PDA

View Full Version : gitaar ontstemt



martijno
30 juni 2011, 11:12
hoi als ik de whammy bar op mijn yamaha pacifica gebruik
ontstemmen alle snaren
is hier iets aan te doen of komt het gewoon door de goedkope gitaar?
mvg,

Flitser
30 juni 2011, 11:30
Heel simpel gezegd: ja. Als je niet wilt dat je snaren ontstemmen als je je tremelo bar gebruikt, moet je een Floyd Rose systeem aanschaffen. Ik zou echter wachten tot je een betere gitaar koopt. Bovendien heb je een tremelo bar niet echt nodig, persoonlijk gebruik ik hem nooit, behalve als ik een beetje wil patsen met Dive bombes :cooler:

MjS
30 juni 2011, 11:37
Heel simpel gezegd: ja. Als je niet wilt dat je snaren ontstemmen als je je tremelo bar gebruikt, moet je een Floyd Rose systeem aanschaffen. Ik zou echter wachten tot je een betere gitaar koopt. Bovendien heb je een tremelo bar niet echt nodig, persoonlijk gebruik ik hem nooit, behalve als ik een beetje wil patsen met Dive bombes :cooler:

Je hebt echt niet per se een Floyd nodig om een beetje fatsoenlijk de tremolo te kunnen gebruiken. Vaak is de reden van het ontstemmen de topkam die niet helemaal goed is ingevijld. Kun je vrij makkelijk testen: druk eens achter de topkam op een snaar en laat 'm vervolgens weer los. Is de snaar nu opeens anders gestemd, dan klemt de topkam teveel. Doe-het-zelf-oplossing: ga met een potloodje door de groeven, dat smeert het een beetje en wil soms wel helpen. Uiteindelijk moet je echter gewoon de gitaar even bij een goede gitaarzaak laten nakijken, zij zullen waarschijnlijk je topkam bijvijlen.

Toevallig dikkere snaren gaan gebruiken? Dan moet de topkom eigenlijk ook aangepast.

De tremolo, is die parallel aan de gitaar of staat 'ie wat omhoog of omlaag?

Buzzel
30 juni 2011, 11:39
Bij mijn oude Yamaha pacifica bleef ik altijd uit de buurt van de whammy. Je tikt hem aan en hij is ontstemt. De gitaar die ik nu heb kan je de gekste dingen uitvreten zonder dat hij ook maar een beetje ontstemt.

Je zou kunnen proberen om wat grafiet op de topkam te doen.

martijno
30 juni 2011, 12:05
ik gebruik hem eigenlijk alleen voor een subtiel ''rockabilly'' effect om dat ik soms liedjes uit die stijl speel
dus lijkt mij een beetje onzin om er een dure floyd rose op te zetten en er dan een keer in de zoveel tijd iets mee te doen.
ga maar eens dat met een potlood proberen en anders ga ik ff langs bij de gitaar boer.

munkie
30 juni 2011, 12:20
GraphTec topkam en snaargeleiders, 10 euro ofzo. Gotoh mechanieken, goede kwaliteit voor pakweg 35 euro nieuw. Wat dikkere snaren, minimaal 010. Tremolo niet teveel "met de kont omhoog" afstellen. Indien nodig, extra veer erbij zetten.

aaronstonebeat
30 juni 2011, 12:37
Dit is een interview met Eddie van Halen over de replica van zijn Frankenstein/My baby. Hier en daar vertelt hij ook wat over de oorspronkelijke versie van de gitaar, wit/zwart, nog voor Floyd Rose met vintage trem en zonder top lock en zijn trucs om de gitaar op stemming te houden:


http://www.youtube.com/watch?v=i2mh7zGfFRM&feature=relmfu


http://www.youtube.com/watch?v=ICXeYawQqFs&feature=relmfu


http://www.youtube.com/watch?v=O9_ZDxoxhoc&feature=relmfu

jutter
30 juni 2011, 12:41
Ga eens googlen op vintage tremolo adjustment. Er zijn verschillende manieren om een trem goed af te stellen. Eén van de basis afstellingen zijn inderdaad een goede topkam anders kan je blijven afstellen.....Maar met alleen een goede topkam ben je er nog niet. Verder is op dit forum een linkje te vinden naar youtube. Dit filmpje laat zien hoe je zelfs met een fender stratocaster dive bombs kunt maken!

Succes!

Eko
30 juni 2011, 13:52
Jutter heeft gelijk. De meeste problemen met ontstemmen liggen niet aan de vintage tremelo. Ze liggen voornamelijk aan het niet goed opzetten van nieuwe snaren. Op Youtube staat genoeg info over hoe je een oude , eenvoudige , strat toonvast houdt , ook na duikvluchten. De Yamaha staat bekend als een zeer goede lesgitaar en is zeker goed genoeg om jaren mee verder te spelen.

martijno
30 juni 2011, 23:59
net ff met het potlood door mijn topkam heen gegaan en het werkte verbazingwekkend goed de snaren blijven iets langer gestemd en het gekke gekraak is ook weg

Eygen
1 juli 2011, 01:09
Ik heb van alles geprobeerd en op mijn strat (HNGD topic komt als ik morgen de amp ophaal ;) ) bleef ie vreselijk ontstemmen. Ook toen ik de brug zwevend had gemaakt. Het leek aan de topkam te liggen maar ook na goed insmeren (en uiteindelijk een stukje uitvijlen) werd t niet beter.
Zwevende brug op een strat was erg grappig maar uiteindelijk toch maar een blokje ervoor. Sustain is ietjes langer geworden, en stemmen veel makkelijker.

Eko
1 juli 2011, 21:36
En toch ligt het voor 99% van de gevallen aan het op een goede manier opzetten van nieuwe snaren. De youtube film waarin iemand een strat voorziet van nieuwe ijzer en daarna als een beest dived en dat ding niet aan het ontstemmen krijgt zegt genoeg.

jutter
2 juli 2011, 01:08
En toch ligt het voor 99% van de gevallen aan het op een goede manier opzetten van nieuwe snaren. De youtube film waarin iemand een strat voorziet van nieuwe ijzer en daarna als een beest dived en dat ding niet aan het ontstemmen krijgt zegt genoeg.

Helemaal met je eens! Maar net zo belangrijk is hoe je een vintage trem afsteld. Kijk voor de aardigheid maar eens op de PRS site hoe die dat doen. In het algemeen is hoe minder frictie hoe beter. Dus het aantal windingen om de tuner, de middelste 4 schroeven van je trem maar ook hoe sterk/slap zijn de veren, snaargeleiders, etc...allemaal dingen wat bepaalt of je vintage trem goed werkt of niet. Heel erg technisch ben ik niet maar bij mijn strats die ik gehad heb, en dat zijn er nogal wat, lukte het mij prima om de trems loepzuiver af te stellen. Er zijn mensen die zeggen dat het onmogelijk is maar kijk maar eens naar gitaristen die ook met een vintage trem precies op het 0 punt terugkomen, bijvoorbeeld Steve Lukather. En zo zijn er vast wel meer gitaristen op te noemen.