PDA

View Full Version : Welke versterker zal ik nemen?



snowbal100
2 juli 2011, 17:14
Ik speel nu al zo'n 4 jaar, ook al in een band. Ik ben 13 jaar, bijna 14 jaar. En ik zoek nu een proffesionelere versterker want ik heb nu zo'n klein standaard Stagg versterker. Ik zocht op internet en ik vond de Marshall MA100H. Maar is deze versterker er geschikt voor? En werkt ie goed met effect-pedalen. Ik speel pop, funk, rock, metal (bijv. System of a down, Slipknot, Nirvana, Coldplay, Stevie Ray Vaughan, Jimi hendrix, RHCP). Ik wil ook een versterker met goede reverb. Maar is deze versterker er geschikt voor?
Als jullie een andere aanraden, de prijs moet ongeveer rond de 1000 liggen (of eronder).

Buzzel
2 juli 2011, 19:26
Ga naar de muziek winkel en probeer gewoon elke versterker. We kunnen van alles zeggen, maar alleen jij kan kiezen natuurlijk. Maar die marshall MA100 is geloof ik niet geweldig. Zeker voor dat budget.

Jasper.
2 juli 2011, 20:37
1000 dat is nog wel een lekker budget. Ben je bereid tweedehands te gaan? Dan kun je voor 1000 euro een hoop leuks krijgen.
JCM800/900 bijvoorbeeld.

Epii
2 juli 2011, 23:34
TS zoekt veelzijdigheid, voor funk lijkt me een 800 niet heel geschikt..
Fender clean bak met pedalen? Een Hot Rod Deluxe moet toch bereikbaar zijn, met wat pedaaltjes, voor onder de 1000 lijkt me.

arcane
3 juli 2011, 14:29
TS zoekt veelzijdigheid, voor funk lijkt me een 800 niet heel geschikt..
Fender clean bak met pedalen? Een Hot Rod Deluxe moet toch bereikbaar zijn, met wat pedaaltjes, voor onder de 1000 lijkt me.

+1
Die werkt erg goed met pedalen. 2e Hands op de kop te tikken voor €500 euro, dan heb je €500 over om pedalen te kopen of om geld te besparen.

Buzzel
3 juli 2011, 14:32
of een bassman :) word ik altijd blij van, maar dat is aan de TS natuurlijk wat hij wil.

Tristan
3 juli 2011, 14:45
Een JCM800 is volgens mij niet zo'n gek idee hoor, in de low input kan je daar best wel een lekker funky/spanky soundje uithalen, misschien een beetje rauw, maar de topic starter haalt zelf RHCP aan.

Een (Silverface) Bassman lijkt me ook geen gek idee, sowieso een van de weinige Fender amps die een potje Metal nog wel zou moeten trekken met het juiste pedaal ervoor.

rudolf
3 juli 2011, 14:49
TS zoekt veelzijdigheid, voor funk lijkt me een 800 niet heel geschikt..
Fender clean bak met pedalen? Een Hot Rod Deluxe moet toch bereikbaar zijn, met wat pedaaltjes, voor onder de 1000 lijkt me.

voor peppers is jcm 800 wel goed hoor. Op BSSM speelt Frusciante o.a. op een jcm 800.

caliban
3 juli 2011, 14:54
Een boogie mark III oid lijkt me hier heel gepast. JCM800 is in zowel clean als metalsounds een beetje beperkt (voor de tussenin crunch sound natuurlijk wel het van het), en ik heb nog geen enkele clean amp met pedaal voor gehoord die een deftige metalsound kan geven, dus die fender voorstellen vind ik heel vreemd (het JCM900 voorstel vind ik dan nog logischer).

De mark-series hebben zowel een geweldige clean als een vrij brute scheur, en hebben meestal reverb. Ze zijn enkel niet gemakkelijk in te stellen.

Tristan
3 juli 2011, 15:35
Hangt van het soort Metal af natuurlijk, Slipknot en System of a Down is beide meer zwaar dan snel, en zo'n Bassman is de enige Fender die zoiets nog wel zou trekken (met het juiste pedaal ervoor) denk ik.
Een JCM800 met een tubescreamer doet volgens mij de meeste Metal sounds wel, maar goed.
Mesa/Boogie kan inderdaad ook, solide gebouwd, goed clean en een goede metalscheur, ik zou dan voor een Mark II/IV of DC2/DC5 of iets dergelijks kijken.

snowbal100
3 juli 2011, 15:36
Ik heb nog eens op het internet gekeken en toen zag ik de Vintage modern 2266 van Marshall. Zou die hier geschikt voor zijn??
En heeft het goede reverb??

Tristan
3 juli 2011, 15:38
Die reverb zal niet veel zijn denk ik (digitaal), voor de rest schijnt het wel een aardige amp te zijn, gewoon even testen als je kan zou ik zeggen.

caliban
3 juli 2011, 17:18
Hangt van het soort Metal af natuurlijk, Slipknot en System of a Down is beide meer zwaar dan snel, en zo'n Bassman is de enige Fender die zoiets nog wel zou trekken (met het juiste pedaal ervoor) denk ik.
Een JCM800 met een tubescreamer doet volgens mij de meeste Metal sounds wel, maar goed.
Mesa/Boogie kan inderdaad ook, solide gebouwd, goed clean en een goede metalscheur, ik zou dan voor een Mark II/IV of DC2/DC5 of iets dergelijks kijken.
En waarom geen III, ik heb er vroeger een gehad, was er zeer tevreden van :).

Ik heb nog eens op het internet gekeken en toen zag ik de Vintage modern 2266 van Marshall. Zou die hier geschikt voor zijn??
En heeft het goede reverb??

Vintage modern is echt niet waaraan ik denk als ik naar je vereisten kijk.

caliban
3 juli 2011, 17:20
http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/mesa-boogie-mark-iii-89213429.html

Deze zit nu wel wat boven het budget, waarschijnlijk door de hardwood behuizing errond, maar op zich zeker een aanrader (vind ik!)

Tristan
3 juli 2011, 18:23
II/III/IV bedoelde ik, hoewel de III wel het moeilijkste af te stellen is geloof ik.

caliban
3 juli 2011, 18:44
II/III/IV bedoelde ik, hoewel de III wel het moeilijkste af te stellen is geloof ik.

Ja zou wel kunnen, alhoewel :)

rpl
3 juli 2011, 23:04
Ja zou wel kunnen, alhoewel :)
Gij zeit ook een echte Belg ook he. :cooler:

muziekschuur
3 juli 2011, 23:47
Een JCM800 kan een heel goede keuze zijn. De MA100 ook. Dan heb je ook wat budget om hem af te laten stellen. Want dat scheelt wel.

Ik zou zeker de MA100 gaan proberen. Wat ook voor jou kan werken is een tweedehands Mesa Boogie. Een Blue Angel is dan een versterker die je kan proberen.

Wat het beste is is een paar verschillende archetypes proberen. Funk is zeker op de oudere Marshalls gespeeld. Maar ook over Fender Twin's en ook over Mesa rectifiers. Dus er is nogal wat verschil. En dat heeft ook te maken met je speelstijl en je wensen van het basis geluid. Ik hou van een clean basisgeluid. Maar als jij een randje wil, dan is Marshall altijd een betere keuze.

Er is ook zoiets als een 'moderne overdrive'. DIe zit weer in veel Mesa's. Dus er is nogal verschil. Maar probeer ook een Peavey Valveking. Een top of een 212. Gewoon goeie dingen waardoor je wat budget over hebt voor een koffer voor je gitaar, een hoes voor de versterker en bijvoorbeeld een stempedaal en een overdrive pedaal naar keuze.

Ik ben het eens dat een reverb op de versterker fijn is.

Veel Marshalls in jouw prijsklasse zouden een goede keuze kunnen zijn. Onthou wel dat veel van die Marshalls heel anders zijn.

Probeer een MA100 maar ook een JTM45. Die is wel duurder, maar de JTM45 is gewoon een geluid dat je gehoord wil hebben. Dan weet je wat het is. Misschien kun je ook een Fender Supersonic proberen. Twee versterkers die iets boven jouw budget zitten. Maar misschien wil je wel doorsparen...

Rond je huidig budget denk ik aan een JET CITY JCA50, De Marshall MA50 en de Peavey Valveking. Gewoon als startpunt. Nog niet kopen. Maar ga die eens testen en laat ons eens weten hoe je ze vond. Aan de hand van die bevindingen kun je eigenlijk pas aan een keuze gaan denken.

Zo'n versterker vertelt je binnen een paar minuten meer dan ik hier uit kan leggen.

caliban
4 juli 2011, 16:11
Gij zeit ook een echte Belg ook he. :cooler:
Goh, Vlaming eerder :), hoewel met de prestaties die Gilbert hopelijk in de tour de France nog gaat leveren :D.

De TS moet denk ik zoveel mogelijk amps gaan testen, maar dingen als die MA serie was ik niet voor te vinden. Ofwel was het exemplaar waarover ik heb gespeeld gewoon stuk, ofwel vind ik ze slecht klinken.

PeeVee
12 juli 2011, 16:28
Oudere types Koch Classictone / Multitone / Twintone versterkers werden een tijdje geleden bij Max Guitar Store aangeboden voor zeer scherpe prijzen (nieuwe ruim onder de 1000 Euro met 2 jaar garantie). Is niet meer zo geloof ik, maar is misschien nog wel aan te komen.

Deze Kochs zijn volgens mij in Nederland inmiddels weer uit de gratie, maar is toch een Holland's kwaliteitsproduct. Komt best aardig in de buurt van de klassieke Fender reverb versterkers maar hebben ook leuke crunch / overdrive features als ik me niet vergis. Een Twintone 1 x 12 koop je nieuw voor 850 euro. Is niet te zwaar en volledig buizen. Met een goeie speaker blaas je een vrolijke noot mee. Koch is "bang for the buck".

Ik heb ooit op een 4x10 classictone gespeeld en ondanks dat die wat stijler en moderner klonk (hoeft niet verkeerd te zijn, ligt er aan wat je zoekt) dan mijn '65 Super Reverb, was ik er best van onder de indruk. Ik zag ze volgens mij bij Max Guitar Store in Nijmegen / Den Haag (?).

muziekschuur
12 juli 2011, 16:53
Jet city jca22H? Dat is een 20 watt topje met twee kanalen. Dat in combinatie met een 2x12 of 4x12 en je hebt iets heel veelzijdigs.

muziekschuur
12 juli 2011, 16:55
http://www.youtube.com/watch?v=wIucCSr1NBA

Baker
12 juli 2011, 17:13
Koch is "bang for the buck".


Je kunt van Koch zeggen wat je wil, you love it or you hate it, and i'm a lover.
Maar "bang for buck" is echt niet op zijn plaats. Daarvoor is Koch veel te duur.

850 voor een 1x12 buizencombo is al niet meer bang for buck te noemen vind ik. Daarnaast zijn de channelswitchers zoals supernova en multitone hartstikke duur als je ze nieuw koopt...

muziekschuur
12 juli 2011, 17:40
Ik vind die 1x12 combo's juist van die kaskrakers. Dat zijn juist de combo's die je ziet bij de ervaren muzikanten die altijd werk hebben. Handig klein en krakend luid. Gewoon goed dus. Terwijl Koch mijn smaak niet is. Maar als er een muzikant over staat te spelen ga ik altijd luisteren...

Hier een 2x12 combo van Mesa Boogie voor 999 euro. De f100. Da's een onwijs koopje. Voor Mesa dus.... Heb je wel Mesa, met garantie (3 jaar geloof ik en 1 jaar op de buizen). Voor een mooie prijs....
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/mesa-boogie-f-100-2-x-12/100005514/105643

Bijl
12 juli 2011, 23:43
Ik vind die 1x12 combo's juist van die kaskrakers. Dat zijn juist de combo's die je ziet bij de ervaren muzikanten die altijd werk hebben. Handig klein en krakend luid. Gewoon goed dus. Terwijl Koch mijn smaak niet is. Maar als er een muzikant over staat te spelen ga ik altijd luisteren...

Hier een 2x12 combo van Mesa Boogie voor 999 euro. De f100. Da's een onwijs koopje. Voor Mesa dus.... Heb je wel Mesa, met garantie (3 jaar geloof ik en 1 jaar op de buizen). Voor een mooie prijs....
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/mesa-boogie-f-100-2-x-12/100005514/105643

Vreemd, hij staat bij Feedback in backorder en het ding wordt al jarenlang niet meer gemaakt :seriousf:

robert-gitarist
13 juli 2011, 00:10
Vergis je niet in een Mesa Stiletto. Zal net iets boven je budget gaan zitten denk ik maar je hebt wel meteen een versterker waar je jaren mee vooruit kan. Uiteraad tweedehands en een tweedehands 2x12' cab ofzo.
Stiletto kan lekker clean zijn, clean met een lekkere rand en met een goede boost er voor pomp je er ook wel wat metal uit ;)

Je hebt het over zulke diverse stijlen, van snotlip tot Vaughn en Hendrix, dat dit bijna niet in een amp te doen is. Toch denk ik ondanks dat, dat je met een Stiletto een heel eind gaat komen.
Check ook meteen eens ENGL en wat amps van Koch. Zijn twee merken waar ik zelf geen reet mee heb, maar wel erg allround zijn.