PDA

View Full Version : ik heb een probleem met mijn piezo element



meindert83
30 juni 2011, 17:53
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een piezoelement ingebouwd in mijn akoestische gitaar.

Het werkt perfect, alleen versterkt het ook andere geluiden zoals het glijden over de snaren. ( barreakkoorden ) Wat heel irritant is;(

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

bedankt!

piezo
30 juni 2011, 18:00
Niet glijden over de snaren wil wel eens helpen.

Ofwel, helaas weinig/niets aan te doen, behalve:
- gladde(re) snaren gebruiken
- alle eelt van je vingers afschuren
- talkpoeder/vet op je handen smeren
en meer van zulke ongewenste raad

meindert83
30 juni 2011, 18:11
niet glijden dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik denk dat je dat namelijk haast niet voorkomt.
bijv. wisslen van F naar G..?

Ik zat meer te denk aan de plaats van het element..?

-Martijn-
30 juni 2011, 18:16
Wat voor element is het? Kan je er anders een opname van posten?
Dat je ook de bijgeluiden hoort is wel normaal, ik denk dat het met je techniek te maken heeft. Maar dat is moeilijk te zeggen van een afstand. ;)

muziekschuur
30 juni 2011, 18:17
IS echt het aanpassen van je speeltechniek.... Dat is waarom een gitarist jaren moet oefenen.

meindert83
30 juni 2011, 18:20
ok dus toch gewoon maar door oefenen:)

het element is namelijk heel erg gevoelig; beweging over de snaren, tikken op bovenblad e.d.

er ligt in ieder geval een uitdaging voor mij:)

bedankt!

-Martijn-
30 juni 2011, 18:22
Zo gevoelig zijn ze allemaal hoor. Je wilt namelijk zelf bepalen wat je aan het publiek laat horen, en niet dat je element dat voor je doet. Dus nog even oefenen inderdaad. ;)

meindert83
30 juni 2011, 18:22
het element is een AXL piezo transducer with endpin jack

dat staat op de verpakking.

-Martijn-
30 juni 2011, 18:29
Die ken ik verder niet. Maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je krijgt waar je voor betaald.

meindert83
30 juni 2011, 18:41
ja dat is waar. Ik ben tevreden met het resultaat. Het geeft een mooie natuurlijke klank.

Zijn er trouwens snaren die ik kan gebruiken die minder piepen,

Ik heb wel es gehoord over snaren met een soort coating...?

ik heb nu D'addario phosphor bronze

en ook Martin & Co geprobeerd.

-Martijn-
30 juni 2011, 18:50
Ik speel altijd op Elixir snaren en die hebben een coating, maar er zijn nog wel meer merken die dat hebben volgens mij.
Maar dan heb je wel een gitaar waarvan de snaren duurder zijn dan het element. :)

meindert83
30 juni 2011, 19:16
ja inderdaad, dat zijn dure snaren zeg.

Hoe lang kun je met zon setje snaren doen?

Harald
30 juni 2011, 19:39
Niet alle gecoate snaren verhelpen het probleem. En flatwounds hebben een totaal andere klank. Elixer verhelpen het piepprobleem een heel eind. Die coating haalt nl. heel veel van de ribbels weg. Maar vooral, zoals al eerder gezegd... TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK vingers optillen ipv schuiven waar mogelijk.

Wat het ook een stuk vermindert zijn trouwens oude snaren. Van die hele oude, die niet meer klinken, helaas...

Hoe lang ze meegaan hangt van jouw wensen af, en van hoeveel je speelt. iig duidelijk langer dan een setje martins. Maar goed, die vind ik soms best fijn, maar na een half uur worden ze al minder in klank. Bij Elixer gaat dat zo langzaam dat het me na maanden eigenlijk pas opvalt als ik ze weer verwissel. Dan hoor je ineens dat ze toch echt achteruit gaan. Heb wel het idee dat ze niet altijd goed tegen veel omstemmen kunnen. Zit je in de heavywood hoek, of engelse folk hoek, met heel veel verschillende stemmingen dan verwacht ik wat vaker snaarbreuk. Losse elixersnaren zijn hier denk ik nauwelijks te krijgen in de winkel.

Plant
30 juni 2011, 21:39
Onversterkt hoor je die bijgeluiden als het goed is ook. Een element zal echt niet versterken wat er niet al is. Hooguit is door de wijze/plaats van trillingen oppikken of de frequentie-respons de verhouding anders.

Eko
30 juni 2011, 23:13
Welkom bij de club. Het vraagt oefening. Ik heb net een Gibson SJ 200 in huis en dat ding vraagt het uiterste van m`n techniek om goed te klinken. Frets zijn anders , halsprofiel enz.
Uren en uren spelen doet wonderen. Dat piezos zo alles mee laten klinken is bekend. Ze pakken immers alles van de snaren mee op. Elixir doet het goed , maar dat is een kwestie van smaak.

Jedeel
1 juli 2011, 10:57
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een piezoelement ingebouwd in mijn akoestische gitaar.


Ik denk dat je zo'n piezo hebt met een rond 'oppikkertje' wat je (binnen in) tegen het bovenblad hebt geplaatst?
Of heb je een piezo gekocht die onder de brug (bij het zadel/bovenblad) geplaatst moet worden?
De eerstgenoemde zullen ongetwijfeld meer 'bijgeluiden' oppakken.
Maar stil voor glijden over de snaren, zijn ze geen van beiden.

muziekschuur
1 juli 2011, 15:03
Waarschijnlijk tokkel je. En heb je nog geen zekere greep op de hals. Die combinatie geeft een onzeker spel zonder demping. Ik vermoed dat je geniet van je sound en je versterker redelijk hard zet.

Dingen die je dan moet leren. De Tokkelhand is ook je demper. De zijkant van de hand (de kant waar de duim niet zit) dat gedeelte leg dat nu eens op de brug. Dus aanslaan en daarna dempen. Er komt een moment dat je hand automatisch je brug opzoekt om te dempen. Je leert dan spelen zoals in een piano. Als je in een piano op een van de pedalen drukt gaat de demper eraf. Speel je nu vader jacob dan zal de eerste noot van het wijsje verdrinken in de laatste noot omdat er niet gedempt wordt. Bij een gitaar hoor je dan ook nog tussendoor je "overpak".

Dus het gebruik maken van demping maskeert ook eventueel geluid bij overpakken.

Suc6.

-Martijn-
2 juli 2011, 10:58
Ik vind dat een vreemde oplossing. Dat doe ik in sommige liedjes hooguit voor de bassnaren, niet voor de melodie. Als de ene noot verdrinkt in de andere dan heb je de ene te zacht of de andere te hard aangeslagen. Het is gewoon veel oefenen en een goeie techniek aanleren, en proberen met gevoel te spelen. Dit lijkt meer het ene probleem oplossen met het andere.

Harald
2 juli 2011, 11:10
Dempen doe je met twee handen, niet alleen met de rechterhand, en je hoeft echt niet alles te palmmuten om piepen te voorkomen. Sterker nog, het piepen blijft. Dat komt door glijden over de snaren. De oplossing is het op de goede manier optillen van de vingers bij het overpakken. En als je een slide maakt is het simpelweg niet te voorkomen. Aard van het beestje bij een akoestische gitaar.

Klassieke gitaristen leren op een gegeven moment om piepjes te voorkomen. Palmmuten doen ze alleen bij uitzondering. Piepen zit in de linkerhand, en moet met de linkerhandtechniek opgelost worden.