PDA

View Full Version : Welke zaak in Amsterdam mag je niet missen?



e!
2 juli 2011, 12:14
Zoals de titel zegt. Ik ben vandaag de hele dag in Amsterdam. Welke gitaarzaak moet ik zeker bezoeken? Je vind vrijsnel Dirk Witte met Google, maar is dat wat?

Ik wil sowieso een strap kopen. Veel keus is daarin prettig. Verder iemand met verstand van pickups waar ik evt. ook elementen kan horen (als zo'n plek überhaupt bestaat).

Anders gewoon een zaak waar veel te zien is op gebied van gitaren & gear :)

bass blom
2 juli 2011, 12:38
the string zou ik zeker langs gaan, lijkt me een gezellig rommelhok met een hoop snoepgoed

beruk
2 juli 2011, 13:16
Dirk Witte is een vrij modale zaak. Ik zou zelf ook even langs Palm guitars lopen ('s Gravelandse veer, in de buurt van de stopera)
DW zal wel de nodige straps hebben. Palm is een zaak ongeveer als the String

Tristan
2 juli 2011, 13:56
Dijkman misschien?
Amsterdam is eigenlijk best wel een kutstad wat betreft gitaarwinkels hoor.
Oh ja, misschien Sound Plaza, daar zijn ze wel aardig en ze hebben wat minder gangbaar spul staan.
Of De Plug?
Ook altijd wel grappig, veel vintage spul.

Schrevel
2 juli 2011, 14:11
http://deplug.nl/
Gezellig tussen de hoeren op de Ruysdaelkade in de Pijp.
Uitstekende tweede handszaak.

Dirk_Hendrik
2 juli 2011, 14:39
Sound Plaza aan de Amstelveenseweg. Met stip de leukste muziekzaak in jaren die in Amsterdam uit de grond is verrezen.

Bij alle andere zaken is de manier waarop je als klant benaderd wordt heel wisselend. Soms leuk, soms als een stoorfactor en meestal vanuit de hoogte.

paulusdeBKB
2 juli 2011, 15:16
Medegitaristen toch. Doe niet zo overgevoelig voor hoe je wordt bejegend in een muziekwinkel. Bekijk het eens van hun kant: jij komt daar met je vieze vingers overal aanzitten; veroorzaakt bucklerash, buizenslijtage en tinnitus; hangt een lulverhaal op over hoe je pedalboard in elkaar zit en waarom je versie X van de OCD moet hebben want de rest is het toch net niet (weetjewel). Na 3 kwartier 'gebruik' te hebben gemaakt van de winkel, loop je de deur uit met 1 setje snaren en 2 plectrums.

Vind je het gek dat verkopers je met de nek aankijken? Muziekwinkels moeten het niet hebben van muzikanten. Zij moeten het hebben van vaders met een midlifecrisis die een mooi instrument willen kopen voor zichzelf of voor hun kind. Dat zijn mannen met geld, weinig tijd (en blijven dus ook niet ellendig lang plakken) en vertrouwen in de deskundigheid van het winkelpersoneel. Ze moeten wel, want ze hebben geen tijd om veel op dit forum rond te hangen.

Ontopic. Dijkman heeft de grootste gitaarafdeling van Amsterdam. Sacksioni vind ik zelf ook een leuke zaak. Vrij traditioneel assortiment, dat wel. Op het Spuiplein (ja, A'dam heeft er ook een) zit Hampe & Berkel, De Plug en The String zijn al genoemd. Dirk Witte ook. Ik geloof dat er nog een klassieke gitaarwinkel zit maar ik ben vergeten hoe die heet en waar die zit.

e!
2 juli 2011, 17:40
Dit forum bewijst zijn kracht weer eens. Super, al die reacties. Ben dus naar Palm gegaan, maar ik vond t, even los van het duidelijk aanwezige vintagespul, een ongelofelijke teringbende. Je kon je kont er ook niet keren trouwens. Ben daar dus na 2 min weer naar buiten gelopen.

Vervolgens naar DW, omdat dat in de buurt was. Bleek dat ik daar ooit geweest was, maar de naam niet had onthouden. Ik kan die zaak niet echt modaal noemen. Best een flink aanbod, althans in mijn boekje.

Helaas geen mooie strap gevonden daar. Ze hadden echt massa's afghaanse mohair straps ofzo. Van die pluizige muppet straps, zeg maar :hide:

Wel ff op een nieuwe LP standard gespeeld om de daarin verwerkte burstbuckers eens te voelen. Niet slecht eigenlijk, beter dan de 57's, hoewel ik die in n 335 heb getest op een Blues Deluxe (1x12) en deze dus in n LP op n Twin Reverb. Voelde hoe dan ook beter.

Wist je trouwens dat LP standards tegenwoordig uitgehold en (bijgevolg) licht zijn?

Voor meer winkels had ik helaas geen tijd (en mijn vriendin geen zin :P). Daar ga ik zeker volgend bezoek aan A'dam ff langs.

Anyway, bedankt dus.

Dirk_Hendrik
2 juli 2011, 18:32
Medegitaristen toch. Doe niet zo overgevoelig voor hoe je wordt bejegend in een muziekwinkel.
etc etc



Jammer. Je hebt best een punt maar..

Medegitarist van een vroeger bandje rkekende een SG af. Medewerker vond dat geen reden om al z'n verdere aandacht (behalve voor het pinapparaat waarop het ding werd afgerekend) niet te spenderen aan z'n vriendje dat effe langs kwam babbelen. (DW)

Medewerker begint me uitgebreid en ongevraagd uit te leggen dat ik niet gratis of voor weinig moet spelen daarr dat de markt voor optredens verziekt (en toen was ik 34, geen 18) (Dijkman) Nog afgezien van dat kutkettinkje bij de trap...)

Medewerker Agterbeek heeft even geen tijd om op te zoeken wat pedaal x kost want eigenlijk moet ik de deur uit want hij moet even naar boven voor een privefrats. Met veel aandringen mijnerzijds toch gedaan (zucht, steun, kreun, haasthaast) en pedaal verkocht. Was ook het laatste wat ik bij (de Plug dus ) heb gekocht.

Dirk_Hendrik
2 juli 2011, 18:35
Voor meer winkels had ik helaas geen tijd (en mijn vriendin geen zin :P). Daar ga ik zeker volgend bezoek aan A'dam ff langs.


Dat had je er niet bijgezegd!
Muziekwinkels in A-dam aflopen kan niet met vriendin of partner (v). Dat geeft altijd gezeik.

e!
2 juli 2011, 19:05
Dat had je er niet bijgezegd!
Muziekwinkels in A-dam aflopen kan niet met vriendin of partner (v). Dat geeft altijd gezeik.
Valt wel mee hoor. Gitaarzaakje bezoeken was onderdeel van de planning, maar niet het hele plan. Ik heb niet al te lang zitten tokkelen bij DW - moest ook steeds zachter, tot (in gitaartermen) zinloos zacht - en zij zat beneden te wachten, met de tassen die niet mee naar boven mochten. Later zij ze zelfs dat ze vond dat ik snel terug was en best langer had willen wachten. Ze ging er immers vanuit dat ik daar niet was om alleen n rondje door de zaak te lopen. Nou jij weer ;)

Verder was t voor mijn vraag niet relevant om dat erbij te vertellen. Volgende keer ga ik gewoon die andere adressen af :)

@D-H: Dat zijn wel irritante ervaringen. Ik heb laatst ook zoiets meegemaakt. Ik snap dat muziekzaken veel kijken-niet-kopers over de vloer krijgen, maar een kijker zal eerder een koper worden als je hem goed adviseert. Toch?

Dirk_Hendrik
2 juli 2011, 22:32
Moet je Marc O vragen naar z'n "met een stuk of 3-4 16-jarige jongetjes" naar Den Haag om een Les Paul te kopen. Wie de gelukkige , Feedback of overbuurman Rockpalace, was weet ik niet meer maar het komt er op neer dat de verkoper van zaak 1 uit de hoogte deed met "lekker sparen" om dezelfde jongetjes wat later, allen behangen met een verse Les Paul, bij de overburen van zaak 2 naar buiten te zien wandelen.

Muzieknono
3 juli 2011, 07:26
Ach en vergeet niet dat het gros van de medewerkers in zo'n zaak er gewoon voor zijn centen zit en niet omdat hij of zij het zo'n geweldige en uitdagende baan vindt, het is de teneur die je in alle regionen en sectoren tegenkomt, beroepsethiek is ver te zoeken het enige wat telt is wanneer de klok einde oefening aangeeft, dan kunnen ze weer lekker verder met hun eigen leventje.
De goeden daargelaten en die zijn er zeker.
Mvgr. Dirk Jan :B

EuroCinema
3 juli 2011, 11:25
Gitaren shoppen met vriendin is 1 van de basisvaardigheden voor elke gitarist!
Je moet het zo zien: voor haar (als ze tenminste zo cool is als mijn meisje) is het best leuk dat haar vriendje een muzikant is en dat ze eens in zo'n zaak rondneust. Maar niet dat haar hele dag eraan opgaat natuurlijk. Geven en nemen dus, heren medegitaristen.

Daarom volgende keer in Amsterdam:
Lekker shoppen in de Kalvertoren (H&M en zo)/einde kalverstraat... en hee verdomd, om de hoek zit Dirk Witte!
Gezellig over de Albert Cuyp lopen, hip drankje doen bij de King Fisher en verdikkeme, daar is de Plug!
Lopen we daarna gezellig een stukje langs het water, wat een mooie gevouw he dat museum maar... ligt het nou aan m'n ogen of doemt daar rechts Sacksioni op? (Extra punten als je meteen even doorloopt naar de Plug die immers nu wel héél dichtbij is)
Lekker boetiekjes bekijken in de 9 straatjes, daarna woonwinkelen op de Rozengracht en een taartje eten bij de Mazzo en verdomd als daar aan de overkant geen Dijkman is!
Of laat de drukte van de stad voor wat-ie is en geniet van het Vondelpark. Niet vanaf de toeristische ingang aan de stadhouderskade natuurlijk, maar trammetje over de Overtoom en dan uitstappen bij de Amstelveenseweg, waar al die leuke restaurantjes zijn en nou zeg, wie had dat gedacht: Sound Plaza :sssh:

Pepe
3 juli 2011, 11:55
Je vergeet RebelRelic. Van de Plug naar de Albert Cuyp niet te missen.
Sowieso grote kans om Luke bij de Plug aan te treffen met een lading nieuwe gitaren.

Met mijn vriendin werkt het andersom: "he toe.. laten we even langs de Plug gaan..." Ze vindt het wel gezellig, ouwehoeren met de mannen.

EuroCinema
3 juli 2011, 13:12
Rebel relic inderdaad! Daar beneden kun je je meissie tenminste ook een leuk zitplekje bieden. DW/Dijkman zijn nogal vrouw/handtasonvriendelijk.

Buzzel
3 juli 2011, 13:18
Medegitaristen toch. Doe niet zo overgevoelig voor hoe je wordt bejegend in een muziekwinkel. Bekijk het eens van hun kant: jij komt daar met je vieze vingers overal aanzitten; veroorzaakt bucklerash, buizenslijtage en tinnitus; hangt een lulverhaal op over hoe je pedalboard in elkaar zit en waarom je versie X van de OCD moet hebben want de rest is het toch net niet (weetjewel). Na 3 kwartier 'gebruik' te hebben gemaakt van de winkel, loop je de deur uit met 1 setje snaren en 2 plectrums.

Vind je het gek dat verkopers je met de nek aankijken? Muziekwinkels moeten het niet hebben van muzikanten. Zij moeten het hebben van vaders met een midlifecrisis die een mooi instrument willen kopen voor zichzelf of voor hun kind. Dat zijn mannen met geld, weinig tijd (en blijven dus ook niet ellendig lang plakken) en vertrouwen in de deskundigheid van het winkelpersoneel. Ze moeten wel, want ze hebben geen tijd om veel op dit forum rond te hangen.



Je moet niet vergeten dat in winkels waar de verkopers je de tijd en ruimte geven toch ook de winkels zijn waar IK graag weer na terug ga. Vaak loop ik er inderdaad alleen weg met wat snaren. Maar ik laat mijn gitaren er ook weer onderhouden, gewoon omdat ze aardig en betrouwbaar overkomen. Juist in de winkel waar je lekker alles kan en mag proberen is de winkel waar ik graag kom en waar ik na 2 jaar alles bekrassen, bevlekken en gebruiken wel weer een gitaar koop van 1300 euro.

Klant is koning en als de klant zich koning voelt komt ie terug voor meer.

beruk
3 juli 2011, 16:18
Klant is koning en als de klant zich koning voelt komt ie terug voor meer.
Juist en daarom vind ik DW te amsterdam modaal
De modus is een maat om de centrale waarde van een frequentieverdeling aan te geven. Het is namelijk de waarde of (waarnemings)klasse met de grootste frequentie, of, met andere woorden, de waarde of klasse die het vaakst voorkomt. ;)
Grote collectie, maar hopeloze (after)sales. In Utrecht daarentegen onlangsd buitengewoon vriendelijk te woord gestaan (had ik daar maar nooit die '65 Princeton reverb uitgeprobeerd.... :mmmm: )

Harry
4 juli 2011, 10:32
ik krijg mijn vriendin makkelijker een muziekwinkel in dan een kledingzaak... :seriousf:

paulusdeBKB
4 juli 2011, 10:48
Mijn stukkie hierboven was maar om te prikkelen he? Mijn rant geldt natuurlijk niet voor iedere klant en gelukkig niet voor iedere verkoper.

Ik ben trouwens vergeten Muller muziek te noemen, op de Raadhuisstraat. Niet de grootste gitaarcollectie maar in een overzicht mogen ze niet ontbreken.

e!
4 juli 2011, 17:23
Gitaren shoppen met vriendin is 1 van de basisvaardigheden voor elke gitarist!
Je moet het zo zien: voor haar (als ze tenminste zo cool is als mijn meisje) is het best leuk dat haar vriendje een muzikant is en dat ze eens in zo'n zaak rondneust. Maar niet dat haar hele dag eraan opgaat natuurlijk. Geven en nemen dus, heren medegitaristen.

Daarom volgende keer in Amsterdam:
Lekker shoppen in de Kalvertoren (H&M en zo)/einde kalverstraat... en hee verdomd, om de hoek zit Dirk Witte!
Gezellig over de Albert Cuyp lopen, hip drankje doen bij de King Fisher en verdikkeme, daar is de Plug!
Lopen we daarna gezellig een stukje langs het water, wat een mooie gevouw he dat museum maar... ligt het nou aan m'n ogen of doemt daar rechts Sacksioni op? (Extra punten als je meteen even doorloopt naar de Plug die immers nu wel héél dichtbij is)
Lekker boetiekjes bekijken in de 9 straatjes, daarna woonwinkelen op de Rozengracht en een taartje eten bij de Mazzo en verdomd als daar aan de overkant geen Dijkman is!
Of laat de drukte van de stad voor wat-ie is en geniet van het Vondelpark. Niet vanaf de toeristische ingang aan de stadhouderskade natuurlijk, maar trammetje over de Overtoom en dan uitstappen bij de Amstelveenseweg, waar al die leuke restaurantjes zijn en nou zeg, wie had dat gedacht: Sound Plaza :sssh:
:seriousf: goeie strategie ouwe!