PDA

View Full Version : Aardings probleem / Mex Fender Stratocaster



Crash
2 juli 2011, 21:13
Hallo,

Ik probeer hier een gitaar (Mex Stratocaster) van een collega te repareren maar ik loop vast met een bepaald probleem..

- De gitaar ruist enkel bij open gespeeld snaren -

Ten eerste:
Al zn potmeters + 5-way schakelaar waren allemaal verrot, vuil en stoorde moeilijk hard.

Deze heb ik allemaal netjes vervangen. Alles netjes volgens een correct schema gesoldeerd en geaard. Vervolgens was het probleem wel een stuk minder maar niet helemaal weg. Jackplug + kabel van jack naar potmeter voor de zekerheid ook vervangen.

Probleem doet zich nog steeds voor. Alles wat je aarde kan heb ik geaard. Alle soldeerverbindingen dubbel gecontroleerd. Alle lassen zijn netjes (glimmend) en alles is geaard. Zijn de elementen dan gaar?

De eigenaar heeft er zelf elementen in gezet. De elementen komen uit Amerika en zijn volgens de eigenaar hagel nieuw. Dat hagel nieuw verhaal vind ik erg apart omdat de polen van alle elementen er geoxideerd uit zien. (Blijkbaar dus vocht bij gekomen)

Wie weet wat het probleem is?
Overigens is het geen fretbuzz.

aaronstonebeat
2 juli 2011, 21:28
Bedoel je dat de gitaar bromt als je de snaren niet aanraakt? Als dat het geval is, is er niets aan de hand; dat is normaal, zeker bij enkelspoelselementen.

Crash
2 juli 2011, 21:34
Nee, de "normale" brom bij enkelspoels elementen is ook gewoon aanwezig. Héél zachtjes op de achtergrond. Gewoon normaal dus.

Maar zodra ik een snaren of snaren open speel dan hoor je het geluid/gekraak van slechte contacten. (zie deze link (http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php) voor voorbeeld geluid / zoek naar het audiobestand "kraakstoring")

aaronstonebeat
2 juli 2011, 21:44
Vreemd.
Maar raak je de snaren nu aan als je ze open laat klinken of niet?

Crash
2 juli 2011, 21:49
enkel met een plectrum

aaronstonebeat
2 juli 2011, 22:00
En wat gebeurt er als je de snaren achter de brug of bij de mechanieken aanraakt?

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat elementen 'gaar' zijn; in mijn ervaring doen ze het óf wel óf niet.

Mesjoggah
3 juli 2011, 09:25
Je hebt aan de gitaar zo'n beetje alles vervangen.. is je kabel wel goed?

Buzzel
3 juli 2011, 11:01
Aarding op de brug niet vergeten??

Crash
3 juli 2011, 13:00
En wat gebeurt er als je de snaren achter de brug of bij de mechanieken aanraakt?

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat elementen 'gaar' zijn; in mijn ervaring doen ze het óf wel óf niet.
Dat ga ik straks even uitproberen(!)
Doet ie hetzelfde..



Je hebt aan de gitaar zo'n beetje alles vervangen.. is je kabel wel goed?
Jep, gebruik verschillende kabels en versterkers.


Aarding op de brug niet vergeten??
Ook niet. Heb ik zelfs opnieuw gesoldeerd toen ik alles aan het controleren was.


//edit: Het lijkt me ergens uit de jackplug te komen. Ik zal deze nog een keer controleren en misschien vervang ik em wel weer. Ik hou jullie wel op de hoogte. In ieder geval bedankt voor de suggesties.

snaarplukker
3 juli 2011, 14:50
//edit: Het lijkt me ergens uit de jackplug te komen.
Het bekende lipje naar binnen duwen lijkt het (kraak) probleem op te lossen.;)

Eygen
3 juli 2011, 15:43
Nee hoor, ik heb het ook. Als je niets van metaal aanraakt op je gitaar is het logisch dat ie niet geaard is, toch? Sla maar eens een open snaar aan terwijl je de stemknoppen vasthoudt. Dan heb je geen ruis. Het is nou niet bepaald een oplossing om telkens iets van metaal vast te houden maar voor zover ik weet is er geen oplossing voor.

aaronstonebeat
3 juli 2011, 17:02
Nee hoor, ik heb het ook. Als je niets van metaal aanraakt op je gitaar is het logisch dat ie niet geaard is, toch? Sla maar eens een open snaar aan terwijl je de stemknoppen vasthoudt. Dan heb je geen ruis. Het is nou niet bepaald een oplossing om telkens iets van metaal vast te houden maar voor zover ik weet is er geen oplossing voor.

Bijna helemaal mee eens.

Maar de gitaar is geaard via het lichtnet; jij bent niet geaard als je geen metalen delen van de gitaar aanraakt en dat hoor je.

Eygen
3 juli 2011, 17:08
Bijna helemaal mee eens.

Maar de gitaar is geaard via het lichtnet; jij bent niet geaard als je geen metalen delen van de gitaar aanraakt en dat hoor je.

Dat zei ik toch ook? :soinnocent:

Als het je echt dwars zit, die brom: klep aan de achterkant even eraf schroeven, extra lang draad aan de klem voor de veren solderen (waar als het goed is al een draadje zit) en die permanent vast houden (aan je riem vastmaken of zoiets).

aaronstonebeat
3 juli 2011, 17:20
Dat zei ik toch ook? :soinnocent:

Je schreef anders dit:


Als je niets van metaal aanraakt op je gitaar is het logisch dat ie niet geaard is, toch?

;)

Draadje aan de riem lijkt me zinloos; je huid moet contact met de aarde maken.

Eygen
3 juli 2011, 17:28
Je schreef anders dit:



:sssh:



Draadje aan de riem lijkt me zinloos; je huid moet contact met de aarde maken.

Ik bedoel dus een verbinding aan je huid, connectiepunt aan je riem die je eraf kan halen anders wordt het nog onhandiger dan het al is.

Edit: Ik kan me wel herinneren dat iemand een strook aluminiumfolie achter op de nek had geplakt, verbonden met een van de tuners... Zolang je speelt heb je dan contact.

Crash
3 juli 2011, 18:28
Het bekende lipje naar binnen duwen lijkt het (kraak) probleem op te lossen.;)

Welk lipje ?

geert1976
3 juli 2011, 18:34
Heb je de aarde wel onderling gekoppeld aan de potmeters? en aardedraad brug, aan de volumepot gesoldeerd

Check ook even, of je de aardedraad en signaaldraad wel op de juiste manier aan de jackingang hebt gesoldeerd?
Indien je deze verkeerd om doet krijg je ook rare effecten en heb je wel een juiste jackingang gebruikt (mono met 2 lipjes, of stereo met 3 lipjes)?

Crash
3 juli 2011, 18:44
Heb je de aarde wel onderling gekoppeld aan de potmeters? en aardedraad brug, aan de volumepot gesoldeerd

Check ook even, of je de aardedraad en signaaldraad wel op de juiste manier aan de jackingang hebt gesoldeerd?
Indien je deze verkeerd om doet krijg je ook rare effecten en heb je wel een juiste jackingang gebruikt (mono met 2 lipjes, of stereo met 3 lipjes)?

Aarde is allemaal door gekoppeld onder de potmeters. (en brug)
Het is een mono jackplug. Aangesloten zoals het hoort. (kheb ook gewoon signaal)

Ik verdenk toch dat die jackplug gaar is op één of andere manier. Ik zal er dinsdag een andere in zetten. Kijken wat ie dan doet..

snaarplukker
3 juli 2011, 22:04
Welk lipje ?Dat lipje in de jackplug die goed kontakt moet maken met de pin van je gitaarkabel stekker.

benwave
4 juli 2011, 08:13
Weet je zeker dat je geaard speelt/aangesloten bent met het apparaat waar je het mee uit aan het testen bent ?
Als je een dubbelgeaard apparaat in een aarde stopcontact steekt gebeurd er nog niet veel, en blijft het storen

Crash
11 juli 2011, 06:30
Het bleek de 5-weg schakelaar te zijn.
Een draad van één van de pickups was niet netjes gesoldeerd.

Iedereen bedankt voor de hulp en suggesties!