PDA

View Full Version : Stratocaster elementen - Rock



stratestic
2 juli 2011, 11:06
Ik heb een tijdje terug een nieuwe stratocaster gitaar gekocht en daar zitten standaard Fender custom shop '69 elementen in (met een rosewood hals). Op zich mooi maar het klinkt naar mijn smaak een beetje dun. Ik wil er namelijk blues en rock mee spelen, denk Philip Sayce, Hendrix, Kravitz Bonamassa (ookal is het geen LP) en een beetje John Mayer achtig.

Ik ben nu op zoek naar andere elementen maar zie door de bomen het bos niet meer. Wie heeft er suggesties (budget niet echt belangrijk moet vooral goed zijn).

arjanb01
2 juli 2011, 11:10
Vervang van je huidige set alleen het brugelementje voor de rock dingen. Suggesties: lil 59'er, humbucker in single coil formaat, prima voor je rock dingetjes die je noemde.
Verder, texas special brugelementje proberen, ook prima voor rock.
En anders, humbucker erin knallen, misschien iets van Kloppmann, als budget geen rol speelt. Prijzige elementen sets maar o zo goed, ze schijnen beter te zijn dan customshop sets van Fender.

Stratman70
2 juli 2011, 12:47
I.p.v. elementen vervangen, zou ik eerst gaan rommelen met de EQ en een treblebooster.
Je huidige elementen zijn namelijk behoorlijk oke, qua vet geluid, volgens mij.

pasqual
2 juli 2011, 13:39
I.p.v. elementen vervangen, zou ik eerst gaan rommelen met de EQ en een treblebooster.
Je huidige elementen zijn namelijk behoorlijk oke, qua vet geluid, volgens mij.

niets aan toe te voegen: zelfs met vintage elementjes met een lage output kun je een vette sound creëren.

guitarkid
2 juli 2011, 14:26
niets aan toe te voegen: zelfs met vintage elementjes met een lage output kun je een vette sound creëren.

Yep, voorbeelden genoeg en volgens mij worden die '69 CS pu's juist getipt als meer dan geschikt voor bijv. een Hendrix-sound. Ik denk er zelf ook al een poosje over.
Tip: een goede booster doet ook wonderen. De Newtone Flowerbooster (een Zvex SHO-clone ) werkt voor mij erg goed.

Thiez
2 juli 2011, 18:26
Het schijnt dat Leo sounds in duitsland ook erg gave elemtenen heeft en ze zijn niet eens zo duur. Ik ga deze in mijn zelfbouw strat zetten waarschijnlijk.

stratestic
3 juli 2011, 08:42
Bedankt.

Ik had zelf ook verwacht dat die 69 elementen geschikt zouden zijn.
Inderdaad een idee om meer naar de hardware te kijken zoals een andere fuzz enz.

Heeft er iemand ervaring met klopmann elementen?

marc_o
3 juli 2011, 09:03
Tenzij je echt op een humbuckervervanger doelt gaan de elementen onderling niet zo ontzettend veel verschillen opleveren, okay, natuurlijk klinkt het ene element wat mooier dan het andere, maar kijk eens naar het rijtje gitaristen wat je opnoemt....Hendrikx...die had echt geen andere elementen in zijn strat....mayer, heeft feitelijk 54 customs met een klein beetje meer dip in het mid, ook niet echt een rockelement...kravitz...kan niet vintage genoeg...zoek het eerder in je amp.
Wat voor versterker en pedalencombinatie gebruik je nu?

Op mijn strat USA RI 62 speel ik alles wat ik wil, van superclean tot aan de vetste riffs...

stratestic
3 juli 2011, 11:17
Thuis speel ik over Fender en in de oefenruimte staat een Marshall.
Ik vind het over de Marshall lekkerder klinken dan thuis maar dat kan ook met het volume te maken te hebben.

Ik dacht zelf aan nog aan:
- John Suhr V60 (lp)
discussies op het forum gelezen en hoewel wisselend lijkt het mij wel wat

- Fender CS '54
welke iets warmer schijnen te zijn dan de '69.

Het komt eigenlijk doordat de nieuwe gitaar (Fender CS '69 heavy relic) die ik heb gekocht akoestisch (onversterkt) erg goed klinkt maar versterkt vind tegenvallen. Ik had hem oversterkt in de winkel bespeeld en was meteen verkocht. Nog ingeplugd op een Fender blues junior en dat klonk ook goed.
Nu valt het na een paar weken op dat hij toch net iets van power mist.
Moeilijk te beschrijven maar Bas valt een beetje weg en hoog is scherp...

Vandaar mijn zoektocht naar iets andere elementen

arjanb01
3 juli 2011, 11:41
Zoek het eens in je speeltechniek en inderdaad de instellingen van je amp.
Ik heb zelf ook CS 69 elementen in mn strat en ik kan van Mayer naar SRV naar vuige kravitz rock.
Een stevigere plectrum aanslag wil ook weleens helpen.
Kijk eens naar die dingen voordat je honderden euros ertegenaan gaat knallen, jammer van zo'n mooie Fender CS gitaar.

Pepe
3 juli 2011, 11:47
- Fender CS '54
welke iets warmer schijnen te zijn dan de '69.

Andersom. Het verschil tussen een '54 en een '69 is ongeveer hetzelfde als tussen een essen en alder body, als je die analogie kan maken.
De "69's hebben relatief enorm veel bas dus als je dat te weinig vindt ligt het aan je strat, je amp/speakers/aanslag of je bent gewoon geen stratman.
Hogere output pickups zullen voornamelijk relatief je mids pushen.

marc_o
3 juli 2011, 11:55
Over wat voor Fender speel je thuis?
Het is nogal een verschil of je op een Twin, Bassman of Supersonic speelt...en pedalen....gebruik je die?

Pepe
3 juli 2011, 12:01
Ja, dat zijn de vragen.
Te weinig bas kan aan alles liggen BEHALVE je '69's.

stratestic
3 juli 2011, 19:28
Mijn versterker thuis is een Fender Princeton (die nieuwe versie).
Pedalen alleen een HBE Powerscreamer.

Bedankt voor de tips. Ik ga verder in mijn zoektocht naar DE sound.
Ik hou de gitaar zo als die is en ga mij eerst in versterker en overdrivepedalen verdiepen.

Een subtielere overdrive ervoor zal helpen of een boostpedaal.
Wil ook nog naar een fuzz gaan kijken.
Kortom keuze genoeg.

Tristan
3 juli 2011, 20:23
Ik zou een beetje met de afstelling van de elementen gaan pielen, een Strat is bij uitstek de gitaar waar de pickup hoogte ontzettend veel uitmaakt, ook onderling.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat de sound/feel van alle elementen verandert als je een element anders afstelt, geen grapje, probeer het maar eens uit.
Als de feel goed is, het begint te zingen en je lekker aan het spelen bent dan laat je ze zo staan.
Zelf heb ik ze graag laag zitten, voor een meer woody sound en meer adem in het geluid.
Overigens is het brugelement van een '69 set wel wat onderbemeten hoor, dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je tekort zou kunnen komen.

Maar ik sluit me bij iedereen aan dat het beter is, naast lekker een beetje draaien aan je pickups, eerst je setup eens te bekijken alvorens na te gaan denken over een Humbucker/P90/TV Jones of wat dan ook in de brug.
Een Fuzz (Fuzzface, bijvoorbeeld Diaz Square Face of Fulltone '69) of een wat steviger (over)drivepedaal zou wel wat voor je kunnen zijn.

Op zich heeft de Princeton redelijk wat laag (zeker voor een 1x10 combo) dus daaraan zou het niet moeten liggen.
Hij is wel vrij gevoelig wat betreft preampbuisjes, dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken (nieuwe Mullards gaven een behoorlijke boost in volume en sound in mijn Marshall 2061x en ik hoor meerdere positieve berichten erover).