PDA

View Full Version : nieuwe pedaal doet het plotseling niet



Ronald
24 mei 2003, 18:35
ik heb een neiuw pedaal gekocht van ibanez vandaag , toen ik thuis kwam heb ik um aangesloten en ff uitgeprobeert maar ik meost werken dus da was maar even, mqaar toen ik terug kwam van het werk deed ie het opeens niet meer terwijl niemand er aan is geweest , nu vermoed dat de batterij leeg is ( hoe da kan snap ik ook niet) want hij doet het een heeeeeeeeeeeeel klein beetje, als je aan de knopjes draait dan doet ie het een halve seconde en dimt dan weer weg

hoe kan da? en staat een pedaal uit zo gauw je de versterker enzo uit zet? of doet een pedaal het gewoon als je er op drukt? want ik heb um geloof ik nie uitgezet maar gewoon op de knop gedrukt waar de versterker op aangesloten is en dan gaat alles in 1 keer uit , maar ja mischien ging da pedaal dus toen wel niet uit da weet ik nie

snapt iemand hoe dit zit?

wietse
24 mei 2003, 19:07
een pedaal gaat niet uit met de versterker ,krijgt toch geen stroom van de versterker?
om dit te voorkomen sluit er(voor thuis) een goede gebalanceerde voeding op aan en dan is het geen ramp als je het een keer vergeet.

RadiuS
24 mei 2003, 19:12
een pedaal vraagt wat stroom van de batterij zodra je een plug in de input stopt. Dit is zo bij de meeste pedaaltjes dan...hij moet dan het gitaargeluid doorlaten (weet dat pedaaltje veel dat je versterker uitstaat).

Ronald
24 mei 2003, 19:13
kheb een nieuwe batterij er in gedaan en nu doet ie het weer, maar als ik de snoer waarmee ie aan de versterker vastzit eruit haal dan gaat het lampje ook uit hoor

khad voor de zekerheid maar gewoon de batterij er uit gehaalt :razz: dan weet ik zeker dat ie nie nog aanstaat

maar hoezo wat voor voeding zou ik er dan op moeten aansluiten ? bedoel je zo'n ibanez adapter ofzo?

wietse
24 mei 2003, 20:04
als je een snoer er uit haalt gaat ie ook uit dat is normaal hoeft ie niet meer door te laten dus gaat dan automatisch uit.
en een gewone goede universele adapter kan het prima doen effe kijken hoeveel volt hij is (bijna altijd 9V) en de aarde instellen,
bedoel aarde op buiten kant plug of binnen in kan je altijd switchen bij een voeding en op het pedaal of in het boekje staat meestal wel hoe de aarde zit.

moretel
24 mei 2003, 21:19
Bij Ibanez pedaaltjes zit altijd zo'n mooi boekje met beschrijving.
Manual heet dat en over het algemeen krijg je dan opmerkingen als RTFM !

Mitch
24 mei 2003, 22:30
Voordat je al te veel wordt uitgemaakt voor "Rookie of the Year": ik herken je probleem. De input-jack maakt sluiting naar de voeding toe, waardoor je batterij wordt leeggezogen zodra je je kabel hebt ingeplugd.
Er loopt altijd wel een minimaal stroompje, maar als ik je verhaal goed lees bedoel je dat -ie binnen een minuut vrijwel leeg is en nadat je 'm hebt uitgeschakeld of uitgeplugd heeft -ie weer even een korte opleving.

Gewoon terug naar de winkel en omruilen, dit is niet goed, heb het ook al meegemaakt.
Kijk maar eens of je input-jack ook niet erg stoort als je een heel klein beetje aan de kabel rommelt.

Dude
25 mei 2003, 16:36
gewoon je jacks uit je pedaal trekken als je hem niet gebruikt, is er niks aan de hand

Ronald
25 mei 2003, 19:54
ik heb een nieuwe batterij gekocht en hij deed het dus gewoon , maar nu een dag later is ie alweer leeg :@ grrrrr !!!! en zo'n batterij is harstikke duur en hijs alweer leeg ? hoe kan da nou ?

en ik kan ook nie zomaar naar de muziewinkel voor een adapter ofzo want de muziekwinkel is echt verdomt ver weg :s

* baalt zwaar :sad: *

SiNiSTRaL
25 mei 2003, 20:03
of je koopt een oplaadbare batterij :smile:

Ronald
25 mei 2003, 20:07
bestaan er dan oplaadbare 9 volt batterijen ?

SiNiSTRaL
25 mei 2003, 21:05
ja...

Mitch
25 mei 2003, 21:13
Nog maar een keertje voor de ongelovigen onder ons :sad:




Op 2003-05-24 22:30, schreef Seymour Paul:
Voordat je al te veel wordt uitgemaakt voor "Rookie of the Year": ik herken je probleem. De input-jack maakt sluiting naar de voeding toe, waardoor je batterij wordt leeggezogen zodra je je kabel hebt ingeplugd.
Er loopt altijd wel een minimaal stroompje, maar als ik je verhaal goed lees bedoel je dat -ie binnen een minuut vrijwel leeg is en nadat je 'm hebt uitgeschakeld of uitgeplugd heeft -ie weer even een korte opleving.

Gewoon terug naar de winkel en omruilen, dit is niet goed, heb het ook al meegemaakt.
Kijk maar eens of je input-jack ook niet erg stoort als je een heel klein beetje aan de kabel rommelt.

Ronald
25 mei 2003, 21:19
nee hij doet het wel gewoon maar hij was vlug leeg, en hij is inmiddels alweer leeg , ik heb wel flink wa uurtjes gespeeld gisteren en vandaag maar is zo'n batterij dan zo ontzettend vlug leeg ???

aadplagiaat
25 mei 2003, 21:30
Op 2003-05-25 20:03, schreef SiNiSTRaL:
of je koopt een oplaadbare batterij :smile:


Nou ehm ik heb dus nog nooit een 9volt batterij (oplaadbaar) van meer dan 150mAH gezien. Dit is dus geen optie, je circuit "trekt" blijkbaar voldoende stroom om een normale batterij in 1 dag leeg te maken. De enig juiste manier om dit op te lossen is, zoals Seymour al zei met je effect terug te gaan naar de winkel en het om te ruilen voor een betere of een gestabiliseerde voeding kopen van 9volt. Als je het laatste doet heb je dit probleem dus nooit meer.

Als je effect met een "gewone" batterij na 24 uur al dood is trekt je effect gegarandeerd meer dan 15mA. Je begrijpt dat ik dit moet schatten, omdat ik niet weet hoeveel mAH (mili-amper per uur) een normale batterij van 9volt kan leveren, gek maar daar ben ik nooit achter gekomen. Maar goed, stel dat je effect 15mA zou gebruiken, dan kan een oplaadbare batterij je effect dus gedurende maximaal 10 uur voeden (=150mAH/15mA). Dit afgewogen tegen de 14uur laden die het kreng nodig heeft om vol te raken. Bovendien zul je dus elke dag moeten laden. Die batterij is dan snel versleten. Moet je weer een nieuwe kopen a 20euro of zo. :sad:

Ronald
25 mei 2003, 21:36
wat moet ik dan verstaan onder een gestabiliseerde voeding van 9 volt , want ik ben echt een leek op technisch gebied

wietse
25 mei 2003, 21:43
ga naar een electronica zaak en vraag erom
weten precies wat er bedoeld wordt.
gestabiliseerde voeding bedoelen ze mee dat de spanning niet schommelt dit doen de goedkope voedingen wel en dat kan zorgen dat je volume schommelt.

Ronald
25 mei 2003, 21:47
ja maar hoe ziet da er uit is da adapter of iets dergelijks , want in de handleiding staat dat je alleen een ibanez adapter mag gebruiken om beschadeging te voorkomen

Mitch
25 mei 2003, 22:43
Oké, je kan er dus wel enkele uren mee spelen. Afhankelijk van welk pedaal je hebt wordt er flink stroom getrokken.
De overdrives trekken niet veel meer dan een mA of 15, 20 maar de Delay een ruime 70 mA.
Daar doe je dus niet lang mee.

Als je muziekwinkel in de buurt is kun je daar ook een goeie trafo kopen.
De Ibanez adapters zijn het goedkoopst en erg goed. Die universele goedkope krengen heb je niets aan, die geven brommende bijgeluiden.

Ronald
26 mei 2003, 11:12
tja de muziekwinkel is nogal ver weg juist, dr is wel een heel klein muziekwinkeltje in de buurt maar volges mij is het enige wat ze daar verkopen wat met gitaren te maken heeft zijn snaren

maar betekent dat trouwens dat je voor elk pedaaltje dat je koopt een aparte adapter moet kopen ??? da word wel erg duur zo

het is trouwens een ibanez cf7 chorus/flanger pedaal

Robbert
26 mei 2003, 12:56
Je kunt verdeel kabeltjes kopen, zo kun je meerdere pedalen voeden.
Het ligt aan de adapter hoeveel pedalen hij aan kan, maar reken op drie tot vier. Mijn standaard Boss adapter heeft geen problemen met zes pedalen, maar dat zal zo'n beetje zijn max. zijn.

Dus gewoon op je fiets stappen. Pedaaltje mee, zodat de verkoper even kan kijken naar de polariteit, zeggen dat hij gestabiliseerd en 9v moet zijn.

Dat is het en kun je er voorlopig weer tegen aan.