PDA

View Full Version : Noten slaan dood bij benden



thomas_lc
30 juni 2011, 20:27
Al tijden heb ik last van een probleem, tijdens het benden (meestal een dubbele noot ) Valt de noot dood. nu sinds vandaag slaat hij ook op de e snaar dood als ik hem maar 1 noot bend... Wat is hier aan te doen?
T gaat om een fender strat trouwens

Exi
30 juni 2011, 20:35
Gebeurt dit bij elke fret?
Als de noten doodslaan dan lijkt me dat ofwel de actie te laag is of frets niet helemaal gelijk lopen.
Misschien even met een rubberen hamer op de frets rammen :D

thomas_lc
30 juni 2011, 20:36
Actie van de gitaar is inderdaad heel erg laag wat de gitaar ook zo fijn maakt eigenlijk

Exi
30 juni 2011, 20:41
Misschien helpt het toch wel als je de actie wat hoger zet. Het is vaak fractie-van-millimeter werk. Slaan de snaren op elke positie van de hals dood?
Als het op een bepaalde plek is kan het misschien ook helpen om de holling van de hals wat aan te passen.

Eko
30 juni 2011, 23:08
Leg eerst eens iets vlaks over de lengte van je hals. Controleer of de frets bij de bodyzijde iets omhoog steken. Klinkt alsof de hals niet helemaal goed staat. Probeer met de halspen de hals vlak te stellen voor dat je de afdeling moker tevoorschijn haalt.
Als je niet ervaren bent, ga dan rustig naar een dealer. Heeft hals een vlakke toets of een ronde , zoals een `57 model?

guitarkid
1 juli 2011, 08:07
Als je niet ervaren bent, ga dan rustig naar een dealer.

Goed plan! Koop gewoon een ons coke o.i.d. en werk die naar binnen. Geloof me, het zal je dan nog worst wezen of je kunt benden of niet...! :)

Maar serieus, dit is een goede tip van Eko. Kan je een hoop ellende en frustratie schelen. Sucses!

Hendriks
1 juli 2011, 08:25
Waarschijnlijk heb je een hals met een vintage radius en lage vintage frets , benden is hierop altijd wat lastiger , de afstelling is dan erg belangrijk .
Het begint bij de topkam , holling van de hals en hoogte snaren . Op www.donhofstee.nl staat goed beschreven hoe je de gitaar kunt afstellen en zoals Eko ook al aangaf , de frets mogen niet uitsteken ,dus dat ook even controleren.