PDA

View Full Version : Fender AVRI '57 - 3 way switch of 5 way switch?



wireman
1 juli 2011, 23:53
Zoals sommigen weten heb ik een Fender AVRI '57 strat. Ik heb de gitaar nieuw gekocht en daar zit standaard een 3 way switch in.. De 5 way switch wordt door Fender meegeleverd.
Ik speel in een coverband en wil op sommige momenten bij de stevigere nummers (Pseudo Echo - Funky Town, of Robert Palmer - addicted to love) een wat dikker, voller geluid uit mn gitaar halen. Ik weet dat de eigenschap van mijn gitaar, en met name de AVRI elementen niet heel dik van klank is (maar dit wel kan zijn zonder humbucker tussenkomst), maar is dit op te lossen door de 5 way switch erin te laten zetten? Klopt het dat stand 2 en 4 dan de elementen schakelen en hierdoor dus een humbucker achtige karakter uit de gitaar te halen is?
kortom.. heeft het een meerwaarde om de 5 weg schakelaar in te bouwen. Je ziet bijna nooit gitaren met de oude vertrouwde 3 weg. Volgens mij is het gewoon een gimmick om bij het origineel te blijven. Wordt de gitaar veelzijdiger door de 5 way erin te zetten? Ik speel verder over een Fender Bassman '59 reissue. Mijn overdrives zijn een OCD, een Boss Bluesdriver en voor distortion een vintage RAT.

Wat raden jullie me aan?

FruscianteFan
2 juli 2011, 00:00
Dat gaat niet helpen: de tussenstandjes op een Strat klinken niet dikker, alleen glaziger of quackier.

Wel kun je overwegen twee elementen in serie te schakelen - de tussenstandjes van een strat heeft ze parallel. Humbuckers hebben twee spoelen in serie, en dat kun je dus wel inbouwen. Is makkelijk om te doen, maar ik kan zo snel niet zeggen of dat ook kan op de standaard 3 of 5 weg schakelaar.

Lexvandoef
2 juli 2011, 00:47
Ik vind het zelf wel een erorm nuttige toevoeging, die tussenstandjes. Maar je gaat er geen veel dikker en warmer geluid uit halen, in tegendeel juist. Het geluid wordt wat kwakerig en funkyer. Wel enorm bruikbaar, maar niet warmer/dikker.

paulusdeBKB
2 juli 2011, 01:47
Ik zeg: meteen inbouwen, dat 5-standending. De tussenstandjes zijn juist de grote troef van de strat (vind ik dan). Een handige gitaarbouwer moet ook in staat zijn om een extra switch toe te voegen waarmee je kunt kiezen tussen 2 elementen in serie of parallel. Als je niet wilt boren in je slagplaat, kan dat wellicht ook wel met een push-pull potmeter. Die komt dan in de plaats voor een van je tone-knoppen. De toonregeling blijft dan werken maar door hem uit te trekken verander je van serieel naar parallel (of andersom).

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik dit zelf nog nooit heb gezien maar volgens mij is het technisch mogelijk.

Mijn eigen verbouwde strat heeft een H-S-G combinatie: de 2 Joe Barden humbuckers hebben elk een miniswitch waarmee ik die elementen kan schakelen tussen humbucker en single coil. Een push-pull potmeter schakelt het voorste element bij, ongeacht de stand van de vijfstandenswitch, en een 3e miniswitch zet de elementen uit fase. Dat laatste klinkt echter nergens naar, dat gebruik ik dus niet.

Wellicht brengt het je op ideeën.

Eko
2 juli 2011, 07:19
De 57 is een mooie strat. Het origineel had ook de 3 standen. De 5 standen is pas laat gekomen. De 5 standenswitch geeft de mogelijkheid om Knopfler-achtig clean te spelen. Je kunt inderdaad bij bv Vox Humana een klein stukje extra in laten zetten waarbij je ( via de onderste toonknop) de laatste 2 elementen regelbaar samen kunt laten klinken. Dat dikt je geluid op terwijl optisch je gitaar gelijk blijft. Je kunt dan bv je brugelement aanzetten en daar langzaam het middelste bij draaien , zover je wilt.
Als de gitaar nog geen treblebleed heeft kun je dat er meteen ook in laten zetten , kost bijna niets extra.

Hendriks
2 juli 2011, 09:52
Altijd inbouwen , je hebt 2 geluiden extra , dus waarom zou je het niet doen.

geert1976
2 juli 2011, 10:39
Ik weet niet of het installeren van een vijfstander nodig is, want een dikker geluid gaat die niet produceren, je krijgt er dan wel de tussenstandjes bij die voor andere nummers wel lekker bruikbaar kunnen zijn.

Wat jij wilt is een voller bassiger geluid en ik denk dan toch dat je moet gaan rondkijken voor andere elementen.
Monteer op de brug- en midden element een baseplate, gaat die wat meer mids erbij pompen.

Shredder Mike
2 juli 2011, 10:40
Ik zou het ook doen. Meer geluiden betekent voor mij meer inspiratie om nog meer (stijlen) te spelen.

geert1976
2 juli 2011, 10:42
Ik zeg: meteen inbouwen, dat 5-standending. De tussenstandjes zijn juist de grote troef van de strat (vind ik dan). Een handige gitaarbouwer moet ook in staat zijn om een extra switch toe te voegen waarmee je kunt kiezen tussen 2 elementen in serie of parallel. Als je niet wilt boren in je slagplaat, kan dat wellicht ook wel met een push-pull potmeter. Die komt dan in de plaats voor een van je tone-knoppen. De toonregeling blijft dan werken maar door hem uit te trekken verander je van serieel naar parallel (of andersom).

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik dit zelf nog nooit heb gezien maar volgens mij is het technisch mogelijk.

Mijn eigen verbouwde strat heeft een H-S-G combinatie: de 2 Joe Barden humbuckers hebben elk een miniswitch waarmee ik die elementen kan schakelen tussen humbucker en single coil. Een push-pull potmeter schakelt het voorste element bij, ongeacht de stand van de vijfstandenswitch, en een 3e miniswitch zet de elementen uit fase. Dat laatste klinkt echter nergens naar, dat gebruik ik dus niet.

Wellicht brengt het je op ideeën.

Was in eerste instantie niet de troef van de strat hoor, de vijfstander is gekomen met dank aan MightyMite.
Die brachten in de loop van de jaren 70 de vijfstander op de markt, waarna Fender die dingen zelf maar begon in te bouwen.

FruscianteFan
2 juli 2011, 11:02
Altijd inbouwen , je hebt 2 geluiden extra , dus waarom zou je het niet doen.
Omdat het de twee lelijkste geluiden zijn die een elektrische gitaar kan produceren en omdat je dan de switch makkelijker per ongeluk in een ander standje tikt. Maar goed, da's persoonlijk ;)

Met een simpele DPDT switch kan het: in de ene stand verbind je de aarde van één element met de lead van een ander element. In de andere stand gaat die aarde gewoon naar de aarde. Zit me nu af te vragen of je die andere pool van de switch dan nog nodig hebt, maar ben pas net wakker. In mijn Jaguar heb ik iig een DPDT waarmee ik de humbucker tussen serie en parallel schakel.

Het voegt een hoop toe: je krijgt een dikker geluid dat luider is, dat kan een zeer welkome afwisseling zijn.

guitarkid
2 juli 2011, 12:01
Omdat het de twee lelijkste geluiden zijn die een elektrische gitaar kan produceren en omdat je dan de switch makkelijker per ongeluk in een ander standje tikt. Maar goed, da's persoonlijk ;)


Inderdaad persoonlijk, ik vind het prachtige toevoegingen en heb (wel na lang aarzelen) een 5-weg switch in mijn '62 RI gezet (die er overigens in de 80-er jaren ook al bijgeleverd zat). Werkt uiteindelijk toch iets (maar heel klein ietsje) sneller...
Misschien een stomme opmerking, maar Wireman, weet je dat je het geluid ook kunt krijgen door de 3-weg switch in een "tussenstandje" te zetten. Ik heb dat zo'n twintig jaar lang gedaan met zo wat elke Strat die ik heb/had. M.a.w. je kunt het geluid dus ook met een 3-weg switch krijgen. Door jouw vraag krijg ik de indruk dat je die geluiden nog niet echt kent of dit niet weet. Als ik me vergis: sorry...
Overigens, met een humbucker-sound heeft dit, zoals door een aantal al is gezegd, inderdaad niets te maken.
Dat serie-parallel verhaal is overigens ook wel interessant!

wireman
3 juli 2011, 11:05
Tot nu toe onwijs bedankt voor alle tips en tops.. Ik heb voor mezelf besloten dat de 5 way er zowieso ingaat.. (als het niks is, kan ik gewoon de 3way er weer indoen, maar dan heb ik het wel geprobeerd) Ik ga lekker verder rommelen.. Mocht de sound me nou echt niet meer aanstaan, dan ga ik in de toekomst wel eens kijken of ik wel andere elementen wil.. Ik heb deze gitaar nog geen half jaar.. Ik ben er ook nog lang niet op uitgekeken, maar vroeg me af wat de mogelijkheden waren.. enne... Dan had ik geen AVRI57 moeten kopen! toch?..

Pepe
3 juli 2011, 12:08
Wat The Kid zegt. Voordat de 5 weg standaard werd ingebouwd kon je die sounds ook al krijgen maar het was wat meer gepiel. De 5 weg voegt niks toe wat je nu al kan, alleen makkelijker.

FruscianteFan
3 juli 2011, 12:11
Tot nu toe onwijs bedankt voor alle tips en tops.. Ik heb voor mezelf besloten dat de 5 way er zowieso ingaat.. (als het niks is, kan ik gewoon de 3way er weer indoen, maar dan heb ik het wel geprobeerd) Ik ga lekker verder rommelen.. Mocht de sound me nou echt niet meer aanstaan, dan ga ik in de toekomst wel eens kijken of ik wel andere elementen wil.. Ik heb deze gitaar nog geen half jaar.. Ik ben er ook nog lang niet op uitgekeken, maar vroeg me af wat de mogelijkheden waren.. enne... Dan had ik geen AVRI57 moeten kopen! toch?..
De mogelijkheid om er een (veel) dikker geluid uit te krijgen is er dus wel degelijk, maar op een andere manier dan de 5 weg. Die schakelaar moet je vooral inbouwen als je dat wilt, maar als je op zoek bent naar een dikker geluid, heb je er weinig aan.

Sinner1980
3 juli 2011, 13:15
Wat The Kid zegt. Voordat de 5 weg standaard werd ingebouwd kon je die sounds ook al krijgen maar het was wat meer gepiel. De 5 weg voegt niks toe wat je nu al kan, alleen makkelijker.

Ik zou ook niet weten waarom je het niet zou doen; zit 0,0 nadeel aan.

wireman
3 juli 2011, 13:51
En juist DAAROM gaat ie er dus gewoon in.. Buiten het feit dat ik wat subtieler moet schakelen maakt het niks uit.. Biedt het gewoon wat meer mogelijkheden.. Juist handig in een coverband.. Sommigen zullen denken.. waarom heeft die gozer niet gewoon een goeie veelzijdigere gitaar gekocht (PRS, BLADE?) heb ik ook overwogen, echter spelen veel van mijn helden op strats.. En een cover is pas een cover als je er wat van jezelf instopt.. (is mijn credo) Juist cool om je eigen sound te hebben in een bekend nummer.. Wat ik zeg.. Ik ben mn strat nog aan het ontdekken.. Komt wel goed... bovendien.. blijven dromen toch?....

dank zover! Ik heb hele goeie tips gelezen..

guitarkid
3 juli 2011, 13:51
Tot nu toe onwijs bedankt voor alle tips en tops.. Ik heb voor mezelf besloten dat de 5 way er zowieso ingaat.. (als het niks is, kan ik gewoon de 3way er weer indoen, maar dan heb ik het wel geprobeerd) Ik ga lekker verder rommelen.. Mocht de sound me nou echt niet meer aanstaan, dan ga ik in de toekomst wel eens kijken of ik wel andere elementen wil.. Ik heb deze gitaar nog geen half jaar.. Ik ben er ook nog lang niet op uitgekeken, maar vroeg me af wat de mogelijkheden waren.. enne... Dan had ik geen AVRI57 moeten kopen! toch?..

A: Graag gedaan...!
B: Altijd doen! Niet geschoten, altijd mis. En zo'n AVRI57 is een fantastische gitaar met inderdaad veel meer mogelijkheden dan je op het eerste gezicht (gehoor..;)) zou zeggen, zeker met een 5way switch!