PDA

View Full Version : buizen & zekeringen voor Fender Hotrod Deluxe



EuroCinema
1 juli 2011, 11:29
Ik wil een reservesetje samenstellen voor optredens met zekeringen en buizen voor mijn Fender Hotrod Deluxe (limited edition v2, dus de speciale uitvoering van de "vorige" versie.) Omdat ik hier totaal geen kaas van gegeten heb, vraag ik jullie hulp: welke buizen moet ik hebben, welke zekeringen, waar koop ik die het best en hoe vervoeren jullie losse buizen veilig?

JohnLord
1 juli 2011, 11:38
Gewoon de types buizen en zekeringen die er nu inzitten en die zijn te koop op de bekende adressen. Reservebuizen vervoer je in principe koud, dus een microfoonkoffertje o.i.d. voldoet prima.

muziekschuur
1 juli 2011, 11:43
Er zijn van die verbanddozen met schuim erin die goed en degelijk afsluiten. Die zou je met velcro vast kunnen zetten in je versterker. Heb je ze altijd bij en kost het niet een extra keer lopen.

FruscianteFan
1 juli 2011, 11:49
Krijg je dan niet dat ook de reservebuizen lijden onder trillingen van de amp?

iWishmaster
1 juli 2011, 17:02
Preamp buizen zijn 12AX7, zitten er drie stuks in. De power amp zijn twee 6L6GC buizen. De versterker moet gebiased worden bij het vervangen van de power amp buizen. Je zou een matched quad (4 stuks) kunnen kopen en er vervolgens maar 2 gebruiken en 2 als reserve gebruiken, hoef je niet te biasen de tweede keer. Aan de andere kant, als die stuk gaan is er vaak meer aan de hand en is het waarschijnlijk dat de nieuwe ook stuk gaan op den duur...

Zekering is een 1.6A 250V S (dus een langzame zekering, dan weten ze het bij de electronica zaak als het goed is wel).

Trillingen zijn niet zo erg voor een koude buis: die kan best wel wat hebben. Ik heb altijd een extra preamp buisje in het extra vakje van mijn pedalenkoffer liggen.

Je kunt het overal en nergens bestellen. Kijk hier eens bij het kopje 'Buizen versterkers':
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?67765-Handige-links-en-goeie-tips

Little Jay
1 juli 2011, 18:03
Voor mijn Blues Deluxe heb ik eigenlijk alleen een setje eindbuizen bij me. TAD (Tube Amp Doctor) bevalt me goed, ik koop ze bij Thomann.de, maar kan ook bij TAD zelf, of verelec.com (Nico heeft ook zekeringen, bestel je die meteen mee ;-). Het idee van een gematched quartet van iWishmaster is heel slim, je zit dan niet met bias-problemen als er er een ander inprikt.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een preamp-buis het begeeft, maar je hebt er 3 en ze zijn onderling uitwisselbaar, de versterker speelt ook zonder de V3-buis (werkt alleen je drive-kanaal niet meer). Je kunt één 12AX7als reserve meenemen, dan kunnen er dus 2 kapot gaan voordat je niet meer door kunt spelen. Wil je helemaal safe dan toch maar 2 stuks, dan weet je zeker dat je altijd ingeval van nood door kunt spelen (als je versterker eens omver lazert of zo en alle buizen liggen aan diggelen...). Overigens is mijn Blues Deluxe al eens omgedonderd door een onhandige technicus en dat hebben de buizen wel overleefd.

Zekeringen.... ook echt nog nooit gebeurd dat die het begaf, maar het kan natuurlijk best, ze hebben ook niet het eeuwige leven.

EuroCinema
1 juli 2011, 21:20
Geweldig mannen, hier heb ik heel veel aan!

rpl
1 juli 2011, 23:32
Met buizen heb ik (nog) eigenlijk helemaal geen slechte ervaringen gehad maar mijn buddy sinds '79/'80 is mijn viskoffer met opgespaarde bende door de jaren heen :seriousf: deze ging begin jaren 80 altijd mee met mijn jamsessies. :speed:

http://img59.imageshack.us/img59/8951/20348095.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/59/20348095.jpg/)
http://img37.imageshack.us/img37/5181/23217364.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/37/23217364.jpg/)

EuroCinema
3 juli 2011, 11:28
Wauw!

+tientekens

guitarnijboer
3 juli 2011, 13:15
Ik vind het bijzonder dat er van alles aan reservespullen en gereedschap meegenomen wordt naar optredens. Ik heb alleen maar een setje snaren en wat zekeringen bij me. Geen extra kabels, versterkers en ook geen tweede gitaar. Ik zie ook wel eens jongens met soldeerbouten en multimeters in hun koffertje. Ik vraag me wel eens af wat ze daar mee doen.

Ik mijn auto heb ik ook alleen maar een reservewiel...

... en ook geen reserve bougies, spullen om mijn kleppen te stellen, een reserve uitlaat, een complete gereedschapkist en een paar trappers ;)
Met zo'n auto ging ik niet eens op weg...

HaroldA
3 juli 2011, 13:56
... en ook geen reserve bougies, spullen om mijn kleppen te stellen, een reserve uitlaat, een complete gereedschapkist en een paar trappers ;)

Het enige "reserve" wat ik bij me heb zijn plectrums en een backup gitaar. Als m'n buizen het begeven dan is er meer aan de hand...

EuroCinema
4 juli 2011, 17:10
IK heb snaren en plectra bij me, een extra snoer en een batterij. Afkloppen, maar zelfs die snaren heb ik al een jaar of 20 niet nodig gehad bij een optreden. Buizenversterkers zijn voor mij altijd een beetje een black box, geen idee hoe kwetsbaar ze nou echt zijn. Ik heb 1 keer meegemaakt dat een amp ermee kapte, naar later bleek door een kapotte gelijkrichtbuis. Was gelukkig thuis, maar voor een paar honderd man je (enige aanwezige) amp van standby halen en het lichtje zien doven is sindsdien wel een nachtmerrie van me :chicken: