PDA

View Full Version : Gewoon een intresse vraag: 4 keer een 4x12" cab op een JCM900 - hoe?



BobvanKempen
30 juni 2011, 16:15
Ik was laatst bij een optreden en de gitarist had 4 Kabinetten op een JCM900. Nou heb ik een JCM900 en ik kan er "maar" 2 opzetten. Hoewel 4 volgens mij iets of wat aan de overdreven kant is vraag ik me toch af hoe ze dat doen.

Kan iemand me hier vast wel vertellen.

Alvast bedankt.

mrweird
30 juni 2011, 16:17
Ik was laatst bij een optreden en de gitarist had 4 Kabinetten op een JCM900. Nou heb ik een JCM900 en ik kan er "maar" 2 opzetten. Hoewel 4 volgens mij iets of wat aan de overdreven kant is vraag ik me toch af hoe ze dat doen.

Kan iemand me hier vast wel vertellen.

Alvast bedankt.

1tje aangesloten en 3 voor de show? :D

Wabbie
30 juni 2011, 16:29
kasten aan elkaar doorlinken zodat iedere uitgang er twee aanstuurt? Geen idee hoe het ziet met de ohmage van de outputs van een JCM900, maar als het 4 x8 ohms kasten zijn, dan zou je die per twee kunnen aansluiten op een 4 ohm uitgang.

big dooley
30 juni 2011, 16:55
kasten aan elkaar doorlinken zodat iedere uitgang er twee aanstuurt? Geen idee hoe het ziet met de ohmage van de outputs van een JCM900, maar als het 4 x8 ohms kasten zijn, dan zou je die per twee kunnen aansluiten op een 4 ohm uitgang.

marshall 4x12 is of 16 of 4 ohm, (als het marshall kasten waren)
de 900 tops kunnen alleen 16 ohm of 8 ohm geschakeld worden... wat neerkomt op 1 of 2 4x12 kasten...
theoretisch zou het mogelijk zijnom 2 kasten serieel te schakelen (wordt dan 32 ohm), als je dan 2 van zulke stacks hebt, kun je deze beiden aansluiten op 16 ohm
ik denk echter dat er 2 (of 3) kasten voor show gebruikt zijn... zie het nut er niet van in om al die moeite te doen... kun je er net zo goed een tweede top op zetten... (staat nog beter ook ;))

muziekschuur
30 juni 2011, 17:05
Parallel solderen. Is elke kast 16 ohm. Doorlussen van elke kast. heb je uiteindelijk 4 ohm.

big dooley
30 juni 2011, 17:39
Parallel solderen. Is elke kast 16 ohm. Doorlussen van elke kast. heb je uiteindelijk 4 ohm.

dan moet je nog wel ff de OT herbedraden naar de 4 ohm tap (als dit mogelijk is)

Jasper.
30 juni 2011, 18:29
Is wel mogelijk, maar standaard zit er geen 4 ohm uitgang op. Wel op de combo's, maar daar zit dan de 16 ohm aansluiting niet standaard op.

big dooley
30 juni 2011, 19:21
Is wel mogelijk, maar standaard zit er geen 4 ohm uitgang op. Wel op de combo's, maar daar zit dan de 16 ohm aansluiting niet standaard op.

daarom denk ik ook dat de OT wel een 4 ohm tap heeft... ff een kwestie van wat bedrading verleggen en je hebt dezelfde schakeling als de combo...

BobvanKempen
30 juni 2011, 21:02
Toegegeven dat ik een eerste klas noob ben als het op Marshall aankomt maar ik heb nu ook 2 kasten erop (een 2x12 en een 4x12") en de top staat op 16ohn en ik heb ze in allebij de kasten op 16ohm ingeprikt. Is dit niet goed of nadelig op de een of andere manier? Want het klinkt eigenlijk best wel erg goed.

big dooley
1 juli 2011, 00:01
Toegegeven dat ik een eerste klas noob ben als het op Marshall aankomt maar ik heb nu ook 2 kasten erop (een 2x12 en een 4x12") en de top staat op 16ohn en ik heb ze in allebij de kasten op 16ohm ingeprikt. Is dit niet goed of nadelig op de een of andere manier? Want het klinkt eigenlijk best wel erg goed.

ligt puur hoeveel ohm the cabs zijn, maar ik vermoed een behoorlijke mismatch hier... laat ik even ervan uitgaan dat je een 1960 en een 1936 kast hebt...
de 1960 is 16 ohm of 4 ohm mono... voor meerdere cabinetten moet je deze op 16 ohm schakelen, omdat de totale impedantie anders te laag wordt
de 1936 is 8 ohm mono

om dit te combineren, zou de 1960 in een 8ohm input moeten en de 1936 in een 4 ohm input wil het vermogen verdeelt worden over beide cabinets, terwijl de buizen de juiste belading te zien krijgen op de anode's...
de 900 heeft echter deze mogelijkheid niet (de JVM, AFD100, YJM100 en de 2203KK bijvoorbeeld weer wel!)
in dit geval zou de totale impedantie van de cabinets uitkomen op 5.33 ohm

met meerdere cabs op een 16ohm uitgang (waarvan er waarschijnlijk eentje ook nog eens lager is dan 16 ohm) wat de totale impedantie op 5.33 ohm brengt, krijgen de buizen de verkeerde load te zien, wat arcing kan veroorzaken... en als een uitgangstrafo iets niet lekker vind is het dat wel...

nico verduin
1 juli 2011, 07:35
met meerdere cabs op een 16ohm uitgang (waarvan er waarschijnlijk eentje ook nog eens lager is dan 16 ohm) wat de totale impedantie op 5.33 ohm brengt, krijgen de buizen de verkeerde load te zien, wat arcing kan veroorzaken... en als een uitgangstrafo iets niet lekker vind is het dat wel...Een te lage load zal ten koste gaan van het vermogen. Maar zal niet leiden tot arcing. De uitgangstrafo zal er ook niet echt van te lijden krijgen. Een grotere impedantie op de uitgangstrafo dan dat er op zou moeten, leidt ertoe dat de buizen eveneens een grotere impedantie gaan zien. En dat is niet goed voor zowel de buizen als de uitgangstrafo.

JohnLord
1 juli 2011, 10:45
Klinkt dat nog een beetje? 50 watt amp voluit door 16 speakers (= 4 watt per speaker).

BobvanKempen
1 juli 2011, 12:48
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat ik het beter bij mijn Fender Deville 412 had moeten houden. Dat was toch een stuk makkelijker. Ik ging er vanuit dat, omdat er 2 uitgangen op de versterker zitten, je er ook 2 boxen op aan kon sluiten.

big dooley
1 juli 2011, 15:17
fender deville? jeetje, das nogal een verschil met een JCM900 :seriousf:

BobvanKempen
1 juli 2011, 15:19
fender deville? jeetje, das nogal een verschil met een JCM900 :seriousf:

No kidding!! Maar goed, allebij is leuk speelgoed en ze hebben allebij hun voor en nadelen. Hoewel ik de Fender volledig snap is het op dat ding nagenoeg onmogelijk een lekkere scheur te krijgen. Eigenlijk het tegenovergestelde van de Marshall hoewel de Marshall clean niet zo erg is als de Fender scheur.

Kim Wilson
1 juli 2011, 15:52
Kwestie van het juiste pedaal voor de (juiste) Fender leggen, en dan krijg je daar ook een prima scheur uit. Maar goed, daar heb je nou niks meer aan.

Jasper.
1 juli 2011, 17:29
Je kan er ook twee cabinets op aansluiten. Maar dan moet je eigenlijk wel 2 van 16 ohm hebben.

HaroldA
1 juli 2011, 17:40
Mijn marshall 2x12"-er (combo) bevat 2 speakers van 8 Ohm in serie = 16 Ohm. Kan ik met iedere Marshall 4x12" combineren dus! (samen 8 Ohm)

big dooley
1 juli 2011, 19:14
Mijn marshall 2x12"-er (combo) bevat 2 speakers van 8 Ohm in serie = 16 Ohm. Kan ik met iedere Marshall 4x12" combineren dus! (samen 8 Ohm)

dat klopt, alleen wordt het vermogen niet evenredig verdeeld over de speakers, maar over de cabs... dus de speakers in de 2x12 combo krijgen het dubbele aan vermogen vergeleken met de speakers in de 4x12... of je dat kan merken ligt uiteraard aan de speakers en het feit dat de combo een open back heeft