegt,
Hoe kan ik het best een radius maken van 15' en een van 25'.
Als ik eenmaal op een stuk MDF of hardhout van 50cm lang de juiste radiussen heb, kan ik deze wel weer overbrengen naar de betreffende disk. . . . . denk ik :+) (moet ik dan echt een cirkel van 4.572m hartlijn maken of is er een makkelijkere oplossing)

Damn, ik ben redelijk in de olie en zit te luisteren naar "A new Day Yesterday van Joe Bonamassa. . :+) cool.

G.G.
2 juli 2011, 22:34
Op de PC zoŽn grote cirkel maken en dan een selectie uitprinten.

Maar eehhhh je hoeft toch geen 4.5 meter te hebben? 25 inch is ongeveer 62 cm. da zijn toch wel werkbare afmetingen? PLaat mdf van 122x61. Latje in een hoek spijkeren zodat ie kan draaien. Potlootje in een gaatje dat op de juiste afstand geboord is en planke draaien en tekenen.

grizzly
2 juli 2011, 22:56
Hi G.G.,

Ik had een poosje terug een radius getrokken van 38 cm (15") en vond dat zo sterk gebogen, dat ik ernstig twijfelde of dat wel de juiste kromming was voor het achterblad. Ook bij een radius van 25" ofwel 63,5 cm lijkt de kromming veel te veel voor een bovenblad.
Ik kan abuis zijn, maar het lijkt me veel te veel?

Ik heb toen eens een stuk touw genomen van 4,5m (15 foot)en daar zo goed en kwaad als het ging een streep mee getrokken over een stuk hout.
Die kromming leek me eigenlijk meer overeen komen met de bolling van mijn gitaar.
Daarom begon ik te twijfelen over de juistheid van de 15inch en 25inch maat.

Als ik je uitleg lees, moet ik dus toch gewoon 38cm en 63,5 cm lengte houtje gebruiken om de cirkel te trekken. . .?
Ik ben wat dat betreft gewoon een nono :+(

G.G.
2 juli 2011, 23:00
Zou je "feet" ipv "inch" moeten hebben?

EDIT: overheen gelezen, dat zei je al... (heb zelf ook al een paar sapjes op)

grizzly
2 juli 2011, 23:11
Ik heb nog eens goed nagelezen met mijn half zatte kop, er staat idd 15' en niet 15" . . . dus foot en geen inch.

Hoe krijg ik dus een radius van 15 en 25 foot op een stuk van 50cm hout, zonder daarvoor een cirkel te trekken van 4,5m en 7,6m :(

G.G.
2 juli 2011, 23:20
Aangezien je toch al zat bent: Leg een plank aan een kant van de kamer, schroef een lat in je vloer op een afstand van 15 foot. Potloodje aan die lat en over de plank de radius trekken.

Lange lat verwijderen en vloerkleedje over het gat in het parket leggen en hopen dat moeders het morgenochtend niet ziet.

Zie ze het wel... gelijk gaan vloeken over het bezoek en die idiote naaldhakken, of anders over die verdomde houtwormen.

pasqual
2 juli 2011, 23:53
Aangezien je toch al zat bent: Leg een plank aan een kant van de kamer, schroef een lat in je vloer op een afstand van 15 foot. Potloodje aan die lat en over de plank de radius trekken.

Lange lat verwijderen en vloerkleedje over het gat in het parket leggen en hopen dat moeders het morgenochtend niet ziet.

Zie ze het wel... gelijk gaan vloeken over het bezoek en die idiote naaldhakken, of anders over die verdomde houtwormen.

jullie 2 gaan er verder wel uitkomen?:crazyhappy:

Cocobolo
2 juli 2011, 23:53
radius dishes worden inderdaad meestal in foot uitgedrukt (hoewel ze bij bijvoorbeeld CMB Puurs gewoon zeggen 2mm over 500mm, dat geeft wel direct een duidelijker beeld waar je je iets bij kunt voorstellen).

Kijk hier .... radius dishes berekenen (http://www.kalantarian.org/artak/gm/depthcalc.htm) ....voor het berekenen van de diepte van de radius. Let op, werkt niet goed onder firefox, doet het wel onder internet explorer

BLUEWEY
3 juli 2011, 00:53
Damn, ik ben redelijk in de olie en zit te luisteren naar "A new Day Yesterday van Joe Bonamassa. . :+) cool.

ik kan niet anders zeggen dan; Proficiat ! Goeie muzieksmaak !
ben net door jou besmet geworden..., prettige besmetting overigens ! :seriousf:

je hebt PM

grizzly
3 juli 2011, 11:08
radius dishes worden inderdaad meestal in foot uitgedrukt (hoewel ze bij bijvoorbeeld CMB Puurs gewoon zeggen 2mm over 500mm, dat geeft wel direct een duidelijker beeld waar je je iets bij kunt voorstellen).


Kijk, Dat is eigenlijk een mogelijkheid waar ik naar zocht.
Een boog met een lengte van 50cm die in het midden een diepte heeft van 2mm.
Een lat van 50cm is makkelijker te hanteren dan een boog trekken met een stuk hout van 7 meter.
Inmiddels contact gelegd met Cocobolo en er gaan toch maar dishes gemaakt worden.

GG
Ik heb net de gaten in de vloer opgevuld met guppa. Dat gebukt voorover zitten met een kater valt overigens ook niet mee :seriousf: