PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Buzzing Sound



jjtheguitardoctor
1 juli 2011, 18:40
Beste leden,

mijn excuses als mijn vraag al honderd keer gesteld is.
Ik heb gister een Gibson Les Paul aangeschaft.
Hij is geweldig.
1 nadeeltje, als ik de distortion aan zet krijg ik een zoemend geluid waar ik niet vrolijk van wordt (ook als ik niet speel of de gitaar niet aan raak).

In de video hieronder kun je horen wat ik bedoel. Ligt dit aan de fabrieksinstellingen? Dat de gitaar nog wat bijgesteld moet worden? Of de fabriekssnaren (hoewel ze vrij nieuw klinken)? Het is een heel irritant geluid en ik wil dit graag uit mijn dure gitaar hebben, mijn Epiphone Les Paul heeft dit niet, met precies de zelfde geluidsinstellingen op mijn effectenpedaal.


http://www.youtube.com/watch?v=xsObOTIzQFM

HaroldA
1 juli 2011, 18:56
1) Gebruik je een geaarde wandcontactdoos?
2) Zet je verlichting, soldeerbout, PC, etc wat op dezelfde groep zit uit
3) Ehm... Er was nog iets... :chicken:

Nocki
1 juli 2011, 18:56
Is het weg als je de snaren aanraakt?
Het klinkt namelijk als een aarde probleem in je gitaar. als dat het neit is zou ik eens een andere kabel proberen tussen axe en amp en als laatste evene checken of je een geaard stopcontact gebruikt.

Sterkte!


(o Harold is me voor :) )

jjtheguitardoctor
1 juli 2011, 18:58
Als ik mijn snaren aanraak gaat het aanzienlijk veel weg maar het blijft nog een heel klein beetje, dit is normaal denk ik. Als ik m te lang laat 'buzzen' gaattie vanzelf ook feedbacken (wat normaal niet kan want de noise supressor van mijn effectenpedaal staat al vrij hoog.) Maar zoals ik al zei de andere gitaar heeft het niet dus ik ben er bijna zeker van dat het aan de gitaar ligt.

Gibson fail?

Alle apparatuur uitgezet, buzz still there.

ohja, en als ik speel hoor je het ook nog.

Oranjeaap
1 juli 2011, 19:00
De aarde zal wel niet goed zijn. Loop de bedrading ff na en kijk of er wat los zit. Dat lost het (meestal) wel op.
Wat voor Les Paul is het?

jjtheguitardoctor
1 juli 2011, 19:03
mijn nickname is een verzinsel, ik ben zo ontechnisch als maar kan met de binnenkant van een gitaar. Hoe kijk ik dit na? Ik ben bang dat ik 'm niet durf te openen o.i.d. omda ik bang ben 'm te beschadigen. Het is deze:

http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_worn_hb.htm

bass blom
1 juli 2011, 19:14
weinig reden tot paniek lijkt mij.

snaarplukker
1 juli 2011, 22:18
Gisteren nieuw van Thoman gekregen?
Terugsturen lijkt me dan het beste.

HaroldA
1 juli 2011, 22:21
Waar woon je?

jjtheguitardoctor
1 juli 2011, 22:24
Thomann idd, maar terug sturen is me teveel werk als het maar een kleine hardware fix vereist.

ik woon in Maastricht, Limburg

CID-Gibson
1 juli 2011, 22:35
1) Gebruik je een geaarde wandcontactdoos?
2) Zet je verlichting, soldeerbout, PC, etc wat op dezelfde groep zit uit
3) Ehm... Er was nog iets... :chicken:

Breng ze eens naar mijn muziekstudio dan test ik ze wel even 6 maanden voor je :seriousf:

Grapje

CID-Gibson
1 juli 2011, 22:40
Beste leden,

mijn excuses als mijn vraag al honderd keer gesteld is.
Ik heb gister een Gibson Les Paul aangeschaft.
Hij is geweldig.
1 nadeeltje, als ik de distortion aan zet krijg ik een zoemend geluid waar ik niet vrolijk van wordt (ook als ik niet speel of de gitaar niet aan raak).

In de video hieronder kun je horen wat ik bedoel. Ligt dit aan de fabrieksinstellingen? Dat de gitaar nog wat bijgesteld moet worden? Of de fabriekssnaren (hoewel ze vrij nieuw klinken)? Het is een heel irritant geluid en ik wil dit graag uit mijn dure gitaar hebben, mijn Epiphone Les Paul heeft dit niet, met precies de zelfde geluidsinstellingen op mijn effectenpedaal.


http://www.youtube.com/watch?v=xsObOTIzQFM

Juist ikdenk dat de aarde niet goed werkt, of je MONO jack van je gitaar, gebruik je een goede kabel?.

:soinnocent:

jjtheguitardoctor
1 juli 2011, 22:44
je bedoelt zo'n zwarte kabel? :p hoe weet ik wat een goeiie is?

saculcabbie
1 juli 2011, 22:45
mobiel of iets anders met bereik of wifi uit je zak halen?

Oranjeaap
1 juli 2011, 22:49
Terugsturen die handel. Als je iets gaat veranderen, nemen ze hem niet terug. Kijk ff of er wat los zit. Is dit niet het geval, gewoon terug sturen.

jjtheguitardoctor
1 juli 2011, 22:54
hm nou het zoemen gaat dus ook weg als ik helemaal onderaan waar je de snaren in eerste instantie erin doet het ijzer aan raakt. het is dan nog heel zacht hoorbaar maar das bijna nihiel.

RoelSmoel
1 juli 2011, 23:13
Aardingsprobleem.

Gok ik.

G.G.
1 juli 2011, 23:22
hm nou het zoemen gaat dus ook weg als ik helemaal onderaan waar je de snaren in eerste instantie erin doet het ijzer aan raakt. het is dan nog heel zacht hoorbaar maar das bijna nihiel.

Alles van je tuners totaan je brug hangt aan de aarde.
Zet de versterker en gitaar eens in een hele andere kamer met geaard stopcontact, zonder andere apparatuur aan. Is het dan weg?

Woon je toevallig vlak naast een tramspoor ofzo?

En anders proberen met diverse stappen zaken uit te sluiten. Andere gitaar, andere kabel, andere versterker, ander stopcontact.... alles een voor een veranderen. Als het echt in de gitaar zit is het zeker een probleem van de massa. Is de afscherming van de elementen (de mantel) geaard?

Pepe
1 juli 2011, 23:30
Wat GG zegt.
Het kan aan de gitaar liggen als het aarde draadje heeft losgelaten. Dan soldeer je dat weer vast.
Het kan aan de aarding van je amp liggen, een ongeaarde stekkerdoos, een tl/tv of computer in de buurt.
Al dit soort dingen zijn makkelijk te traceren. Geeft een andere gitaar geen problemen: aardedraadje in de gitaar. Andere amp/ander stopcontact/andere omgeving...

Als het niet aan de gitaar ligt dan schiet je niks op met een andere gitaar natuurlijk.

HaroldA
1 juli 2011, 23:42
ik woon in Maastricht, Limburg

Da's te ver weg. Heb je gitaar spelende vrienden waar je de gitaar op 100% andere spullen (inclusief kabels) uit kan proberen?

kassie
1 juli 2011, 23:46
schroef je Potmeter compartiment even open en bekijk of daar een kabel los zit. Zo niet, schroef dan je toggle switch compartiment open en daar hetzelfde. Zit er geen kabel los, dan lijkt het me de kabel van je gitaar naar de versterker. Lijkt me ook handig om je pedalen even uit de keten te halen en te bekijken of de brom dan weg is. Dan een voor een weer terugzetten totdat je de storing gevonden heb. Foute patchkabel kan dus ook, of een probleem in het pedaal zelf.

snaarplukker
1 juli 2011, 23:46
Thomann idd, maar terug sturen is me teveel werk als het maar een kleine hardware fix vereist.

ik woon in Maastricht, Limburg
Dat zou ik doen met een startersgitaartje van € 100,--, maar voor een Gibson van € 700,-- verwacht ik er een zonder problemen. Daar zet je de eerste jaren nog geen schroevendraaier op.:dontgeti:

macwilliams
1 juli 2011, 23:49
Als zijn epi het niet doet maar de Gibson wel dan zou ik het vooral in de gitaar zoeken. Niet in de kabel of amp.

jjtheguitardoctor
1 juli 2011, 23:57
ja die heb ik, maar zoals ik al vermeldde mijn andere gitaar doet dit niet dus dan zal het idd de gitaar zijn?

solderen laat ik aan mijn lokale gitaarwinkel over ik heb nog iets van die vent tegoed dus dat wordt een gratis beurt. (reparatiebeurt ja)

Liquidje
2 juli 2011, 00:30
Ik speel misschien pas anderhalf jaar en knutsel nog geen jaar, maar ik kan uit een paar voorvallen die ik al heb gehad afleiden dat het waarschijnlijk gewoon een probleem met de aarde van de gitaar is, zeker omdat je het niet met een andere hebt.

Ik neem aan dat iedere gitaarboer die zo handig is een soldeerbout in een gitaar te steken, dat waarschijnlijk ook wel zou weten als je het probleem voorlegt.

Ik kan je ook totaal niet zeggen hoe een Gibson van binnen is om eerlijk te zijn, heb Fenders tot nu toe enkel in geknutseld, maar van wat ik zie is het principe hetzelfde. Of de input jack niet goed vastgesoldeerd of verkeerd om, of ergens een aarde draadje los.

jjtheguitardoctor
2 juli 2011, 00:42
Ik speel misschien pas anderhalf jaar en knutsel nog geen jaar, maar ik kan uit een paar voorvallen die ik al heb gehad afleiden dat het waarschijnlijk gewoon een probleem met de aarde van de gitaar is, zeker omdat je het niet met een andere hebt.

Ik neem aan dat iedere gitaarboer die zo handig is een soldeerbout in een gitaar te steken, dat waarschijnlijk ook wel zou weten als je het probleem voorlegt.

Ik kan je ook totaal niet zeggen hoe een Gibson van binnen is om eerlijk te zijn, heb Fenders tot nu toe enkel in geknutseld, maar van wat ik zie is het principe hetzelfde. Of de input jack niet goed vastgesoldeerd of verkeerd om, of ergens een aarde draadje los.

een beslissend antwoord, morgen naar de gitaarzaak en maar eens laten nakijken op de aarding.

bedankt aan alle reacties!! :ok:

CID-Gibson
6 juli 2011, 23:33
een beslissend antwoord, morgen naar de gitaarzaak en maar eens laten nakijken op de aarding.

bedankt aan alle reacties!! :ok:

Ik hoor ook wel eens wat gedraai van de cooler van mijn Marchall versterker :cooler: maar da is de cooler denk ik :dontgeti:
En ik spaar nog een maand en dan koop ik een "Gibson SG Angus Young"
Iemand hier die er al een heeft ?. En tevreden ermee ?. :-d

Groetjes

caliban
7 juli 2011, 00:29
Slechte shielding in de gitaar zelf lijkt me, nogal eigen aan Gibson heb ik hier op het forum zien staan.

HaroldA
7 juli 2011, 00:29
Slechte shielding in de gitaar zelf lijkt me, nogal eigen aan Gibson heb ik hier op het forum zien staan.

En dat veroorzaakt zo'n enorme brom? Dacht het niet...

caliban
7 juli 2011, 00:41
En dat veroorzaakt zo'n enorme brom? Dacht het niet...

Onder overdreven veel overdrive wel hoor.

(En ik heb denk ik ongeveer hetzelfde voor met een fender tele op repetitie, met een andere gitaar (ook een fender tele) is de brom minder, en op een andere amp en een andere plaats is de buzz met beide gitaren zo goed als helemaal weg. Boosdoener op repetitie lijkt me dus de combinatie van een slechte aarding (eigen aan de kamer/huis), eventueel een noisy versterker, en dit effect ook versterkt afhankelijk van gitaar.)

jjtheguitardoctor
7 juli 2011, 00:48
de winkel kon niks vinden.
heb bij mijn bandrepetie heeel veel last gehad van feedback en geruis. mijn oude gitaarleraar vertelde me vandaag dat het kon komen door slechte bedrading in de pickups? bespottelijk voor een gibson gitaar, maar het lijkt dit wel te zijn.

de gitaar was een koopje voor een gibson en hijs prachtig kwa uiterlijk en speelt geniaal goed, ik wil m gewoon weg niet terug sturen, maar om nou nieuwe pick ups te kopen en erin tezetten..?

BobvanKempen
7 juli 2011, 01:36
de winkel kon niks vinden.
heb bij mijn bandrepetie heeel veel last gehad van feedback en geruis. mijn oude gitaarleraar vertelde me vandaag dat het kon komen door slechte bedrading in de pickups? bespottelijk voor een gibson gitaar, maar het lijkt dit wel te zijn.

de gitaar was een koopje voor een gibson en hijs prachtig kwa uiterlijk en speelt geniaal goed, ik wil m gewoon weg niet terug sturen, maar om nou nieuwe pick ups te kopen en erin tezetten..?

Welkom in de wereld van Gibson, geweldig mooie planken, geweldige sustain en iedere noot die je speelt voel je in je pens maar ... de standaard pickups zijn niet echt heel erg geweldig.

jjtheguitardoctor
7 juli 2011, 11:27
Welkom in de wereld van Gibson, geweldig mooie planken, geweldige sustain en iedere noot die je speelt voel je in je pens maar ... de standaard pickups zijn niet echt heel erg geweldig.

dus je denkt dat terug sturen geen zin heeft? reparatie of nieuwe heeft zelfde probleem? in that case wil ik best nieuwe pickups aanschaffen alleen er zijn er zooo veel en heb me daar nog nooit in verdiept. kennis zei dat EMG en Seymour Duncan erg goed zijn?

Wat een gedoe zeg :(

snaarplukker
7 juli 2011, 11:42
Als je garantie hebt moet je het zeker terugsturen. Ligt het probleem bij de pickups dan zouden deze gratis vervangen moeten worden.

The Unforgiven
7 juli 2011, 11:48
dus je denkt dat terug sturen geen zin heeft? reparatie of nieuwe heeft zelfde probleem? in that case wil ik best nieuwe pickups aanschaffen alleen er zijn er zooo veel en heb me daar nog nooit in verdiept. kennis zei dat EMG en Seymour Duncan erg goed zijn?

Wat een gedoe zeg :(

Wat is je muziekstijl? EMG is erg goed voor metal (hoewel de 85 erg bluesy is), maar voor hardere rock kan je beter Seymour Duncans nemen, gitaristen als Slash gebruiken geloof ik vooral pickups met alnico magneten.

jjtheguitardoctor
7 juli 2011, 11:50
dat is dus het probleem ik speel heel veel slash en guns n roses maar ook heel veel metallica slipknot rammstein enzo. maar deze gitaar is vooral voor de slash stijl bedoeld.

@snaarplukker hij is pas nieuw dus hij kan zeker terug, maar ik ben bang dat ik dan een paar weken mijn gitaar kwijt ben en dat ik dan dezelfde troep terug krijg.

lollol
7 juli 2011, 12:12
dat is dus het probleem ik speel heel veel slash en guns n roses maar ook heel veel metallica slipknot rammstein enzo. maar deze gitaar is vooral voor de slash stijl bedoeld.

@snaarplukker hij is pas nieuw dus hij kan zeker terug, maar ik ben bang dat ik dan een paar weken mijn gitaar kwijt ben en dat ik dan dezelfde troep terug krijg.

Het is niet zo dat elke Gibson LP Studo 50 Tribute die brom geeft, jij hebt er gewoon 1 meet een foutje, als je hem terugstuurt krijg je gewoon een andere die het (bijna) 100% zeker wel doet.;)

jjtheguitardoctor
7 juli 2011, 12:25
Het is niet zo dat elke Gibson LP Studo 50 Tribute die brom geeft, jij hebt er gewoon 1 meet een foutje, als je hem terugstuurt krijg je gewoon een andere die het (bijna) 100% zeker wel doet.;)
heb ze gebeld kan hem idd gratis terug sturen en krijg meteen een nieuwe als zij de nieuwe binnen hebben, maar dit is pas eind juli huil huil! ellende altijd.

dank voor de hulp, ik heb even overwogen om nieuwe pickups aan te schaffen maar als ik toch gratis een nieuwe kan krijgen, can't hurt to try!

JJ

The Unforgiven
7 juli 2011, 18:47
Mischien een EMG 81 (dan wel chroom, staat mooier) in de brug, en een Alnico achtige in de hals? Beste van beide werelden.