PDA

View Full Version : Verlijmen van nutje en hout/staal.., met welke lijm het beste ?



BLUEWEY
2 juli 2011, 03:01
Beste bouwers en reperateurs,

met welke lijm kun je het beste het nutje/kammetje (van been) verlijmen tegen mahonie en ebben ?

en daar komt bij, dat ik 2 inbusmoeren in de hiel van de hals heb geschroefd, die ik ook extra verlijmd wil hebben. Met welke lijm kan ik dat het beste doen ?

Kon dat helaas via de zoekfunctie niet vinden..

b.v.d. & grt,
Blue

ernieman
2 juli 2011, 07:19
waarom wil je het nutje vastlijmen? Meestal blijft dit gewoon lekker op zijn plaats door de snaarspanning.
(zoniet, een klein drupje houtlijm, zodat je het ook gewoon snel los krijgt.)

Zjef
2 juli 2011, 11:27
Waarom zou je de hals lijmen als die al geschroefd is? Daar zit net de point van het hele verhaal: lijm wordt overbodig. De bedoeling van een geschroefde nek is dat hij gemakkelijker te maken is en dat het ook eenvoudig weer los te maken is voor een eventueel neck reset ooit in de toekomst. Die mooie optie gooi je zomaar overboord als je de nek lijmt.

Voor de topkam: +1 voor ernieman. En er is echt maar een klein druppeltje voor nodig.

BLUEWEY
2 juli 2011, 12:17
waarom wil je het nutje vastlijmen? Meestal blijft dit gewoon lekker op zijn plaats door de snaarspanning.
(zoniet, een klein drupje houtlijm, zodat je het ook gewoon snel los krijgt.)


Waarom zou je de hals lijmen als die al geschroefd is? Daar zit net de point van het hele verhaal: lijm wordt overbodig. De bedoeling van een geschroefde nek is dat hij gemakkelijker te maken is en dat het ook eenvoudig weer los te maken is voor een eventueel neck reset ooit in de toekomst. Die mooie optie gooi je zomaar overboord als je de nek lijmt.

Voor de topkam: +1 voor ernieman. En er is echt maar een klein druppeltje voor nodig.

Dank guys ! ;)

Oke.., dus een simpel klein druppie houtlijm voor de nut. Wilde namelijk liever op safe spelen.

En moet bekennen, dat ik eigenlijk inbusmoeren bedoelde i.p.v. bouten, en daar zit het punt. De hals blijft dan idd onverlijmd. Maar die moeren wil ik voor de zekerheid verlijmd hebben. Die hoeven niet meer los.

Jeroen_K
2 juli 2011, 12:35
Als je het gewoon goed aandraait gaat het echt niet los..

espike
2 juli 2011, 12:45
bij modelbouw gebruikten we nog wel eens een drupje transparante nagellak op de schroefdraad, waarna je snel moet aandraaien, dit houdt de moer absoluut vast, en het is zwak genoeg om kapot te gaan als je de moer weer eens los draait. Let er wel op dat je t niet op je lak krijgt, niet alle lak houdt van dit spul.

Enra
2 juli 2011, 13:14
Voor de nut gebruik ik - indien nodig - een of twee drupjes doodgewone hobbylijm van bv Bison.

crazycow
9 juli 2011, 08:41
als je iets wilt verlijmen en eventueel later weer (relatief) gemakkelijk wilt loskrijgen, gebruik dan huidenlijm (geen beenderlijm want dan rammelt de gitaar binnen de eerste sessie uit elkaar). Plakt vrijwel aan alles en laat met wat warmte (en vocht) uiteindelijk wel weer los en is ook weer te reactiveren. Overigens voor het plakken van een kam wel wat omslachtig, maar waarom zou je 'm inderdaad willen lijmen?

BLUEWEY
9 juli 2011, 14:06
maar waarom zou je 'm inderdaad willen lijmen?

Zal dat jou 's ff haarfijn uitleggen;

wil de gitaar eerst uitproberen alvorens ik de elektronica inbouw en haar finish, dus zullen in de loop der tijd verscheidene malen de snaren los/er af moeten.
De nut heeft natuurlijk een scherpe rand gekregen, daar waar de snaren het fretbord opgaan. (ff voor de duidelijkheid..., het ding is van been.)
Als die rand beschadigd tijdens een val wegens het ophangen aan 'n gitaarhaak aan de muur of een tikje tegen die nut o.i.d. dan is de kans dat de intonatie naar de haaien is behoorlijk groot, en ik zie een nieuwe maken niet zo zitten, want ik vind dit een leuk nutje, en zodoende hebben we 'n relatie... :sssh:

Beter altijd op safe spelen met deze dingen...

ernieman
9 juli 2011, 14:32
Dan zou ik hem toch maar niet vastplakken hoor, als je denkt ruw om te gaan gaan met je gitaar :p
Maar je doet helemaal lekker zelf wat je wilt.

Wat weegt dat nutje? 2g? Denk je nu echt dat er in been zomaar even door vallen een deuk ontstaat? En dan nog. Man je bouwt een gitaar helemaal zelf, dan ga je er toch ook voorzichtig mee om. Je steekt er bloed zweet en tranen in, veel passie, veel gedonder en gevloek, maar uiteindelijk heb je hem nog altijd met je eigen handen (en machines) gemaakt.

Dus je wilt gewoon niet dat er iets aan komt. En met gevolg pas je dus extra op dat dat nutje dus gewoon niet gaat vallen.

BTW, die scherpe randen die zitten in de gleufjes waar je snaar invalt. Niet aan de buitenkant, nou ja, hoogstens aan de hoek die tegen het fretboard en de hals aankomt...

Simpel toch?

Maar ja, het blijft jouw gitaar joh, doe lekker wat je zelf wilt!

BLUEWEY
11 juli 2011, 23:26
Dan zou ik hem toch maar niet vastplakken hoor, als je denkt ruw om te gaan gaan met je gitaar :p
Maar je doet helemaal lekker zelf wat je wilt.

Wat weegt dat nutje? 2g? Denk je nu echt dat er in been zomaar even door vallen een deuk ontstaat? En dan nog. Man je bouwt een gitaar helemaal zelf, dan ga je er toch ook voorzichtig mee om. Je steekt er bloed zweet en tranen in, veel passie, veel gedonder en gevloek, maar uiteindelijk heb je hem nog altijd met je eigen handen (en machines) gemaakt.

Dus je wilt gewoon niet dat er iets aan komt. En met gevolg pas je dus extra op dat dat nutje dus gewoon niet gaat vallen.

BTW, die scherpe randen die zitten in de gleufjes waar je snaar invalt. Niet aan de buitenkant, nou ja, hoogstens aan de hoek die tegen het fretboard en de hals aankomt...

Simpel toch?

Maar ja, het blijft jouw gitaar joh, doe lekker wat je zelf wilt!

En beetje vreemde reactie...

daar komt bij, dat ik niet vroeg of dat ik het moest verlijmen, maar hooguit met welke lijm, that's all !

Natuurlijk ga ik m'n nut verlijmen, maar wel pas nadat ik de gitaar getest heb ;)

En natuurlijk is het ook het beste om de inbus moeren vast te lijmen, want anders zou je ze miss tegelijk kunnen los draaien als je de inbus bouten los draait.., althans dat was mijn ervaring. En die ervaring leek me niet de juiste.

Dank voor alle reacties.