PDA

View Full Version : Marshall 1974x - WOW



Epii
29 juni 2011, 20:50
Zag vandaag bij Feedback een Marshall 1974x staan. Moest hem uitproberen natuurlijk. Ben in zo'n hokje gaan zitten en er 2,5 uur later uitgekomen. Ik moet hem hebben! Helaas, nog niet genoeg geld. Ik kan wel even wachten, ik kan hem toch nog niet helemaal gebruiken zoals het hoort.

Maar god, wat een mooie sound, en dat in zo'n dode ruimte als zo'n hokje!

Moest ik toch wel even met jullie delen...

muziekschuur
30 juni 2011, 02:02
Jup..... Dat is een van de beste versterkers van Marshall...
Maar ik ben een sukkel voor het Fender Clean. Als ik dat niet heb ben ik bijzonder ongelukkig. De nieuwe Mesa Boogie Royal Atlantic 100 is een top met powersoak en fender clean en dat echte britse overdrive.... Dus ik denk dat dat voor mij beter zou zijn.... (ook als combo verkrijgbaar) Maar die je nu geprobeerd hebt is natuurlijk wel helemaal lekker....

Epii
30 juni 2011, 09:02
Fender clean vind ik ook mooi hoor, daar niet van. Deze versterker gaat eigenlijk ook niet om clean, hij heeft nogal weinig headroom. Maar de clean die eruit komt vind ik gewoon prachtig.

En een versterker met Fender en Marshall bij elkaar is toch wel het ideale denk ik ja :seriousf:

Die Marshall stond trouwens aangeboden voor 1100 euro, is dat een goeie deal?

muziekschuur
30 juni 2011, 09:22
Dat lijkt me wel... Zorg dan wel dat je er een stofhoes bij krijgt. Zo'n ding staat vaak in de huiskamer te verstoffen. En zo'n dunne hoes is dan vaak net effe netter en een goede bescherming. Want die versterker is natuurlijk wel een looker...

Er zijn ook zat mensen die deze versterker & een 22 watt combo van Fender hebben staan. Als je daar een stereopedaal voorzet en links Marshall en rechts Fender dan moet ik zeggen....... Lekkurrrr.

Hij kost net geen 1500 bij Thomann. En dat is geloof ik de gangbare prijs... Ik weet niet of je ervaring hebt met buizenbakken? Maar wel elke twee jaar (bij redelijk gebruik) nieuwe buizen... En dat is best prijzig.... Wees er op voorbereid. Dan is het niet zo'n klap. (Maar zeker geen reden om dat combo te laten staan)

Epii
30 juni 2011, 09:42
Ik zei al in m'n openingspost dat ik hem niet ga kopen. Vroeg het me gewoon af.

Ik ben wel van plan om misschien zo'n simpele versterker te kopen over niet al te lange tijd. Niet al die channelswitching en gedoe, alleen maar meer om kapot te gaan en klinkt vaak niet eens beter.
Later misschien dus wel zo'n 1974x.
Moet ik hem wel goed kunnen gebruiken in een band, anders komt ie het huis niet in!

muziekschuur
30 juni 2011, 09:55
Dan is de 1962 bluesbraker beter. Omdat 18 watt soms net te weinig kan zijn. De Bluesbraker is een 2x12 combo met zo'n 30 watt. Maar wel ZWAAR.

http://www.youtube.com/watch?v=Xl2I6d38R0k

Epii
30 juni 2011, 09:58
Zwaar wil ik niet aan!

Ga nu mijn Laney VC50 verkopen, klinkt wel mooi maar is echt zwaar, 38kg ofzo.

De 1974x is een stuk lichter, die kan ik, klein als ik ben, ook gewoon tillen.

Te zacht zal het niet zijn hoor, je wordt altijd uitversterkt en 18w op 10 is best hard, denk ik zo!

langun
30 juni 2011, 10:30
Ik heb zelf een ceriatone 18w, en dat is een beetje een aangepaste versie van de 1974x in headvorm. 18w gaat in dat design MEER dan luid genoeg vind ik persoonlijk.

Qua onderhoudskosten zou deze versterker toch moeten meevallen, sinds een paar EL84's goed meevalt qua prijs, en de ceriatone moet niet gebiassed worden, dus neem ik aan dat dat voor de 1974x ook zo is?

Eko
30 juni 2011, 13:00
Als je eenmaal heb geproefd van een goede amp en het gemak hebt ondekt van het weglaten van pedalen , dan ben je op de goede weg. Van Clapton uit de Bluesbreakers jaren tot Angus Young, het kan allemaal.

jim__
30 juni 2011, 13:16
Afgelopen zondag een buitenoptreden gedaan met een Marshall Class 5 (yep, die heeft 5 watt). Vol opendraaien, en inderdaad: je hebt geen pedalen meer nodig, met je gitaarvolume kan alles.

Maar dat was met de soundcheck.

Tijdens het optreden kreeg ik van onze bassist en de geluidsman het verzoek of het ding toch wat zachter kon :makeup:. Toen toch maar aan de pedalen, maar volgende keer richt ik hem wat anders en gaat hij weer vrolijk open. Nu gebruikte ik hem ook alleen als monitor, dus hij stond naast me.

Maar inderdaad, 18 watt op een eenkanaals amp is hard zat, zeker als je wordt uitversterkt. 100 watt kun je voor kiezen voor de druk en voor de sound, qua volume heb je dat echt niet nodig (m'n 40 watt Marshall Haze is meestal al te grof, vandaar de Class 5).

Epii
30 juni 2011, 17:10
Voor mijn muziek zou ik hem afstellen op een lichte crunch, (het kan waarschijnlijk niet veel harder op een klein podium) dus net óver het randje van clean/overdrive, en dan voor meer crunch gewoon een boostertje.
Voor clean dan de boost uit en gitaarvolume wat terug. Lijkt me ideaal, lekker een klein pedalboard, gewoon een footswitch, boost en tuner. Voor een lichte crunch hoeft deze ook niet heel hard, want bij 2,5 op het volume kwam er al een randje als je hard aansloeg.

Nog meer ervaringen met deze amp of andere nmv amps zijn altijd welkom natuurlijk!

muziekschuur
30 juni 2011, 17:17
Fijn dat jullie met beschaafde drummers spelen. Da's niet altijd zo... En dan is 18 watt vaak te 'dun'.

EN de 1962 Bluesbraker is zo'n beetje dezelfde prijs als de 1x12 1987x. Vandaar mijn hint. Maarre.... Tsja. Ik zou die laney niet wegdoen...

Epii
30 juni 2011, 17:49
Als ie niet zo zwaar was zou ik het ook niet doen... Maarja, 38kg is toch wat veel voor mij als 15 jarige.

En ik kan hem ook nog niet met de band gebruiken, want we hebben een oefenruimte op school, waar hij niet altijd kan staan, en veel optredens hebben we nog niet helaas.

allochthomas
30 juni 2011, 17:56
Afgelopen zondag een buitenoptreden gedaan met een Marshall Class 5 (yep, die heeft 5 watt). Vol opendraaien, en inderdaad: je hebt geen pedalen meer nodig, met je gitaarvolume kan alles.

Maar dat was met de soundcheck.

Tijdens het optreden kreeg ik van onze bassist en de geluidsman het verzoek of het ding toch wat zachter kon :makeup:. Toen toch maar aan de pedalen, maar volgende keer richt ik hem wat anders en gaat hij weer vrolijk open. Nu gebruikte ik hem ook alleen als monitor, dus hij stond naast me.

Maar inderdaad, 18 watt op een eenkanaals amp is hard zat, zeker als je wordt uitversterkt. 100 watt kun je voor kiezen voor de druk en voor de sound, qua volume heb je dat echt niet nodig (m'n 40 watt Marshall Haze is meestal al te grof, vandaar de Class 5).
Die class 5 is echt geniaal. Heb er afgelopen weekend mee mogen spelen en als ik wat extra geld heb ga ik zeker overwegen om er 1tje te kopen!

Tristan
30 juni 2011, 20:22
Fijn dat jullie met beschaafde drummers spelen. Da's niet altijd zo... En dan is 18 watt vaak te 'dun'.

EN de 1962 Bluesbraker is zo'n beetje dezelfde prijs als de 1x12 1987x. Vandaar mijn hint. Maarre.... Tsja. Ik zou die laney niet wegdoen...

Het ligt niet alleen bij het wattage hoor, ter vergelijk, in een repetitie kwam ik met zo'n Bluesbreaker vol open bijna niet boven mijn band uit terwijl ik mijn 20 watt Marshall 2061x op het podium meestal rond de 2 a 3 heb staan.
De voicing maakt een enorm verschil.
Oh ja, en ik speel echt niet met een beschaafde drummer, eerder een soort Animal.

Epii
30 juni 2011, 21:54
Tja, een bandmix is echt heel anders dan in je eentje.

Ik kan niet tegen gitaristen die te veel laag en te weinig mid indraaien, en dank gek opkijken als ze zichzelf niet horen. Helaas wel vaak meegemaakt op mijn schooltje...

Daarom is een JCM900 ofzo wel goed voor in een band, niet al te veel laag en veel midden en hoog; snijdt er echt goed doorheen. Mijn Laney ook, hij hoefde maar op 2 ofzo en ik kon mezelf gewoon goed horen terwijl ik pal voor het drumstel stond.

Eko
30 juni 2011, 23:20
Toonregeling is iets wat je met een band moet regelen. Alleen spelen om jezelf te horen is storend voor publiek.
Die Class 5 kan makkelijk mee , als de band wil. Wij hebben lang audities gedaan voor we een drummer namen. Als iemand bij het eerste nummer al zat te houwen was het exit....... maar geld ook voor de rest. De geluidsman heeft het laatste woord , hij hoort het geheel.
Het verschil tussen een enkele speaker ( Class 5 ) of zo`n grotere uitvoering ( 2 x 12 )maakt een wereld van verschil. Marshall heeft ook 15 watt bakken uitgebracht door de jaren heen. Af en toe geniaal spul bij geweest en meestal voor weinig te koop.

Epii
1 juli 2011, 18:48
Vandaag nog een aantal versterkers in die prijsklasse uitgeprobeerd. De Vox AC15HW1 stak er met kop en schouders bovenuit. Nog meer WOW dan bij de Marshall. Minstens zo mooi clean, en een goeie overdrive. Reageert supergoed op je volumeknop en je aanslag. En je hebt ook OD op lagere volumes.
Ook gebruikt mijn favo band, Foo Fighters, de 30 watt versie.
Nog een goeie was de Fender Supersonic 22, wat mindere overdrive, maar wel een superveelzijdige. Reageerde toch een stuk minder dynamisch. Clean ook mooi, het is toch een Fender he.