PDA

View Full Version : Tuinhuis als studiootje?



telecastermaster
2 juli 2011, 14:12
Ik post het maar ff hier.

Ik ben momenteel op zoek naar een koopwoning. Bij voorkeur zou ik een schuurtje of een tuinhuis bij dat huis hebben. Het lijkt me namelijk ideaal als je een tuinhuisje zou kunnen ombouwen tot een klein studiootje of muziekkamertje. In ieder geval een hok waar ik al mijn muziekapparatuur kwijt zou kunnen en waar je een klein beetje ongestoord muziek kunt maken (hoeft nog niet eens heel hard).
Nu zeiden mijn ouders dat een schuurtje of een tuinhuisje daar niet geschikt voor is ivm met de vochtigheid.

Is dat correct? Heeft iemand hier ervaring mee?

Thx

Harald
2 juli 2011, 14:35
vocht en temperatuur zijn dingen waar je wel op moet letten. Maar daarnaast, schuurtjes zijn nauwelijks geisoleerd qua geluid, en die tuinhuisjes zijn natuurlijk ook flinterdun wat dat betreft. ipv zo'n tuinhuisje zou je dan toch eigenlijk gewoon iets moeten metselen, en het gelijk helemaal op de goede manier doen. Voordeel is wel dat contactgeluid via de vloer met zo'n vrijstaand ding niet echt een issue is. Dat is binnenshuis wel een probleem.

Op zich kun je een garage best tot aardig studiootje verbouwen. Maar doe het wel met beleid. Denk ook na over de verwarming. Dat is met een beetje winter toch echt nodig.

Elektrische gitaar krijg je vrij goed geisoleerd in een vrijstaand hok met gemetselde wanden. Drums is al lastiger. In de winter niet snel een probleem aangezien iedereen binnen zit, maar in de zomer zitten mensen in hun tuin. Wil je dan ook onbezwaard trommelen moet je toch echt al wat doen. Het laag van de bassdrum en toms is een stuk lastiger in de isolatie dan het gitaargeluid.

-Martijn-
2 juli 2011, 16:44
Het ligt er een beetje aan waar je gaat wonen, maar ik zou mijn apparatuur niet graag in zo'n tuinhuisje zetten. Een inbreker met schroevendraaier heeft dat in een minuut helemaal leeggehaald.
Maar het lijkt me wel een mooie ruimte om af en toe eens iets op te nemen, en waar je rustig muziek kan maken.

Epiphoneee
2 juli 2011, 18:13
Het lijkt mij erg onveilig, een inbreker met een schroevendraaiertje heeft hem inderdaad binnen een minuut open. Verder lijkt de vochtigheid en de isolatie mij niet ideaal...

Ik zou op zoek gaan naar een huis met garage, daar is echt wel iets van te maken!

Emieltje
3 juli 2011, 21:50
Ik ben al jaren tevreden aan het oefenen in mijn houten oefenhok/blokhut Welliswaar heb ik er aardig veel isolatie in gezet, maar het blijft een houten hok. Er is geen enkele plek (ook niet in een nieuwbouw huis) waar je je spul diefstal vrij op zal slaan. Voorkomen is beter dan genezen, in dat verband zou een stalen kooi het veiligste zijn. Het vervelende daarvan is dat de ventilatie lastig te controleren is... hehe.

Ff serieus, als je het standaard hang en sluitwerk bij het opbouwen gelijk vervangt voor iets beter het best goed af te sluiten. Als je naar wat dikkere houtsoorten dan de blokhutten van de lokale gamma kijkt qua bouw dan is dat in mijn ogen volstrekt veilig. Ik oefen al een aantal jaar met een driemansformatie in mijn hok en dat gaat prima. Het is geen geluidsdicht hol zoals een proffesionele studio, maar de ergste irritatiefactoren voor de buren zijn goed beheersbaar.

Vochtproblemen heb ik eigenlijk niet. Heb een hydrometer staan die een vrij regelmatige vochtigheid laat zien. Zorg voor een goede afwaterende fundering en goede ventilatie aan de binnenkant dan is het best te doen. Veel plezier met je zoektocht en eventuele bouw.

Han S
3 juli 2011, 23:27
Koop een leuk huis en maak van de zolder jouw eigen grot, droog en warm en met wat goede ingrepen, zoek op de posts van forumlid Roman, gaat het gewoon lukken om daar lekker je muziek te maken.

Inbrekers zijn slim, maar hebben een gloeidende hekel aan een alarminstallatie en die kost tegenwoordig weinig.

guhlenn
4 juli 2011, 09:41
Garage idd. Vrijdstaand is op zich erg handig, maar vergis je niet, geluidsisolatie is duur. Verwarming trouwens ook in een vrijstaand gebouw (je mot een eigen ketel aanleggen of het warm water via de koude grond richting je gebouw loodsen... Ik ga vrijdag trouwens de vloer storten, mocht u zich afvragen of dat project nog loopt :)

peter_heijnen
4 juli 2011, 14:24
Ik heb bij mijn vorige woning een heel fijn studiootje in mijn blokhut gebouwd. Het kan zeker maar er zit veel werk in. Betonnen vloer, dak en muur met 2/3 lagen gips, dubbele deur, goede ontluchting, en twee groepen stroom. Dat had behalve de buitenkant dus helemaal niets meer met een blokhut te maken. Vocht was geen probleem.

paulusdeBKB
5 juli 2011, 00:07
Ik woon nu zelfs in een tuinhuisje (wel een profi ding hoor) en ik heb geen last met vochtigheid. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat het huisje volgens de vrouw van wie het eigenlijk is in de winter ster-vens-koud is.