PDA

View Full Version : eerste lak-werk, solo



Orpheo
30 juni 2011, 13:32
voor 't eerst heb ik een stain opgebracht op een stuk 5a grade quilt maple, zonder supervisie van iemand anders. doodeng! heb de eerste laag zwart gedaan, geschuurd tot 't zwart bijna weg was, en nu paars erover heen, en daaroverheen heel donkerpaars. het midden schuur ik weg tot het een double-stain is, en de rand laat ik zitten. vind dat superdonkerpaars enorm gaaf. krijg ik dus zo (hoop ik) een purplemist met een burst naar heel donker paars.

aflakken ga ik doen in akryl. kan geen nitro in bussen vinden.

waar moet ik nog meer op letten? reageert nitro met akryl, of andersom, als ik er ooit nog nitro overheen wil spuiten?

overigens, dat afschuren is echt een takkeklus. wat gaat dat SLOOM. en je moet 't constant nat maken om te zien hoe 't gaat werken met lak, want zo zonder 'vocht' is 't maar een fletse boel...

Orpheo
30 juni 2011, 13:44
meh, ben een sukkel. was een eind met schuren, dacht, even wat water erop, kijken hoe 't er uit komt te zien met lak...


doh. die ecoline lost op in water, dus de kleur is weer uit gaan lopen. kan dus opnieuw beginnen met schuren.

pueblo
30 juni 2011, 14:55
blanke cellulose: http://guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000011&lang=NL

veel succes!

Orpheo
30 juni 2011, 14:57
blanke cellulose: http://guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000011&lang=NL

veel succes!

dank voor de link, maar ik vind het nogal duur ;) beetje te duur naar mijn smaak. daarnaast, ik heb al een bus acryl. :)

ben net door de stain heen gegaan, darned. even nieuwe stain erop, en schuren maarrrrrr. de achterkant heeft ook al kleur, net als de zijkant. even m'n schraapstaaltje slijpen en de zijkanten afkrabben zo, voordat de eerste laag blank erop gaat. als het niks is, met die eerste laag blank, gaat alles er gelijk weer af.

Orpheo
30 juni 2011, 17:40
de eerste laklagen zitten er op. de kleur knalde me tegemoet. ieder foutje in de binding schreeuwt me tegemoet , ghehe. maar verder scrapen heeft geen zin, het zit in de flame op de zijkant. helaas pindakaas. live and learn. morgen nieuwe bus halen, en de rest aflakken.

oigun
30 juni 2011, 17:43
Lekker bezig!










De enige manier om het te leren.:sssh:

fransoos
30 juni 2011, 18:20
de eerste laklagen zitten er op. de kleur knalde me tegemoet. ieder foutje in de binding schreeuwt me tegemoet , ghehe. maar verder scrapen heeft geen zin, het zit in de flame op de zijkant. helaas pindakaas. live and learn. morgen nieuwe bus halen, en de rest aflakken.

Waar zijn die fotokes Orpheo ?
Wij willen jouw werk ook bewonderen.
Kom op. :cheerup:

Orpheo
30 juni 2011, 18:33
ik trek effe snel wat foto's. wellicht is het een 'crying shame' dat ik juist hiermee gelijk in het diepe ben gesprongen, maar het leuke van lakwerk is dat je niks definitief om zeep helpt. er kan altijd nog dekkend zwart op :seriousf:

aaronstonebeat
30 juni 2011, 18:49
Ben ook benieuwd!
Is het één van die twee uit de thriller van laatst, het Engeland-avontuur?

Orpheo
30 juni 2011, 18:49
ok, hier komen de foto's.

but please, be kind. Ben nog een beginner in deze ;)

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0592.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0593.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0594.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0590.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0595.jpg

als ik het over kon doen, had ik de 'clearcoatbindings' echt anders aangepakt. de hele mik met veel meer laagjes blanke lak afdichten, en de drang om tussendoor te scrapen, negeren. ik vind het echt leuk werk om te doen! :D

er zitten nog druipers in, da tweet ik. morgen ga ik pas schuren, dan is 't droog, en dan ook nog eens nieuwe laagjes erop.

de koa heeft ook al 2 laagjes te pakken. darned die ziet er ook toff uit! :D

Orpheo
30 juni 2011, 18:50
Ben ook benieuwd!
Is het één van die twee uit de thriller van laatst, het Engeland-avontuur?

nee die zijn klaar. die uit engeland kregen olie. dit zijn de warmoths.

aaronstonebeat
30 juni 2011, 18:57
nee die zijn klaar. die uit engeland kregen olie. dit zijn de warmoths.

Oh ja, even vergeten; ik stond op het verkeerde been door het verhaal over de binding.
Vooral de voorkant vind ik er al erg goed uitzien.

Orpheo
30 juni 2011, 19:02
Oh ja, even vergeten; ik stond op het verkeerde been door het verhaal over de binding.
Vooral de voorkant vind ik er al erg goed uitzien.

ghehe ik vind de achterkant juist toffer ;) echt een nasty, narly look :)

G.G.
30 juni 2011, 19:42
dank voor de link, maar ik vind het nogal duur ;) beetje te duur naar mijn smaak.

Huh? +€ 1000 voor een gitaar en €13.95 voor lak te veel? Don't get it.

Orpheo
30 juni 2011, 19:44
Huh? +€ 1000 voor een gitaar en €13.95 voor lak te veel? Don't get it.

gitaren: 2 maanden geleden betaald

nu: moet huur en andere meuk betalen, dus moet effe komende 2 weken op m'n centen zitten.

Thiez
30 juni 2011, 20:52
Vind de voorkant er erg gaaf uitzien! Heel netjes en prachtig stukje maple zeg!

charlotte
1 juli 2011, 21:57
Hey Orpheo,

Ik vindt het helemaal niet verkeerd gedaan voor een 1ste keer hoor,bij mij heeft het ook tot m'n dubbelneck geduurd voor ik het lak proces een beetje in de vingers kreeg.

Succes met het verdere lakken.

Groetjes Charlotte :lp:

Kim Wilson
2 juli 2011, 08:18
gitaren: 2 maanden geleden betaald

nu: moet huur en andere meuk betalen, dus moet effe komende 2 weken op m'n centen zitten.

En geduld en planning staan niet op je lijst, wel?

espike
2 juli 2011, 16:33
mooie diep paarse tinten er in, op 1 of andere manier associeer ik t gelijk met BB king, fluweel en een rokerige kroeg. Ik kan trouwens de nitro spuitbussen wel aanraden. Heb ze ook gebruikt, en dat gaat prima.

Orpheo
2 juli 2011, 23:45
En geduld en planning staan niet op je lijst, wel?

hoe bedoel je? ik doe 't enorm rustig aan, laagje per dag, flink uitharden, en ik heb alles goed gepland.

heb nu per gitaar er 1 bus op zitten, en ik ga door tot ik per gitaar 2 bussen erop heb. Ik gebruik acryl, omdat ik daar makkelijk(er) aan kan komen dan nitro. het bewerkt iets makkelijker, en het smelt net als nitro in elkaar; dus schuren, niet wegpoetsen (soort-van natural porefiller) en dan spuiten. geeft een verdomd mooi resultaat! de koa top heeft echt nog wel een halve bus nodig, de maple top is bijna klaar. ben zeer tevredenn hiermee. Ik heb bij een ander project gemerkt dat spuiten-drogen-schuren (met micromesh of grit 2000 nat) en dan het riedeltje van voren af aan op maple een strak resultaat geeft. het enige dat dan straks moet voor de detail, is commandant 4. zonder commandant blijft het satin gloss, en met commandant gaat het glimmen als een malle. de lak is echter verschrikkelijk dun. echt, HEEL dun.

ik heb ook maar de kop meegespoten (en gestaind), en de houten backplates. dat purpleheart is echt prachtig onder lak. echt ENORM gaaf.

Kim Wilson
3 juli 2011, 07:54
Nee, dat bedoel ik niet. Je hebt bijna 20 gitaren, dus de noodzaak om deze zo snel mogelijk af te maken zie ik niet zo. Dan kun je toch beter even wachten op financieel betere tijden, zodat je die gitaar met de juiste lak kunt behandelen? Juist die bezuiniging op afwerking snap ik niet, en g.g. denk ik ook niet. Gezien je aankopen heb je een redelijk inkomen, dus zo'n busje nitro moet toch geen probleem zijn.

Orpheo
3 juli 2011, 11:01
Nee, dat bedoel ik niet. Je hebt bijna 20 gitaren, dus de noodzaak om deze zo snel mogelijk af te maken zie ik niet zo. Dan kun je toch beter even wachten op financieel betere tijden, zodat je die gitaar met de juiste lak kunt behandelen? Juist die bezuiniging op afwerking snap ik niet, en g.g. denk ik ook niet. Gezien je aankopen heb je een redelijk inkomen, dus zo'n busje nitro moet toch geen probleem zijn.

Op díe manier. Tis niet alleen n financiële kwestie perse. Ik heb geen idee wanneer ik ga stoppen met t lakwerk. Acryl gaat net zo makkelijk en mooi (heb met beide ervaring), en verwerkt net als nitro (het in elkaar smelten van lagen, polijsten etc etc). Daarom kies ik hiervoor. En met nitro buiten spuiten, wat ik doe want ik heb geen spraybooth, krijgt het milieu een zwaardere klap dan met acryl.