PDA

View Full Version : Aansluiten mini home studio



JTB
30 juni 2011, 11:42
Ik heb een aantal spullen aangeschaft als begin voor mijn kleine thuisstudiootje. Ik heb deze spullen vooral gekocht omdat ik graag meer wil weten en leren over geluidstechniek. Het is dus lekker budget allemaal, dat weet ik en dat wil ik ook graag zo houden. De spullen zijn:

- Behringer Dualfex Pro (2 kanaals enhancer/exciter)
- Behringer Multicom Pro (4 kanaals compressor/limiter)
- Simpel American Audio mengpaneeltje

Het mengpaneel heeft ingebouwde galm-effecten, 8 kanalen, een effect send en return voor het hele paneel en op kanaal 1 en 2 heb ik de mogelijkheid tot het inprikken van een insert. Nu heb ik het als volgt aangesloten, 2 kanalen van de compressor heb ik als insert in kanaal 1 en 2 van het mengpaneel geprikt. De uitgangen van het mengpaneel heb ik in de Dualfex geprikt en van daar in de versterker. (ik heb gelezen dat je een enhacer/exicter nooit in een effectsloop plaatst). Nu kan ik nog 1 kanaal van de compressor in de effectsloop van het mengpaneel steken en dan ben ik rond. Klopt deze gedachtengang of doe ik iets heel erg fout?

The Bertman
30 juni 2011, 12:30
Alles lijkt me goed aangesloten, maar een compressor in de effectsloop is niet handig. De effect sent van je mengpaneel staat post-fader, dus als je je fader zachter zet, gaat ook het signaal naar de compressor omlaag. Je wilt dat het signaal helemaal door de compressor gaat, dus in de insert zit ie op de juiste plaats.

JTB
30 juni 2011, 13:12
Alles lijkt me goed aangesloten, maar een compressor in de effectsloop is niet handig. De effect sent van je mengpaneel staat post-fader, dus als je je fader zachter zet, gaat ook het signaal naar de compressor omlaag. Je wilt dat het signaal helemaal door de compressor gaat, dus in de insert zit ie op de juiste plaats.

Ok, dat is een goeie tip, stel ik wil nog een derde kanaal via de compressor laten lopen is het dan handig om die bron direct in de compressor te steken en vanuit daar in het mengpaneel?

paulusdeBKB
1 juli 2011, 10:13
Ja, dat zou je zeker zo kunnen doen mits het een lijnsignaal betreft. Een gitaar rechtstreeks in de compressor levert waarschijnlijk een impedantie-mismatch op.

Je hebt nog 2 kanalen over op je compressor, toch? Dan kun je de outputs van je mengtafel ook aansluiten op kanaal 3&4 van de compressor en de exciter daar weer achter. Daarmee krijg je de mogelijkheid om het totaalsignaal vanaf de mengtafel nog wat te compressen.

JTB
1 juli 2011, 11:30
Ja, dat zou je zeker zo kunnen doen mits het een lijnsignaal betreft. Een gitaar rechtstreeks in de compressor levert waarschijnlijk een impedantie-mismatch op.

Je hebt nog 2 kanalen over op je compressor, toch? Dan kun je de outputs van je mengtafel ook aansluiten op kanaal 3&4 van de compressor en de exciter daar weer achter. Daarmee krijg je de mogelijkheid om het totaalsignaal vanaf de mengtafel nog wat te compressen.

Hey dat is ook een goed idee inderdaad! Bedankt voor het meedenken!