PDA

View Full Version : 3x3 matrix-mixer



JER00N
2 juli 2011, 17:37
Langzaam ben ik aan het overgaan van multieffect naar rack. Ik had al langer een buizenpreamp en een stereo poweramp in een rack, en sinds kort heb ik er een Korg A3 bij. Het leukste is natuurlijk om dan wet/dry/wet te spelen mits dat kan. In de praktijk doe ik dat alleen met opnames omdat het live en bij repetities gewoon te veel gesjouw is met spullen. Bovendien heb je live soms maar 1 microfoon ter beschikking voor je gitaar. Wet/dry/wet of wet/dry of zelfs alleen stereo is dan niet meer mogelijk - in dat geval wil je gewoon je droge sound plus de effecten op 1 mono-signaal.

Om een lang verhaal kort te maken: verschillende situaties vragen om verschillende manieren van mixen. Hierdoor kwam ik op het idee om een matrix-mixer te maken met drie ingangen (dry van de preamp, effect links, effect rechts) en drie uitgangen. De uitgangen worden aangesloten en gemixt al naar gelang de situatie, bijvoorbeeld:

- Voor repetities (wet/dry): uitgang 1 naar kanaal 1 van poweramp en 100% dry. Uitgang 2 naar kanaal 2 van de poweramp en 100% wet (kan evt. ook minder zijn, bijv 80%).
- Voor optreden in een kroegje, met slechts 1 mic (dus mono): uitgang 1 naar kanaal1 van poweramp, 100% dry, 50% wet-links en 50% wet-rechts;
- Voor opnames (wet/dry/wet) uitgang 1: naar buizen-poweramp, 100% dry. Uitgang 2 naar kanaal 1 van stereo poweramp, 100% wet. Uitgang 3 naar kanaal 2 van stereo poweramp, 100% wet.

Het mixertje wil ik gewoon in een Hammond-kastje bouwen en dan achterin m'n rack monteren. In een rackbehuizing had ook gekund maar ik wil het graag compact houden.

Het schema is al voor een groot deel af en is gebaseerd op http://sound.westhost.com/project129.htm

Zijn er mensen die iets soortgelijks gebruiken? Voor-/nadelen? Suggesties en ideeën zijn welkom ;)

JER00N
5 juli 2011, 23:11
Hm, weinig reacties...

Wellicht een move naar naar het rack-forum?

Dirk_Hendrik
6 juli 2011, 23:12
reactie dan,
Geef die outputs na de masters alsjeblieft nog een nette output buffer.