PDA

View Full Version : isolatiewaarde mahonie



Yoshida
30 juni 2011, 15:09
Misschien een gekke vraag, maar weet iemand de u waarde van mahonie (voor kozijnen)?

snaarplukker
30 juni 2011, 16:13
Misschien een gekke vraag, maar weet iemand de u waarde van mahonie (voor kozijnen)?
Echte waardes kan ik niet noemen, dat kan per boom verschillen.
Hoe zachter het hout, des te hogere isolatiewaarde. Voor de keuze van houtsoorten voor kozijnen word ook rekening gehouden met duurzaamheid en kosten.

Yoshida
30 juni 2011, 16:21
Echte waardes kan ik niet noemen, dat kan per boom verschillen.
Hoe zachter het hout, des te hogere isolatiewaarde. Voor de keuze van houtsoorten voor kozijnen word ook rekening gehouden met duurzaamheid en kosten.

Heb je een benadering? Ik werk bij een aannemer, en voor een project moeten wij FSC hout toepassen. Gek genoeg kan onze timmerfabriek wel FSC mahonie krijgen maar geen meranti met FSC keurmerk... Ik ben me ervan bewust dat mahonie erg poreus is maar 'zo gek duur' is het niet. Anders gezegd, de opdrachtgever vraagt erom en ik heb veel duurdere houtsoorten gezien.

-Martijn-
30 juni 2011, 16:36
Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.matbase.com/material/wood/class3-10-15-years/african-mahogany/properties
Ik weet niet meer precies hoe die sommetjes gaan, maar de conductiviteit staat er in ieder geval tussen. Hoewel het niet erg precies is.

Yoshida
30 juni 2011, 20:25
Super! Precies wat ik nodig heb. Bedankt.

Enra
30 juni 2011, 22:36
Moet je natuurlijk wel weten welk 'mahonie' gebruikt wordt. Swietenia Macrophillia zal het wel niet zijn. Merantie (twintig ondersoorten) en soms ook Merbau zijn in Nederland gebruikelijk voor kozijnen.

Maar is er bij jou in het bedrijf niet iemand die dat weet??

Groet,
Enra

Yoshida
30 juni 2011, 23:02
Onze epc man was op zoek naar een tabellenboekje, maar ik weet niet zeker of mahonie daarin staat. We leven in een tijd van driedubbel glas en wanden van bijna een halve meter dik. ;)

-Martijn-
30 juni 2011, 23:15
Het valt me op dat het afhankelijk is van de richting van de nerven.
Ik heb hier bijvoorbeeld een tabelletje waar dennenhout in staat. Loodrecht op de nerf is de de geleiding 0.24 en evenwijdig aan de nerf 0.10. Met dit soort getallen wordt het lastig om ergens aan te rekenen.

Yoshida
30 juni 2011, 23:53
Het valt me op dat het afhankelijk is van de richting van de nerven.
Ik heb hier bijvoorbeeld een tabelletje waar dennenhout in staat. Loodrecht op de nerf is de de geleiding 0.24 en evenwijdig aan de nerf 0.10. Met dit soort getallen wordt het lastig om ergens aan te rekenen.

Daar ging ik al van uit. Bij kozijnhout loopt de nerf in de lengterichting, dus ik zal de instructie geven om de hoogste (= meest ongunstige?) waarde aan te houden.

pueblo
1 juli 2011, 10:13
Daar ging ik al van uit. Bij kozijnhout loopt de nerf in de lengterichting, dus ik zal de instructie geven om de hoogste (= meest ongunstige?) waarde aan te houden.

laagste waarden moeten volgens mij aangehouden worden, hoe lager de waarde hoe minder goed de geleiding van warmte is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid (Thermische geleidbaarheid)

-Martijn-
1 juli 2011, 11:10
Maar je wilt dat het in het meest ongunstigste geval ook nog warm blijft in huis, dus voor je berekeningen moet je wel de hoogste nemen.