PDA

View Full Version : Akoestische effect pedalen



Daniel78
2 juli 2011, 10:07
Dag allemaal,

Mijn Larrivée wordt prachtig versterkt door een een Ibanez T35 versterker. Daartussen ligt een Boss RC20 XL loop pedaal. Urenlang speelplezier. Er zit al een chorus op de versterker, maar die gebruik ik niet zo vaak. De reverb wel.

Is er iemand die ervaring heeft met het 'tunen' van het versterkte akoestische geluid? Wat is het eerste waar je aan zou denken, en aan welke merken moet ik dan denken? Ik heb goede ervaringen (ook in het verleden) met de stomp boxes van Boss.

Mvg, bvd,

Daniel

Harald
2 juli 2011, 10:20
Wat wil je precies? Reverb, heel lichte chorus en echo zijn voor akoestische gitaren eigenlijk het meest gebruikt. Voor een akoestische setup zou ik al snel aan een 19" oplossing denken. Heb momenteel een Alesis midiverb II in gebruik hiervoor, maar dat is vooral omdat ik mijn Lexicon reverb in mijn studio gebruik. Zit sterk te overwegen dat om te draaien. De midiverb is aardig, maar haalt het qua reverb en effecten niet bij de Lexicon. Niet zo gek trouwens, aangezien de midiverb inmiddels een aardig antiek beestje is. En vintage is alleen leuk bij analoog. Niet bij digitaal.

Hamvraag is wat JIJ wilt. Alles kan. Doyle Dykes die door een door Eric Johnson uitgezochte Tubescreamer speelt liet vooral horen dat piezo en tubescreamer niet zo goed samen gaan, wat mij betreft. Maar misschien vind jij het 'kicke!' en daar gaat het om. Flanging en phaser, niet vaak gehoord, en net als chorus op een akoestische lijkt me dat je dat redelijk subliminaal moet gebruiken... harmonizer effecten, zeker samen met delay zouden ook leuk kunnen zijn. Met al die dingen zit je nog steeds in het bereik van 1 goede 19" unit. 19" stemapparaat erbij, al dan niet in serie naar de versterker of via een mixer, en je hebt een prima setup.

Gitaarstompboxes kan natuurlijk ook allemaal, maar echt vaak kom je het niet tegen. Compressie zou voor sommige dingen interressant kunnen zijn, voor net iets meer van die country attack bv. of om slagpartijen iets regelmatiger te krijgen qua volume.

-Martijn-
2 juli 2011, 10:49
Ik gebruik soms een Boss GT-10. Er zitten veel functies op die je nooit gebruikt als akoestisch gitarist, maar ik ben er erg tevreden mee. Misschien leuk om eens naar te kijken.
Wat Harald al zei: reverb, chorus en echo worden het meest gebruikt voor akoestisch gitaar. Maar met een loop pedaal erbij gaat er eigenlijk een hele nieuwe wereld open; ik zou niet bij een simpel pedaaltje blijven waar één effect in zit.
Als je bijvoorbeeld een solo ergens overheen op wilt nemen, kan je met een multieffect met één druk op een knop je klank compleet veranderen. Met sommige 19'' effecten kan dat ook wel, maar dan moet je er ook een midi controller erbij hebben. Anders wordt het lastig tijdens het spelen tussen effecten te switchen.

Daniel78
2 juli 2011, 11:18
Dank je wel Martijn en Harald voor het snelle antwoord.

Ik weet niet precies wát ik zoek, dat is het hem. Een vriend van me speelt in een akoestische rock en roll band en die zweert inderdaad bij een tubescreamer, ook met piezo, het kan wel. Hij zegt dat ie 'em de helft van de tijd puur voor de compressie gebruikt. Toch is dat niet direct wat ik zoek.

Flangers en phasers ken ik nog van vroeger toen ik een Zoom effectenbak had. Die effectenbakken zijn het trouwens niet voor mij persoonlijk, simpelweg omdat ik in de war raak met al die zwarte pedalen voor me en de instellingen die ermee gepaard gaan. (Ik weet dat Zoom kwalitatief daarnaast ook niet het toppunt was/is)

Die GT10 waar jij het over had, Martijn, heeft voor mij teveel functies die ik niet gebruik om erin te investeren. Misschien moet ik zoeken naar een totaalbak voor de akoestische gitarist. Compressie lijkt me in ieder geval wel top, en een delay zou ook leuk kunnen uitpakken.

http://www.rockpalace.com/product/TC-Electronic-G-Natural

Misschien is bovenstaande link interessant, maar heb nog nooit van het merk gehoord, en hou wat betreft pedalen echt van degelijkheid en stevigheid. Dan ziet het pedaal LR Baggs Venue DI er sterker uit, maar daar zitten weer minder functies op als ik het zo zie.

Ik blijf verder researchen, er zit absoluut geen haast bij de aankoop :)

-Martijn-
2 juli 2011, 12:58
De LR Baggs Venue is een voorversterker. Zoiets zie ik meer als een apparaat om je klank tot in de puntjes bij te vijlen, als je verder alles al hebt. Ik weet niet of dat is waarnaar je op zoek bent.
De TC electronic waarnaar je linkte heb ik nog nooit in het echt gehoord, maar op Youtube klinkt het allemaal mooi. Wat me wel opvalt is dat er niet zoveel schakelaars op zitten, maar het kan natuurlijk best dat het er voor jou wel genoeg zijn. Het volumepedaal wat ik op mijn Boss heb vind ik wel prettig om te hebben, daar kan je bijvoorbeeld ook effecten mee aansturen. Die zit niet op de G natural, maar je kan er wel een los pedaal op aansluiten.
Het is ook wel een degelijk merk, de G-Major bijvoorbeeld wordt ook veel gebruikt en is ook van hen: http://www.tcelectronic.com/g-major2.asp