PDA

View Full Version : oplossing volumeverschil strat / les paul



King of the Blues
2 juli 2011, 16:30
Ik speel thans over een twin reverb met het e.e.a. aan pedalen... Ik wil graag naar een andere amp, waarbij ik het liefst rechtstreeks wil inpluggen. Na wat testen loop ik er telkens tegenaan dat er nogal wat volume verschil zit tussen de strat en de les paul, hetgeen in live situaties natuurlijk voor problemen zorgt. Zijn er zonder pedalen en zonder modificaties aan mijn gitaren die het huidige geluid veranderen oplossingen denkbaar? Wie o wie..

snaarplukker
2 juli 2011, 16:46
De volumeknop op je gitaar gebruiken?:dontgeti:

Mitch
2 juli 2011, 16:58
Nee, die van de versterker. Volumeknoppen op de gitaar kunnen behoorlijk de sound veranderen. Juist als je direct wil inprikken, zie ik het probleem niet. Je leert vanzelf wel op welke stand je gain/volume moet aanpassen als je maar wisselt tussen twee gitaren.

Midwolda
2 juli 2011, 17:13
Strats in input 1, LP's in input 2, dat scheelt al heel veel.

pasqual
3 juli 2011, 00:05
Strats in input 1, LP's in input 2, dat scheelt al heel veel.

lijkt me ook de oplossing. maar ik weet niet of zijn versterker ook 2 inputs heeft? bij mijn Peavey zit er een behoorlijk verschil in de 2 inputs.

Thyrif
3 juli 2011, 11:29
Mijn ENGL heeft twee mastervolumes, waar je met een footswitch tussen kunt switchen. Eigenlijk bedoeld voor rhythm/solo, maar hier ook prima voor inzetbaar denk ik. Er zijn vast meer die dat hebben (koch ook vziw)

Pepe
3 juli 2011, 11:43
Als je eerst in pedalen inplugt dan lost iets veranderen aan je amp dat probleem maar half op, je overdrives krijgen nog steeds de volle laag.
Maar probleem? Het output verschil tussen single en hummies is voor mij juist een van de charmes van een switch.

Eko
3 juli 2011, 13:18
Ik heb gisteren gedwongen zonder pedalen gespeeld. Voeding had nukken. Dus rechtstreeks met monsterkabel de Victoria in. Amp op 5-6 en een tele gepakt. Daarna een paar nummers met een Claptonstrat met lacesensors . Die kun je inschalen bij humbuckers qua volume. Gewoon de 2e ingang gebruikt. Werkt goed genoeg om een avond te spelen. Wel moest ik de toonregeling op de gitaar bijstellen. Die twee verschillende pick-ups leveren een heel ander geluid. Dt zal bij HB`s van Gibson niet anders zijn. Strats hebben iets meer hoog ( sprankelend ) en de HB`s leveren veel meer mid af.
Na gisteravond weet ook waarom sommigen de pedalen liever weglaten. Mensch wat eenen geluid! Mark Baier is misschien geschift als een deur ,maar amps maken kan die! Met het volume op 6 heb je Keith Richard in 1 seconde , zonder electro of chemische toevoegingen. 3 Minuten later , met reverb en tremelo , is ie clean genoeg om te ontroeren.

Toaster
3 juli 2011, 23:43
Als ik heel lui ben en ik heb een shitload aan gear bij me ( en als ik snel tussen nummers moet wisselen van gitaar) gebruik ik een Lehle 3@1. Hier zitten ook een paar potmeters op die ervoor zorgen dat je je gibbie zachter kan zetten tov je Tele. Dit pedaal zit voor je drives. Haalt wel wat bite van je LP af vind ik.

Maar voor de rest heel functioneel.

StevenStrat
6 juli 2011, 19:46
boostertje die je aanklikt wanneer je met je strat gaat spelen lijkt mij de beste oplossing ?
als je geen enkel pedaaltje wil kan je een amp met een boost functie nemen of laten inbouwen. input 1 en 2 maakt ook al een verschil.

FruscianteFan
6 juli 2011, 20:30
Je zou eventueel eens kunnen spelen met de pickup-hoogte op je gitaren...

Mr. Dynamite
6 juli 2011, 21:43
Allemaal leuk, maar dat gaat ten koste van je sound. Een clean boost zou kunnen denk ik. Maar als je die voor je amp gooit klinkt het wel anders vind ik.

Beste is denk ik gewoon je volume iets aan te passen, op de versterker zelf. Kan inderdaad wel wat onhandig zijn, maar als je vooraf weet waar ze op moeten dan is het zo gepiept ;)

FruscianteFan
6 juli 2011, 22:12
Allemaal leuk, maar dat gaat ten koste van je sound. Een clean boost zou kunnen denk ik. Maar als je die voor je amp gooit klinkt het wel anders vind ik.
Komt toch op hetzelfde neer? ;)

Rooker
6 juli 2011, 22:33
Zelf niet zo veel verstand van maar ken het probleem wel. Ik neem nu altijd gewoon maar 1 gitaar mee. Scheeld ook shouwen:seriousf:

Maar zou een equaliser pedaal niet de truck kunnen doen. Je steld je amp in op bijv de les paul en vervolgens manipuleer je het geluid met de eq zo dat je strat gewoon lekker helder klinkt:soinnocent:

Mitch
6 juli 2011, 22:49
Als je je amp instelt op je LP dan zal de strat van zichzelf al te helder klinken, daar heb je geen aparte EQ voor nodig.
Maar goed, topics waarin door iedereen gereageerd wordt behalve de topic starter vind ik redelijk waardeloos. :sneaky:

Tankman
7 juli 2011, 00:04
Een van mijn favoriete gitaristen gebruikt voornamelijk actieve EMG humbuckers, dus high output pickups. Af en toe gebruikt hij een gitaar met passieve single coils voor ballads. Om het volume verschile te compenseren gebruikt hij een MXR Custom Comp Compressor pedaal. Misschien een idee?

Baker
7 juli 2011, 12:08
Dit (http://www.dirk-hendrik.com/luca.html) is ook een erg goeie oplossing...

King of the Blues
7 juli 2011, 22:46
Maar goed, topics waarin door iedereen gereageerd wordt behalve de topic starter vind ik redelijk waardeloos. :sneaky:

mod-edit: doe 's lief!
Paar daagjes op vakantie geweest (sorry hoor, dacht dat 't een vrij land was) en nu direct bruikbare antwoorden en suggesties gechecked, thanx iedereen! Ik denk dat ik idd maar eens ga experimenteren met de hoogte's van de pu's...had ik nog niet aan gedacht....

Rooker
7 juli 2011, 23:45
HMMM,
Toen ik mijn les Paul kocht had de vorige eigenaar de pu's ook vrij laag staan. Misschien had hij (net als ik) ook wel een strat erbij. Ik vond echter dat de lage pickups de sound niet ten goede kwamen. Hij leek minder sustain te hebben en bij veel overdrive ging hij ook niet lekker uitzingen (zoals een les Paul dat zo mooi kan). Ik Heb dus de pu's toen omhoog gezet, en ja, dat bedoelde ik....:). Maar nadeel is nu wel dat mijn les Paul op zelfde settings half harder gaat als mijn strat (dat is dan maar zo).
Misschien is dit ook per soort pu's afhankelijk, dat weet ik niet. Mijn ervaring is dat het verschil heel groot was, hij kwam zeg maar echt tot leven.
Een naturel volume boost er tussen die je standaard insteld op het overbruggen van het verschil is mi dan misschien een beter idee, maarja wel duurder, dus je kunt het altijd proberen met je pu's.
succes

FruscianteFan
8 juli 2011, 00:17
Lekker vriendelijk hoor..... :seriousf:
Vond het anders ook een redelijk voorbarige opmerking van Mitch... al gebeurt het wel vaker dat TS'en niet meer reageren.

FruscianteFan
8 juli 2011, 00:56
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147447-Verschil-geluid-in-gitaarkabels-Nu-ook-in-pluggen!&p=2665069&posted=1#post2665069

misschien iets voor TS?

King of the Blues
8 juli 2011, 07:40
top...kijk daar hebben we aan ...ga ik me van t weekend n's ff in verdiepen!

StevenStrat
8 juli 2011, 13:56
ja, de rest van de mensen die JOU willen helpen heb je natuurlijk niks aan.

Baker
8 juli 2011, 14:16
Ja, ik keek er ook een beetje raar tegen aan tegen die post. Maar ik denk dat King of the Blues alle posts bedoelt als hij zegt: Kijk daar hebben we wat aan.

Toch? :dontgeti:

Mitch
8 juli 2011, 15:36
Jongens toch. Het komt erg vaak voor dat iemand een topic opent en dat er een hele discussie volgt, maar dat de topic starter in geen velden of wegen meer te bekennen is. Dat stoort me en het leek er nu ook op. Het daaruit volgende chagrijn heb ik geuit. Ik wilde daar niemand mee beledigen, ik hoop dat dat duidelijk is.
Overigens heb ik ook inhoudelijk gepost, eerder in het topic en bij dat advies blijf ik nog steeds. Ik heb ook genoeg verschillen in output en het enige waar je het écht fijn mee oplost is toch echt de volumeregelaar van de amp. Alles waarmee je probeert de klank teveel te beïnvloeden (strat dikker of LP dunner met een EQ) en in mindere mate opties die het volume aanpassen, gaat ten koste van het karakter van de gitaar. Zou ik echt niet aan beginnen.

StevenStrat
8 juli 2011, 16:40
Mitch, TS lijkt me een zak hooi, ik zou geen moeite meer doen om 'm te helpen. Dat ie maar wat gaat klooien met die neutrik jacks.

guitarkid
10 juli 2011, 19:17
't Zal wel aan mij liggen, maar ik speel met één versterker (Delta Blues) op één kanaal en drie of vier verschillende gitaren (Tele, Tele 2 in G met iets hogere output, een Les Paul Standard en soms een AVRI '62 Strat). Ik heb me nog nooit druk gemaakt over dit soort dingen. De gitaren hebben allemaal hun eigen karakter en daarom gebruik ik ze ook. Het volumeverschil is m.i. te verwaarlozen, de mate van oversturing natuurlijk niet, maar dat wil ik ook niet. Ik speel meestal op kanaal twee met een redelijke crunch en regel verder alles met de volumepot van de gitaar en evt. een goede treblebooster voor wat extra gain.
Misschien ben ik te simpel, maar ik ben d'r zeer tevreden mee en met mij vele anderen... ;)

FruscianteFan
10 juli 2011, 19:20
Nogal wiedes dat als je met flinke crunch speelt, je niet zoveel last hebt van volumeverschil...

guitarkid
10 juli 2011, 22:33
Nogal wiedes dat als je met flinke crunch speelt, je niet zoveel last hebt van volumeverschil...

Klopt, daar ben ik me van bewust, maar ik moet zeggen dat ik ook clean het niet een echt probleem vind. Maar misschien ga ik er vanaf nu meer op letten...... :(
Shit, heb ik dat weer.... ;)

Midwolda
11 juli 2011, 06:39
Nu ik dit topic weer lees, haal ik er weer even de Boss KM-2 bij:

http://basstyra.free.fr/matos/effets/boss/km-2/km-2_2.jpg

Doet exact wat TS vraagt, zonder kleuring van het geluid, op minimaal formaat.